Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowski, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

Ż Zofia Lindorf (ID: teatr.16292.1)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Dalszy związek rodzinny z potomkami Sejmu Wielkiego (poza Genealogią potomków Sejmu Wlk.)
Uwaga! Tej osoby nie ma w Genealogii potomków Sejmu Wielkiego.
Dzięki uprzejmości autora zaglądasz teraz do Wielkiej Genealogii Minakowskiego (Wielcy.pl),
która jest od niej 10-krotnie większa (1.200.000 osób),
ale korzystanie z niej kosztuje 79 zł rocznie.
Zaloguj się
Autor za swoją pracę nie bierze ani grosza z budżetu państwa. Pomóż mu!

Ranking WGM: 187.759 (top 16%), Liczba łóżek od MJM: 15 [wyłącz kolorowanie] [?]


bohater Czy wiesz kto to jest (1938), bohater Wiki, człowiek teatru

ilustracja

Rodzice

ilustracja
 
Przodkowie: drzewo "16"drzewo "32"drzewo "64"

pradziadkowie ?    ?    Zaloguj się
?1790-
   Zaloguj się
?1800-
&    &    &    &
?    ?    Zaloguj się
?1800-
   Zaloguj się
?1820-
|    |    |    |
8 | 9    10 | 11    12 | 13    14 | 15
|    |    |    |
dziadkowie Zaloguj się
?1840-
   Zaloguj się
ca 1857-1939
   Zaloguj się
?1830-
   Zaloguj się
?1830-
|    |    |    |
4    5    6    7



 


|    |
rodzice Zaloguj się, artykuł w Nekrologii
ca 1877-1939
   Zaloguj się
1877-1945
|    |
2    3



|
Zofia Lindorf, bohater Czy wiesz kto to jest, 1905-1975

śluby i dzieci, wnuki, i do prawnuków

ilustracja
  • Mąż (ślub: około 1920): Zaloguj się ?1900-
  • ilustracja
  • Mąż (ślub: około 1920): Zaloguj się, bohater Czy wiesz kto to jest 1909-1951 , (Rodzice : Zaloguj się ?1880- & Zaloguj się ?1880-)
  • ilustracja
  • Mąż (ślub: w roku 1934): Zaloguj się, bohater Czy wiesz kto to jest 1884-1952 , (Rodzice : Zaloguj się, artykuł w Nekrologii 1837-1908 & Zaloguj się, artykuł w Nekrologii ca 1845-1918)
  • Stryjowie lub wujowie oraz ciotki, i kuzynki

    1. M Zaloguj się artykuł w Nekrologii ca 1877-1939
      ■  & Zaloguj się 1877-1945 dzieci | Ż Zofia Lindorf 1905-1975 |
    2. M Zaloguj się 1857-
    3. M Zaloguj się artykuł w Nekrologii 1859-1907
      ■  & Zaloguj się ca 1864- dzieci | M Zaloguj się ?1890-| M Zaloguj się ?1890- |
    4. Ż Zaloguj się 1863-1888 □  & Zaloguj się ca 1864-1952
    5. Ż Zaloguj się 1868-
      ■  & Zaloguj się bohater PSB 1867-1901 dzieci | Ż Zaloguj się ?1890-| M Zaloguj się 1893-1940 |
    6. Ż Zaloguj się 1873- □  & Zaloguj się ca 1863-1912□  & Zaloguj się ca 1896-
    7. Ż Zaloguj się 1877-1945
      ■  & Zaloguj się artykuł w Nekrologii ca 1877-1939 dzieci | Ż Zofia Lindorf 1905-1975 |

    Najbliżsi sławni ludzie (wg kryterium PSB)

    W stopniach ° wyrażona liczba ogniw w łańcuchu, w którym każda następna osoba jest dzieckiem, rodzicem lub małżonkiem poprzedniej;
    wersja pełna (przy opłaconym abonamenice) pokazuje wykres powiązania; w wersji darmowej kliknięcie prowadzi do strony o danej osobie.

