Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowska, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

Ż Stanisława Maria Dzięgielewska (ID: psb.31560.17)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Dalszy związek rodzinny z potomkami Sejmu Wielkiego (poza Genealogią potomków Sejmu Wlk.)
Uwaga! Tej osoby nie ma w Genealogii potomków Sejmu Wielkiego.
Dzięki uprzejmości autorki zaglądasz teraz do Wielkiej Genealogii Minakowskiej (Wielcy.pl),
która jest od niej 10-krotnie większa (1.200.000 osób),
ale korzystanie z niej kosztuje 79 zł rocznie.
Zaloguj się
Autorka za swoją pracę nie bierze ani grosza z budżetu państwa. Pomóż jej!

Ranking WGM: 174.443 (top 15%), Liczba łóżek od MJM: 22 [wyłącz kolorowanie] [?]


bohater Czy wiesz kto to jest (1938), bohater Wiki, człowiek teatru

ilustracja

Rodzice

ilustracja
  • Zaloguj się
  • Urodzony w roku 1850
  • zmarł w roku 1918 , wiek: 68 lat.
 
  • Zaloguj się
  • Urodzona około 1849
  • zmarła w roku 1918 , wiek: prawdopodobnie 69 lat.
Przodkowie: drzewo "16"drzewo "32"drzewo "64"

pradziadkowie ?    ?    ?    ?
&    &    &    &
?    ?    ?    ?
|    |    |    |
8 | 9    10 | 11    12 | 13    14 | 15
|    |    |    |
dziadkowie Zaloguj się
?1820-
   Zaloguj się
?1820-
   Zaloguj się
?1820-
   Zaloguj się
?1820-
|    |    |    |
4    5    6    7



 


|    |
rodzice Zaloguj się
1850-1918
   Zaloguj się
ca 1849-1918
|    |
2    3



|
Stanisława Maria Dzięgielewska, bohater Czy wiesz kto to jest, 1878-1941

śluby i dzieci, wnuki, i do prawnuków

ilustracja
  • Mąż (ślub: w roku 1896, Raciążek (obecn. woj. kuj.-pom.), ): Zaloguj się, człowiek teatru 1861-1925/ , (Rodzice : Zaloguj się, artykuł w Nekrologii ca 1824-1912 & Zaloguj się, artykuł w Nekrologii ca 1831-1912) , dzieci
    1. Ż Zaloguj się bohater Wiki 1899-1975
       & Zaloguj się bohater PSB i Wiki , uczestnik Powstania Warszawskiego (1944) 1894-1975 dzieci
  • ilustracja
  • Mąż (ślub: w roku 1911): Zaloguj się, artykuł w Nekrologii 1876-1921 , (Rodzice : Zaloguj się, bohater PSB 1817-1883 & Zaloguj się, artykuł w Nekrologii ?1830-1908)
  • Rodzeństwo, bratankowie lub siostrzeńcy/bratanice lub siostrzenice

    1. **Stanisława Maria Dzięgielewska**
    2. Ż Zaloguj się człowiek teatru 1884-1964
      □  & Zaloguj się bohater PSB , artykuł w Nekrologii , człowiek teatru 1879-1936
      ■  & Zaloguj się bohater Czy wiesz kto to jest (1938) , bohater PSB i Wiki , student Uniwersytetu Jagiellońskiego 1874-1947 dzieci | M Zaloguj się 1928-2007 |

    Stryjowie lub wujowie oraz ciotki, i kuzynki

    1. M Zaloguj się 1850-1918
      ■  & Zaloguj się ca 1849-1918 dzieci | Ż Stanisława Maria Dzięgielewska 1878-1941| Ż Zaloguj się 1884-1964 |
    2. Ż Zaloguj się ca 1849-1918
      ■  & Zaloguj się 1850-1918 dzieci | Ż Stanisława Maria Dzięgielewska 1878-1941| Ż Zaloguj się 1884-1964 |

    Najbliżsi sławni ludzie (wg kryterium PSB)

    W stopniach ° wyrażona liczba ogniw w łańcuchu, w którym każda następna osoba jest dzieckiem, rodzicem lub małżonkiem poprzedniej;
    wersja pełna (przy opłaconym abonamenice) pokazuje wykres powiązania; w wersji darmowej kliknięcie prowadzi do strony o danej osobie.

    1. OCHLEWSKI Tadeusz (1894-1975) skrzypek, wydawca
    2. STANISŁAWSKI Antoni Robert (1817-1883) prawnik, tłumacz, profesor Uniwersytetów Charkowskiego i Kazańskiego
    3. MĄCZYŃSKI Franciszek (1874-1947) architekt
    4. PAWŁOWSKI Jan (1879-1936) aktor, reżyser, dyrektor teatru
    5. STANISŁAWSKI Jan Grzegorz (1860-1907) malarz, profesor Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie
    6. RUDNICKI Władysław (1835- po 1882) powstaniec 1863
    7. PUSZCZYŃSKI Tadeusz (1895-1939) działacz niepodległościowy
    8. MĄCZYŃSKA Maria (1883-1944) literatka, pisarka dla młodzieży
    9. POMIANOWSKI Roman (1889-1968) cukiernik, działacz cechowy
    10. KARPIŃSKI Józef Brunon (1823-1901) prawnik
    11. MERCERE Blanka (1885-1937) malarka
    12. GABLENZ Jerzy (1888-1937) muzyk, kompozytor, przemysłowiec
    13. CZEPIŃSKI Michał (1798-1886) ogrodnik
    14. HAŁATKIEWICZ Sabin Zenon (1863-1935) inżynier komunikacyjny
    15. GĄSIOROWSKI Wacław Jan (1869-1939) powieściopisarz, emigrant
    16. DZIEKOŃSKI Józef Pius (1844-1927) architekt
    17. ABŁAMOWICZ Stanisław (1844-1901) adwokat
    18. JANCZEWSKI Kazimierz (1794-1880) leśnik 10°
    19. SKORYNA Cezary Franciszek Feliks (1840-1903) właściciel fabryki maszyn młyńskich w Warszawie, działacz społeczny 10°
    20. HAŁATKIEWICZ Zenon Domicjan (1814-1888) farmaceuta 10°

    Uwagi

    • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1765-1965”, t. I, PWN Warszawa 1973:

      WYSOCKA Stanisława Maria, z Dzięgielewskich, 2° v. Stanisławska, pseud. Wilska (7 V 1877 Warszawa - 17 I 1941 Warszawa), aktorka, reżyser, dyr. teatru
      Była córką Juliana Dzięgielewskiego, litografa, i Reginy Eleonory z Bałdykowskich, siostrą => Heleny Łąckiej, żoną => Kazimierza W. Uczyła się w państw, gimn. ros. w Warszawie, a w 1893-94 w Klasie Dykcji i Deklamacji przy Warsz. Tow. Muzycznym (była uczennicą J. Kotarbińskiego, potem W. Rapackiego). 24 VI 1894 na popisie szkolnym grała rolę Ludwiki we fragm. „Intrygi i miłości”. Debiutowała ok. 1 XI 1894 pod pseud. Wilska w zespole J. Puchniewskiego w Siedlcach prawdopodobnie w roli Feli („Flirt"). Z zespołem tym, później kier. przez L. Dobrzańskiego, grała także w Petersburgu, Rydze i Moskwie (do maja 1895). Latem 1895 występowała u K. Kremskiego w Busku i Kielcach, w sez. 1895/ 96 u B. Mareckiego w Radomiu i Kielcach, w 1896-98 u F. Felińskiego, m.in. w Ciechocinku, Lublinie i Płocku. 6 IX 1896 w Raciążku k. Ciechocinka wyszła za aktora Kazimierza W. i odtąd stale używała jego nazwiska. W 1898 debiutowała w WTR: 28 IX w roli Azy („Chata za wsią” J.K. Galasiewicza i Z. Mellerowei), 30 IX -Judyty („Uriel Akosta"), 1 X - Mańki („Pan Damazy"), nie została jednak zaangażowana. W sez. 1898/99 występowała w Dolinie Szwajcarskiej i t. Odeon w Warszawie w zespole Z. Przybylskiego, w lecie 1899 w warsz. t. ogr. Wodewil. Od stycznia 1900 do września 1901 należała do zespołu T. Polskiego w Poznaniu i brała udział w jego objazdach. 11 IX 1901 debiutowała w T. Miejskim w Krakowie w roli Maryjki („Sobótki"); wkrótce zdobyła tam stanowisko jednej z najwybitniejszych aktorek, a F. Koneczny napisał o niej: „Oto będzie nowa Modrzejewska” („Przegląd Polski” 1902 t. 144 s. 562). W Krakowie pozostała do 1911; wyjeżdżała tylko na gościnne występy m.in. do Lwowa (1904 -T. Ludowy, 1909 -T. Miejski), Poznania (1908), Warszawy (1908 -T. Mały), Łodzi (1910), Kijowa (1910). W Krakowie rozpoczęła też działalność pedag. w szkole dram. pod kier. K. Gabryelskiego. Po rozwodzie z pierwszym mężem wyszła w 1911 za lekarza Grzegorza Stanisławskiego i zamieszkała w Kijowie. Stamtąd często wyjeżdżała na występy, m.in. do Krakowa (1911, 1912), Warszawy (1912 -T. Wielki), Łodzi (1912, 1913-T. Popularny; tam w 1913 reżyserowała po raz pierwszy „Makbeta"), Zagrzebia (1913, 1914), Lwowa (1914). W 1913-14 była zaangażowana w T. Polskim w Warszawie. Podczas I wojny świat. przebywała w Kijowie; początkowo występowała dorywczo w T. Polskim, a od marca 1915 zajmowała się kształceniem grupy młodzieży, z której powstał potem T. Studya pod jej kier. (pierwsze przedstawienie 22 II 1916). Zespół ten stworzony na wzór Studiów MChAT istniał do stycznia 1918 (W. ustąpiła z kierownictwa 16 XII 1917). Od sierpnia do grudnia 1918 kierowała z K. Markiewiczem T. Polskim w sali „Ogniwa”, a od lipca do października 1919 Państw. Młodym T. Polskim (potem zrzeszenie); tam 18 IX 1919 obchodziła jubileusz dwudziestopięciolecia pracy grając rolę tyt. w „Elektrze” H. Hofmannsthala i Jewdochę („Sędziowie"). W Kijowie wykładała też w ros. szkole teatralnej. W grudniu 1919 wróciła do Polski i po występach gościnnych w Krakowie, Łodzi i Poznaniu została zaangażowana do T. Rozmaitości w Warszawie jako aktorka i reżyser; należała do zespołu do 1922. W 1920-21 kierowała prywatną szkołą dram., a 1921-23 Państw. Szkołą Dramatyczną przy Konserwatorium Muzycznym. W 1921 była na występach w Zagrzebiu i Belgradzie. W 1923-25 grała i reżyserowała w T. im. Słowackiego w Krakowie. Od grudnia 1925 do czerwca 1926 kierowała zorganizowanym przez siebie t. Rybałt, który dawał przedstawienia na peryferiach Warszawy oraz w objazdach obejmujących m.in. Siedlce, Kobryń, Pińsk, Łuniniec, Baranowicze, Lidę, Nieśwież, Słonim, Białystok, Brześć Litewski, Chełm, Krasnystaw, Zamość, Hrubieszów, Włodzimierz, Kowel, Łuck, Równe. W sez. 1926/27 z R. Wasilewskim kierowała T. Miejskim w Lublinie. W 1927-30 jako aktorka i główny reżyser pracowała w T. Polskim w Poznaniu; 16 V 1930 obchodziła tam jubileusz trzydziestopięciolecia pracy grając rolę Księżnej de Reville („Świat nudów"). W Poznaniu wykładała też w szkole dramatycznej. W sez. 1931/ 32 grała i reżyserowała w T. Miejskich w Wilnie, w sez. 1932/33 kierowała z ramienia ZASP (przy współpracy T. Krotkego) T. Miejskim i T. Kameralnym w Łodzi. W 1934-39 była zaangażowana jako aktorka i reżyser w teatrach TKKT w Warszawie (od 1936 należała do zespołu T. Narodowego i Nowego). W tym czasie wykładała też w PIST. W okresie międzywojennym grała także w osiemnastu filmach i często wyjeżdżała na występy gościnne, sama lub z doraźnie zorganizowanym zespołem, m.in. do Lwowa (1922, 1923, 1926), Krakowa (1922, 1933, 1935, 1937, 1938), Wilna (1922, 1938), Torunia (1923, 1924, 1937), Łodzi (1923), Poznania (1925, 1927), Łucka (1933, 1934), Katowic (1935), Bydgoszczy (1939); zespół pod kier. jej i I. Solskiej występował w 1931 w Poznaniu, Bydgoszczy, Toruniu, Królewskiej Hucie, Rybniku, Tarnowskich Górach, Krakowie i Zakopanem. Ostatni raz wystąpiła 5 IX 1939 w T. Nowym w Warszawie w roli Vallidy Vrany („Baba-dziwo"). Po wybuchu II wojny świat. współpracowała z konspiracyjnym PIST i do ostatnich dni życia udzielała lekcji.
