Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowski, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

M Aleksander Gustaw Zelwerowicz (ID: teatr.13718.1)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Dalszy związek rodzinny z potomkami Sejmu Wielkiego (poza Genealogią potomków Sejmu Wlk.)
Uwaga! Tej osoby nie ma w Genealogii potomków Sejmu Wielkiego.
Dzięki uprzejmości autora zaglądasz teraz do Wielkiej Genealogii Minakowskiego (Wielcy.pl),
która jest od niej 10-krotnie większa (1.200.000 osób),
ale korzystanie z niej kosztuje 79 zł rocznie.
Zaloguj się
Autor za swoją pracę nie bierze ani grosza z budżetu państwa. Pomóż mu!

Ranking WGM: 529.956 (top 45%), Liczba łóżek od MJM: (brak koligacji) [wyłącz kolorowanie] [?]


bohater Czy wiesz kto to jest (1938), bohater Wiki, człowiek teatru

ilustracja

Rodzice

ilustracja
  • Zaloguj się
  • Urodzony prawdopodobnie w roku 1850
  • zmarł
 
  • Zaloguj się
  • Urodzona prawdopodobnie w roku 1850
  • zmarła
rodzice Zaloguj się
?1850-
   Zaloguj się
?1850-
|    |
2    3



|
Aleksander Gustaw Zelwerowicz, bohater Czy wiesz kto to jest, 1878-1955

śluby i dzieci, wnuki, i do prawnuków

ilustracja
  • żona (ślub: około 1900): Zaloguj się, artykuł w Nekrologii ca 1876-1909 , (Rodzice : Zaloguj się ?1840- & Zaloguj się ?1850-) , dzieci
    1. Ż Zaloguj się ?1900-
       & Zaloguj się człowiek teatru 1904-1951
  • ilustracja
  • żona (ślub: dnia 3 VII 1927, Warszawa, ): Zaloguj się, bohater Wiki 1900-1974 , (Rodzice : Zaloguj się ?1870- & Zaloguj się ?1870-)
  • Uwagi

    • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1765-1965”, t. I, PWN Warszawa 1973:

      ZELWEROWICZ Aleksander Gustaw (14 VIII 1877 Lublin - 18 VI 1955 Warszawa), aktor, reżyser, dyr. teatru
      Był synem Aleksandra Z., komisarza sądowego, i Bronisławy z Rydzewskich, mężem aktorki Krystyny Z., ojcem aktorki Heleny Z. Uczęszczał w Warszawie do gimn. ale z VI klasy wydalono go z „wilczym biletem” za bywanie w t. ogródkowych. Po zdaniu matury w ros. gimn. w Orle studiował potem w Wyższej Szkole Handlowej im. Kronenberga, a jednocześnie w Klasie Dykcji i Deklamacji przy warsz. Tow. Muzycznym; tę ukończył w 1897. Za jego debiut uchodzi przygodny występ w roli Lokajczuka („Komedia omyłek"), odegranej 10 VI 1896 w warsz. Cyrku z zespołem t. łódzkiego. Dłuższy czas występował podobno w Dolinie Szwajcarskiej w amatorskim zespole Tow. Miłośników Sceny. W 1898-99 studiował nauki społeczne na uniw. genewskim. Bawiąc w Warszawie na wakacjach, dał się latem 1899 zwerbować do t. łódzkiego. Był aktorem tego t. w sez. 1899/1900 i występował z nim latem 1900 w warsz. t. ogr. Wodewil. Od jesieni 1900 zaangażował się do t. krak. i odtąd pracował tu przez osiem sez. jako aktor, a w ostatnich sez. także jako reżyser. Występował również w tym okresie w innych miastach, m.in. w 1903 w Cieszynie, a przypuszczalnie i w Grodnie. Od czerwca do sierpnia 1904 kierował grupą aktorów krak. na występach gościnnych w Zakopanem. Latem 1905 i 1906 występował gościnnie w warsz. t. w Filharmonii, a od 9 do 18 IV 1907 w Poznaniu. W sez. 1908/09 z ramienia łódz. Tow. Teatralnego był dyr. T. Victoria w Łodzi i występował ze swoim zespołem także w pobliskich osadach fabrycznych (Zgierz, Pabianice), niekiedy w odległych miastach, np. w Kaliszu, w marcu 1909 w Petersburgu, a w grudniu 1909 w warsz. Filharmonii. W nocy z 5 na 6 V 1909 T. Victoria spłonął. Z. zorganizował wówczas przedstawienia na dochód zespołu w T. Wielkim (14-19 V), a następnie ruszył w objazd do Kalisza, Kutna, Łowicza, Tomaszowa, Piotrkowa, Częstochowy, Lublina, Radomia i Sosnowca. Sez. 1909/10 otworzył w Łodzi 23 X w przerobionym na t. magazynach przy ul. Cegielnianej (obecnie T. im. Jaracza). W tym czasie popadł w konflikt z Tow. Teatralnym. W styczniu 1910 odbył podróż do Moskwy. Przez pewien czas nosił się z myślą przejścia na scenę ros., poniechał tego zamiaru, w marcu 1910 złożył jednak kierownictwo t. łódz. i wyjechał na występy gościnne do Lwowa. Potem występował w T. im. Słowackiego w Krakowie (4-10 VI) i powtórnie we Lwowie (15 VI - 30 VII). Wobec ustępstw Tow. Teatralnego odnowił z nim współpracę jako dyr. t. łódz. w sez. 1910/11. W marcu 1911 był z zespołem łódz. na występach gościnnych w Kijowie. Czwarty sez. jego dyrekcji został przerwany na samym początku, gdyż 24 X 1911 spłonął t. przy ul. Cegielnianej. Przez miesiąc występował wtedy ze swymi aktorami w T. Wielkim. Na resztę sez. 1911/12 zaangażował się z częścią zespołu - sam jako aktor i główny reżyser - do T. Zjednoczonego w Warszawie. Latem 1912 współpracował z zespołem K. Hoffmana w Połądze.
      Następnie zaangażował się do nowo powstającego T. Polskiego w Warszawie. Jesienią 1912 uczestniczył w wyprawie zespołu do Rosji, 29 I 1913 wystąpił na inauguracyjnym przedstawieniu w Warszawie w roli Eutychiana („Irydion") i pracował tu przez dwa sez., wyjeżdżając w końcu z zespołem na występy do Kijowa (24 X-1 XI 1914). W 1914-15 występował w t. .pol., w Kijowie uczestnicząc w występach tego t. w Żytomierzu, Berdyczowie, Humaniu i Winnicy. W lutym i marcu 1915 występował gościnnie ze zorganizowanym przez siebie Tow. aktorów dramatycznych w Petersburgu. W kwietniu gościł w Wilnie, stamtąd wrócił do Warszawy i zaangażował się do T. Powszechnego, po miesiącu przeniósł się do T. Polskiego i pracował tu przez dwa sez., najpierw pod dyr. A. Szyfmana, potem w zrzeszeniu aktorów (był członkiem jego zarządu). W sez. 1917/18 był aktorem T. im. Słowackiego w Krakowie. Z Krakowa wrócił do Warszawy; w sez. 1918/19 występował w T. Polskim, w sez. 1919/20 w T. Miejskich, uczestnicząc również w pracach Reduty. W sez. 1920/21 był dyr. T. Miejskiego w Łodzi. W 1921-25 znowu pracował w T. Polskim jako aktor i reżyser. W sez. 1925/26 był współdyr. T. im. Bogusławskiego w Warszawie (z L. Schillerem i W. Horzycą). Ponadto reżyserował w T. Wielkim. W 1926-29 grał i reżyserował w T. Miejskich (Narodowy, Nowy, Letni), a także w T. Nowości. W 1929-31 był dyr. T. na Pohulance w Wilnie. W 1931-34 po raz piąty pracował w T. Polskim, w 1934-38 na wszystkich scenach TKKT i w T. Wielkim. W sez. 1938/39 był współdyr. T. Narodowego (zastępcą jego był W. Horzyca). W całym tym okresie często występował gościnnie, m.in. w Łodzi (kwiecień 1918), Poznaniu (latem 1921, 1922 i 1931), Wilnie (wiosna 1925) i Lublinie (1926). Reżyserował również i występował gościnnie w Rydze i w Pradze. W 1928 reprezentował z L. Schillerem pol. środowisko teatr. na jubileuszu MChAT w Moskwie. W 1932-35 wyjeżdżał ze studentami PIST na Łotwę, do Czechosłowacji, Jugosławii i Włoch. Od 1911 grał w filmach pol. (do 1939 ponad dwadzieścia ról). Często z wielkim powodzeniem występował w Polskim Radiu. W okresie okupacji niem. wycofał się z teatru. Pracował na wsi jako dozorca obory, potem kasjer i kwestarz Domu Inwalidów Wojennych, wreszcie kierownik przytułku dla starców. Był aresztowany (ale tylko przez kilka dni). 22 III 1945 grał rolę Księdza („Wesele") na przedstawieniu inaugurującym działalność T. Wojska Polskiego w Łodzi i pracował tu do 1947. W 1947 występował gościnnie w Katowicach, a potem przez kilka tygodni w T. im. Słowackiego w Krakowie. Od jesieni 1947 zaangażował się do T. Polskiego w Warszawie, gdzie pozostał już do końca życia. Od 1948 nurtowała go choroba prowadząca do niedowładu nóg i rąk. Mimo to występował jeszcze w 1954, choć nie mógł już wtedy chodzić. Tegoż roku był z zespołem T. Polskiego na występach w T. Narodów w Paryżu i tu po raz ostatni ukazał się na scenie (jako Jaskrowicz w „Grzechu”, 13 VII 1954).
