Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowska, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

M Stanisław Łapiński-Bodaj h. Lubicz (ID: teatr.14588.1)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Dalszy związek rodzinny z potomkami Sejmu Wielkiego (poza Genealogią potomków Sejmu Wlk.)
Uwaga! Tej osoby nie ma w Genealogii potomków Sejmu Wielkiego.
Dzięki uprzejmości autorki zaglądasz teraz do Wielkiej Genealogii Minakowskiej (Wielcy.pl),
która jest od niej 10-krotnie większa (1.200.000 osób),
ale korzystanie z niej kosztuje 79 zł rocznie.
Zaloguj się
Autorka za swoją pracę nie bierze ani grosza z budżetu państwa. Pomóż jej!

Ranking WGM: 666.008 (top 56%), Liczba łóżek od MJM: 21 [wyłącz kolorowanie] [?]


bohater Wiki, człowiek teatru

ilustracja

Rodzice

ilustracja
 
Przodkowie: drzewo "16"drzewo "32"drzewo "64"

pradziadkowie Zaloguj się
1808-1878
   Zaloguj się
?1790-
   Zaloguj się
1805-
   Zaloguj się
?1810-
&    &    &    &
Zaloguj się
1805-1882
   Zaloguj się
?1790-
   Zaloguj się
1808-
   Zaloguj się
?1820-
|    |    |    |
8 | 9    10 | 11    12 | 13    14 | 15
|    |    |    |
dziadkowie Zaloguj się
ca 1820-1876
   Zaloguj się
?1820-
   Zaloguj się
ca 1837-
   Zaloguj się
ca 1847-
|    |    |    |
4    5    6    7



 


|    |
rodzice Zaloguj się
ca 1869-
   Zaloguj się
ca 1870-
|    |
2    3



|
Stanisław Łapiński-Bodaj h. Lubicz, bohater Wiki, 1895-1972

śluby i dzieci, wnuki, i do prawnuków

ilustracja
  • żona (ślub: dnia 21 XI 1919, Warszawa, par. św. Antoniego (obecn. m. Warszawa), ): Zaloguj się 1893- , (Rodzice : Zaloguj się ?1850- & Zaloguj się ?1850-) , dzieci
    1. Ż Zaloguj się człowiek teatru 1920-1967
       & Zaloguj się ?1910 dzieci
  • Stryjowie lub wujowie oraz ciotki, i kuzynki

    1. M Zaloguj się ca 1869-
      ■  & Zaloguj się ca 1870- dzieci | M Stanisław Łapiński-Bodaj h. Lubicz 1895-1972 |
    2. Ż Zaloguj się ca 1870-
      ■  & Zaloguj się ca 1869- dzieci | M Stanisław Łapiński-Bodaj h. Lubicz 1895-1972 |

    Najbliżsi sławni ludzie (wg kryterium PSB)

    W stopniach ° wyrażona liczba ogniw w łańcuchu, w którym każda następna osoba jest dzieckiem, rodzicem lub małżonkiem poprzedniej;
    wersja pełna (przy opłaconym abonamenice) pokazuje wykres powiązania; w wersji darmowej kliknięcie prowadzi do strony o danej osobie.

    1. SIEMIEC Jan (1846-1919) ksiądz
    2. STECKI Józef (1820-1880), ksiądz, uczestnik ruchu narodowego 1861-1863, sybirak
    3. SICIŃSKI Adam (1875-1955) działacz socjalistyczny
    4. KIEPURSKI Władysław (1911-1960) inżynier, geodeta 11°
    5. ŁEPKOWSKI Jan Aleksander (1893-1942) działacz piłsudczykowski, major rezerwy 11°
    6. STAROŻYK Jan Ildefons (1845-1902), publicysta, warsawianista 12°
    7. RABEK Tadeusz Ignacy (1904-1965) chemik-organik, profesor technologii tworzyw sztucznych 12°
    8. IDŹKOWSKI Adam (1798-1879) architekt, budowniczy 13°
    9. SZWEDOWSKI Stefan (1891-1973), działacz społeczny i związkowy, publicysta 13°
    10. SOKOŁOWSKI Franciszek (1835-1880?) oficer armii rosyjskiej, powstaniec 1863 r., sybirak 13°
    11. KUCZYK Ziemomysł (XIX w.) pułkownik w 1863, emigrant i agent carski 13°
    12. KRYCZKOWSKI Eugeniusz (1884-1939) rolnik, hodowca roślin 14°
    13. PRZYBOROWSKI Walery Zygmunt (1845-1913) dziennikarz, literat, historyk powstania 1863 14°
    14. RYTEL Piotr (1884-1970) kompozytor, pedagog, teoretyk muzyki, publicysta muzyczny 14°
    15. KROKOSZYŃSKI Ignacy (ok. 1827-1884) drukarz, zesłaniec 15°
    16. STANKIEWICZ Aleksander (1804-1879) lekarz 15°
    17. SOKOŁOWSKA Zofia Katarzyna (1896-1924) rzeźbiarka, nowicjuszka Zgromadzenia Sióstr Franciszkanek Służebnic Krzyża 15°
    18. SIKORSKA Juliana Domicella (1846-1923) działaczka społeczna 15°
    19. MAŁACHOWSKI-ŁEMPICKI Stanisław (1884-1959) prawnik, historyk 15°
    20. KRZEMIENIEWSKI Seweryn Józef (1871-1945) profesor botaniki 15°

