„Słownik biograficzny teatru polskiego 1765-1965”, t. I, PWN Warszawa 1973:
ŻABCZYŃSKI Aleksander (24 VII 1900 Warszawa - 31 V 1958 Warszawa), aktorBył synem Aleksandra Ż., generała pol., i Zofii z Ostrowskich, mężem aktorki Marii Ż. Uczył się w Warszawie w gimn. Chrzanowskiego, następnie w szkole Kulwiecia. W 1919 wstąpił do Szkoły Podchorążych w Poznaniu. Po ukończeniu szkoły był oficerem 1 pułku artylerii polowej, studiował prawo na Uniw. Warsz., uczęszczał do szkoły filmowej N. Niovilli. Na uniw. wstąpił do kółka dram., które prowadził E. Wierciński. W 1922 przyjęto go do Instytutu Reduty, a wkrótce do zespołu. Debiutował 24 XII 1922 w rolach Archanioła Gabriela i Chleburada („Pastorałka"), 11 X 1923 grał Karola („Nowy Don Kiszot"). W 1923 ożenił się z aktorką Marią Zielenkiewicz. W sez. 1924/25 występował w T. im. Bogusławskiego, w sez. 1925/26 w T. Polskim, w sez. 1926/27 w T. Narodowym. W sez. 1927/28 był aktorem T. Miejskich we Lwowie. W 1929 uczestniczył w przedstawieniu „Kuligu” inscenizowanym przez L. Schillera podczas Powszechnej Wystawy Krajowej w Poznaniu. W sez. 1929/30 był aktorem T. Kameralnego i T. Popularnego w Łodzi. W 1930 występował gościnnie w Bydgoszczy. Od 1930 występował w warsz. teatrzykach: Morskie Oko (1930-31, 1932-33), Wesołe Oko (1931-32), Kameleon (1932), Rex (1933), Wielka Operetka (1933-34), Wielka Rewia (1934-35, 1937), Hollywood (1935), Cyrulik Warszawski (1936). Dorywczo występował wówczas w T. Narodowym (1934) i w Instytucie Reduty (1936). W 1937-39 był aktorem TKKT; występował w T. Letnim. Od 1926 często występował w filmach pol.; ogółem odegrał ok. dwudziestu pięciu ról. W związku z pracą aktora filmowego wyjeżdżał na zdjęcia za granicę: w 1930 do Francji, w 1937 do Jugosławii, Austrii i na Węgry. W 1939 uczestniczył w kampanii wrześniowej; potem był oficerem Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie: we Francji, Anglii, na Bliskim Wschodzie, we Włoszech (ranny pod Monte Cassino). Zdemobilizowany, w 1946 wrócił do kraju. W maju 1947 wystąpił gościnnie w warsz. T. Małym w roli Benedykta („Wiele hałasu o nic") i otrzymał za nią nagrodę na festiwalu szekspirowskim. W 1948-49 był aktorem T. Klasycznego, a od 1949 do końca życia T. Polskiego w Warszawie. Często uczestniczył w audycjach radiowych, a w ostatnim okresie życia także telewizyjnych.
Był postawnym szatynem o pięknej głowie, jasnych, wyrazistych oczach w ciemnej oprawie i wyjątkowo regularnych rysach twarzy. Powszechnie chwalono jego głos, muzykalność, wykwint i precyzję gestu. (Był uzdolniony plastycznie, rzeźbił w drewnie). W okresie międzywojennym grał zwykle role komediowych amantów i zdobył w nich popularność, którą pomnażały jeszcze występy w rewii i filmie. Ważniejsze role teatr. z tego okresu: Józio Grojseszyk („Podróż po Warszawie"), Żurosław („Skalmierzanki"), Floryzel („Opowieść zimowa"), Fortunio („Świecznik"), Jean („Jean"). Po II wojnie świat. znacznie rozszerzył swoje możliwości aktorskie. W tym okresie grał m.in. Darnleya („Maria Stuart” J. Słowackiego), Bolingbroke'a („Szklanka wody"), Benkendorfa („Ostatnie dni"), Nieziełasowa („Pociąg pancerny"), Stanisława Augusta („Król i aktor"), Prokuratora („Juliusz i Ethel"), Kalba („Intryga i miłość"), Szafrankiewicza („Trzeci dzwonek").