Sejm-Wielki.pl [start] M.J. Minakowski, Genealogia potomków Sejmu Wielkiego Zaloguj się kontakt
   Imię Nazwisko: 

Ż Zofia Lubańska h. Grzymała (ID: psb.32422.1)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Dalszy związek rodzinny z potomkami Sejmu Wielkiego (poza Genealogią potomków Sejmu Wlk.)
Uwaga! Tej osoby nie ma w Genealogii potomków Sejmu Wielkiego.
Dzięki uprzejmości autora zaglądasz teraz do Wielkiej Genealogii Minakowskiego (Wielcy.pl),
która jest od niej pięciokrotnie większa (pół miliona osób),
ale korzystanie z niej kosztuje 49 zł rocznie.
Zaloguj się
Autor za swoją pracę nie bierze ani grosza z budżetu państwa. Pomóż mu!

Waga koligacji PSB: 131 [pokoloruj] [?]


bohater PSB i Wiki, człowiek teatru, znani malarze


rodzice Zaloguj się
1860
   Zaloguj się
1860
|    |
2    3



|
Zofia Lubańska h. Grzymała, bohater PSB, 1891-1976
herb

Rodzice

herb
  • Zaloguj się
  • Urodzony z grubsza* w roku 1860
  • zmarł
  •  
  • Zaloguj się
  • Urodzona z grubsza* w roku 1860
  • zmarła
  •  

    śluby i dzieci, wnuki, i do prawnuków

    herb
  • Mąż (ślub: w roku 1916): Zaloguj się, bohater PSB 1887-1932 , (Rodzice : Zaloguj się, bohater PSB 1849-1943 & Zaloguj się 1854-1914) , dzieci:
    1. Ż Zaloguj się 1918-1991
       & Zaloguj się 1910
    2. M Zaloguj się bohater PSB i Wiki 1922-1961
       & Zaloguj się 1920 dzieci:
    3. M Zaloguj się bohater PSB i Wiki 1922-1996
       & Zaloguj się 1930 dzieci:
       & Zaloguj się 1960-
  • herb
  • Mąż (ślub: w roku 1926, Wilno, ): Zaloguj się, bohater PSB 1896-1943 , (Rodzice : Zaloguj się, człowiek teatru 1873-1930 & Zaloguj się 1875)
  • Inne małżeństwa i dzieci ojca: Tadeusz Franciszek Lubański h. Grzymała, rodzeństwo, bratankowie lub siostrzeńcy/bratanice lub siostrzenice

    Najbliżsi sławni ludzie (wg kryterium PSB)

    W stopniach ° wyrażona liczba ogniw w łańcuchu, w którym każda następna osoba jest dzieckiem, rodzicem lub małżonkiem poprzedniej;
    wersja pełna (przy opłaconym abonamenice) pokazuje wykres powiązania; w wersji darmowej kliknięcie prowadzi do strony o danej osobie.

    1. STRYJEŃSKI Jan (1922-1996), architekt, profesor Uniwersytetu Genewskiego
    2. SOCHA Artur Klemens (1896-1943) aktor teatralny i filmowy
    3. STRYJEŃSKI Jacek (1922-1961), malarz, dekorator, scenograf
    4. STRYJEŃSKI Karol (1887-1932), architekt, rzeźbiarz, grafik
    5. STRYJEŃSKI Tadeusz (1849-1943), architekt
    6. STRYJEŃSKI Władysław (1889-1956), lekarz
    7. SCHIELE Tadeusz (1920-1986) taternik, pilot, pisarz
    8. STRYJEŃSKI Aleksander (1804-1875), inżynier, kartograf, emigrant
    9. STRYJEŃSKI Kazimierz (1853-1912), anglista, profesor Sorbony
    10. SCHIELE Kazimierz (1890-1956) taternik, alpinista, narciarz
    11. SCHIELE Kazimierz Ludwik (1860-1931) przemysłowiec
    12. JANUSZKIEWICZ Romuald (1808-1865) powstaniec, emigrant
    13. SCHIELE Aleksander (1890-1976) taternik, alpinista, narciarz
    14. KOŹMIAN Kajetan (1771-1856) poeta, krytyk, publicysta
    15. KOŹMIAN Józef Szczepan (1773-1831) biskup kujawsko-kaliski
    16. GRANZOW Kazimierz (1832-1912) budowniczy przemysłowiec
    17. DESKUR Jan (1860-1929) dyrektor banku, notariusz
    18. PFEIFFER Józef Mieczysław (1888-1969) przemysłowiec
    19. KOŹMIAN Stanisław Egbert (1811-1885) publicysta, właściciel ziemski, poeta
    20. KOŹMIAN Jan (1814-1877) ksiądz, redaktor, publicysta

    Podstawa źrodłowa

    • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1900-1980”, t. II, PWN Warszawa 1994:

      STRYJEŃSKA Zofia, z domu Lubańska, 2° v. Socha (13 V 1891 Kraków - 28 II 1976 Genewa), scenograf
      Była córką Franciszka Grzymały Lubańskiego, znanego rękawicznika krak., i Anny ze Skrzyńskich, żoną najpierw architekta Karola Stryjeńskiego, potem aktora Artura Sochy (zob. t. 1; ślub w Wilnie w 1929), matką malarza Jacka S. i architekta Jana Stryjeńskiego. Studiowała malarstwo w szkole M. Niedzielskiej w Krakowie (1909-11) I u L. Stoyanowskiego i J. Bukowskiego, nast. w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium u G. von Hackle'a i H. von Habermanna oraz przez rok w Dreźnie. Zajmowała się malarstwem sztalugowym, ściennym a także sztuką użytkową: projektowała kilimy, gobeliny, plakaty, zabawki, opakowania, wnętrza sklepów i kawiarni, była współautorką polichromii kilku kamienic na Rynku Starego Miasta w Warszawie. Jako malarka debiutowała w Krakowie w 1912, jeszcze pod nazwiskiem panieńskim. Pierwsza publiczna prezentacja jej prac wywołała jednomyślny zachwyt artystów i znawców; wkrótce też zdobyła wielką popularność. Przyniosły ją takie dzieła, jak ilustracje książkowe, teki litografii, grafiki do wydawnictw artyst., plakaty, okładki, pocztówki i drobne ilustracje do czasopism. W okresie dwudziestolecia międzywojennego była nie tylko znaną ale i uznaną artystką. Często w prasie nazywano ją „gwiazdą” i „księżniczką malarstwa polskiego”. Uczestniczyła w wielu wystawach krajowych i zagranicznych. W 1922-32 należała do artyst. grupy „Rytm”. Punktem kulminacyjnym jej kariery był udział w Międzynarodowej Wystawie Sztuki Dekoracyjnej w Paryżu (1925); wykonała tam m.in. sześć panneaux decoratifs, pn. „Pory roku”, otrzymała liczne nagrody i wyróżnienia, także Legię Honorową, a po powrocie do Polski Polonia Restituta.
      Jej pierwszą pracą scenograficzną były dek. do sztuki „Promienie FF” w T. im. Słowackiego w Krakowie (prem. 1 X 1921). „Ze wszech miar chwalebnym krokiem było powierzenie dekoracji pani Zofii Stryjeńskiej” pisał T. Boy-Żeleński, żałował jednak, „że niewiele z ducha pani Stryjeńskiej utrzymało się w realizacji jej pomysłów”. Kolejną pracą były dek. i kostiumy do „Balladyny”, również w T. im. Słowackiego w Krakowie (prem. 20 VI 1927). Uznano, że do sukcesu przedstawienia przyczyniła się oprawa plastyczna, oparta na nowoczesnej stylizacji ludowego folkloru; „prześliczne przedstawienie, najlepsze chyba jakie oglądały sceny polskie. Złożyły się na to cudowne wprost dekoracje i kostiumy” - pisał J. Iwaszkiewicz. Następne prace teatr, to projekty kostiumów do widowiska „Witaj jutrzenko swobody” (28 XI 1928) w reż. L. Schillera w warsz. T. Polskim, oraz dek. do jego inscenizacji „Kuligu” (T. Rewia w Poznaniu, prem. 28 V 1929). Ostatni raz współpracowała z teatrem projektując dek. i kostiumy do „Harnasiów” w T. Wielkim w Warszawie (prem 1 X 1938). Przygotowała też uproszczony wariant tej scenografii dla Pol. Baletu Reprezentacyjnego, który prezentował „Harnasie” w objeździe zagranicznym (m.in. w Paryżu, Brukseli i Nowym Jorku) w pierwszej poł. 1939 roku. Do 1939 wykonała wiele projektów dek. i kostiumów, które nie były realizowane w teatrze, ale dość często pokazywane na wystawach malarskich, m.in. do „Żeglarza” (wystawienie tej sztuki planował S. Jaracz ok. 1927), do misterium „Pascha” i do baletu „Korowaj”. Okres okupacji niem. spędziła w Krakowie; malowała i sprzedawała drobne prace graficzne. Po 1945 nie udało jej się zainteresować swą twórczością ani wydawców, ani przedstawicieli resortu kultury. Rozżalona, bez możności stałego zarobkowania, korzystając z przywileju posiadania obywatelstwa Szwajcarii, wyjechała w 1946 do Genewy. W 1950 przyjechała do Polski na krótko w związku z chorobą i śmiercią matki. Po kilku miesiącach wyjechała z Polski na zawsze. Mieszkała w Paryżu, ostatnie lata życia spędziła w Genewie. W swojej twórczości powojennej powielała dawne, sprawdzone wzory, które w latach młodości przyniosły jej sławę i powodzenie. Od 1923 pisała pamiętniki, które znajdują się w zbiorach syna Jana S. w Genewie. Jej prace scenograficzne (kostiumy) są w zbiorach Muzeum Teatralnego w Krakowie (filii Muzeum Historycznego).

      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 2: teatr.19085.1
      Polski Słownik Biograficzny t. 39 str. 613: psb.30796.4
      Polski Słownik Biograficzny t. 44 str. 502: psb.32422.1
      Polski Słownik Biograficzny t. 44 str. 507: psb.32424.3
      Polski Słownik Biograficzny t. 44 str. 513: psb.32426.3
      Polski Słownik Biograficzny t. 44 str. 514: psb.32427.4

    ...

    Page displayed by GeneWeb 6.05 Copyright © 1998-2007 INRIA - DOC

    *) przy datach „z grubsza” lub „ca” oznacza, że szukamy informacji o dacie, a w celu zapełnienia pustego miejsca wpisujemy datę orientacyjną z dokładnością do pokolenia (+/- 50 lat)

    Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiego, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 750.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
    Baza jest uzupełniana codziennie
    — bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


    Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

    Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

    Cytuj: Marek Jerzy Minakowski, Wielka genealogia Minakowskiego (Wielcy.pl), wydanie z 20.09.2017.
    © 2002-2017 Dr Minakowski Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie