W stopniach ° wyrażona liczba ogniw w łańcuchu, w którym każda następna osoba jest dzieckiem, rodzicem lub małżonkiem poprzedniej; wersja pełna (przy opłaconym abonamenice) pokazuje wykres powiązania; w wersji darmowej kliknięcie prowadzi do strony o danej osobie.
- KLUSZEWSKI Wojciech (zm. 1779) kasztelan biecki i wojnicki 1°
- DEMBIŃSKI Ignacy (1753-1799) chorąży krakowski 3°
- TARŁO Franciszek (zm.1731), kasztelan lubelski 3°
- NAKWASKA Anna (1781-1851) pisarka, pamiętnikarka, publicystka 3°
- PFEIFFER Jan Nepomucen (ok. 1783-1814) malarz 3°
- SZANIAWSKI Stanisław (ok. 1750-1822) starosta małogoski, krajczy koronny 3°
- RUDZIŃSKI Franciszek (zm. 1742) cześnik koronny, marszałek sejmu 3°
- PFEIFFER Juliusz Roman (1809-1866) aktor, reżyser, dyrektor teatrów 4°
- OGRODZKI Jacek Bartłomiej (1711-1780) sekretarz wielki koronny 4°
- MŁODZIANOWSKI Stanisław (zm. 1717) regimentarz, kasztelan lubaczowski 4°
- JORDAN Michał Stefan (zm. 1739) wojewoda bracławski 4°
- RASTAWIECKI Edward (1805-1874) kolekcjoner dzieł sztuki, badacz-leksykograf polskiej kultury artystycznej, mecenas 4°
- NAKWASKI Henryk Mirosław (1800-1876) poseł, działacz emigracyjny 4°
- DEMBIŃSKI Henryk (1791-1864) generał 4°
- SZANIAWSKA Anna (ok. 1730-1795), starościna małogoska 4°
- DEMBIŃSKI Stanisław Kostka (1708-1781) wojewoda krakowski 4°
- RUDZIŃSKI Kazimierz (ok. 1676-1759) kasztelan czerski, wojewoda mazowiecki, regimentarz 4°
- KRAJEWSKI Jan Chryzostom (1714-1781) kasztelan płocki 4°
- NAKWASKI Franciszek Salezy (1771-1848) prefekt, senator-kasztelan 4°
- MOSZYŃSKI Leon (1724-1788) kasztelan lubelski, konfederat barski 5°
Uwagi
„Słownik biograficzny teatru polskiego 1765-1965”, t. I, PWN Warszawa 1973: KLUSZEWSKI Jacek Wincenty Antoni (16 VIII 1761 Sielec k. Skalbmierza - 14 II 1841 Kraków), antreprenerBył synem Wojciecha K., herbu Jasieńczyk, senatora (właściciela rozległych majątków w pow. proszowickim, wiślickim, w woj. kijowskim i nieruchomości w Krakowie) oraz Anny z Dembińskich. W 1772-77 kształcił się u pijarów w Warszawie, używając od 1775 tytułu starosty brzegowskiego. Jego zdolności zwróciły uwagę Stanisława Augusta, który - jak podaje K. Skibiński - wysłał go na trzy lata (1777-80) w podróż po Europie, a po powrocie zatrudnił w swojej kancelarii. Po okresie gospodarowania na wsi i porządkowania spraw majątkowych, przeniósł się K. w 1783 na stałe do Krakowa i wtedy zapewne ożenił się z Anną z Pfeifferów. 14 VIII 1787 zgłosił w magistracie propozycję „najęcia Teatru Miejskiego w Ratuszu” domagając się przywileju wyłączności. W październiku 1787 został zawarty roczny kontrakt między K. i miastem (na proponowanych przez niego warunkach). Na początek przejął włoski zespół operowy D. Toniolego sprowadzony podczas pobytu króla w Krakowie i do poł. 1789 wystawiał wyłącznie włoskie opery. Wkrótce prowizoryczny t. w Ratuszu okazał się niewystarczający i już pod koniec 1787 przeniesiono przedstawienia do Pałacu Spiskiego. Do zespołu wchodzili wówczas stopniowo pol. aktorzy, jak np. M. Jasińska. Ówczesny widz pisał w 1788, że opera K. „przechodzi Teatr Księcia Esterhazego” (cyt. za Z. Jabłońskim). Wiosną 1789, po zamknięciu t. pol. w