Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowska, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

Ż Lucyna Mischal (ID: psb.17658.1)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Dalszy związek rodzinny z potomkami Sejmu Wielkiego (poza Genealogią potomków Sejmu Wlk.)
Uwaga! Tej osoby nie ma w Genealogii potomków Sejmu Wielkiego.
Dzięki uprzejmości autorki zaglądasz teraz do Wielkiej Genealogii Minakowskiej (Wielcy.pl),
która jest od niej 10-krotnie większa (1.200.000 osób),
ale korzystanie z niej kosztuje 79 zł rocznie.
Zaloguj się
Autorka za swoją pracę nie bierze ani grosza z budżetu państwa. Pomóż jej!

Ranking WGM: 336.515 (top 29%), Liczba łóżek od MJM: 28 [wyłącz kolorowanie] [?]


bohater Czy wiesz kto to jest (1938), bohater PSB i Wiki, człowiek teatru

ilustracja

Rodzice

ilustracja
 
Przodkowie: drzewo "16"drzewo "32"drzewo "64"

pradziadkowie ?    ?    ?    ?
&    &    &    &
?    ?    ?    ?
|    |    |    |
8 | 9    10 | 11    12 | 13    14 | 15
|    |    |    |
dziadkowie Zaloguj się
?1830-
   Zaloguj się
?1840-
   Zaloguj się
?1820-
   Zaloguj się
?1830-
|    |    |    |
4    5    6    7



 


|    |
rodzice Zaloguj się
ca 1861-1923
   Zaloguj się, artykuł w Nekrologii
ca 1860-1921
|    |
2    3



|
Lucyna Mischal, bohater Czy wiesz kto to jest, 1886-1953

śluby i dzieci, wnuki, i do prawnuków

ilustracja
  • Mąż (ślub: około 1900): Zaloguj się ?1880-
  • ilustracja
  • Mąż (ślub: dnia 21 IX 1927, Pacyna (obecn. woj. mazow.), ): Zaloguj się ?1900- , (Rodzice : Zaloguj się ?1860- & Zaloguj się ?1870-)
  • Rodzeństwo, bratankowie lub siostrzeńcy/bratanice lub siostrzenice

    1. **Lucyna **
    2. Ż Zaloguj się artykuł w Nekrologii ca 1890-1936
      □  & Zaloguj się ca 1887-

    Stryjowie lub wujowie oraz ciotki, i kuzynki

    1. M Zaloguj się ca 1861-1923
      ■  & Zaloguj się artykuł w Nekrologii ca 1860-1921 dzieci | Ż Lucyna Mischal 1886-1953| Ż Zaloguj się ca 1890-1936 |
    2. M Zaloguj się ?1860-
      ■  & Zaloguj się ca 1866- dzieci | Ż Zaloguj się ca 1888- |
    3. Ż Zaloguj się artykuł w Nekrologii ca 1860-1921
      ■  & Zaloguj się ca 1861-1923 dzieci | Ż Lucyna Mischal 1886-1953| Ż Zaloguj się ca 1890-1936 |

    Najbliżsi sławni ludzie (wg kryterium PSB)

    W stopniach ° wyrażona liczba ogniw w łańcuchu, w którym każda następna osoba jest dzieckiem, rodzicem lub małżonkiem poprzedniej;
    wersja pełna (przy opłaconym abonamenice) pokazuje wykres powiązania; w wersji darmowej kliknięcie prowadzi do strony o danej osobie.

    1. SIERADZKI Stefan Stanisław (1900-1981) prawnik, dziennikarz 10°
    2. SŁABOSZEWSKI Józef (1908-1988) ekonomista, prawnik, pułkownik dyplomowany WP, oficer Armii Krajowej 14°
    3. PASIERBIŃSKI Tadeusz (1901-1968) pedagog, działacz oświatowy, profesor 19°
    4. DUBOIS Stanisław (1901-1942) działacz socjalistyczny 19°
    5. SIERPIŃSKI Wacław Franciszek (1882-1969) profesor matematyki 21°
    6. SMOSARSKI Władysław Antoni Jan (1876-1960) meteorolog, matematyk, profesor Uniw. Pozn. 23°
    7. SZCZEPAŃSKI Kazimierz (1863- przed 1930) działacz socjalistyczny 24°
    8. KULCZYCKI Ludwik (1866-1941) działacz polityczny, historyk, socjolog, publicysta 24°
    9. ŁOMNICKI Marian Alojzy (1845-1915) zoolog, paleontolog, geolog, kustosz 25°
    10. PŁOSKI Stanisław (1901-1968) architekt 25°
    11. LEŚNIEWSKI Józef Krzysztof (1867-1921) generał WP, minister 25°
    12. STARZEWSKI Maciej Jan Adolf h. Ostoja (1891-1944), prawnik, profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego, poseł na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej 26°
    13. ROŚCISZEWSKI Hipolit (1858-1924) nauczyciel, współzałożyciel i dyrektor seminarium nauczycielskiego 26°
    14. RAFALSKI Walenty (1824? -1894) bibliograf, księgarz, nakładca, wydawca 26°
    15. KOSZUTSKI Eugeniusz (zm. 1946) tancerz, choreograf 26°
    16. ŁOMNICKI Antoni (1881-1941) matematyk, profesor i prorektor Politechniki Lwowskiej 26°
    17. ŁOMNICKI Jarosław Ludomir (1873-1931) entomolog, geolog, paleozoolog 26°
    18. MIKOSZEWSKI Karol (1832-1886) ksiądz, powstaniec 1863, emigrant 26°
    19. LIPSKA Franciszka (1864-1944) działaczka robotnicza 26°
    20. STARZEWSKI Tadeusz Józef h. Ostoja (1860-1931), notariusz, prezes Izby Notarialnej w Krakowie, szef Departamentu Skarbu Naczelnego Komitetu Narodowego, kolekcjoner 27°