      "Wysocka była wysokiego wzrostu - jak na kobietę - wyniosłej postawy, robiła wrażenie wyprostowanej” - pisał o niej J. Iwaszkiewicz zwracając też uwagę na jej oczy, „niezwykłe przede wszystkim dlatego, że fascynowała wielkość ich i blask”. Miała długie, ciemne włosy i klasyczny profil. Głos, początkowo oceniany jako „mały, wątły i bez głębszych akcentów” („Kurier Warszawski” 1898 nr 269), usilną pracą doprowadziła do tego, że w roli Pallady („Noc listopadowa") „miał moc spiżową dzwonu”. Rozszerzając skalę o tony niskie utraciła wprawdzie możliwość swobodnego operowania głosem w wyższych rejestrach, mimo to jednak „czuło się w nim najmniejsze drgania serca, najmniejsze wahania umysłu” (Iwaszkiewicz).
      W pierwszym okresie pracy powierzano jej role amantek i salonowe. Nie było to jednak jej właściwe emploi. W Krakowie sięgnęła z powodzeniem po wielkie role tragiczne, takie jak: Balladyna („Balladyna"), Lukrecja („Beatryks Cenci"), Lady Makbet („Makbet"), Jewdocha („Sędziowie"), Klitemnestra („Oresteja"). W tych rolach, jak pisał Iwaszkiewicz, „zdawało się, że się urodziła na stopniach tronu”. Postacie te cechowała w jej ujęciu monumentalność, były one niejako napiętnowane przez los. Taka interpretacja wywodziła się zapewne z tradycji tragedii antycznej, którą W. specjalnie się interesowała. Doskonałość swej techniki aktorskiej wykazała też w rolach tyt. w „Elektrze” H. Hofmannsthala i „Judycie” F. Hebbla. Grała także rolę tyt. w „Hamlecie”. Pełne prawdy psychologicznej postacie kobiet silnych stwarzała w dramatach H. Ibsena i A. Strindberga, przede wszystkim w rolach Pani Alving („Upiory"), Rebeki („Rosmersholm"), Laury („Ojciec"). W okresie międzywojennym grała kilka słynnych ról tragicznych matek, jak np. Rollisonowa („Dziady"), Matka („Niespodzianka"), ale występowała też z powodzeniem w rolach komediowych staruszek, takich jak Adelina Whiteoak („Miła rodzinka"). Zapowiedzią tych ról była grana w Kijowie Pułkownikowa („Panna mężatka"). Zwracały w nich uwagę nie zaznaczające się dawniej akcenty ciepłego humoru. W tym okresie wzruszała jednak przede wszystkim prostotą gry. „Wchodziła na scenę swoim powolnym i ostrożnym krokiem krótkowidza i widownia traciła dech w piersiach. Zaczynała mówić na pozór jakby u siebie w domu - i od pierwszych słów rysował się charakter ludzki; w ostatnich rolach pełen był zazwyczaj pobłażliwej mądrości” - pisał B. Korzeniewski wspominając też „spokojne i władcze podniesienie ręki, która przez długi czas spoczywała nieruchomo na kolanach, albo trochę smutne i trochę rozbawione spojrzenie oczu, dotąd na pół przysłoniętych ciężkimi powiekami”. W jej działalności reżyserskiej największe znaczenie miał okres kijowski. T. Studya był pierwszym pol. t. eksperymentalnym, który zdołał przetrwać dłużej (dwa lata). Inscenizacja „Świerszcza za kominem” (1916) pozostawała jeszcze pod wyraźnym wpływem K.S. Stanisławskiego, którego W. znała od 1907, ale późniejsze przedstawienia, jak np. „Balladyna” (1917) inscenizowana w formie bajki, świadczą o samodzielności ujęcia i świadomym zerwaniu ze schematami t. naturalistycznego. Praca reżyserska W. łączyła się tu ściśle z działalnością pedag. opartą na zasadzie studyjnej. Po powrocie do Polski brak samodzielnego warsztatu pracy uniemożliwiał jej pełniejszą realizację swych założeń. Mimo to zdołała przygotować szereg interesujących i nowatorskich przedstawień. Ważniejsze inscenizacje z dawnego repertuaru, jak np. „Medea” (1924), „Dziady” (1927), „Noc listopadowa” (1930), były próbą swoistej realizacji idei t. monumentalnego. Często wprowadzała na scenę nowe sztuki pol. autorów, takie jak: „Straszne dzieci” (1922), „Lampka oliwna” (1924), „Śmierć na gruszy” (1925). Wiele czasu poświęcała działalności pedag., a konieczność odnowienia t. przez odrodzenie sztuki aktorskiej i nadanie jej pełnej wyrazistości, stłumionej przez naturalizm, głosiła w licznych artykułach publikowanych m.in. w „Życiu Teatru”, „Scenie Polskiej”, „Świecie Kulis”. Wybór jej artykułów wydano w tomie „Teatr przyszłości” (Warszawa 1973). Dzięki swej wszechstronnej działalności zdobyła sobie ogromny autorytet w środowisku teatr.; była członkiem zasłużonym ZASP i wielokrotnie była wybierana do jego Rady Artystycznej.