      Pięciokrotnie obchodził jubileusze: 14 V 1925 w roli Tartuffe'a („Świętoszek") w T. Polskim; 5 V 1931 w tyt. roli w „Adwokacie i wróżce” w T. na Pohulance w Wilnie; 15 III 1935 w roli Parwitza („Krysia") w T. Narodowym; 8 XI 1946 w tyt. roli Pana Damazego w T. Powszechnym w Łodzi; 16 II 1954 w roli Jaskrowicza („Grzech") w T. Polskim. Ostatni jubileusz był zarazem jego ostatnim występem w kraju. Od 1919 należał do ZASP; był współtwórcą Związku, członkiem Naczelnej Rady Artystycznej, od 1924 członkiem zasłużonym. Dwukrotnie otrzymał nagrodę państwową: I stopnia w 1950 i zespołową za przedstawienie „Grzechu” w 1951. Należał do najsłynniejszych pol. nauczycieli gry aktorskiej. Działalność pedag. zaczął w szkole J. Hryniewieckiej w Warszawie. Kontynuował ją od 1918 w Warsz. Szkole Dramatycznej, a od 1921 w Szkole Dramatycznej przy Konserwatorium Warsz.; w 1923-29 był kierownikiem tej szkoły przeprowadzając w niej gruntowne reformy. Ponownie został jej kierownikiem w 1931. Po przekształceniu jej w PIST (1932) był pierwszym dyr. tej uczelni do 1936, kiedy mu dyrekcję odebrano. W 1945 odtworzył w Łodzi PIST i był jego dyr. do 1946. W 1947, poróżniony z nowym zwierzchnikiem, L. Schillerem, przeniósł się do Warszawy, zorganizował Państwową Szkołę Dramatyczną, był jej rektorem do chwili połączenia z PWST (1949), a potem prof. i honorowym rektorem do końca życia. Od 1955 ta uczelnia nosi jego imię. Był żonaty z Emilią Kulikowską (ślub w styczniu 1903 w Grodnie), po jej śmierci z aktorką Krystyną Sewerinówną (ślub 3 VII 1927 w Warszawie), a po raz trzeci z Marią Borowską (ślub w 1951).
      Był wysoki, barczysty, miał kształtną głowę, wydatny nos i wyraziste oczy. „Głos jak najszczęśliwszy, piersiowy, a dykcja bardzo poprawna i do tego nader urozmaicona” - zauważył F. Koneczny po jego pierwszych występach w Krakowie, orzekając bez wahania że jest „pierwszorzędnym talentem” („Przegląd Polski” 1900 z. 5.). Istotnie, wybił się szybko jako aktor charakterystyczny o niecodziennej pomysłowości i zadziwiającym zmyśle transformacji. Grał w Krakowie m.in. Bentivoglia („Odrodzenie"), Grabca („Balladyna"), Kaspra i Czepca („Wesele"), tyt. rolę w „Wujaszku Wani” (którego sam tłumaczył). Za dyrekcji L. Solskiego wysunął się już na czoło zespołu. Rozgłos ogólnopolski przyniosła mu jego dyrekcja w Łodzi. Z. stworzył tu świetny zespół, do którego należał m.in. A Mielewski, A. Siemaszko, S. Jaracz, K. Junosza-Stępowski. Jego repertuar był wówczas najambitniejszy w całym kraju, obejmował m.in. „Dziady”, „Sen srebrny Salomei”, „Irydiona”, „Wesele”, po raz pierwszy w Polsce wystawiono „Klątwę” (23 X 1909) i „Samuela Zborowskiego” J. Słowackiego (7 IX 1911). We wszystkich tych sztukach Z. występował jako aktor. Wszystkie również reżyserował (niektóre wspólnie z A. Mielewskim). Część swego dorobku łódz. pokazał potem w T. Zjednoczonym w Warszawie.
      Podczas I wojny świat. i tuż po niej utwierdził swój autorytet reżyserski cyklem szeroko dyskutowanych inscenizacji, w których zwykle sam grał główne role. W Krakowie wystawił wówczas m.in. „Cyrulika sewilskiego” i „Pana Jowialskiego”, w Warszawie „Pana de Pourceaugnac” i nową wersję „Cyrulika sewilskiego”. Rewelacją był zwłaszcza „Pan de Pourceaugnac” (28 V 1918), w którym uderzał prawie jeszcze w Polsce nie stosowany ton jaskrawej groteski przy całkowitej rytmizacji mowy, gestu i ruchu. Odtąd liczył się nie tylko do najwybitniejszych aktorów, ale także do najśmielszych i najbardziej oryginalnych inscenizatorów, póki dzieła L. Schillera nie przyćmiły w tej dziedzinie jego sławy. Wszakże i w późniejszych latach inscenizacje Z. wywoływały burzliwe dyskusje (np. „Dziady” w T. Narodowym w 1927). W okresie dyrekcji wil. miał wiele wybitnych osiągnięć inscenizacyjnych, jak np. „Wielki człowiek do małych interesów” czy „Sen nocy letniej”. Jego obfity dorobek aktorski - ogółem grał ok. ośmiuset ról - był zastanawiająco różnorodny. Początkowo Z. słynął przede wszystkim ze swoich ról komicznych, granych z niebywałym rozmachem, bez oszczędzania śmieszności, która tkwiła w jego własnym wyglądzie (z wiekiem stawał się coraz bardziej otyły). Rychło jednak zauważono, że na dnie jego bufonad skrywa się zwykle osad goryczy. O postaci Argana w „Chorym z urojenia” (1921) pisał L. Schiller, że „jej śmiech głupawy komplikuje skurcz nie dającego się utaić bólu i smutku: z jej próżnych, blachmalem śmierci przesłonionych oczu przeziera pustka tragiczna, która szkli się wesołym blaskiem, gdy komedio-balet w rozkiełzanym finale kpi w żywe oczy ze zdrowego rozsądku”. Nawet w takich postaciach jak Szambelan („Pan Jowialski") czy Pan Damazy, wyczuwano szyderstwo, z jakim Z. obnażał ich słabości. Utrzymuje się opinia, że mimo opanowania, cechującego go w życiu codziennym, był jednostką wewnętrznie rozdartą. Temu też przypisuje się prawdę wyrazu, jaką nadawał postaciom dramatycznym, głęboko cierpiącym z powodu popełnionych błędów czy z racji jakichś tajemnych powikłań swojej psychiki. Frapująco wypadało to w wypadku ros. inteligentów, których grał z widocznym znawstwem i upodobaniem. Znamienna jest tu słynna kreacja Majora („Fantazy"), grana niemal w ciągu całej kariery aktorskiej. Za szczytowe wcielenie tego cyklu uchodzi Porfiry w „Zbrodni i karze” (1934). Nie zasklepiał się jednak w żadnym kierunku, nie zastygał w stereotypach. Z temperamentu zdawałoby się jak najdalszy od stylu J. Szaniawskiego, należał do tych reżyserów i aktorów, którzy najbardziej przyczynili się do utrwalenia jego teatr. pozycji. Wystawił ogółem pięć sztuk Szaniawskiego i stworzył w nich kilka świetnych ról, z których najwyżej ceniony był Mecenas („Adwokat i róże"), a potem Parwitz („Krysia"). Wg B. Korzeniewskiego na premierze „Krysi” ,to było może największym urokiem przedstawienia - patrzeć, jak ten krwisty, impetyczny człowiek poddaje się rygorom ściszenia, subtelnościom, poetyckim wydelikaceniom. Nade wszystko - jak paruje mgiełką autorskiej ironii”. W 1939 sprawił wielkie wrażenie w roli Reżysera („Nasze miasto"), która była arcydziełem prostoty. Po wojnie dał jeszcze dwie wielkie kreacje, nacechowane smutną mądrością rezygnacji: Żebraka („Elektra") i Jaskrowicza („Grzech"). Ogłosił wiele artykułów na tematy teatr., a pośmiertnie wydano jego wspomnienia pt. „Gawędy starego komedianta” (Warszawa 1958).

