Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowska, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

M Tadeusz Chmielewski (ID: teatr.14542.1)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Dalszy związek rodzinny z potomkami Sejmu Wielkiego (poza Genealogią potomków Sejmu Wlk.)
Uwaga! Tej osoby nie ma w Genealogii potomków Sejmu Wielkiego.
Dzięki uprzejmości autorki zaglądasz teraz do Wielkiej Genealogii Minakowskiej (Wielcy.pl),
która jest od niej 10-krotnie większa (1.200.000 osób),
ale korzystanie z niej kosztuje 79 zł rocznie.
Zaloguj się
Autorka za swoją pracę nie bierze ani grosza z budżetu państwa. Pomóż jej!

Ranking WGM: 887.247 (top 74%), Liczba łóżek od MJM: 21 [wyłącz kolorowanie] [?]


bohater Wiki, człowiek teatru

ilustracja

Rodzice

ilustracja
 
Przodkowie: drzewo "16"drzewo "32"drzewo "64"

pradziadkowie ?    ?    ?    ?
&    &    &    &
?    ?    ?    ?
|    |    |    |
8 | 9    10 | 11    12 | 13    14 | 15
|    |    |    |
dziadkowie Zaloguj się
?1820-
   Zaloguj się
?1830-
   Zaloguj się
?1830-
   Zaloguj się
?1830-
|    |    |    |
4    5    6    7



 


|    |
rodzice Zaloguj się
ca 1857-
   Zaloguj się
ca 1859-
|    |
2    3



|
Tadeusz Chmielewski, bohater Wiki, 1892-1970

śluby i dzieci, wnuki, i do prawnuków

ilustracja
  • żona (ślub: w roku 1914, Warszawa, par. Wszystkich Świętych (obecn. m. Warszawa), ): Zaloguj się 1890- , (Rodzice : Stanisław Durka ?1850- & Franciszka Janicka ?1850-) , dzieci
    1. Ż Zaloguj się 1915
  • Stryjowie lub wujowie oraz ciotki, i kuzynki

    1. M Zaloguj się ca 1857-
      ■  & Zaloguj się ca 1859- dzieci | M Tadeusz Chmielewski 1892-1970 |
    2. Ż Zaloguj się ca 1859-
      ■  & Zaloguj się ca 1857- dzieci | M Tadeusz Chmielewski 1892-1970 |

    Najbliżsi sławni ludzie (wg kryterium PSB)

    W stopniach ° wyrażona liczba ogniw w łańcuchu, w którym każda następna osoba jest dzieckiem, rodzicem lub małżonkiem poprzedniej;
    wersja pełna (przy opłaconym abonamenice) pokazuje wykres powiązania; w wersji darmowej kliknięcie prowadzi do strony o danej osobie.

    1. RZESZOTARSKI Jan (XVIII w.) sędzia ziemski rawski, poseł
    2. RZESZOTARSKI Alfons (1847-1904) profesor metalurgii
    3. RZESZOTARSKA Helena (1879-1976) franciszkanka, nauczycielka 10°
    4. JASIEŃSKI Stanisław Maksymilian (1853-1929) aktor, dekorator teatrów 10°
    5. NIEBORSKI Michał (ok. 1680-1746) poseł, kasztelan płocki 10°
    6. CRUTTA Antoni Łukasz (1727-1812) tłumacz 10°
    7. RZESZOTARSKI Adam (1903-1971) oficer AK 11°
    8. RUDZIŃSKI Kazimierz (ok. 1676-1759) kasztelan czerski, wojewoda mazowiecki, regimentarz 11°
    9. LESZCZYŃSKI Józef (zm. po 1815) podczaszy, poseł rawski 11°
    10. ŚMIECHOWSKI Józef (1798-1875), generał w powstaniu styczniowym 11°
    11. STADNICKI Antoni h. Szreniawa (ok. 1757-1832) starosta zatorski 11°
    12. BRONIKOWSKI Oppeln Mikołaj (1767-1817) generał 12°
    13. ORPISZEWSKI Ludwik (1810-1875) belwederczyk, redaktor, pisarz, publicysta 12°
    14. KRUTTA Piotr (1735-1797) dragoman, wysłannik Rządu Insurekcyjnego do Turcji 12°
    15. RUDZIŃSKI Franciszek (zm. 1742) cześnik koronny, marszałek sejmu 12°
    16. RZEWUSKI Stanisław (1806-1831) badacz literatury, historyk filozofii 12°
    17. SZYMANOWSKI Melchior (1716?-1788), stolnik warszawski, starosta klonowski 12°
    18. RUDZIŃSKI Michał (1730-1764) wojewoda mazowiecki 12°
    19. STADNICKI Juliusz Napoleon (1806-1863) urzędnik, powstaniec listopadowy, ziemianin 12°
    20. RUDZIŃSKI Samuel Stanisław (zm. 1686?) poseł, chorąży, kasztelan czerski 12°