    Uwagi

    • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1765-1965”, t. I, PWN Warszawa 1973:

      MESSAL Lucyna, właśc. L. Mischal, zamężna Sztukowska (16 X 1886 Warszawa - 10 XII 1953 Warszawa), tancerka, śpiewaczka, dyr. teatru
      Była córką Mischala, majstra stolarskiego z Warszawy. 13 I 1896, jeszcze jako uczennica szkoły baletowej, weszła w skład corps de ballet w WTR. W 1901 mianowana koryfejką. W tym czasie rozpoczęła studia wokalne u S. Wołoszki, E. Reszkego i S. Boguckiego oraz lekcje gry scen. u H. Leszczyńskiej. Debiutowała 14 I 1904 w T. Nowości w roli Emilii („Ach, ta wiosna"); w recenzjach oceniono ją b. krytycznie. Występowała więc w balecie, kształcąc w dalszym ciągu głos i dykcję. Po raz drugi debiutowała w operetce dopiero po pięciu latach, 24 III 1909, w partii Saffi („Baron cygański"). Ten debiut uznano za świetny. „Jest wybornie przygotowana do występów nie tylko w operetce” - pisał A. Dobrowolski w „Kurierze Warszawskim”. - „Głos świetnie postawiony świadczy o poważnych studiach. Brzmi dźwięcznie i silnie, oddaje emisję prawidłową, pozwała rozwinąć wszystkie zasoby wokalne”. „Interpretacja pełna smaku obok gry sympatycznej i żywej”. Odtąd stała się primadonną operetki WTR. Śpiewała kolejno Violettę („Piękność z Nowego Jorku"), Eurydykę („Orfeusz w piekle"), Helenę („Piękna Helena") zdobywając coraz większe powodzenie i usuwając w cień starszą od siebie o dziesięć lat W. Kawecką, dotychczasową primadonnę operetki. Często wyjeżdżała na występy gościnne, wszędzie zdobywając ogromne powodzenie; m.in. w grudniu 1910 śpiewała w Łodzi, w lecie 1911 w Moskwie, w lutym 1913 w Kijowie, w lipcu tego roku w Petersburgu. W czasie I wojny świat. przebywała w Rosji (od 1915) występując w Petersburgu, Kijowie, Moskwie, Odessie i Baku. Pierwszy występ M. po powrocie do Warszawy (14 IX 1918) stał się manifestacją publiczności. Znowu objęła główne partie operetkowe w warsz. T. Nowości, a recenzenci określali każdą z jej ról jako „arcydzieło kunsztu w śpiewie, tańcu i pełnej smaku grze scenicznej” („Kurier Warszawski” 1920 nr 59). W 1922 (czerwiec, lipiec) występowała gościnnie w Lublinie, jesienią wyjechała za granicę - do Wiednia i Budapesztu. W czerwcu 1923 śpiewała gościnnie w Wilnie, we wrześniu i październiku 1924 w Krakowie. Na sez. 1924/25 zaangażowała się do operetki poznańskiej. Ustąpiła z niej jednak już w styczniu 1925. W lutym tegoż roku występowała gościnnie w Wilnie, w maju we Lwowie. W czerwcu wróciła do warsz. T. Nowości. Na początku 1926 znowu występowała gościnnie w Krakowie, Katowicach, Sosnowcu, Lublinie, odnosząc wielki sukces w roli Nadii („Orłow"). Po zawieszeniu przedstawień w T. Nowości (kwiecień 1926) wyjechała na występy gościnne do Krakowa, potem występowała na czele własnego zespołu m.in. w Piotrkowie (październik 1926), Sosnowcu, Kielcach, Radomiu, Białymstoku, Wilnie, Łucku, Lublinie, Łodzi, Kaliszu, Toruniu, Bydgoszczy, Gdańsku, Włocławku Od 25 XII 1926 należała do zorganizowanego przez K. Niewiarowską zespołu, działającego pn. Teatru Messal i Niewiarowskiej. Na sez. 1927/28 wróciła do operetki warsz. w T. Nowości. W kwietniu 1928 występowała w „Wiosennej rewii” w t. Morskie Oko, w grudniu w lwow. T. Małym, potem w Krakowie, na początku 1929 w warsz. t. Znicz. W czerwcu otworzyła własny t. w Warszawie (pn. Operetka Lucyny Messal, ul. Marszałkowska 114). Ze względu na trudności finansowe musiała go jednak zamknąć po siedmiu miesiącach. Rozpoczął się najtrudniejszy