Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowska, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

Ż Maria Gąsowska (ID: teatr.14503.1)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Dalszy związek rodzinny z potomkami Sejmu Wielkiego (poza Genealogią potomków Sejmu Wlk.)
Uwaga! Tej osoby nie ma w Genealogii potomków Sejmu Wielkiego.
Dzięki uprzejmości autorki zaglądasz teraz do Wielkiej Genealogii Minakowskiej (Wielcy.pl),
która jest od niej 10-krotnie większa (1.200.000 osób),
ale korzystanie z niej kosztuje 79 zł rocznie.
Zaloguj się
Autorka za swoją pracę nie bierze ani grosza z budżetu państwa. Pomóż jej!

Ranking WGM: 1.146.452 (top 96%), Liczba łóżek od MJM: 29 [wyłącz kolorowanie] [?]


człowiek teatru

ilustracja

Rodzice

ilustracja
 
rodzice Zaloguj się
ca 1855-
   Zaloguj się
ca 1864-
|    |
2    3



|
Maria Gąsowska, człowiek teatru, 1889-1971

śluby i dzieci, wnuki, i do prawnuków

ilustracja
  • Mąż (ślub: w roku 1906, Warszawa, par. Wszystkich Świętych (obecn. m. Warszawa), ): Zaloguj się ?1880- , (Rodzice : Zaloguj się ca 1857- & Zaloguj się ca 1857-)
  • Najbliżsi sławni ludzie (wg kryterium PSB)

    W stopniach ° wyrażona liczba ogniw w łańcuchu, w którym każda następna osoba jest dzieckiem, rodzicem lub małżonkiem poprzedniej;
    wersja pełna (przy opłaconym abonamenice) pokazuje wykres powiązania; w wersji darmowej kliknięcie prowadzi do strony o danej osobie.

    1. GAJEWSKI Ignacy (1848-1910) lekarz weterynarz 10°
    2. SCHMIDT-MADALIŃSKI Roman Jan (1890-1981) ekonomista 11°
    3. KASIŃSKI Karol Tomasz (1885-1953) inżynier, wiceminister rolnictwa 13°
    4. GOSTYŃSKI Władysław (1849-1935) przemysłowiec 15°
    5. RUDOWSKI Jerzy (1901-1973) inżynier mechanik, konstruktor, wykładowca SGGW 15°
    6. POGONOWSKI Józef Narcyz (1874-1949) farmaceuta, publicysta 16°
    7. NOWICKI Feliks Telesfor (1902-1957) inżynier elektryk 16°
    8. POLIŃSKI Jan (1907-1977) architekt wnętrz, grafik 17°
    9. MIRSKA Maria (1888-1945) aktorka teatralna i filmowa 17°
    10. SUCHENI Józef (1836-1923), konstruktor i wytwórca pługów 17°
    11. PSARSKI Stanisław (1810-1875) ziemianin, działacz gospodarczy, redaktor 17°
    12. KINDERMANN Franciszek (1837-1915) przemysłowiec 17°
    13. PSARSKI Fryderyk Jakub (ok. 1730-1805) poseł, przywódca powstania 1794 w Wieluńskim 17°
    14. SZYMBORSKI Wincenty (1870-1936), urzędnik 17°
    15. SKRZYPIŃSKI Józef Leszek (1905-1995) ekonomista, oficer WP, Straży Pożarnej i konspiracyjnych formacji w czasie okupacji niemieckiej 18°
    16. SUŁOCKI Jerzy Teodor (1921-1998), inżynier budownictwa 18°
    17. SUCHENI Wincenty (1880-1947), konstruktor i wytwórca narzędzi rolniczych 18°
    18. REJMAN Jan (1856-1927) przeor klasztoru na Jasnej Górze, infułat, generał zakonu paulinów 18°
    19. POLAŃSKI Hipolit (1896-1966) malarz 18°
    20. DONIMIRSKI Brochwicz Teodor (1809-1884) rolnik, działacz społeczny 18°

    Uwagi

    • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1900-1980”, t. II, PWN Warszawa 1994:

      SZCZĘSNA Maria, właśc. M. Szelistowska, z Gąsowskich, także M. Szczęsna-Wroczyńska, M. Wroczyńska (2 II 1889 Warszawa - 7 VIII 1971 Skolimów k. Warszawy), aktorka, reżyser, dyrektor teatru
      Była córką Szymona Gąsowskiego, urzędnika, i Felicji z Szymańskich. Zaczęła występować jako deklamatorka na koncertach dobroczynnych ok. 1911. Od 1916 występowała w warsz. t. rewiowych i kabaretach: Bi-Ba-Bo, Artystycznym, Miraż (1916-17), Oaza (1917) i Czarny Kot (1917, 1920), W lutym 1919 grała w T. Praskim, od marca do maja (jako Sz.-Wroczyńska) występowała z objazdowym zespołem K. Adwentowicza w Kaliszu, Płocku, Częstochowie, Lublinie, Kielcach. Latem t.r. należała do zespołu objazdowego występującego w Poznańskiem, nast. (jako Sz.) do krótko istniejącego zespołu T. Rozmaitości we Lwowie pod kier. E. Rygiera. W tym samym sez. 1919/20 grała w warsz. T. Dramatycznym, m.in. Hankę w „Moralności pani Dulskiej” (grudzień 1919), znów używając nazwiska Wroczyńska, które nast. zarzuciła. W 1921-23 występowała w operetkach w T. Miejskich we Lwowie. Na pocz. sez. 1923/24 była w zespole Operetki krak. przy ul. Rajskiej. Od stycznia do czerwca 1924 kierowała, wraz z S. Michułowiczem, zespołem objeżdżającym miasta Galicji Wschodniej (Stanisławów, Kołomyja, Przemyśl, Rzeszów). W sez. 1924/25 występowała w T. im. Słowackiego w Łucku. W tym okresie zaczęła reżyserować. W lipcu 1925 grała w T. Letnim w Łodzi, od sierpnia zaangażowała się ponownie do Lwowa. W sez. 1926/27 i 1927/28 prowadziła, wspólnie z Michułowiczem, t. objazdowy z siedzibą w Stanisławowie. W maju i czerwcu 1927 grała w rewiowym t. Nietoperz w Warszawie. Latem 1928 występowała w T. Letnim w Wilnie, a w październiku w t. Czerwony As w Warszawie. W sez. 1928/29 ponownie grała w Wilnie. W sez. 1929/30 prawdopodobnie występowała w T. Miejskich w Łodzi, w 1930/31 była w zespole K. Wojciechowskiego w Płocku, w sez. nast. w teatrze w Grudziądzu. W sez. 1932/33 występowała w T. Miejskim w Sosnowcu. W 1933 współpracowała także z T. im. Żeromskiego w Warszawie, na jesieni 1933 wyjeżdżała z grupą aktorów warsz. do Płocka, nast. brała udział w imprezach objazdowych, m.in. grała w Wilnie. W lecie 1935 występowała w T. Polskim w Warszawie. W 1935-37 prowadziła objazdowy T. Wielkopolski (nazywany też T. Ziemi Poznańskiej) z siedzibą w Ostrowie Wielkopolskim; reżyserowała m.in. „Balladynę”, „Trafikę pani generałowej”, „Gwałtu, co się dzieje”, „Warszawiankę”. Od wiosny 1938 (lub wcześniej) i w sez. 1938/39 występowała w niewielkich rolach w T. Miejskich w Łodzi; tam zastał ją wybuch wojny. W 1941 została aresztowana i osadzona w więzieniu w Radomiu, nast. przewieziona do obozu koncentracyjnego w Ravensbruck; organizowała tam tajne koncerty poetyckie. W 1945 wróciła do Warszawy. Od września t.r. grała i reżyserowała w T. Miejskim w Białymstoku; w sez. 1946/47 w Wojewódzkim T. Objazdowym w Ełku, którym kierowała od wiosny 1947. W sez. 1947/48 występowała i sporadycznie reżyserowała w T. im. Jaracza w Olsztynie. Od 1948 była aktorką i reżyserem w T. Miejskim w Bydgoszczy, a po połączeniu zespołów, w T. Ziemi Pomorskiej Bydgoszcz-Toruń (1949-56). W Bydgoszczy prowadziła zajęcia w Szkole dla Instruktorów