Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowski, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

M Józef Konstanty Sosnowski (ID: psb.31106.1)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Dalszy związek rodzinny z potomkami Sejmu Wielkiego (poza Genealogią potomków Sejmu Wlk.)
Uwaga! Tej osoby nie ma w Genealogii potomków Sejmu Wielkiego.
Dzięki uprzejmości autora zaglądasz teraz do Wielkiej Genealogii Minakowskiego (Wielcy.pl),
która jest od niej 10-krotnie większa (1.200.000 osób),
ale korzystanie z niej kosztuje 79 zł rocznie.
Zaloguj się
Autor za swoją pracę nie bierze ani grosza z budżetu państwa. Pomóż mu!

Ranking WGM: 172.085 (top 15%), Liczba łóżek od MJM: 20 [wyłącz kolorowanie] [?]


bohater PSB, artykuł w Nekrologii, człowiek teatru

ilustracja

Rodzice

ilustracja
  • Zaloguj się
  • Urodzony prawdopodobnie w roku 1830
  • zmarł
 
  • Zaloguj się
  • Urodzona prawdopodobnie w roku 1830
  • zmarła
rodzice Zaloguj się
?1830-
   Zaloguj się
?1830-
|    |
2    3



|
Józef Konstanty Sosnowski, bohater PSB, 1863-1933

śluby i dzieci, wnuki, i do prawnuków

ilustracja
  • żona (ślub: w roku 1891, Warszawa, par. św. Krzyża (obecn. m. Warszawa), ): Zaloguj się, człowiek teatru 1863-1905 , (Rodzice : Zaloguj się ca 1828-/1893 & Zaloguj się ?1820-1858)
  • ilustracja
  • żona (ślub: dnia 24 VI 1905, Wiedeń, ): Zaloguj się, bohater PSB 1876-1933 , (Rodzice : Zaloguj się, artykuł w Nekrologii 1842-1901 & Zaloguj się, artykuł w Nekrologii ca 1851-1918)
  • Najbliżsi sławni ludzie (wg kryterium PSB)

    W stopniach ° wyrażona liczba ogniw w łańcuchu, w którym każda następna osoba jest dzieckiem, rodzicem lub małżonkiem poprzedniej;
    wersja pełna (przy opłaconym abonamenice) pokazuje wykres powiązania; w wersji darmowej kliknięcie prowadzi do strony o danej osobie.

    1. ORDON-SOSNOWSKA Władysława (1876-1933) aktorka
    2. SZELĄGOWSKI Adam (1873-1961) historyk
    3. PARADOWSKA Anna Czesława (1879-1962) bankowiec, działaczka organizacji kobiecych
    4. SZELĄGOWSKA Maria (1905-1989) działaczka niepodległościowa
    5. KAMBERSKI Mieczysław (1896-1962) prawnik, ogrodnik
    6. SZOPOWICZ Franciszek (1762-1839), matematyk, filozof
    7. KIRCHMAYER Julian (1827-1874) działacz polityczny, poseł
    8. KIRCHMAYER Jerzy Maria (1895-1959) historyk, generał brygady
    9. KOZICKI Jerzy (1890-1952) inżynier naftowy, poseł
    10. JANKOWSKI Czesław Marian (1880-1940) adwokat, instruktor harcerski
    11. SZOPOWICZ Henryk (1812 lub 1814-1883), lekarz, pianista, kompozytor
    12. SAWICKI Jakub Teodor (1899-1979) prawnik, historyk prawa
    13. RZEWNICKI Jan Adam (1871-1944) inżynier elektryk, literat
    14. POKUTYŃSKI Filip Roman (1829-1879) architekt
    15. OPĘCHOWSKA Wanda (1888-1955) działaczka społeczna
    16. GETTLICH Antoni (1842-1915) pedagog
    17. CICHOWSKI Henryk (1851-1910) inżynier
    18. KIRCHMAYER Wincenty Antoni (1791-1857) bankier
    19. STRZELECKI Edward (1894-1967), ekonomista, statystyk, wiceprezydent Warszawy
    20. STACHIEWICZ Julian (1890-1934) działacz niepodległościowy, generał brygady Wojska Polskiego, szef Wojskowego Biura Historycznego

