Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowska, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

M Feliks Filip Benda (ID: psb.18662.7)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Dalszy związek rodzinny z potomkami Sejmu Wielkiego (poza Genealogią potomków Sejmu Wlk.)
Uwaga! Tej osoby nie ma w Genealogii potomków Sejmu Wielkiego.
Dzięki uprzejmości autorki zaglądasz teraz do Wielkiej Genealogii Minakowskiej (Wielcy.pl),
która jest od niej 10-krotnie większa (1.200.000 osób),
ale korzystanie z niej kosztuje 79 zł rocznie.
Zaloguj się
Autorka za swoją pracę nie bierze ani grosza z budżetu państwa. Pomóż jej!

Ranking WGM: 62.110 (top 6%), Liczba łóżek od MJM: 19 [wyłącz kolorowanie] [?]


bohater PSB, artykuł w Nekrologii, bohater Wiki, człowiek teatru

ilustracja

Rodzice

ilustracja
 
Przodkowie: drzewo "16"drzewo "32"drzewo "64"

pradziadkowie ?    ?    ?    ?
&    &    &    &
?    ?    ?    ?
|    |    |    |
8 | 9    10 | 11    12 | 13    14 | 15
|    |    |    |
dziadkowie Zaloguj się
?1740-
   Zaloguj się
?1750-
   Zaloguj się
?1770-
   Zaloguj się
?1780-
|    |    |    |
4    5    6    7



 


|    |
rodzice Zaloguj się
ca 1772-1835
   Józefa Müzel
ca 1803-1887
|    |
2    3



|
Feliks Filip Benda, bohater PSB, 1833-1875

śluby i dzieci, wnuki, i do prawnuków

ilustracja
  • żona (ślub: dnia 2 III 1859, Kraków, par. Mariacka (obecn. woj. małop.), ): Zaloguj się, człowiek teatru 1836-1906/ , (Rodzice : Zaloguj się, artykuł w Nekrologii ca 1796-1851 & Zaloguj się, artykuł w Nekrologii ca 1797-1879)
  • Rodzeństwo, bratankowie lub siostrzeńcy/bratanice lub siostrzenice

    1. M Zaloguj się człowiek teatru 1827-1875/
      ■  & Zaloguj się 1818- dzieci | Ż Zaloguj się ?1840- |
      □  & Zaloguj się człowiek teatru ?1838-1883/
    2. M Zaloguj się człowiek teatru 1830-1899
      □  & Zaloguj się ?1840-
    3. **Feliks Filip **

    Inne małżeństwa i dzieci ojca: Szymon Benda, rodzeństwo, bratankowie lub siostrzeńcy/bratanice lub siostrzenice

    Inne małżeństwa i dzieci matki: Józefa Müzel, rodzeństwo, bratankowie lub siostrzeńcy/bratanice lub siostrzenice

    Stryjowie lub wujowie oraz ciotki, i kuzynki

    1. M Zaloguj się ca 1772-1835
      ■  & Zaloguj się ca 1783-1823 dzieci | Ż Zaloguj się ca 1793- |
      ■  & Józefa Müzel ca 1803-1887 dzieci | M Zaloguj się 1827-1875/| M Zaloguj się 1830-1899| M Feliks Filip Benda 1833-1875 |
    2. Ż Józefa Müzel ca 1803-1887
      ■  & Zaloguj się ca 1772-1835 dzieci | M Zaloguj się 1827-1875/| M Zaloguj się 1830-1899| M Feliks Filip Benda 1833-1875 |
      ■  & Michał Opid ca 1806- dzieci | Ż Helena «Modrzejewska» Müzel 1840-1909| Ż Zaloguj się 1842-1911 |

    Najbliżsi sławni ludzie (wg kryterium PSB)

    W stopniach ° wyrażona liczba ogniw w łańcuchu, w którym każda następna osoba jest dzieckiem, rodzicem lub małżonkiem poprzedniej;
    wersja pełna (przy opłaconym abonamenice) pokazuje wykres powiązania; w wersji darmowej kliknięcie prowadzi do strony o danej osobie.

    1. MODRZEJEWSKA Helena Jadwiga (1840-1909) aktorka
    2. ŁADNOWSKA Henryka Gabriela (1857-1920) aktorka
    3. MAJERANOWSKI Władysław Konstanty (ok. 1817- po 1874) malarz
    4. MAJERANOWSKI Konstanty (ok. 1787-1851) dziennikarz, powieściopisarz, tłumacz
    5. ŁADNOWSKI Bolesław (1841-1911) aktor, reżyser
    6. MODRZEJEWSKI Rudolf (1861-1940) inżynier, budowniczy mostów w USA
    7. CHŁAPOWSKI Karol Bodzenta (1840-1914) publicysta
    8. MAJERANOWSKA Honorata Anna (ok. 1828-1901) śpiewaczka, aktorka, pedagog
    9. DOBIŃSKI Włodzimierz (1838-1914) lekarz
    10. ŁADNOWSKI Aleksander (1815-1891) aktor, reżyser, dyrektor scen prowincjonalnych, autor utworów dramatycznych
    11. RAKIEWICZOWA Aleksandra (1838-1898) aktorka
    12. CHŁAPOWSKI Józef (1852-1915) działacz społeczny
    13. CHŁAPOWSKI Franciszek (1845-1923) profesor medycyny
    14. RAPACKI Wincenty (1865-1943) aktor, śpiewak, literat
    15. MORAWSKA Maria (1830-1889) założycielka urszulanek w Polsce
    16. CHŁAPOWSKI Kazimierz (1832-1916) działacz społeczny
    17. ŁUBIEŃSKA Tekla Teresa (1767-1810) dramatopisarka, poetka
    18. ROGALIŃSKI Stanisław (ok. 1730-1785) konfederat barski, kasztelan lędzki, rogoziński, międzyrzecki
    19. ŁUBIEŃSKI Feliks Franciszek (1758-1848) minister sprawiedliwości Księstwa Warszawskiego
    20. RAKIEWICZ Wincenty Karol (1834-1899) architekt

    Uwagi

    • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1765-1965”, t. I, PWN Warszawa 1973:

      BENDA Feliks Filip (23 V 1833 Kraków - 26 IV 1875 Kraków), aktor, reżyser, dyr. teatru
      Był synem kupca krak. Szymona B. i Józefy z Miselów, bratem => Józefa B. i => Szymona B., bratem przyrodnim => Heleny Modrzejewskiej i => Józefy Tomaszewiczowej, mężem => Weroniki B., przybranym ojcem => Henryki Ładnowskiej. Po ukończeniu szkoły średniej w Krakowie zaangażowany został we wrześniu 1852 do t. krakowskiego; debiutował 16 I1853 w dramacie „Czaszka mordercy”. Pozostał w zespole t. krak. prawie bez przerwy do końca życia. Wyjeżdżał z nim na występy do miast Galicji, zaboru pruskiego i ros., m.in. do Poznania, Kalisza, Lublina, a także do Wiednia (1856). 29 III 1859 poślubił aktorkę Weronikę Zagórską. W maju 1863 występował gościnnie we Lwowie, grał tam też w 1864 z zespołem t. krakowskiego. Od jesieni 1864 należał do zespołu G. Zimajera w Czerniowcach, a od stycznia do lipca 1865 wraz z bratem Józefem B. kierował częścią zespołu czerniowieckiego w czasie objazdu Galicji Wschodniej; zespół występował w Tarnopolu (styczeń-luty), Złoczowie, Brzeżanach (od 1 VI), Przemyślu (od 1 VII). Na jesieni 1865 B. powrócił do Krakowa i został zaangażowany przez A. Skorupkę do nowego zespołu t. krak.; z zespołem tym występował też w sez. letnim 1866-72, m.in. w Poznaniu, Krynicy, Tarnowie i Kielcach. W 1867 z inicjatywy S. Koźmiana wyjechał do Wiednia i Paryża „dla zwiedzenia najcelniejszych teatrów”. W 1869-71 (po ustąpieniu S. Koźmiana z kierownictwa artyst.) pełnił w t. krak. funkcje reżysera. W 1871 i 1875 należał do komisji konkursów dram. organizowanych przez dyr. t. krakowskiego. Jesienią 1871 spodziewając się engagement w WTR opuścił t. krak. i od 21 X do 30 XI występował gościnnie w warsz. T. Rozmaitości, nie został jednak, mimo poparcia H. Modrzejewskiej, zaangażowany (zapewne wskutek niechętnej postawy zespołu oraz części prasy warsz.) i wrócił do Krakowa. Od 11 IX do 13 X 1872 ponownie występował gościnnie w WTR. 1611873 obchodził w t. krak. jubileusz dwudziestolecia pracy grając rolę Drabickiego („Pół miliona"). Od 20 VI do 2 VII tego roku był na występach gościnnych we Lwowie. Na wiosnę 1874 zachorował na gruźlicę, przerwał pracę na pięć miesięcy, leczył się w Gleichenberg i w Zakopanem. Wrócił na scenę na jesieni tego roku, ale stan zdrowia uniemożliwiał mu regularne występy. W początku 1875 objął ponownie funkcje reżysera. Ostatni raz wystąpił w t. krak. 17IV1875 w roli Bolesława („Niewinni").
      B. był średniego wzrostu, miał szczupłą sylwetkę, postawę „piękną i sympatyczną” (S. Koźmian), głos miły i giętki, lecz dosyć słaby i swobodnie kształtowany tylko w średniej części skali, ponadto zacinał się trochę i jąkał (nad usunięciem tej wady usilnie pracował osiągając pewne rezultaty). W pierwszym okresie jego działalności (do 1865) powierzano mu często role bohaterów i amantów sentymentalnych. Pod wpływem K. Królikowskiego ulegał wówczas kiepskiej manierze deklamacyjnej, połączonej z nadmierną ekspresją i przesadną obfitością efektów scenicznych. S. Koźmian pisał o nim: „Benda, który w komedii był prawdziwym artystą, często w tragedii był komediantem, wyglądał w niej jak ryba wyrzucona z wody”. Wyróżniał się natomiast już wtedy w rolach wiejskich chłopców, w których po latach osiągnął wielkie sukcesy, np. w roli Grabca („Balladyna"). Od 1866, po objęciu stanowiska reżysera t. krak. przez S. Koźmiana, B. zaczął czynić wyraźne postępy. Największe sukcesy osiągał najpierw w rolach salonowych oraz lekkich amantów, w ostatnich latach - w rolach rezonerów i charakterystycznych. Przyczyniały się do tego lekkość, swobodne zachowanie, wrodzone poczucie humoru, ruchy pełne dystynkcji, elegancja i umiejętność dobrania odpowiednich ruchów oraz sposobu zachowania się do wymagań stroju. Wiele skorzystał ze wskazań „szkoły krak.” nakazującej jako podstawę pracy aktora obserwację życia i branie z niego wzorów. B. nie ograniczał się do kopiowania poszczególnych indywidualności i powtarzania ich na scenie, lecz obserwował cechy rozmaitych typów i chwytał ich istotne, bardziej wewnętrzne niż zewnętrzne, cechy charakterystyczne, z których budował później swoje role urozmaicając je rysami indywidualnymi, jakie jego zdaniem najlepiej daną postać uplastyczniały. Z tym traktowaniem ról wiązała się charakteryzacja. W latach swojego pełnego rozwoju nabył umiejętność znakomitego charakteryzowania się przy użyciu bardzo skromnych, subtelnych środków. Wyrazistość tej charakteryzacji była o wiele mniejsza niż u W. Rapackiego, lecz swoboda mimiki większa. Największym sukcesem B. na tym polu była postać Falstaffa („Wesołe kumoszki z Windsoru"). Wzorem umiaru była znakomita kreacja Papkina („Zemsta"), którego wbrew tradycji zagrał dystyngowanie, lekko, pojmując go jako dworaka o dużym polorze, bywalca najlepszych towarzystw. B. miał świetne wyczucie epoki. Grając w tym samym mniej więcej czasie role trzech szalbierzy politycznych - Rabagasa („Rabagas"), Szmucera („Obce żywioły") i Kleona („Rycerze") - uwydatniał odmienne rysy tych postaci wynikające z epoki i środowiska, w których żyli. Jako Weinberg („Żyd” A. Asnyka), wbrew tradycji, tylko nieznacznie sygnalizował wymową i zachowaniem żydowskie pochodzenie bohatera. Prócz wymienionych najwybitniejsze role B. to m.in. Mazepa („Mazepa"), Pietro Negri („Beatryks Cenci"), Ślaz („Lilla Weneda"), Gustaw („Śluby panieńskie"), Valmoreau („Pojęcia pani Aubray"), Tholosan („Nasi najserdeczniejsi"), Carnioli („Dalila"), Birac („Księżna Jerzowa"), Montjoye („Montjoye"), Birbancki („Dożywocie"), Władysław („Mentor"), Giboyer („Bezczelni"), Figaro („Wesele Figara"), Horodniczy („Rewizor"), Pułaski („Konfederaci barscy"), Hastings („Begum Somru"), Igiełka („Trójka hultajska").

      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.40246.1
      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.61512.5
      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.75308.4
      Polski Słownik Biograficzny t. 1 str. 421: psb.1048.1
      Polski Słownik Biograficzny t. 18 str. 180: psb.15849.4
      Polski Słownik Biograficzny t. 21 str. 528: psb.18662.7
      Polski Słownik Biograficzny t. 5 str. 237: psb.4368.7
      n.17279 Nekrologia Minakowskiej (17279)

    źródła:
    - ślub: Akt małżeństwa: Kraków WNMP (Mariacki) (obecn. woj. małop.), rok 1859, nr aktu 29 [indeks na http://geneteka.genealodzy.pl/] [zobacz] http://szukajwarchiwach.pl/29/328/0/str/1/100#tabJednostki [podgląd]
    ...

    Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiej, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
    Baza jest uzupełniana codziennie
    — bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


    Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

    Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

    Cytuj: Maria Jadwiga Minakowska, Wielka genealogia Minakowskiej (Wielcy.pl), wydanie z 01.05.2025.
    © 2002-2025 Dr Minakowska Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie
    IP: 18.227.161.207