Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowski, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

M Władysław «Krzemiński» Wetzstein (ID: psb.14011.1)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Dalszy związek rodzinny z potomkami Sejmu Wielkiego (poza Genealogią potomków Sejmu Wlk.)
Uwaga! Tej osoby nie ma w Genealogii potomków Sejmu Wielkiego.
Dzięki uprzejmości autora zaglądasz teraz do Wielkiej Genealogii Minakowskiego (Wielcy.pl),
która jest od niej 10-krotnie większa (1.200.000 osób),
ale korzystanie z niej kosztuje 79 zł rocznie.
Zaloguj się
Autor za swoją pracę nie bierze ani grosza z budżetu państwa. Pomóż mu!

Ranking WGM: 512.322 (top 43%), Liczba łóżek od MJM: 28 [wyłącz kolorowanie] [?]


bohater PSB, człowiek teatru

ilustracja

Rodzice

ilustracja
 
Przodkowie: drzewo "16"drzewo "32"drzewo "64"

pradziadkowie ?    ?    ?    Zaloguj się
?1810-
&    &    &    &
?    ?    ?    Zaloguj się
?1810-
|    |    |    |
8 | 9    10 | 11    12 | 13    14 | 15
|    |    |    |
dziadkowie Zaloguj się
?1850-
   Zaloguj się
?1850-
   Zaloguj się
?1840-
   Zaloguj się
?1840-
|    |    |    |
4    5    6    7



 


|    |
rodzice Zaloguj się
ca 1880-
   Zaloguj się
1872-
|    |
2    3



|
Władysław «Krzemiński» Wetzstein, bohater PSB, 1907-1966

śluby i dzieci, wnuki, i do prawnuków

ilustracja
  • żona (ślub: około 1930): Zaloguj się ?1920
  • Stryjowie lub wujowie oraz ciotki, i kuzynki

    1. M Zaloguj się głowa w spisie ludn. Krakowa (1921) 1878-1940/
      □  & Zaloguj się 1876-1940/
    2. M Zaloguj się ca 1880-
      ■  & Zaloguj się 1872- dzieci | M Władysław «Krzemiński» Wetzstein 1907-1966 |
    3. Ż Zaloguj się 1869-
    4. Ż Zaloguj się 1872-
      ■  & Zaloguj się ca 1880- dzieci | M Władysław «Krzemiński» Wetzstein 1907-1966 |
    5. Ż Zaloguj się 1875-
    6. Ż Zaloguj się 1875-

    Najbliżsi sławni ludzie (wg kryterium PSB)

    W stopniach ° wyrażona liczba ogniw w łańcuchu, w którym każda następna osoba jest dzieckiem, rodzicem lub małżonkiem poprzedniej;
    wersja pełna (przy opłaconym abonamenice) pokazuje wykres powiązania; w wersji darmowej kliknięcie prowadzi do strony o danej osobie.

    1. LAUER Henryk Gustaw (1890-1939) ekonomista, działacz rewolucyjnego ruchu robotniczego 11°
    2. STEMPEL Fejwel (1886-1944) rabin, poseł 11°
    3. EISENBERGER Seweryn (1879-1945) pianista 12°
    4. MARKOWICZ Artur (1872-1934) malarz 12°
    5. BORNSTEIN Zelman (1. poł. XIX w.) kupiec krakowski 13°
    6. NACHT-SAMBORSKI Artur (1898-1974) malarz 13°
    7. BAUM Samuel (zm. 1822) sekretarz kahału krakowskiego 14°
    8. FELDMAN Ferdynand (1862-1919) artysta dramatyczny 14°
    9. SADŁOWSKI Julian (1892-1953) architekt 14°
    10. ROSENZWEIG Józef Marian (1889-1967) adwokat, działacz socjalistyczny 14°
    11. PUTERMAN Jakub (1857-1933) lekarz, wiceprezes Towarzystwa Lekarskiego 14°
    12. PEIPER Jan Tadeusz (1891-1969) poeta, prozaik, krytyk 14°
    13. GROSS Daniel (1866-1942) adwokat, działacz PPSD 15°
    14. GROSS Adolf (1863-1936) adwokat, działacz społeczny i polityczny 15°
    15. ELZENBERG Henryk (1845-1899) prawnik, publicysta, redaktor 15°
    16. SZPALSKI Karol (1908-1963), pisarz, satyryk 15°
    17. MEISELS Dob Beer (1798-1870) rabin, działacz narodowy polski w Krakowie i Warszawie 15°
    18. TASCHNER Emil (1900-1982), chemik, docent Politechniki Gdańskiej 15°
    19. SZENIRER Sara (1883-1935) założycielka żeńskiego szkolnictwa żydowskiego Beit Jakow 15°
    20. TORBE Beniamin (18581931) architekt, przedsiębiorca budowlany 15°

