Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowski, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

M Andrzej Wiesław Stopka-Nozimek (ID: psb.32236.1)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Dalszy związek rodzinny z potomkami Sejmu Wielkiego (poza Genealogią potomków Sejmu Wlk.)
Uwaga! Tej osoby nie ma w Genealogii potomków Sejmu Wielkiego.
Dzięki uprzejmości autora zaglądasz teraz do Wielkiej Genealogii Minakowskiego (Wielcy.pl),
która jest od niej 10-krotnie większa (1.200.000 osób),
ale korzystanie z niej kosztuje 79 zł rocznie.
Zaloguj się
Autor za swoją pracę nie bierze ani grosza z budżetu państwa. Pomóż mu!

Ranking WGM: 348.389 (top 30%), Liczba łóżek od MJM: 22 [wyłącz kolorowanie] [?]


bohater PSB i Wiki, człowiek teatru

ilustracja

Rodzice

ilustracja
 
Przodkowie: drzewo "16"drzewo "32"drzewo "64"

pradziadkowie Zaloguj się
1797-1860
   ?    ?    ?
&    &    &    &
Zaloguj się
1800-1872
   ?    ?    ?
|    |    |    |
8 | 9    10 | 11    12 | 13    14 | 15
|    |    |    |
dziadkowie Zaloguj się
1843-1908
   Zaloguj się
1837-1899
   ? ?
|    |    |    |
4    5    6    7



 


|    |
rodzice Zaloguj się, bohater PSB
1868-1934
   Zaloguj się
?1870-1923
|    |
2    3



|
Andrzej Wiesław Stopka-Nozimek, bohater PSB, 1904-1973

śluby i dzieci, wnuki, i do prawnuków

ilustracja
  • żona (ślub: dnia 30 IV 1934): Zaloguj się 1907-1986 , (Rodzice : Zaloguj się ?1880- & Zaloguj się ?1880-) , dzieci
    1. Ż Zaloguj się bohater Kto jest kim (1984) 1940
       & Zaloguj się ?1930
  • ilustracja
  • żona (ślub: dnia 18 IV 1951): Zaloguj się 1909-1991 , (Rodzice : Zaloguj się, głowa w spisie ludn. Krakowa 1866-1940 & ? ? )
  • Rodzeństwo, bratankowie lub siostrzeńcy/bratanice lub siostrzenice

    1. Ż Zaloguj się ?1900-
    2. Ż Zaloguj się ?1900-
      □  & Zaloguj się ?1890-
    3. Ż Zaloguj się ?1900-
      □  & Zaloguj się ?1890-
    4. Ż Zaloguj się ?1900-
    5. **Andrzej Wiesław **

    Stryjowie lub wujowie oraz ciotki, i kuzynki

    1. M Zaloguj się bohater PSB , artykuł w Nekrologii , bohater Wiki , student Uniwersytetu Jagiellońskiego 1868-1934
      ■  & Zaloguj się ?1870-1923 dzieci | Ż Zaloguj się ?1900-| Ż Zaloguj się ?1900-| Ż Zaloguj się ?1900-| Ż Zaloguj się ?1900-| M Andrzej Wiesław Stopka-Nozimek 1904-1973 |

    Najbliżsi sławni ludzie (wg kryterium PSB)

    W stopniach ° wyrażona liczba ogniw w łańcuchu, w którym każda następna osoba jest dzieckiem, rodzicem lub małżonkiem poprzedniej;
    wersja pełna (przy opłaconym abonamenice) pokazuje wykres powiązania; w wersji darmowej kliknięcie prowadzi do strony o danej osobie.

    1. STOPKA Nazimek Andrzej (1868-1934) pisarz ludowy, działacz podhalański
    2. SZCZEPAŃSKI Stanisław (1895-1973) malarz, działacz amatorskiego ruchu teatralnego
    3. ROJ Wojciech (1839-1924) kowal i cieśla, przewodnik tatrzański
    4. STASZEL-POLANKOWA Bronisława (1912-1988), narciarka, kierowniczka schroniska turystycznego w Tatrach, żołnierz Armii Krajowej
    5. KRZEPTOWSKI BIAŁY Stanisław (1860-1932) podhalański gawędziarz
    6. OBROCHTA Jan Bartków (1879-1958) skrzypek, przewodnik tatrzański
    7. SIECZKA Maciej (1824-1897) przewodnik tatrzański 10°
    8. OBROCHTA Bartłomiej (1850-1926) skrzypek, twórca kapeli góralskiej 10°
    9. SULEJA (Tylka Suleja) Andrzej (1856-1915), pisarz ludowy 10°
    10. KRZEPTOWSKI WAWRYTKO Jakub (1862-1950) przewodnik i ratownik tatrzański 10°
    11. KRZEPTOWSKI Wacław Jan (1897-1945) kolaborant z okresu II wojny światowej 10°
    12. SABAŁA Jan (1809-1894) gawędziarz, śpiewak ludowy 10°
    13. SZOSTAK GĄSIENICA Jan (1895-1943), malarz, rzeźbiarz 11°
    14. SOBCZAK-GĄSIENICA Stanisław (1884-1942) rzeźbiarz, ceramik, malarz, społecznik 11°
    15. DIEHL August Karol (1837-1908) superintendent kościoła ew.-ref 11°
    16. ROJ-KOZŁOWSKA Helena (1899-1955) podhalańska artystka ludowa, pisarka 11°
    17. BRONIKOWSKI Antoni (1817-1884) pedagog 11°
    18. REGULSKI Janusz (1887-1983) działacz gospodarczy i społeczny, komendant główny Straży Obywatelskiej 11°
    19. PAWLICA Władysław (1886-1919) mineralog, badacz skał 11°
    20. MARUSARZ Andrzej junior (1913-1968) ratownik, przewodnik tatrzański, narciarz 11°