Warszawie, przybyła do Krakowa grupa tamtejszych aktorów (m.in. T. Marunowska, K. Owsiński, O. Kaczkowski). W t. krak. pojawiła się wtedy także pol. komedia. Równocześnie wyszkolony przez K. zespół pol. śpiewaków rozpoczął od sez. 1789/90 występy w operach śpiewanych po polsku (włoski zespół został rozwiązany). Na styczeń 1792 K. wyjechał ze swym zespołem na występy gościnne do Dubna. W następnych sez. aktorzy warsz. opuścili Kraków i zespół K. znacznie się osłabił. Kres pierwszemu okresowi jego działalności położył wybuch powstania kościuszkowskiego, którego K. był gorącym zwolennikiem (m.in. ofiarował na rzecz powstania cztery konie z pełnym rynsztunkiem dla jeźdźców). Po półtorarocznej okupacji pruskiej Kraków został zajęty przez Austrię (511796) i do końca kwietnia 1798 istniał w Krakowie jedynie t. niemiecki. Lecz już we wrześniu 1796 K. powrócił prawdopodobnie do myśli o t. (wskazuje na to fakt, że starał się u władz miejskich o zaświadczenie dotyczące swej poprzedniej działalności teatr.). Najprawdopodobniej już w 1797 urządził prowizoryczną scenę w swoich domach przy pl. Szczepańskim, którą prawdopodobnie zajął niem. zespół K. Wothego. Inicjatywie K. należy też zapewne przypisać dwa pol. przedstawienia w marcu 1798. Po bankructwie i ucieczce K. Wothego uzyskał K, dzięki obietnicy wybudowania t. własnym kosztem, austr. przywilej teatr. na przedstawienia niemieckie. W przebudowanych w drugiej połowie 1798 gruntownie, choć niedbale, domach przy pl. Szczepańskim otworzył 1 I 1799 własny t., powierzając dyr. F. Horscheltowi. Po 1800 zaczął stopniowo wprowadzać pol. przedstawienia, m.in. w lecie 1800 starał się o sprowadzenie zespołu W. Bogusławskiego (bezskutecznie). Doszło do tego dopiero w 1809, kiedy to Bogusławski dał w Krakowie pięćdziesiąt cztery przedstawienia. Po wyjeździe Bogusławskiego K. prowadził dalej t., lecz nie był go już w stanie finansować. Fakt ten sprawił, że następne sez. były krótkie i nieregularne (w 1810 w czasie jednej z przerw w działalności t. aktorzy pod kier. Sz. Niedzielskiego i W. Kratzera zaczęli dawać przedstawienia na własny rachunek). W 1810-16 z ramienia K. prowadzili t. krak.: A. Bensa (1810-11), zapewne K. Dzikowski (grudzień 1811), K. Kamiński (luty, marzec 1813), Sz. Niedzielski (od czerwca 1813) i K. Kratzer (sez. 1815/16). Po utworzeniu w 1815 Wolnego Miasta Krakowa przedstawienia odbywały się przez dwa lata trybem dorywczym. We wrześniu 1817 Senat Wolnego Miasta Krakowa przeprowadził pertraktacje z K. i 13 X 1817 zawarł z nim dziesięcioletni kontrakt na prowadzenie t. w Krakowie z zapewnieniem sześciu tysięcy zł rocznej subwencji. W czerwcu 1817 sprowadził K. zespół K. Bauera, jesienią tego roku dyr. t. objął J. Kochanowski, w 1819 L. Rudkiewicz. Na lato 1820 K. sprowadził do Krakowa doskonały lwow. zespół J.N. Kamińskiego, na sez. 1820/21 wil. aktorów pod przewodnictwem K. Skibińskiego. 