    Uwagi

    • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1900-1980”, t. II, PWN Warszawa 1994:

      ŁAPIŃSKI Stanisław (25 IX 1895 Warszawa - 26 I 1972 Łódź), aktor, reżyser, dyrektor teatru
      Był synem Józefa Ł., garbarza, i Marianny z Rutkowskich, mężem Jadwigi Ł. z Sicińskich, chórzystki T. Wielkiego w Poznaniu (ślub 21 XI 1919 w Warszawie), ojcem => Krystyny Łapińskiej. Po ukończeniu gimn. i dwuletniej nauce w Szkole Handlowej, w 1916 wstąpił do Warsz. Szkoły Dram., gdzie po trzech l. otrzymał dyplom aktorski. W lecie 1917 występował m.in. w roli Zbigniewa („Mazepa") w warsz. t. Promenada, a w lipcu i sierpniu 1918 w t. Bagatela. W sez 1919/20 podpisał pierwszy kontrakt z pozn. T. Wielkim; debiutował tutaj w zespole dramatu 1 IX 1919 w roli Mularza I w „Zemście”. W 1920-24 należał do zespołu T. Polskiego w Poznaniu, a nast. zaangażował się tu do T. Nowego im. Modrzejewskiej, gdzie pozostał do 1927. W 1927-30 pracował w T. Miejskim w Bydgoszczy. Od 1930 grał w Warszawie: w sez. 1930/31 i 1931/32 w T. Polskim, a od 1932 do wybuchu wojny w T. Narodowym, Nowym i Letnim (1934-36 także na innych scenach TKKT, np. w 1936 w Stołecznym T. Powszechnym). W czasie okupacji niem. występował w warsz. t. jawnych: Variete Kometa, Niebieski Motyl, Nowości, Komedia, Bohema, Maska, Miniatury, Nowy; w tym ostatnim też reżyserował. Od 15 marca do grudnia 1945 prowadził T. Zrzeszenia Artystów Związku Zaw. Pracowników Sztuki w Radomiu, gdzie wystawił m.in. „Lekkomyślną siostrę” i „Maturę”. Równocześnie związał się na stałe z Łodzią. W 1945-49 był aktorem T. Wojska Pol. (po raz pierwszy w roli Bartola w „Weselu Figara”, 14 XII 1945), w sez. 1949/50 - T. Nowego, w 1950-60 - T. im. Jaracza; od sez. 1960/61 do końca życia występował w T. Nowym. Grał w wielu filmach zarówno w okresie przedwojennym, jak i po wojnie. Obdarzony był żywym temperamentem i nieprzeciętną vis comica, którą potęgowała aparycja - niski wzrost i krągła tusza. Dysponował czystą, doskonałą dykcją i świetnie postawionym głosem o pięknym brzmieniu. A. Grzymała-Siedlecki w 1930 twierdził, iż Ł. „należy do rasowych komików, o których coraz trudniej w nowej generacji aktorów, ma w sobie żywioł humoru i pogodę, komizm o ataku frontowym, któremu się wrażliwość słuchacza oprzeć nie może”, a rodzajem talentu przypomina „soczystą komikę Wojdałowicza”. Ł. cenił nade wszystko gruntowną znajomość rzemiosła, talent i intuicyjny sposób modelowania postaci. Za swego mistrza uważał zawsze A. Zelwerowicza. „Kochał wybuchy śmiechu, którymi widownia kwitowała jego grę, kochał szmerek na widowni i brawka przy podniesionej kurtynie* (...) Jeżeli nie dochodziły do niego te oznaki sukcesu, to wprost z siebie wychodził, by jednak zmusić publiczność do śmiechu” (J. Urbankiewicz). Lubił przejaskrawiać i pogrubiać kontury odtwarzanych postaci, co już w pocz. jego kariery aktorskiej wytykali krytycy, np. J. Koller: „Jaskrawością i ulubionym szarżowaniem zwłaszcza w wybuchach śmiechu, odcinał się niekorzystnie od zupełnie dobranego zespołu”, czy S. Papce: „Przemyślane i misternie lepione figurki charakterystycznych postaci mają u niego z zasady jeden lub kilka jaskrawych, szkodliwych grymasów. Bez nich byłyby one godne szczerego uznania, z nimi zmuszają krytyka, choć serce boli, do zastrzeżeń i przygan”. Najlepsze kreacje tworzył więc we współpracy z reżyserami, którzy nie folgowali jego słynnym ciągotom ku „zgrywie”. W t. pozn. odtwarzał epizodyczne i drugoplanowe role w komediach, farsach i krotochwilach, zyskując najczęściej pochlebne oceny recenzentów. Grał