T. Ochotniczych i kierowała zespołami t. amatorskich. W 1956-58 grała i reżyserowała w T. im. Fredry w Gnieźnie, a od maja 1958 do przejścia na emeryturę (31 VIII 1965) w T. Popularnym (od 1962 pn. Ziemi Pomorskiej) w Grudziądzu. W teatrze tym 25 II 1961 obchodziła jubileusz pięćdziesięciolecia pracy artyst.; reżyserowała „Matkę” K. Capka i wystąpiła w roli tytułowej. Po wycofaniu się ze sceny zamieszkała w Schronisku Artystów Weteranów Scen Pol. w Skolimowie. Była osobą czynną społecznie i aktywnym członkiem najpierw PPS, a nast. PZPR.
      Początkowo była aktorką operetkową i rewiową; w „Przeglądzie Teatralnym” (1920) pisano, że „zabłysła urodą, wdziękiem, naturalnością i swobodą”, a w „Życiu Teatralnym” (1921): „wnosi na scenę miły głos i duży temperament”, „nadawać się będzie doskonale do ról naiwnych, roztrzepanych podlotków”. Grała wówczas takie role, jak: Stefa („Dookoła miłości"), Elza („Japonka"), Julia Cherpitel („Pan naczelnik to ja"), Marietta („Bajadera"), Diana („Niespodzianki rozwodowe"), Dama w butonach („Simona"). Stopniowo wchodziła w repertuar dram., występując np. jako Mabel („Mąż idealny") czy Dama („Adwokat i róże"). Po wojnie grała tylko w teatrach dram., często role komediowe; recenzenci zarzucali jej skłonność do uproszczeń, przesady i wyjaskrawionych efektów. Do ważniejszych jej ról należały: Kniertje („Nadzieja” H. Heijermansa) i tyt. w „Moralności pani Dulskiej” w Białymstoku; Starościna („Powrót posła"), Ogudałowa („Panna bez posagu"), Klaudia („Rodzinka"), Barbara Kasprzakowa („Kłopot z mężczyznami"), Ulita („Las") i Puchalska („Imieniny pana dyrektora") w Bydgoszczy; Pani Soerensen („Niemcy"), Gałczycha („Grzesznicy bez winy"), Dziurdziulińska („Klub kawalerów") i Dorota („Grube ryby") w Grudziądzu. Reżyserowała m. in. „Nadzieję”, „Szczęście Frania”, „Pannę bez posagu”, „Kłopot z mężczyznami”, „Sługę dwóch panów”, „Męża i żonę”, „Grzeszników bez winy”, „Piotra Pathelin”, „Grzech”, „Powrót posła”, „Osiem kobiet”.

      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 2: teatr.14503.1
      sw.671644 Akt małżeństwa: Warszawa Wsz. Św. (obecn. m. Warszawa), 581/1906 [indeks na http://geneteka.genealodzy.pl/] http://metryki.genealodzy.pl/metryki.php?op=kt&ar=1&zs=1219d&sy=1906b&kt=1 [podgląd]

    źródła:
    - chrzest: Akt urodzenia: Warszawa św. Jan, 92/1889 http://metryki.genealodzy.pl/metryka.php?ar=8&zs=9233d&sy=157&kt=1&skan=091-094.jpg
    - ślub: Akt małżeństwa: Warszawa Wszystkich Świętych (obecn. m. Warszawa), rok 1906, nr aktu 581 [indeks na http://geneteka.genealodzy.pl/] http://metryki.genealodzy.pl/metryki.php?op=kt&ar=1&zs=1219d&sy=1906b&kt=1 [podgląd]
    ...

    Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiej, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
    Baza jest uzupełniana codziennie
    — bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


    Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

    Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

    Cytuj: Maria Jadwiga Minakowska, Wielka genealogia Minakowskiej (Wielcy.pl), wydanie z 03.05.2025.
    © 2002-2025 Dr Minakowska Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie
    IP: 18.190.207.221