W stopniach ° wyrażona liczba ogniw w łańcuchu, w którym każda następna osoba jest dzieckiem, rodzicem lub małżonkiem poprzedniej; wersja pełna (przy opłaconym abonamenice) pokazuje wykres powiązania; w wersji darmowej kliknięcie prowadzi do strony o danej osobie.
- SAWICKI Jakub Teodor (1899-1979) prawnik, historyk prawa 3°
- GETTLICH Antoni (1842-1915) pedagog 4°
- STAHL Zdzisław Henryk Ludwik (1901-1987) ekonomista, docent Uniwersytetu Jana Kazimierza, działacz polityczny, publicysta, emigrant polityczny 4°
- SAWICKI Jan (1859-1940) prezydent senatu austriackiego Trybunału administracyjnego 4°
- MECISZEWSKI Hilary Walenty (1803-1855) publicysta, polityk, tłumacz, kompozytor 5°
- PUZYNA Józef (1856-1919) matematyk, profesor i rektor Uniwersytetu Lwowskiego, ziemianin 5°
- KOZICKI Jerzy (1890-1952) inżynier naftowy, poseł 5°
- SAWICKI Stanisław (1907-1944) skandynawista, germanista 5°
- STAHL Leonard (1866-1929) działacz narodowo-demokratyczny, wiceprezydent Lwowa, zastępca Komisarza Generalnego Rządu we Lwowie 5°
- SCHAETZEL Stanisław (1856-1942) adwokat, burmistrz Brzeżan 6°
- KRZYŻANOWSKI Antoni (1808-1895) budowniczy, przemysłowiec, działacz gospodarczy 6°
- KIRCHMAYER Julian (1827-1874) działacz polityczny, poseł 6°
- SZOPOWICZ Franciszek (1762-1839), matematyk, filozof 6°
- KIRCHMAYER Jerzy Maria (1895-1959) historyk, generał brygady 6°
- KRASICKI August Konstanty (1873-1946) botanik, działacz polityczny 6°
- NIEGOLEWSKI Andrzej Marcin (1787-1857) oficer szwoleżerów 6°
- SKÓRZEWSKI Heliodor Jan Stanisław (1792-1858) oficer armii Księstwa Warszawskiego, poseł na sejm W. Ks. Pozn., uczestnik Wiosny Ludów, działacz społeczny, publicysta 6°
- NIEGOLEWSKI Felicjan (1868/69-1919) okulista, działacz Tow. Demokratyczno-Narodowego 6°
- NIEGOLEWSKI Stanisław (1872-1948) ziemianin, działacz społeczny 6°
- MECISZEWSKI Kacper (1763-1803) prawnik, autor dramatyczny 6°
Uwagi
„Słownik biograficzny teatru polskiego 1900-1980”, t. II, PWN Warszawa 1994: KIERSKI Tadeusz (17 X 1912 Wiedeń - 12 IV 1980 Oslo), dyrygent, kierownik muz. teatruBył synem Zbigniewa K. i Heleny z Wysockich, mężem Elżbiety Józefy z Habdank-Czarkowskich. W 1932 ukończył gimn. a w 1937 Wyższą Szkołę Handlu Zagranicznego oraz konserwatorium Pol. Tow. Muz. we Lwowie, gdzie kształcił się m.in. u E. Steinbergera i S. Łobaczewskiej. Jeszcze przed wybuchem II wojny świat, współpracował z lwow. rozgłośnią PR. W 1940-46 przebywał na terenie ZSRR, był kier. muz. i dyrygentem (debiut w 1941) w Ludowym T. Kirgiskim i Rosyjskim T. Dramatycznym w Akłujbińsku. Do Polski wrócił w 1946 i zamieszkał w Szczecinie, gdzie jako kompozytor współpracował z rozgłośnią radiową. Od 1948 pracował w Warszawie, pocz. w Narodowym Banku Polskim. Dorywczo współpracował z PR. W tym czasie uzupełniał studia kompozytorskie u Z. Tur-skiego. W 1952 uzyskał dyplom w warsz. PWSM. Następnie pracował w Domu Wojska Pol. potem w PPIE. Był współzałożycielem warsz. T. Komedia (1954-57 pn. Estrada), dyrygentem tej sceny i jej kier. muz. od sez. 1960/61. Opracował na nowo, w stylu bliższym musicalowemu, komedie muz. i wodewile („Porwanie Sabinek”, „Królowa przedmieścia”, „Karnawał warszawski"), komponował baśnie muz. dla dzieci („Jaś i Małgosia”, „Tomcio Paluch”, „Dwanaście miesięcy” wg S. Marszaka), przygotował muz. niektóre prem., w tym musicalu amer. („Zwariowana ulica”, 1962), radzieckiego („Ofelia pilnie poszukiwana”, 1963) i pol. („Straszny dworek”, 1963). W końcu czerwca 1964 odszedł ze stan. kier. muz. T. Komedia. W warsz. T. Ludowym odbyły się praprem. jego musicali: „Kochankowie z Targówka” i „Tempo, mister Norrison”. W sez. 1965/66 i 1968/69 był kier. muz. T. Ludowego. Przygotował muz. prem. musicalu „Niedopasowani, czyli Goliath-Wieloryb”, przedstawienie „Opery za trzy grosze"; był współautorem muzyki do „Fanszetki z szałamają”. Grywano też inne jego utwory scen. i komedie muz. dla młodzieży, np. „Emil i detektywi” (T. Syrena Warszawa, 1966), „Fontanna z Neptunem” (T. Muzyczny w Gdyni, 1976). Wespół z A. Osiecką i A. Jareckim napisał musicale: „Karuzela” wg J.N. Nestroya (T. Muzyczny w Gdyni, 1970), „Nie kłam kochanie” wg M. Hennequina (T. Muzyczny w Gdyni, 1972), „Girlsy” (z librettem wg powieści „Strachy”, 1976). Komponował również ilustracje muz. do przedstawień (np. „Świerszcz za kominem” w T. Ziemi Mazowieckiej, „Cyrulik sewilski” w T. Ludowym, „Grzegorz Dyndała” w T. Klasycznym w Warszawie), muzykę do filmów animowanych i liczne piosenki dla dzieci. Nie był twórcą zbyt oryginalnym, wolał opierać się raczej na sprawdzonych wzorach muzyki rozrywkowej i scenicznej. Jako kompozytor i kier. muz. był orędownikiem formy musicalu i komedii muz. nowszego typu. Przyczynił się w znacznej mierze do wprowadzenia tego rodzaju repertuaru na sceny polskie.
„Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 2: teatr.7280.1
Epitafium na cm. Powązkowskim: TADEUSZ KIERSKI KOMPOZYTOR UR. 17.X.1917 ZM. 12.IV.1980
Polski Słownik Biograficzny t. 35 str. 313: psb.28261.8
sw.116330 Informacja p. Macieja Kirchmayera (z 14.1.2010)
źródła:
- pogrzeb: Urz. M. st.W-wy http://cmentarze.um.warszawa.pl/pomnik.aspx?pom_id=17974
|
|