    Uwagi

    • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1765-1965”, t. I, PWN Warszawa 1973:

      SOSNOWSKI Józef Konstanty Nałęcz, pseud. Marian, Mariański (10 V 1863 Radonia pow. Opoczno - 27 X 1933 Łódź), aktor, śpiewak, reżyser
      Był synem Leopolda S., dzierżawcy wsi, i Pelagii z Byczkowskich, mężem => Florentyny Golańskiej (ślub ok. 1891), potem => Władysławy Ordon (ślub 24 VI 1905 w Wiedniu). Ukończył gimn. realne w Warszawie. Uczył się śpiewu pod kier. Julii Leichnitz i chciał zostać śpiewakiem operetkowym. Debiutował pod nazwiskiem Sosnowski w 1880 podczas występów w warsz. t.. ogr. Eldorado zespołu t. pozn., w którym pozostał do 1882. Następnie pod pseud. Marian, a czasem Mariański, występował w sez. 1882/83 w zespole A. Myszkowskiego i J. Nowakowskiego w Lublinie i Radomiu, w 1884 w zespole S. Trapszy i J. Szymborskiego w Łowiczu, w 1885 u J. Grabińskiego w Lublinie. W tym czasie wrócił do właśc. nazwiska i zapewne już jako S. występował w 1887-88 w Lublinie w zespole J. Grabińskiego, potem K. Sarnowskiego i H. Swaryczewskiego. W 1889-91 był aktorem t. pozn. i z tym zespołem na lato przyjeżdżał do warsz. t. ogr. Wodewil. Po sez. 1891/92 spędzonym w Łodzi wrócił do Poznania i pozostał tu do 1895. Na sez. 1895/96 przeniósł się do Łodzi. W lecie 1896 z zespołem łódz. występował w sali warsz. Cyrku. 28 VII tego roku debiutował w WTR w roli Armanda („Dama kameliowa"); mimo przychylnych recenzji nie został jednak zaangażowany. W 1897 występował podobno w zespołach F. Ratajewicza w Łowiczu i E. Majdrowicza w Radomiu i Kielcach, następnie wrócił do t. łódz., gdzie pozostał do 1899. Tu zaczął reżyserować. W sez. 1899/1900 występował w t. lwowskim. W czerwcu 1900 podczas pojedynku na szable stracił lewe oko. W 1900 został zaangażowany do T. Miejskiego w Krakowie, tu grał do 1906 biorąc udział w letnich wyjazdach zespołu. Po sez. 1906/07 spędzonym w T. Miejskim we Lwowie wrócił do t. krak. i występował tu, a także reżyserował do 1912. We wrześniu 1912 występował gościnnie w Poznaniu. Następnie został zaangażowany przez A. Szyfmana i jesienią tego roku wziął udział w objeździe jego zespołu po Rosji. Od 29 I 1913 występował w T. Polskim w Warszawie. W 1913 starał się o dyrekcję t. krak., ale jej nie otrzymał. Pozostał więc w T. Polskim do 1917; po wyjeździe Szyfmana był od 1915 jednym z kierowników zrzeszenia aktorów tego teatru. Od września 1917 do 1923 występował stale w T. im. Słowackiego w Krakowie wyjeżdżając tylko czasem na występy, m.in. w lecie 1919 do Tarnowa i Rzeszowa. W 1923-26 należał do zespołu T. Miejskiego we Lwowie, następnie wrócił do T. im. Słowackiego w Krakowie i występował tu do przejścia na emeryturę w 1930. Później nie był już nigdzie zaangażowany, występował tylko gościnnie, m.in. we Lwowie (wiosna 1930) i Poznaniu (jesień 1930 i 1931). Ostatni raz wystąpił w dniu śmierci w T. Miejskim w Łodzi w roli Samuela („Sędziowie"). Wysoki, dobrze zbudowany, miał imponującą postawę i donośny, niski głos. W początkowym okresie występował często w operetkach, np. jako Alfred („Zemsta nietoperza"). Wkrótce jednak zrezygnował z kariery śpiewaczej, przeszedł do ról amantów serio, a potem bohaterskich w repertuarze klasycznym. Był uważany za jednego z wybitniejszych tragików swego pokolenia. „Zdobył wielką umiejętność operowania swym basowym, bardzo metalicznym głosem. Miał świetne, ogromne oddechy. Mówił naturalnie, bez patosu, szeroko, czasem tylko pewne słowo padało z siłą bomby. Dykcja Sosnowskiego była niepokalanie czysta i piękna. Rolę opracowywał najdokładniej pod względem technicznym, co jednak nie przeszkadzało mu bynajmniej wzruszać się i przejmować” (W. Natanson). Ważniejsze role: Ksiądz Piotr („Dziady"), Masynissa („Irydion"), Pankracy („Nie-boska komedia"), Ksiądz Marek („Ksiądz Marek"), Wielki Książę Konstanty („Kordian"), Derwid („Lilla Weneda"), Bolesław („Bolesław Śmiały"), Chłopicki („Warszawianka"), Dziennikarz („Wesele"), Odys („Powrót Odysa"), Agamemnon („Oresteja"), Makbet („Makbet"), Shylock („Kupiec wenecki"), Kasjusz („Juliusz Cezar"), Holofernes („Judyta” Ch.F. Hebbla), Stockman („Wróg ludu"). Był też cenionym reżyserem konsekwentnie przeprowadzającym przyjęte założenia. Zarzucano mu jednak apodyktyczność i krępowanie aktorów, którzy bali się gwałtownych wybuchów jego gniewu. Reżyserował m.in. „Burzę”, „Dziady”, „Peer Gynta”, liczne sztuki S. Wyspiańskiego: „Bolesława Śmiałego”, „Sędziów”, „Powrót Odysa”, „Wyzwolenie”, „Klątwę”, „Akropolis”. S. Wyspiański cenił S., z myślą o nim pisał rolę Bolesława Śmiałego i chętnie widział go jako reżysera swych sztuk. Wielką zasługą S. było opracowanie szczegółowej partytury reżyserskiej „Bolesława Śmiałego” w wersji premierowej (1903). Podobno zamierzał opracować także partytury innych sztuk Wyspiańskiego, ale zamiaru tego nie zrealizował.