    Uwagi

    • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1900-1980”, t. II, PWN Warszawa 1994:

      STOPKA Andrzej (23 IX 1904 Siedlec k. Chrzanowa - 11 VIII 1973 Kraków), scenograf
      Był synem nauczyciela gimn. i pisarza lud. Andrzeja S. „Nazimka” i Marii z domu Pruczek, mężem Wincentyny Wodzinowskiej, córki znanego krak. malarza (ślub 1 V 1947). Ukończył gimn. klasyczne w Wadowicach, w 1928-31 studiował w krak. ASP u J. Mehoffera (malarstwo) i K. Frycza (dekoracja wnętrz). Po ukończeniu Akademii zamieszkał w Krakowie, malował i zarobkowo uprawiał grafikę reklamową. Na pocz. okupacji niem. pracował w krak. „Kawiarni Plastyków”. W 1942 został aresztowany i wywieziony do obozu koncentracyjnego w Oświęcimiu; zwolniony w 1943, chory, powrócił do Krakowa. Debiutował jako scenograf w czerwcu 1945 projektując dek. do „Cyrku Tarabumba” w T. Groteska; drugą jego pracą była oprawa plast. do „Jajka Kolumba” (1 II 1946) w Starym Teatrze. W 1946-54 pracował w krak. T. Dramatycznych, a od 1954 do 1965 w T. im. Słowackiego. W 1965-69 był etatowym scenografem T. Narodowego w Warszawie; odszedł stąd, po odwołaniu z dyrekcji K. Dejmka (ostatnie prace w tym teatrze to „Dziady” - prem. 25 XI 1967 i „Ciężkie czasy” M. Bałuckiego - prem. 16 III 1968). Od 1 I 1969 do 28 III 1970 pracował w T. im. Słowackiego w Krakowie; przygotował tu tylko jedną scenografię do „Powrotu Odysa” (15 I 1969). Projektował też dla teatrów w innych miastach, m.in. w Katowicach, Poznaniu, Łodzi, Opolu, a także za granicą: w Zagrzebiu, Nowym Sadzie, Morawskiej Ostrawie. Od marca do maja 1973 odbywała się w Galerii Teatralnej w Krakowie wystawa poświęcona jego scenografii. Od 1950 był profesorem krak. ASP. Wychował wielu scenografów, m.in. A. Majewskiego, K. Wiśniaka, A. Tośtę, L. Jankowską. Był autorem licznych znakomitych karykatur teatralnych. Już jego scenografia do „Jajka Kolumba”, o wyraźnym jeszcze rodowodzie malarskim, zwróciła uwagę. M. Rudzka-Cybisowa pisała: „Dekoracje, a zwłaszcza kostiumy są właściwą próbą koloroczułego rozwiązania scen"; jeśli używa czerwieni to wybranej, która współdziała z innymi kolorami, która wywołuje je, jeżeli żółtej to takiej, która nie powoduje zgrzytu"; „tworzy teatr dla oka, gdyż nie tylko słowo pada ze sceny, ale i harmonia, emocja wizualna”. Następne prace S. w Starym T. to: „Bartosz Głowacki” (1946), „Wieczór Trzech Króli” (1947) oraz projekty realizowane w 1948 w Operze Katowickiej w Bytomiu: „Swantewit”, „Rapsod” i „Złota kaczka”. W pierwszych jego realizacjach „widać dosyć śmiałą transpozycję świata rzeczywistego na teatralny, zamiłowanie do dynamiki, skrótowości, przesady; fałdy i draperie zastępuje sznurami; ucieka od wszelkiego iluzjonizmu” pisał Z. Strzelecki. W 1949 w krak. T. Młodego Widza zaprojektował scenografię do „Starej baśni"; był to „początek drogi drewnianej i surowej” (J. Madeyski). Nurt ten został jednak przerwany. Nastąpił okres bardziej realistyczny. Za projekty do przedstawień B. Dąbrowskiego: „Ożenek”, „Trzy siostry”, „Lubow Jarowaja” otrzymał nagrodę na Festiwalu Sztuk Ros. i Radzieckich (1949). O „Trzech siostrach” pisał E. Csató: „choć wszystkie niemal szczegóły są naturalistyczne, Stopka stara się je zmontować w taki sposób, aby przestrzeń sceniczna jako całość dyskretnie poza naturalizm wykraczała”. Nie ustrzegł się jednak od zarzutów „formalizmu” („Pieśń o ziemi naszej”, 1950). W 1954 projektował w T. im. Słowackiego dek. do „Kaukaskiego kredowego koła": „zbudował podest dwustopniowy, na którym ustawił drewnianą bramę. Dwa skrzydła tej bramy po otwarciu, tworzą z częścią środkową rodzaj tryptyku” (Z. Strzelecki). Pojawiło się tu surowe drewno i motyw szopki. W najbliższych latach nie rozwijał jednak tego nurtu. W 1956 zrealizował scenografię do „Wesela” „z dwoma pionowymi belkami zaznaczającymi sufit, które w chwili pojawienia się Osób dramatu przemieniają się w świetlne witraże” (Z. Strzelecki). Potem przyszło: „Wyzwolenie” (T. im. Słowackiego, 1957), „Noc listopadowa” (T. Polski w Warszawie, 1960), „Śmierć gubernatora” (tamże, 1961), w których „trzymał się zasady dekoracji bardzo prostej, bardzo syntetycznej, uciekając od jakiejkolwiek charakterystyki miejsca akcji” (Z. Strzelecki). I tak np. w „Nocy listopadowej” był jedynie „schodowy podest ustawiony na obrotówce i kotara odsłaniająca ekran, na którym pojawiają się zależnie od sceny, pewne znaki symboliczne” (Z. Strzelecki).
