W stopniach ° wyrażona liczba ogniw w łańcuchu, w którym każda następna osoba jest dzieckiem, rodzicem lub małżonkiem poprzedniej; wersja pełna (przy opłaconym abonamenice) pokazuje wykres powiązania; w wersji darmowej kliknięcie prowadzi do strony o danej osobie.
- ROGIŃSKA Michalina (1876-1944) tancerka 3°
- FILLEBORNOWA Antonina (ok. 1857-1893) śpiewaczka, aktorka 3°
- MOLINARI Aleksander Ludwik (1805-1868) malarz, grafik 5°
- FILLEBORN Seweryn Grzegorz (1815-1850) literat 5°
- GRABIŃSKI Julian (przed 1850- po 1900) artysta dramatyczny 5°
- TOURNELLE Franciszek (18171880) architekt, teoretyk architektury, urzędnik 6°
- EISMOND Józef (1862-1937) profesor biologii 6°
- STANCZUKOWSKI Walenty (1807-1874) lekarz, działacz społeczny 6°
- POŻERSKI Edward (1829-1908) członek wileńskiej organizacji powstańczej, emigrant 6°
- BORETTI Józef (1746-1849) budowniczy 6°
- POŻERSKI Olgierd (1880-1930) oficer wojsk rosyjskich, generał dywizji WP 7°
- POŻERSKI Edward Aleksander (1875-1964) lekarz gastronom, profesor, smakosz, malarz 7°
- KROGULSKI Władysław (1843-1934) aktor, muzyk 8°
- NIEMIROWSKI Adam Aleksander (1841-1921) prawnik, dziennikarz 8°
- DZIANKOWSKI Ludwik (ur. ok. 1854) działacz socjalistyczny 8°
- EJSMOND Antoni (ur. 1852) botanik 8°
- GAJEWSKI Michał (1820-1851) rytownik, rysownik 9°
- PŁASKOWICKA-DZIANKOWSKA Zofia (ur. 1855) krawcowa, działaczka socjalistyczna 9°
- DEHNEL Władysław Antoni (1876-1931) działacz niepodległościowy 9°
- KADYI Henryk (1851-1912) profesor anatomii 9°
Uwagi
„Słownik biograficzny teatru polskiego 1765-1965”, t. I, PWN Warszawa 1973: FILLEBORN Daniel (7 XI 1841 Warszawa - 2 VI 1904 Marcelin k. Warszawy lub Warszawa), śpiewakBył synem Józefa F. i Heleny z Glogerów, bratem => Kazimierza F. W młodości pracował w zakładzie brązowniczym swego ojca w Warszawie; tu - wedle wspomnień P. Owerłły - usłyszał go kiedyś J. Quattrini i namówił do nauki śpiewu. Debiutował na scenie warsz. 27 III 1862 w przedstawieniu złożonym z fragm. oper; śpiewał wtedy Romans z „Przysięgi” i Balladę z „Balu maskowego”. Właściwy jego debiut odbył się 3 VII 1862 w operze „Aleksander Stradella”, w której śpiewał partię tytułową. Od 1 IX 1862 został zaangażowany do zespołu opery WTR. Późną jesienią 1863 wyjechał na dalsze studia wokalne do Mediolanu, gdzie uczył się u F. Lampertiego, a także występował (gazety warsz. donosiły o dobrych recenzjach w prasie włoskiej). Po powrocie do Warszawy wystąpił w partii Nuredina („Lalla Roukh"). Odtąd szybko wybił się na stanowisko pierwszego tenora opery warszawskiej. „Wszystko przemawiało za nim - pisał J.T.S. Jasiński - piękna postać, młodość, gra szlachetna, zrozumiała i rodzaj głosu chwytającego za serce”. Był „ładny, elegancki, wytworny” (P. Owerłło); wkrótce stał się ulubieńcem warsz. publiczności, przede wszystkim w partiach lirycznych, a po ustąpieniu ze sceny J. Dobrskiego także w partiach bohaterskich. Śpiewał z ogromnym powodzeniem partie: Elwina („Lunatyczka"), Alfreda („Violetta"), Nemorina („Napój miłosny"), Księcia Don Remiro („Kopciuszek"), Ernaniego („Ernani"), Edgara („Łucja z Lammermooru"), Eleazara („Żydówka"), Hr. Ricardo („Bal maskowy"), Severusa („Norma"), Idamora („Paria"), Parysa („Piękna Helena"). Był też jednym z lepszych wykonawców partii Jontka („Halka"). A. Poliński pisał o nim: „Filleborn posiadał głos tenorowy, liryczny, piękności nadzwyczajnej, miękki, dźwięczny, giętki i równy w całej rozległości skali”, a „jako aktor przewyższał wszystkich współczesnych tenorów europejskich”. W 1873 wyjechał na sez. zimowy 1873/74 do Petersburga, a następnie do Moskwy, gdzie śpiewał razem z Adeliną Patti. W 1874 powrócił do kraju. Były to jednak już ostatnie lata jego sukcesów. Wg opinii krytyków przejście z partii lirycznych do bohaterskich spowodowało nadwerężenie, a następnie utratę jego niezbyt silnego głosu. W 1877-82 występował rzadko; po raz ostatni 18 VII 1882 w partii Don Ottavia („Don Juan") na scenie T. Letniego. Od 13 XII 1882 został zwolniony z WTR. Po opuszczeniu sceny zamieszkał w swej podwarszawskiej rezydencji i prowadził słynną restaurację „Marcelin” odziedziczoną po ojcu żony, Marii Czulińskiej (lub wedle - innych źródeł - Marcie Czuleńskiej), z którą ożenił się 28 IV 1877 w Warszawie.
„Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.61525.1
Epitafium na cm. Powązkowskim: Ś.P. DANIEL FILLEBORN TENOR OPERY WARSZAWSKIEJ 1841 - 1904 NIE MAM ŻALU DO NIKOGO „HALKA”
Polski Słownik Biograficzny t. 6 str. 462: psb.5643.1
Polski Słownik Biograficzny t. 6 str. 463: psb.5645.8
n.37685 Nekrologia Minakowskiej (37685)
sw.136959 Informacja p. Mikołaja Nowackiego (z 31.8.2010)
sw.229970 Akt małżeństwa: Warszawa św. Antoni (obecn. m. Warszawa), 38/1877 [indeks na http://geneteka.genealodzy.pl/] http://metryki.genealodzy.pl/metryki.php?op=kt&ar=1&zs=1218d&sy=1877&kt=2 [podgląd]
źródła:
- chrzest: Akt urodzenia: Warszawa św. Andrzej, 684/1841 - ślub: Akt małżeństwa: Warszawa św. Antoni (obecn. m. Warszawa), rok 1877, nr aktu 38 [indeks na http://geneteka.genealodzy.pl/] http://metryki.genealodzy.pl/metryki.php?op=kt&ar=1&zs=1218d&sy=1877&kt=2 [podgląd] - pogrzeb: Urz. M. st.W-wy http://cmentarze.um.warszawa.pl/pomnik.aspx?pom_id=11180
|
|