      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.39284.1
      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.39302.4
      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.76953.5
      Polski Słownik Biograficzny t. 24 str. 172: psb.20884.4
      Polski Słownik Biograficzny t. 40 str. 565: psb.31106.1
      n.67773a Nekrologia Minakowskiego (67773)
      n.68038 Nekrologia Minakowskiego (68038)
      sw.206735 Akt małżeństwa: Warszawa św. Krzyż (obecn. m. Warszawa), 259/1891 [indeks na http://geneteka.genealodzy.pl/] http://metryki.genealodzy.pl/metryki.php?op=kt&ar=1&zs=0158d&sy=1891b&kt=2 [podgląd]

    źródła:
    - ślub 1: Akt małżeństwa: Warszawa św. Krzyż (obecn. m. Warszawa), rok 1891, nr aktu 259 [indeks na http://geneteka.genealodzy.pl/] http://metryki.genealodzy.pl/metryki.php?op=kt&ar=1&zs=0158d&sy=1891b&kt=2 [podgląd]
    ...

    Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiego, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
    Baza jest uzupełniana codziennie
    — bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


    Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

    Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

    Cytuj: Marek Jerzy Minakowski, Wielka genealogia Minakowskiego (Wielcy.pl), wydanie z 25.04.2024.
    © 2002-2024 Dr Minakowski Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie
    IP: 3.147.66.178