6 XII 1820 Senat wystąpił do sądu o rozwiązanie z nim kontraktu z jego winy. 2 X 1821 Senat - po porozumieniu się z K. - wycofał skargę, zaś 19 XII 1821 na wniosek Zgromadzenia Reprezentantów, podwyższył zasiłek płacony K. do kwoty dziewięciu tysięcy zł rocznie. W 1823 opuścili Kraków K. i J. Skibińscy; K. coraz mniej dbał o poziom t. ratując jego stan sprowadzeniem na lato 1824 zespołu lwow.; w sez. 1825/26 znów powierzył kierownictwo Skibińskiemu. Gdy w 1827 upłynął termin dziesięcioletniego kontraktu, K. oświadczył Senatowi, że zamierza się wycofać z przedsiębiorstwa i chce sprzedać t. z wyposażeniem; aby nie narażać Senatu na kłopoty, zgodził się przez rok jeszcze prowadzić scenę, o ile otrzyma piętnaście tysięcy zł subwencji rocznej. Otrzymał trzynaście tysięcy zł (przy skróceniu sezonu do sześciu miesięcy) i na tych warunkach prowadził t. do 1830. Wobec słabego poziomu przedstawień (zła wystawa, braki w zespole i kiepski repertuar) sprowadzał aktorów lwow. (lato 1829) i niem. zespoły operowe (lato 1827 i 1828). W 1830 zakończyła się teatr. działalność K. trwająca z niewielkimi przerwami czterdzieści trzy lata. Zwolennik ideologii oświecenia, wolnomularz (należał do krak. loży Przesąd Zwyciężony), K. zasłużył się ugruntowując byt pol. t. w Krakowie. Wedle A. Grabowskiego „był to człowiek wielce wykształcony, sam aktorów formował, lubił bardzo muzykę i sam na instrumentach, szczególnie na skrzypcach, grał po mistrzowsku”. Rzutki, pomysłowy, miał zmysł do interesów i dorobił się z czasem wielkiego majątku. (M.in. handlował nieruchomościami, tworzył zakłady przemysłowe.) W 1798 trafnie odgadł, że tylko przejęcie inicjatywy austr. we własne ręce umożliwi w przyszłości wznowienie pol. przedstawień. W późniejszych latach jego działalności losy t. krak. kształtowały się zmiennie i przypadkowo, w zależności od tego komu K. powierzał bezpośredni zarząd sceny. Nie bez wpływu na to pozostały jego koleje osobiste. Stracił on niemal całą fortunę, a wówczas i t. zaczął traktować jako źródło niewielkiego, lecz nieodzownego dochodu. Z żoną rozstał się wcześnie; z jego przyjaciółek w pamięci współczesnych utrwaliła się Wilhelmina Delly, niem. aktorka węgierskiego pochodzenia (przypisywano jej znaczny wpływ także na sprawy teatralne). K. przetrwał w tradycji krak. jako postać barwna, budząca zaciekawienie i respekt. „Otaczał się zwykle towarzystwem więcej stąd zaleconym, że złożone było z ludzi wykształconych niż z domów pańskich ród swój wiodących, słowem żył prawdziwie po wygodnemu, od nikogo niezawisły, i w tym stanie niepodległości umarł” (A. Grabowski).
„Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.41150.1
Adam Boniecki, Herbarz polski - 10.350.40 - t. X s. 154: Kluszewscy h. Jasieńczyk z Kluszewa, w ziemi ciechanowskiej
Adam Boniecki, Herbarz polski - 10.350.47 - t. X s. 154: Kluszewscy h. Jasieńczyk z Kluszewa, w ziemi ciechanowskiej
Nekrolog w „Kurierze Warszawskim” 50/1841 http://ebuw.uw.edu.pl/dlibra/editions-content?id=33484 (za: A. Tyszka, Nekrologi Kuriera Warszawskiego): Jacek KLUSZEWSKI niegdyś starosta brzegowski, pan znacznych posiadłości w Krakowie i teatru, którego był dyrektorem od 1780; zm. 14 II 1841 mając wieku przeszło lat 90; inf. z Krakowa
Polski Słownik Biograficzny - Uzupełnienia i sprostowania w t. 40 do art. Kluszewski Jacek
Polski Słownik Biograficzny t. 13 str. 33: psb.11794.1
Polski Słownik Biograficzny t. 13 str. 35: psb.11795.11
|
|