      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.18606.1
      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.45996.4
      eKartoteka miasta Poznania - epoznan.1221728
      eKartoteka miasta Poznania - epoznan.987041
      Polski Słownik Biograficzny t. 20 str. 334: psb.17482.6
      Polski Słownik Biograficzny t. 42 str. 106: psb.31560.17
      S. Łoza, Czy wiesz kto to jest, Warszawa 1938 - loza.4666
      sw.252310 Informacja p. Anny Chmielewskiej (z 13.11.2012)

    źródła:
    - urodzenie: epoznan.987041
    - ślub 1: Akt małżeństwa: Raciążek (obecn. woj. kuj.-pom.), rok 1896, nr aktu 22 [indeks na http://geneteka.genealodzy.pl/] [moze] https://www.genealogiawarchiwach.pl/#query.city=Raci%25C4%2585%25C5%25BCek&query.dateFrom=1000&query.dateTo=2000&query.suggestion=false&query.thumbnails=false&query.facet=true&query.sortMode=DEFAULT&goComments=false&searcher=big&query.query
    ...

    Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiej, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
    Baza jest uzupełniana codziennie
    — bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


    Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

    Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

    Cytuj: Maria Jadwiga Minakowska, Wielka genealogia Minakowskiej (Wielcy.pl), wydanie z 03.05.2025.
    © 2002-2025 Dr Minakowska Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie

    Thank you for using
    my website Sejm-Wielki.pl

    This is part of The Great Minakowska Genealogy (Wielcy.pl), which contains the genealogy of 1,200,000 people from the Polish elite from the Middle Ages to Today.

    What you see here is the free portion (about 12%).
    Please support me so that it can continue to be available for free.

    Just subscribe to the full version (Wielcy.pl) and this window will not appear.

    Maria Jadwiga Minakowska

    1-year subscription (79 zł)
    lifetime subscription (390 zł)

    log in if you already have an account here

    Close this window for now

    IP: 18.218.65.88