Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowski, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

Ż Józefina «Bolska» Olesińska (ID: teatr.5008.1)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Dalszy związek rodzinny z potomkami Sejmu Wielkiego (poza Genealogią potomków Sejmu Wlk.)
Uwaga! Tej osoby nie ma w Genealogii potomków Sejmu Wielkiego.
Dzięki uprzejmości autora zaglądasz teraz do Wielkiej Genealogii Minakowskiego (Wielcy.pl),
która jest od niej 10-krotnie większa (1.200.000 osób),
ale korzystanie z niej kosztuje 79 zł rocznie.
Zaloguj się
Autor za swoją pracę nie bierze ani grosza z budżetu państwa. Pomóż mu!

Ranking WGM: 906.841 (top 76%), Liczba łóżek od MJM: (brak koligacji) [wyłącz kolorowanie] [?]


człowiek teatru

ilustracja

Rodzice

ilustracja
  • Zaloguj się
  • Urodzony prawdopodobnie w roku 1860
  • zmarł
 
  • Zaloguj się
  • Urodzona prawdopodobnie w roku 1860
  • zmarła
rodzice Zaloguj się
?1860-
   Zaloguj się
?1860-
|    |
2    3



|
Józefina «Bolska» Olesińska, człowiek teatru, 1892-1979

śluby i dzieci, wnuki, i do prawnuków

ilustracja
  • Mąż (ślub: około 1910): Zaloguj się, człowiek teatru 1891-1958
  • ilustracja
  • Mąż (ślub: około 1910): Zaloguj się, człowiek teatru ?1886-1933
  • Uwagi

    • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1900-1980”, t. II, PWN Warszawa 1994:

      BOLSKA Józefina, także Niuta B., właśc. Józefa Olesińska, l°v. Bakiel, 2°v. Zdanowicz, także Bakiel-Bolska, Bolska-Zdanowiczowa (6 III 1892 Częstochowa - 13 VII 1979 Otwock), śpiewaczka, aktorka
      Była córką artysty malarza Stanisława Olesińskiego i Marianny z Grochulskich, żoną najpierw => Hermana Bakiela (ślub ok. 1917), a nast. Wacława Zdanowicza (zob. t. 1). Ukończyła szkołę średnią w Częstochowie; nast. uczyła się śpiewu u E. Heintzego w Warszawie. Na scenie używała najczęściej pseud. Bolska; po II wojnie świat. występowała też jako Bolska-Zdanowiczowa. Debiutowała w 1917 w Częstochowie w T. Paryskim pod dyr. R. Betchera w rolach operetkowych, m.in. jako Maroszi („Manewry jesienne"); w lipcu t.r. była z zespołem artystów warszawskich w Płocku. Od 1918 stale występowała w Warszawie w t. rewiowych, kabaretach oraz na scenach operetkowych. W pierwszej poł. 1918 występowała w t. Marywil, w czerwcu w t. Argus, a od sierpnia t.r. do lutego 1919 w t. Sfinks, gdzie zdobyła popularność jako pieśniarka; od 28 II do sierpnia 1919 w t. Miraż, od września t.r. i nast. w sez. 1919/20 i 1920/21 w t. Qui Pro Quo. W lutym 1922 została zaangażowana do T. Nowości, gdzie pierwszy raz wystąpiła 19 V t.r. w roli Księżnej („Szał miłości"). W sez. 1922/23 znowu występowała w Qui Pro Quo, ale na scenę warsz. operetki wracała później jeszcze kilkakrotnie. W 1924 występowała m.in. w kabarecie Stańczyk (styczeń), 1927 w t. Nietoperz (luty -lipiec), 1929 w ogrodzie Bagatela (czerwiec), T. Nowości (wrzesień), t. Chochlik (październik-grudzień), 1930 w repertuarze operetkowym w kinie Znicz, 1931 w kinoteatrze Hollywood oraz w ogrodzie Bagatela. Z zespołami artystów rewiowych wyjeżdżała często z Warszawy na występy do innych miast, np. w 1924 występowała w Kaliszu, Łodzi, Kutnie, Toruniu, Włocławku, Płocku, Poznaniu, Sosnowcu, Kielcach, Radomiu, Lublinie, Białymstoku, Suwałkach i Grodnie, a w październiku 1928 m.in. w Rzeszowie. W sierpniu 1931, wraz z W. Zdanowiczem, wyjechała do USA na zaproszenie Polonii amer., zaangażowana przez dyr. teatru Market Place w Cleveland jako primadonna operetkowa. Od września 1931 do 1933 występowała w rolach operetkowych i dram. w Cleveland, Detroit, Chicago, Buffalo, Milwaukee, Nowym Jorku (w Domu Pol. i w High School), Filadelfii, Chester, Camden i Bostonie; towarzyszyły jej amat. i półzaw. zespoły polonijne; we własnym repertuarze występowała na wielu koncertach w kinoteatrach i pol. parafiach. Po powrocie do kraju występowała m.in. w czerwcu 1933 z artystami rewiowymi w Płocku, od października do końca grudnia t.r. w t. Mucha w Warszawie, wiosną 1934 znowu w Płocku; występowała też w t. warsz.; Ananas, Nowy Ananas, Mignon. W 1937-38 z zespołem gwiazd rewii i operetki występowała na tournee w wielu miastach. Przez kilka lat, aż do 1939, brała udział w programach estradowych „Czołówki kulturalno-oświatowej” Naczelnej Dyrekcji Lasów Państw. (zespół ten pod kier. Zdanowicza odwiedzał nadleśnictwa i tartaki w całej Polsce). Okres okupacji niem. spędziła w Warszawie; przez pewien czas występowała w jawnym t. Złoty Ul; po powstaniu warsz. została wywieziona do obozu pracy w Niemczech. Po wojnie, w pierwszej poł. 1945 występowała w T. Wielkim w Częstochowie i z częścią zespołu częstochowskiego w objazdach, nast. w T. Żołnierskim I Korpusu Pancernego w Gliwicach pod kier. Zdanowicza. W sez. 1945/46 występowała w T. Miejskim w Opolu. Od 1946 była stale we Wrocławiu; od sez. 1946/47 do końca 1948/49 występowała w T. Dolnośląskim, od sez. 1949/50 do końca 1956 w T. Młodego Widza, a od 1 I 1957 do 1 IX 1964 w T. Rozmaitości. Na scenie Rozmaitości obchodziła 3 V 1958 jubileusz czterdziestolecia pracy artyst. w roli Panny Małgorzaty („Ciotunia"); w roli tej występowała nast. w objeździe po miastach Dolnego Śląska. W 1965 zamieszkała w Schronisku Artystów Weteranów Scen Pol. w Skolimowie. Była znaną primadonna teatrzyków warsz. w okresie międzywojennym. Dzięki dobremu głosowi, urodzie, wdziękowi i talentowi aktorskiemu, sukcesy odnosiła zarówno śpiewając piosenki w kabaretach i rewiach, jak i występując w wodewilach i operetkach. L. Sempoliński wspominając jej występy w 1918 w teatrzyku Sfinks pisał, że na tle zespołu „błyszczała młodziutka gwiazdeczka pierwszej wielkości, obdarzona pięknymi warunkami, o sarnich oczach i pięknym, aksamitnym głosie - Niuta Boiska”. Wkrótce stała się muzą Sfinksa; dla niej A. Włast „pisał co tydzień sentymentalne piosenki, które stawały się w jej wykonaniu szlagierami śpiewanymi przez całą Warszawę”, jak m.in. słynny „Puchowy śniegu tren”. Do najlepszych ról operetkowych B. należały: Jutta („Dziewczę z Holandii"), Irena („Gorąca krew"), Żona („Łóżeczko"), Angela („Hrabia Luksemburg"), Fedora („Księżna cyrkówka"), Alice („Księżniczka dolarów"), oraz tytułowe w „Pięknej Dianie”, „Pięknej Helenie”, „Cnotliwej Zuzannie”. Po II wojnie świat. grała w repertuarze dramatycznym. Ceniona była przede wszystkim jako aktorka charakterystyczna w komediach; miała także dobre role w repertuarze poważniejszym, np. Millerową („Intryga i miłość"). Najważniejsze role powojenne, to: Orgonowa („Damy i huzary"), Żegocina („Pan Damazy"), Baronowa Wurtz („Azais"), Pani Mącka („Żołnierz królowej Madagaskaru"), Kasztelanowa („Mazepa"), Łechcińska („Rozbitki"), Ciocia Madzia („Wodewil warszawski"), Puchalska („Imieniny pana dyrektora").

      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.20721.2
      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 2: teatr.44364.2
      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 2: teatr.5008.1

    ...

    Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiego, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
    Baza jest uzupełniana codziennie
    — bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


    Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

    Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

    Cytuj: Marek Jerzy Minakowski, Wielka genealogia Minakowskiego (Wielcy.pl), wydanie z 25.04.2024.
    © 2002-2024 Dr Minakowski Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie

    Thank you for using
    my website Sejm-Wielki.pl

    This is part of The Great Minakowski Genealogy (Wielcy.pl), which contains the genealogy of 1,200,000 people from the Polish elite from the Middle Ages to Today.

    What you see here is the free portion (about 12%).
    Please support me so that it can continue to be available for free.

    Just subscribe to the full version (Wielcy.pl) and this window will not appear.

    Marek Jerzy Minakowski

    1-year subscription (79 zł)
    lifetime subscription (390 zł)

    log in if you already have an account here

    Close this window for now

    IP: 3.141.47.221