      W 1960 nawiązał współpracę z K. Dejmkiem; w inscenizacjach takich, jak: „Historya o Chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim” (1961), „Słowo o Jakubie Szeli” (1962), „Żywot Josepha” (1965), w pełni wykrystalizował się w twórczości S. styl sygnalizowany w „Starej baśni” i „Kaukaskim kredowym kole": „szopkowość, syntetyczność, zamiłowanie do faktury drzewa, karykaturalność kostiumów” (Z. Strzelecki). W „Historyi” dekoracją była podhalańska przykościelna „sobota”, w której gromadzili się wierni w oczekiwaniu na nabożeństwo, przenikał ją nastrój amat. przedstawienia sprzed wieków. W „Słowie o Jakubie Szeli” stworzył „klimat polskiej wsi pańszczyźnianej”. „Konstrukcja terenu teatralnego wyznacza dwie drogi: chłopską, biegnącą dołem i pańską, biegnącą górą, przecinając tamtą, jak most rzekę” (Z. Strzelecki). W „Żywocie Josepha” sceną był spichlerz wiejski lub dworski - znów „ugry żywego drewna”, na które S. „wionął złoty pył rozświetlający surowe pnie i zgrzebne kostiumy mżącą poświatą cudu” (J. Madeyski). We wszystkich tych przedstawieniach „sceniczne ukształtowanie przestrzeni nawiązuje nie tylko do starego wiejskiego budownictwa. Udające prastary budulec, przywodzące na pamięć tradycję ludową o charakterze równocześnie religijnym i widowiskowym - szopkę, w umiejętnym wykorzystaniu tych dwóch inspiracji przybrało na scenie pozór związku ze starą, średniowieczną sceną misteryjną, w jej szyku poziomym i piętrowym i dawało swoistą funkcjonalność, dyktowało sytuację i stwarzało pewien z tej dekoracji emanujący nastrój - przemieszanie naiwnego realizmu z cichą poezją, zaś dwupoziomowość i trójdzielność dekoracji nadawała inscenizacjom wespół ze słowem pewien starożytny charakter” (B. Frankowska). J. Madeyski zauważył, że S. „na malarskiej zasadzie wprowadza dominantę scenicznego obrazu w postaci świętego centrum w jego geometrycznym środku, czegoś w rodzaju sceny w scenie, oraz tryptykowy podział na kształt tryumfalnego łuku czy portalu gotyckiej katedry obejmującej aktorów włączonych - jak elementy zmienne lecz niezbędne - w kompozycję obrazu. Nigdy ich jednak nie zamazuje, nie zaciera ich kształtu i gestu. Przeciwnie, niejako wprawia aktorów, w ramy, właśnie tak jak czyniły to z rzeźbionymi figurami gotyckie czy barokowe ołtarze i ludowe szopki”. „Jest to plastyka teatralna w najpełniejszym tego słowa znaczeniu, nie tłumacząca się sama przez się jak obraz, lecz zespolona ze sztuką i wykonawstwem aktorskim” (Z. Strzelecki).

      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 2: teatr.7252.1
      Polski Słownik Biograficzny t. 44 str. 120: psb.32236.1
      Polski Słownik Biograficzny t. 44 str. 123: psb.32237.11
      Maria i Józef Krzeptowscy-Jasinek, Genealogia rodu Gąsieniców w Zakopanem, wyd. II, Zakopane 2008 - ga.6426

    źródła:
    - pogrzeb: ZCK Kraków http://www.rakowice.eu/
    ...

    Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiego, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
    Baza jest uzupełniana codziennie
    — bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


    Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

    Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

    Cytuj: Marek Jerzy Minakowski, Wielka genealogia Minakowskiego (Wielcy.pl), wydanie z 25.04.2024.
    © 2002-2024 Dr Minakowski Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie
    IP: 3.15.27.232