    1. TIMME Adolf Saturnin (18671901) rzeźbiarz, kamieniarz
    2. ŚLIWICKI Daniel (1872-1921), dziennikarz, działacz polityczny
    3. ŚLIWICKI Józef (1867-1944), aktor, reżyser
    4. STEFAŃSKI Witold Jakub (1891-1973), zoolog, parazytolog, profesor Uniwersytetu Warszawskiego i Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, członek Polskiej Akademii Nauk
    5. GALLE Henryk (1872-1948) historyk literatury, krytyk, pedagog
    6. GALLE Leon (1898-1924) polonista
    7. KRYWULT Jan (1873-1923) kierownik salonu sztuki
    8. SKARBIŃSKI Stanisław (1856-1925) przemysłowiec, działacz gospodarczy i społeczny
    9. SAWICKI Mirosław (1870-1944) adwokat, działacz narodowy
    10. KOZŁOWSKI Kandyd (1836- pocz. XX w.) misjonarz, pisarz
    11. PIEŃKOWSKI Stefan Kazimierz (1885- po 1939) profesor neurologii i psychiatrii
    12. KRYWULT Aleksander (1845-1903) właściciel salonu sztuki
    13. GŁOWIŃSKI Franciszek (1894-1944) dziennikarz
    14. TRAPSZO Anastazy (1831 lub 18321898) aktor, reżyser, dyrektor teatru
    15. DEHNEL Władysław Antoni (1876-1931) działacz niepodległościowy
    16. JANKOWSKI Czesław Marian (1880-1940) adwokat, instruktor harcerski
    17. TRAPSZO Irena (18681953) aktorka
    18. TRAPSZO Stanisław (1862 lub 18631896) aktor, dyrektor teatru
    19. TRAPSZO Marceli (18601921) aktor, reżyser, dyrektor teatru
    20. SAWICKI Witold (1904-1973) działacz harcerski, historyk prawa

    Uwagi

    • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1900-1980”, t. II, PWN Warszawa 1994:

      LINDORFÓWNA Zofia, 1° v. Węgrzyn, 2° v. Dziewałtowska-Gintowt, 3° v. Martyka (12 II 1905 Lublin - 3 1 1975 Warszawa), aktorka
      Była córką Karola Lindorfa i Anny z Bończa-Waśniewskich, żoną Józefa Węgrzyna (zob. t. 1), potem Aleksandra Dziewałtowskiego-Gintowta, prawnika, nast. Stefana Martyki (zob. t. 1). Od 1913 mieszkała w Warszawie. Tu ukończyła Gimn. im. Konopnickiej, a w 1922 Kursy Wokalno-Dramatyczne H.J. Hryniewieckiej. W tym samym roku, po popisie szkolnym została zaangażowana przez L. Solskiego do T. Rozmaitości, gdzie 17 X 1922 debiutowała rolą Janiny („Sublokatorka"). Odtąd, przez cały okres działalności scen. związana była z t. warszawskimi. W zespole Rozmaitości pozostała do 1924, nast. do 1939 była przede wszystkim aktorką T. Narodowego, choć występowała też często na innych scenach T. Miejskich: Nowego i Letniego. Od 1934, po połączeniu zespołów w koncernie TKKT, grała też w T. Polskim i T. Małym, na tych scenach występowała także niekiedy po rozdzieleniu zespołów w 1936; np. w grudniu t.r. i w maju 1938 w „Weselu Figara” w T. Polskim; 2 IX 1939 brała jeszcze udział w prem. „Baby-dziwo” w T. Nowym. Sporadycznie tylko wyjeżdżała na gościnne występy, np. w 1923 z zespołem T. Rozmaitości do Płocka, 1926 tamże z J. Węgrzynem, w 1931 do Lwowa i Krakowa, w 1936 do Wilna i Łodzi, 1938 z zespołem T. Narodowego do Krakowa. Była przed wojną popularną aktorką film.; zagrała m.in. w „Iwonce” (1925), „Tajemnicy skrzynki pocztowej” (1928), Zofię w „Halce” (1930), Ritę Szeliżankę w „Trędowatej” (1936) i „Ordynacie Michorowskim” (1937). W okresie okupacji niem., aż do powstania warsz., pracowała jako kelnerka w „Cafe Bodo” i „U Aktorek”. Okres od sierpnia 1944 do września 1945 spędziła na tułaczce w Radomiu, Zakopanem, Nałęczowie, Podkowie Leśnej. W październiku 1945 wróciła do Warszawy i została zaangażowana do T. Polskiego, od 1957 grała w T. Narodowym, w 1967 z powodu choroby serca przeszła na rentę. Udzielała potem pryw. lekcji kandydatom na studia aktorskie. W maju 1973 otrzymała tytuł członka zasłużonego SPATiF-ZASP, 14 VII t.r. odbył się jubileusz jej pięćdziesięciolecia pracy artystycznej. Od pierwszych występów na scenie zwracała uwagę swą powierzchownością: „niezmiernie urodziwa, prawdziwej świeżości młódka, o ślicznym, naturalnym uśmiechu i równie naturalnym uroku” wspominał H. Szletyński („Teatr"), zauważając przy tym, że „nie zdradzała zmysłu technicznego i zbywało jej na wyrazistości”. W pierwszym okresie „brakowało jej nie tylko techniki, ale i aktorskiego otworzenia się, aby sprostać Infantce w „Cydzie”, nie była nawet w pełni przekonywająca jako Zosia w „Dziadach”. Jednakże już w 1924 sprawozdawca „Przeglądu Teatralnego i Filmowego” stwierdził, że „pracą inteligentną i racjonalną rozwija wrodzone zdolności. Tworzy szereg miłych postaci owianych tchnieniem młodości i czaru, zwłaszcza w „Poskromieniu złośnicy” jako Bianka zachwyca urokiem i li ryzmem szczerym”. Wydaje się jednak, że przede wszystkim mnogość i różnorodność ról granych już od pierwszego sez., opieka i pomoc J. Węgrzyna w opanowaniu arkanów sztuki aktorskiej, ponadto praca pod kier. takich reżyserów, jak K. Kamiński czy J. Osterwa przyniosły widoczne efekty. Wśród ról komediowych i charakterystycznych, salonowych i współczesnych, lekkich i poważniejszych uznaniem cieszyły się m.in. Helenka („Grube ryby"), Rózia („Dożywocie"), Fiorenza („Nieprzyjaciółka"), Agata („Rozkosz uczciwości"), Helena („Pan Jowialski"), Bronia („Dzień jego powrotu"), Gabriela („Rozbitki"), Hrabina („Wesele Figara"), Eboli („Don Carlos"), Raina („Żołnierz i bohater"). Nazywano ją „aktorką Szaniawskiego”, wystąpiła bowiem w trzech praprem. jego utworów: jako Med w „Żeglarzu”, Helena w „Fortepianie” i Helena w „Moście”. W roli Gaspariny („Ależ to nie na serio") „pokazała dużą skalę swego talentu” (J. Ciecierski), jako jedna z Dam („Trzy asy i jedna dama") była wg Boya „na przemian zalotna, roześmiana, siostrzana, macierzyńska, trzeźwa, marząca, zmysłowa, słaba, wygrała wszystkie pokusy wesołej wdówki”. W 1932 w roli Racheli („Wesele") „sprawiła miłą niespodziankę, mówiła wiersz bez fałszywego patosu, z poczuciem stylu i prawdziwego wzruszenia” (A. Słonimski). Tak więc po dziesięciu latach na scenie „dało się stwierdzić pełną dojrzałość i umiejętność przekazywania swego naturalnego i nienaruszonego czaru niewieściego” (H. Szletyński). W 1938 po roli Tamary w „Buncie” Absalona A. Grzymała-Siedlecki stwierdził: „ostatnie dwa - trzy lata jej pracy to prawdziwa rozkosz dla miłośników teatru. Talent jej rośnie, bujnieje, pełnieje, zakwita. Grała Tamarę z głębokim przejęciem, grała serdecznie, dojmująco”.
      W okresie powojennym do najciekawszych jej ról w T. Polskim zaliczano: Anielę Bydgoską („Majątek albo imię"), Kupawinę („Wilki i owce"), Marię („Dom pod Oświęcimiem"), Panią Ford („Wesołe kumoszki z Windsoru"), Podkomorzynę („Powrót posła"), Joannę („Dom kobiet"), którą grała też podczas występów tego teatru w Londynie (1957); w T. Narodowym zaś: Elektorową („Książę Homburg"), Annę Pawłowną („Żywy trup"), Podstolinę („Szkoła obmowy") i ostatnią - Dobrójską („Śluby panieńskie"), w której „prezentowała klasę, jaką już niewielu aktorów w tym okresie mogło się poszczycić” (J. Ciecierski). W pamięci A. Grodzickiego pozostała jako aktorka „kameralna, liryczna, pociągająca urodą o łagodnym wdzięku, rozjaśniona ciepłym uśmiechem, ujmująca prostotą i szczerością gry”. Od 1959 była członkiem Tow. Filologii Klasycznej. Na Uniw. Warsz. prowadziła dorywczo zajęcia z recytacji klasyków literatury greckiej i rzymskiej. Swe pamiętniki przekazała Bibl. Narodowej. II. Kolorowa 16

      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.15463.4
      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.38646.5
      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 2: teatr.16292.1
      Epitafium na cm. Powązkowskim:
      Ś.P.
      ZOFIA LINDORFÓWNA
      MARTYKOWA
      AKTORKA DRAMATYCZNA
      ZMARŁA DNIA 3. I. 1975 R.

      S. Łoza, Czy wiesz kto to jest, Warszawa 1938 - loza.2435

    źródła:
    - pogrzeb: Urz. M. st.W-wy http://cmentarze.um.warszawa.pl/pomnik.aspx?pom_id=17524
    ...

    Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiego, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
    Baza jest uzupełniana codziennie
    — bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


    Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

    Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

    Cytuj: Marek Jerzy Minakowski, Wielka genealogia Minakowskiego (Wielcy.pl), wydanie z 25.04.2024.
    © 2002-2024 Dr Minakowski Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie
    IP: 3.145.143.239