      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.13718.1
      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 2: teatr.17007.4
      S. Łoza, Czy wiesz kto to jest, Warszawa 1938 - loza.4772
      n.42454a Nekrologia Minakowskiego (42454)

    źródła:
    - chrzest: Akt urodzenia: Lublin (św. Jana), 385/1878 http://szukajwarchiwach.pl/35/1859/0/2.4/61/skan/full/0i43WREoNI_tSM_i-Sn1MA
    ...

    Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiego, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
    Baza jest uzupełniana codziennie
    — bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


    Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

    Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

    Cytuj: Marek Jerzy Minakowski, Wielka genealogia Minakowskiego (Wielcy.pl), wydanie z 27.04.2024.
    © 2002-2024 Dr Minakowski Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie

    Thank you for using
    my website Sejm-Wielki.pl

    This is part of The Great Minakowski Genealogy (Wielcy.pl), which contains the genealogy of 1,200,000 people from the Polish elite from the Middle Ages to Today.

    What you see here is the free portion (about 12%).
    Please support me so that it can continue to be available for free.

    Just subscribe to the full version (Wielcy.pl) and this window will not appear.

    Marek Jerzy Minakowski

    1-year subscription (79 zł)
    lifetime subscription (390 zł)

    log in if you already have an account here

    Close this window for now

    IP: 52.14.126.74