    Uwagi

    • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1900-1980”, t. II, PWN Warszawa 1994:

      KRZEMIŃSKI Władysław, właśc. W. Wetzstein (19 III 1907 Kraków - 6 X 1966 Warszawa), aktor, reżyser, dyrektor i kierownik artyst. teatru
      Był synem Szymona Wetzsteina, antykwariusza, i Hendli z Dringerów, mężem aktorki Zofii Niwińskiej. Po skończeniu krak. Gimn. im. Witkowskiego przez dwa semestry studiował architekturę w Brnie; w 1926-28 uczył się w Miejskiej Szkole Dram. w Krakowie (na popisie grał Jana w „Ślubach panieńskich” i Poetę w „Weselu"), w 1929 był w Oddziale Dram. przy Konserwatorium Muz. w Warszawie, używając już wtedy nazwiska Krzemiński. W 1930 odbył kilkumiesięczną praktykę u M. Reinhardta w Berlinie połączoną z obserwacją działalności tamtejszych teatrów. Wróciwszy do Krakowa, zainicjował stworzenie Studia Młodych Aktorów pn. Studio 30 - Pierwsza Grupa Niezależnych. Zostało ono zamknięte przez władze miejskie z przyczyn politycznych w dniu próby generalnej pierwszej premiery. W 1930-35 był aktorem i później asystentem reżysera w T. im. Słowackiego (zaczął występować jeszcze jako słuchacz szkoły dram., na afiszach wymieniany w obsadach w 1932-34). Grał role epizodyczne takie, jak Szlachcic („Horsztyński"), Spiskowiec („Kordian"), brał też udział w lalkowych programach satyrycznych w Sali Saskiej (1933). W 1936-39 nie był związany na stałe z żadnym t. zaw., utrzymywał się z pracy literackiej. Już wcześniej zaczął reżyserować w zespołach młodzieżowych, m.in. TUR, w teatrze dla dzieci (w 1932 inaugurował działalność sceny dla dzieci w lokalu krak. Bagateli, wystawiając „Śluby milczenia") i t. Cricot (tu w 1938 wyreżyserował „Męża i żonę"). W 1933 na krak. Błoniach wystawiono jego sztukę „Jan III pod Wiedniem”. Tłumaczył dramaty, przygotowywał słuchowiska radiowe, adaptacje dla scen dram. i muz., pisał teksty estradowe, piosenki - także dla kabaretów warszawskich. Gdy wraz z grupą lewicowych pisarzy, po wypadkach w krak. Sempericie w marcu 1936, podpisał protest przeciw poczynaniom prasy, znalazł się na jej „czarnej liście”, nie dopuszczono go też do współpracy z radiem. Od września 1939 do września 1945 przebywał w Rumunii w obozach dla uchodźców w Bacau, Ocuele Mari, Baile Govora, Slatina-Olt. W Baile Govora był współzałożycielem pol. gimn., uczył w nim historii literatury polskiej. Po likwidacji szkoły brał udział w tajnym nauczaniu (m.in. uczył języka ang.), potem pracował jako szewc. Cały czas zajmował się organizacją pol. życia kulturalnego, wydawał konspiracyjną gazetkę. W Domu Pol. w Slatina-Olt wystawił własną „Szopkę krakowską” (6 I 1943). Do kraju powrócił w październiku 1945 i podjął pracę jako aktor i reżyser w T. Śląskim w Katowicach. Przygotował tu m.in. sztuki: „Krawiec w zamku”, „Papuga”, „Mąż i żona” (sam wcielił się w postać jednego z dyskutantów - Reżysera), „Kaprysy Marianny”, „Damy i huzary”. W 1947 przeniósł się do Krakowa, gdzie objął stanowisko reżysera T. Dramatycznych. Formalne uprawnienia reżyserskie uzyskał po egzaminie w Łodzi w 1948. W sez. 1949/50 w umowie miał wpisane również obowiązki aktora i zastępcy kier. artyst., ale zajmował się tylko reżyserią. Na scenie krak. oprócz „Męża i żony”, „Kaprysów Marianny” przygotował spektakle: „Płody edukacji” (Nagroda Państw. II st. za reżyserię, 1953), „Wesele Figara”, „Romans z wodewilu”, „Pies ogrodnika”, „Zwykły człowiek”, „Niespokojna starość”, „Wiśniowy sad”. W 1954 w sposób zasadniczy przyczynił się do wyodrębnienia samodzielnego zespołu Starego T. i od 1 IV do 30 IX był jego dyr. i kier. artyst., choć rezygnację z tego stanowiska złożył już 9 VI 1954. W zespole Starego T. pozostał jako reżyser, a od 1 X 1957 do końca sez. 1962/63 znów pełnił obowiązki dyr. i kier. artystycznego. W tym okresie wyreżyserował m.in. „Świętą Joannę”, „Dziką kaczkę”, „Śmierć komiwojażera”, „Śmierć gubernatora”, „Koriolana”. Po odwołaniu go z tego stanowiska, do końca życia był etatowym reżyserem T. im. Słowackiego, gdzie wystawił m.in. „Las”, „Urząd” (we własnej adaptacji), „Sprawę Oppenheimera”. Gościnnie współpracował