wówczas m.in. Filipa („Grube ryby"), Lichwiarza („Czaple pióro"), Syfona („Znajomek z Fiesole"), Pustaka („Fircyk w zalotach"), Wirszyłła („Radziwiłł Panie Kochanku"), Króla Ćwieczka („Kopciuszek"). W Bydgoszczy spotkał się od początku z uznaniem: „pan Łapiński okazał się świetnym komikiem, jakiego (można to szczerze powiedzieć) teatr polski w Bydgoszczy nie miał jeszcze dotąd” („Dziennik Bydgoski"). Do najciekawszych ról z tego okresu należą: Letkiewicz („Opieka wojskowa"), Józef Siekierka („Spadkobierca"), Telembecki („Wielki człowiek do małych interesów"), Potasz („Potasz i Perlmutter"), Łatka („Dożywocie"), Papkin („Zemsta"), Tobiasz Czkawka („Wieczór Trzech Króli"), Grabarz I („Hamlet"). Występował także w operetkach, np. jako Frosch („Zemsta nietoperza"), Napoleon („Teresina"). W teatrach warsz. pozostał w zasadzie aktorem komicznego epizodu, chód grywał również role większe np. takie, jak Szwejk („Przygody dzielnego wojaka Szwejka"), Waniczka („Defraudanci"), Orgon („Świętoszek"), Bobuś („Niepoprawny Bobuś"). Prawdziwy rozkwit jego talentu nastąpił po wojnie na scenach łódzkich. Stworzył tu wiele „postaci komediowych i komediowo-farsowych, zamaszystych, rubasznych, jowialnych. W nich wyżywał się jego kipiący humorem i werwą temperament sceniczny, jego osobowość artystyczna” (S. Polanica). Najlepsze z nich to w komediach A. Fredry: Papkin („Zemsta"), Geldhab („Pan Geldhab"), Cześnik („Zemsta"), Orgon („Dożywocie"), Grzegorz („Damy i huzary"), a także w repertuarze szekspirowskim: Stefano („Burza"), Falstaff („Wesołe kumoszki z Windsoru” i „Król Henryk IV"). E. Csató pisząc o Ł., „doskonałym, grubym komiku w utworach klasycznych i współczesnych” określił jego humor jako „falstaffowski”, osadzony silnie w tradycyjnej komice. Grał ponadto Gadulskiego („Powrót posła"), Miechodmucha („Krakowiacy i Górale"), Grzegorza („Grzegorz Dyndała"), Sarkę-Farkę („Igraszki z diabłem"), Horodniczego („Rewizor"); kilkakrotnie sięgnął z powodzeniem po role dram., np.: zagrał Austina Curmichaela („Trzydzieści srebrników"), Wielkiego Księcia Konstantego („Kordian"), Czebutykina („Trzy siostry"). Sporadycznie reżyserował: „Pana Geldhaba”, „Rewizora”, „Skąpca”, „Seans” (T. im. Jaracza); „Zemstę” (T. Nowy); „Pana Damazego”, „Grzegorza Dyndałę”, „Pana Geldhaba” (T. Ziemi Łódzkiej). W 1947-49 wykładał w PWST w Łodzi. Na scenie T. Nowego 29 IV 1961 obchodził jubileusz czterdziestolecia (Damazy w „Panu Damazym"), a 22 V 1970 pięćdziesięciolecie pracy artyst. (Dyndalski w „Zemście").

      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 2: teatr.14588.1
      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 2: teatr.18346.2
      eKartoteka miasta Poznania - epoznan.579537
      eKartoteka miasta Poznania - epoznan.607875

    źródła:
    - urodzenie: epoznan.579537
    - ślub: Akt małżeństwa: Warszawa św. Antoni (obecn. m. Warszawa), rok 1919, nr aktu 293 [indeks na http://geneteka.genealodzy.pl/] https://metryki.genealodzy.pl/ar1-zs1218d-sy4000-kt6 [podgląd]
    ...

    Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiej, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
    Baza jest uzupełniana codziennie
    — bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


    Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

    Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

    Cytuj: Maria Jadwiga Minakowska, Wielka genealogia Minakowskiej (Wielcy.pl), wydanie z 03.05.2025.
    © 2002-2025 Dr Minakowska Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie
    IP: 3.148.182.104