okres w jej życiu; pozbawiona stałej sceny operetkowej i borykająca się z nieustannymi kłopotami finansowymi angażowała się kolejno do różnych zespołów rewiowych: Wesoły Wieczór (1930), Hollywood (1931), Kameleon (1932), Praskie Oko (1933), wyjeżdżała na występy gościnne: do Bydgoszczy (lipiec 1930), Torunia, Grudziądza, Bydgoszczy (wiosna 1931), Lwowa (maj 1932), a nawet śpiewała w teatrzyku w hotelu Savoy (od 28 X 1934). Od sez. 1936/37 została znowu zaangażowana do zespołu operetkowego w T. 8.15, a od 1938 występowała w T. Wielkim w Warszawie, gdzie śpiewała m.in. partię Hrabiny („Cygańska miłość"). 31 V 1939 w sali Filharmonii odbył się jubileusz trzydziestolecia jej pracy scenicznej.
      W okresie okupacji niem. podczas II wojny świat. prowadziła popularny „Bar pod Messalką”. Po skończeniu wojny występowała w T. Nowym w Warszawie. Grała role charakterystyczne w operetkach i komediach, m.in. panią Tscholl („Domek trzech dziewcząt") i Dyndalską („Damy i huzary"). 25 XI 1946 obchodziła jubileusz pięćdziesięciolecia.
      M. należała do najwybitniejszych pol. artystek operetkowych. „Była artystką prześwietną - pisała o niej Z. Lindorf - talentem wysokiej rangi i śpiewaczką operetkową wielkości europejskiej. Łączyła w sobie znakomitą śpiewaczkę z równie znakomitą tancerką. Była porywającą zarówno w śpiewie jak w grze. Każda jej rola błyszczała talentem, finezją, pikanterią”. Porównując ją z W. Kawecką L. Sempoliński twierdził, że „różnica wieku była niewielka, ale style gry inne. Kawecka główny nacisk kładła na śpiew i sceny dramatyczne, nie lubiła ruchu i słabo tańczyła. Messal była nie mniej urodziwa, ale przedstawiała inny typ: wysoka, pełna temperamentu, znakomita tancerka, żywiołowa, nie gorsza aktorsko, za to bardziej nowoczesna”. W repertuarze swoim M. posiadała ponad pięćdziesiąt głównych partii, wśród których największą popularnością, obok wymienionych, cieszyły się partie tyt. w „Sybilli”, „Bajaderze”, „Frasquicie”, „Teresinie” oraz Wiera („Ostatni walc"), Blanka („Biały mazur"), Zuzanna („Cnotliwa Zuzanna"), Gaga („Ptasznik z Tyrolu"), Mefisto („Mały Faust"), Gabriela („Życie paryskie"), Ks. Helena („Czar walca"), Angela („Hrabia Luksemburg"), Lucy („Targ na dziewczęta"), Ilona („Cygańska miłość"), Klara („Księżna cyrkówka").

      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.14841.1
      Epitafium na cm. Powązkowskim:
      Ś.P.
      LUCYNA
      MESSAL SZTUKOWSKA
      ARTYSTKA SCEN POLSKICH
      ŻYŁA LAT 67 ZM. 10.12.1953 R.

      Polski Słownik Biograficzny t. 20 str. 466: psb.17658.1
      S. Łoza, Czy wiesz kto to jest, Warszawa 1938 - loza.2717

    źródła:
    - ślub 2: Akt małżeństwa: Pacyna (obecn. woj. mazow.), rok 1927, nr aktu 14 [indeks na http://geneteka.genealodzy.pl/] [zobacz] http://szukajwarchiwach.pl/50/402/0/str/1/100#tabJednostki
    - pogrzeb: Urz. M. st.W-wy http://cmentarze.um.warszawa.pl/pomnik.aspx?pom_id=11872
    ...

    Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiej, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
    Baza jest uzupełniana codziennie
    — bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


    Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

    Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

    Cytuj: Maria Jadwiga Minakowska, Wielka genealogia Minakowskiej (Wielcy.pl), wydanie z 02.05.2025.
    © 2002-2025 Dr Minakowska Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie
    IP: 3.133.158.178