m.in. z T. Polskim („Miesiąc na wsi”, 1955, „Balladyna”, 1965) i T. Dramatycznym („Urząd”, 1965) w Warszawie, z Operą Krakowską („Carmen”, 1965). Pod jego opieką powstało sześć spektakli dyplomowych krak. PWST (m.in. były realizowane w Barbakanie). Po wojnie K. powrócił do współpracy z radiem, opracowując i reżyserując w Krakowie słuchowiska i wodewile. Był autorem licznych adapt. teatr.: zmodernizował kilka librett operetkowych, m.in. „Życie paryskie”, „Girofle-Girofla”, opracował na nowo (czasem na kanwie utworów dram. tworzył musicale) „Krowoderskie zuchy” (nowy tytuł: „Romans z wodewilu"), „Złote niedole”, „Jaśnie Pan Nikt”, „Brata marnotrawnego” (z L.J. Kernem, wystawiany też jako „Lord z walizki” i „Mój brat marnotrawny"), adaptował sztuki dla dzieci („Jak w bajce” pt. „Król i marchewka”, „Jeszcze są na świecie baśnie"), w 1964 przygotował adapt. powieści „Urząd”, którą wystawiło kilka teatrów. Od 1949 zajmował się działalnością pedag.; w krak. PWST wykładał grę aktorską, później insc. i reżyserię. W 1957-62 był dziekanem wydz. reżyserii, w 1956 otrzymał tytuł docenta, 1964 prof. nadzwyczajnego.
      Repertuar prac K. był b. zróżnicowany; nie stronił od sztuk rozrywkowych, komedii, klasyki, dużym uznaniem cieszyły się jego przedstawienia dramaturgii ros., chętnie zajmował się też współczesną twórczością, przygotowywał praprem. pisarzy pol., w latach sześćdziesiątych interesowała go dramaturgia amer. (np. „U kresu dnia"). Przedstawienia K. były zawsze starannie przygotowane, jako reżyser umiejętnie jednoczył wysiłek całego zespołu, nie kładąc tamy poszukiwaniom scenografów, dopomagając aktorom w stworzeniu interesujących ról. Prace K. dobrze mieściły się w podstawowym nurcie repertuarowym prowadzonego przez niego Starego T., wyznaczały jednocześnie jego poziom, potwierdzały zasadność takich sformułowań programowych dyr. teatru, jak: „Stary z nazwy, nowy z treści i formy inscenizacyjnej”, „chcemy formalnie eksperymentować służąc literaturze"; „klasyka oderwana od tradycjonalnego schematu, przewartościowana myślą inscenizatorską"; „nie godzimy się na opisowość reżyserską ani scenograficzną, ani na krótkotrwałą aluzyjność - przyjmujemy metaforę bez zacieśniania jej wymowy (cyt. za E. Orzechowskim). Dorobek jego sześcioletniej dyrekcji można zamknąć w formule starannie komponowanego eklektyzmu. Zasługą K. było zebranie w Starym T. utalentowanego zespołu aktorów, reżyserów i scenografów. Jako człowiek o zrównoważonym charakterze, umiejący zyskać sympatię otoczenia, pozbawiony tendencji dyktatorskich, dzięki swej kulturze, taktowi i autentycznym talentom organizatorskim skonsolidował zespół, stworzył program teatr., twórczo modyfikowany przez następców. Jego dyrekcja data początek kolejnej odnowie znaczenia Starego Teatru.

      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 2: teatr.16002.1
      Polski Słownik Biograficzny t. 15 str. 525: psb.14011.1

    ...

    Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiego, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
    Baza jest uzupełniana codziennie
    — bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


    Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

    Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

    Cytuj: Marek Jerzy Minakowski, Wielka genealogia Minakowskiego (Wielcy.pl), wydanie z 28.04.2024.
    © 2002-2024 Dr Minakowski Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie

    Thank you for using
    my website Sejm-Wielki.pl

    This is part of The Great Minakowski Genealogy (Wielcy.pl), which contains the genealogy of 1,200,000 people from the Polish elite from the Middle Ages to Today.

    What you see here is the free portion (about 12%).
    Please support me so that it can continue to be available for free.

    Just subscribe to the full version (Wielcy.pl) and this window will not appear.

    Marek Jerzy Minakowski

    1-year subscription (79 zł)
    lifetime subscription (390 zł)

    log in if you already have an account here

    Close this window for now

    IP: 3.144.248.24