    Uwagi

    • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1900-1980”, t. II, PWN Warszawa 1994:

      CHMIELEWSKI Tadeusz (8 VII 1892 Warszawa - 14 VII 1970 Legionowo k. Warszawy), aktor, reżyser
      Był synem Andrzeja Ch. i Antoniny z domu Pacholczyk, mężem Wiktorii Heleny Ch., wieloletnim towarzyszem życia => Eugenii Podborówny. Po ukończeniu czterech klas gimn., w 1910-12 uczył się nadal w Warszawie w Szkole Aplikacyjnej; 9 VI 1912 na popisie szkoły w T. Rozmaitości grał m.in. Albina („Śluby panieńskie") i Wodnika („Dzwon zatopiony"). Zaangażowany do warsz. T. Małego występował w nim od lipca do końca grudnia 1912 w niewielkich rolach, m.in. jako Notariusz („Petronela ma miliony"). Od stycznia 1913 do końca t.r. występował w Sosnowcu, a od marca 1914 do maja 1915 w T. Polskim w Kijowie pod dyr. F. Rychłowskiego i wyjeżdżał z nim na występy do innych miast ukr. i rosyjskich. Potem wrócił do Warszawy i występował: w pierwszej poł. sez. 1915/16 w T. Małym, od 31 XII 1915 w T. Współczesnym, w czerwcu 1916 gościnnie w T. Praskim, w lipcu i sierpniu t.r. w t. Bi-Ba-Bo, w sez. 1916/17 w T. Nowoczesnym, 1917/18 znowu w T. Małym. W sez. 1918/19-1921/22 należał do zespołu T. Polskiego i Małego i grał m.in.: Jontka („Zabobon, czyli Krakowiacy i Górale"), Shirleya („Major Barbara"), Tasaka („Biała rękawiczka"). W sez. 1922/23-1929/30 występował w T. Polskim w Poznaniu, gdzie wybił się i zagrał ponad trzydzieści odpowiedzialnych ról, z których szczególnie wyróżniano takie, jak: Wicek („Wicek i Wacek"), Edmund Bolbec („Mecenas Bolbec i jego mąż"), Doktor Grynsztajn („Antychryst"), Marcin („Stary kawaler"). Od 1926 rozpoczął tu także pracę reżyserską; wystawił m.in. „Lulu”, „Sublokatorkę”, „Jutro pogoda”. W lipcu 1926 gościnnie grał Bonapartego w operetce „Teresina” w pozn. T. Wielkim. W 1928 z zespołem T. Polskiego z Poznania występował w Gdańsku. W sez. 1930/31 w T. Miejskich we Lwowie pod kier. artyst. L. Schillera grał m.in. Ricarda („Zwycięstwo” wg J. Conrada), Pastora Angermanna („Dorota Angermann"). Od sez. 1931/32 przeniósł się do Warszawy i występował w T. Polskim i Małym; od grudnia 1931 do lutego 1932 także w T. na Chłodnej (zrzeszenie artystów T. Polskiego pod dyr. A. Szyfmana); od października 1932 do poł. stycznia 1933 w T. Artystów, a od 2 VI 1933 w T. Ateneum w roli Burmistrza („Rewolucja w Pikutkowie"). Od 1933 do 1939. na scenach TKKT, występował najpierw w T. Polskim i Małym, nast. także w Narodowym, Nowym i Letnim. Podczas okupacji niem. mieszkał w Warszawie, występował w t. jawnych: Komedia, Nowości, Rozmaitości Jar, Maska; grał też w oficjalnym T. Powszechnym w Krakowie. Zaraz po zakończeniu wojny zaangażował się do T. m. st. Warszawy i od czerwca 1945 grał Schnutzela („Sekretarka pana prezesa") na jednej z jego scen - w T. Popularnym. W powstałych wówczas Miejskich T. Dramatycznych występował jeszcze we wrześniu 1945 (Dyrektor - „Obcym wstęp wzbroniony").
      Potem wyjechał do Poznania, gdzie w sez. 1945/46 grał w T. Nowym. W sez. 1946/47-1948/49 był aktorem i reżyserem pozn. T. Polskiego; reżyserował: „Szczeniaki”, „Dom otwarty”, „Oświadczyny”, „Klub kawalerów”, ponadto operetkę „Winobranie” w Operze poznańskiej. W sez. 1949/50 był w zespole pozn. T. Dramatycznych, występował w T. Polskim, Nowym, Komedii Muzycznej, współpracował też z ich Sceną Objazdową, gdzie w 1950 reżyserował „Moralność pani Dulskiej"; w sez. tym był również kierownikiem artyst. i reżyserem T. Komedia Muzyczna. W kwietniu 1950 powrócił do Warszawy i zaangażował się do T. Powszechnego, w którym pozostał do końca 1954. Od 1 I 1955 do końca sez. 1956/57 był w zespole T. Domu Wojska Pol.; brał udział w inaug. tej sceny w nowej siedzibie w Pałacu Kultury i Nauki 22 VII 1955 grając Księdza („Wesele"). Od sez. 1957/58 do końca 1967/68 występował na scenach T. Klasycznego i Rozmaitości; ostatnia rola - Sforka („Horsztyński”, 1968). Od 1 IX 1968 przeszedł na emeryturę. W 1959 reżyserował gościnnie „Ożenek” w Bałtyckim T. Dramatycznym w Koszalinie.
      Pozycję dobrego i lubianego oraz tzw. niezawodnego aktora charakterystycznego osiągnął już w 1. dwudziestych, najpierw na scenie pozn., a potem na czołowych scenach warszawskich. Od pierwszych lat na scenie i nast. przez całą karierę, specjalizował się w najróżnorodniejszych rolach charakterystycznych. Lubił się charakteryzować i robił to znakomicie. Tworzył b. autentyczne i wyraziste postaci. Były albo czysto komediowe, pełne temperamentu, humoru lub dobroduszne i jowialne, albo też zupełnie inne, wcale niezabawne, niekiedy nawet przerysowane, karykaturalne, gdy Ch. wydobywał ich „groteskę i nędzną śmieszność” (K. Wierzyński). Według J. Lorentowicza był „interesujący i oryginalny w odtwarzaniu charakterów bezwzględnych, mocnych aż do brutalności, jednolitych aż do prostactwa”. Tenże Lorentowicz w 1930 chwalił Ch. za „naturalność i swobodę gry” oraz „czystą i inteligentną dykcję”. Miał w swym repertuarze cykl b. dobrych ról fredrowskich, od tyt. „Pana Jowialskiego”, zagranego już w 1923, poprzez: Filipa („Dożywocie”, 1927), Rembę („Damy i huzary”, 1934), Radosta („Śluby panieńskie”, Poznań 1945), „Pana Geldhaba” (Warszawa 1950), Radosta („Cudzoziemczyzna”, 1953), Majora („Damy i huzary”, 1957) aż po Szambelana („Pan Jowialski”, 1960) oraz ok. dziesięciu niewielkich, ale udanych postaci szekspirowskich, z których najlepsze to: Ciarka („Wiele hałasu o nic”, 1947) i Spodek („Sen nocy letniej”, 1948). Okres największych sukcesów artyst. Ch. przypadł na lata po II wojnie świat., gdy pracował w T. Polskim w Poznaniu i T. Powszechnym w Warszawie; najlepsze role z tego okresu, to prócz wymienionych: Horodniczy („Rewizor”, 1946) - określany przez B. Danowicza jako „wielka kreacja”, Starzycki („Majątek albo imię”, 1946), Orgon („Świętoszek”, 1947), Dzieńdzierzyński („Rozbitki”, 1950) i b. zabawny Leon Puchalski („Imieniny pana dyrektora”, 1954). Grał w filmach. Występował też w słuchowiskach radiowych.

      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 2: teatr.14542.1
      eKartoteka miasta Poznania - epoznan.117050
      sw.671109 Akt małżeństwa: Warszawa Wsz. Św. (obecn. m. Warszawa), 208/1914 [indeks na http://geneteka.genealodzy.pl/] http://metryki.genealodzy.pl/metryka.php?ar=8&zs=9264d&sy=338&kt=1&skan=208.jpg [podgląd]

    źródła:
    - urodzenie: epoznan.117050
    - ślub: Akt małżeństwa: Warszawa Wszystkich Świętych (obecn. m. Warszawa), rok 1914, nr aktu 208 [indeks na http://geneteka.genealodzy.pl/] http://metryki.genealodzy.pl/metryka.php?ar=8&zs=9264d&sy=338&kt=1&skan=208.jpg [podgląd]
    ...

    Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiej, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
    Baza jest uzupełniana codziennie
    — bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


    Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

    Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

    Cytuj: Maria Jadwiga Minakowska, Wielka genealogia Minakowskiej (Wielcy.pl), wydanie z 04.05.2025.
    © 2002-2025 Dr Minakowska Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie
    IP: 3.21.43.72