W stopniach ° wyrażona liczba ogniw w łańcuchu, w którym każda następna osoba jest dzieckiem, rodzicem lub małżonkiem poprzedniej; wersja pełna (przy opłaconym abonamenice) pokazuje wykres powiązania; w wersji darmowej kliknięcie prowadzi do strony o danej osobie.
- STOKOWSKI Ignacy Ferdynand (1776-1827) generał armii francuskiej 8°
- MORSZTYNKIEWICZ Jerzy Ireneusz (1897-1945) działacz komunistyczny, więzień stalinizmu 9°
- STOKOWSKI Jan (ok.1742-1794) konfederat barski, konsyliarz Rady Nieustającej 9°
- OSTROWSKI Wojciech (ok. 1710-1778) podsędek łęczycki, konfederat barski, poseł 10°
- LUTOSTAŃSKI Bolesław Ludwik (183-1890) lekarz, powstaniec, działacz społeczny, publicysta 10°
- LUTOSTAŃSKI Seweryn (1839-1905) prawnik, sędzia 10°
- SKĄPSKI Konstanty Zdzisław (1894-1971) pułkownik WP, generał brygady na uchodźstwie 11°
- SKĄPSKI Franciszek (1881-1966) działacz niepodległościowy i społeczny, przedsiębiorca budowlany 11°
- LUTOSTAŃSKI Karol (1880-1939) prawnik, profesor UW 11°
- LEWANDOWSKI Leopold Leon (1831-1896) skrzypek, kompozytor, dyrygent 11°
- OSTROWSKI Antoni (1767-1825) prawnik, sędzia, poseł 11°
- HOŁYŃSKI Stefan (1815-1878) przyjaciel Słowackiego 11°
- CZAJEWSKI Wiktor (1857-1922) literat, dziennikarz 12°
- RZĄŚNICKI Józef (1882-1939) inżynier, działacz charytatywny 12°
- MUCHARSKI Arkadiusz (1853-1899) rysownik-karykaturzysta 12°
- KOSSUTH Stefan Ludwik (1849-1919) inżynier technolog 12°
- KONOPCZYŃSKI Władysław (1880-1952) profesor historii 12°
- JASIŃSKI Feliks Antoni (1856-1899) profesor mechaniki budowli 12°
- KOBYLIŃSKI Florian (1774/77-1843) generał brygady 12°
- TER-GAZAROW Włodzimierz (1884 1971), oficer WP, działacz ormiański 13°
Uwagi
„Słownik biograficzny teatru polskiego 1765-1965”, t. I, PWN Warszawa 1973: DYGAS Ignacy, pseud. Gorczyński (29 VII 1881 Warszawa - 17 V 1947 Warszawa), śpiewakBył synem Stanisława D. i Konstancji z Kostanowiczów. Po ukończeniu gimn. studiował weterynarię. Jednocześnie śpiewał w chórach kościelnych oraz uczył się śpiewu w konserwatorium warsz. u J. Szczepkowskiego. 29 X 1903 wystąpił pierwszy raz na koncercie. 15 I 1905 debiutował w WTR pod pseud. Gorczyński w barytonowej partii Walentego („Faust"). Następnie kontynuował studia pod kier. W. Aleksandrowicza i za jego radą przeszedł z partii barytonowych na tenorowe. 10 V 1905 debiutował ponownie w WTR pod nazwiskiem Dygas w tenorowej partii Jontka („Halka") i wkrótce został zaangażowany do zespołu opery. W październiku 1907 występował gościnnie w t. lwowskim. Następnie wyjechał do Włoch, gdzie śpiewał w Padwie, Turynie, Genui, Mediolanie, Neapolu, Rzymie i in. miastach oraz kontynuował studia pod kier. G.B. Lampertiego. W 1910 występował w Madrycie oraz w Montevideo, Rio de Janeiro i Buenos Aires. Co roku przyjeżdżał na występy gościnne do Warszawy: w kwietniu 1908, w maju 1909, w grudniu 1910, w maju 1911. W 1911-14 występował stale w T. Wielkim w Warszawie; wyjeżdżał jedynie na występy gościnne m.in. do Petersburga (1913). W 1914-18 występował w Moskwie (najpierw w prywatnej operze Zimina, a potem w T. Wielkim), a także w Kijowie, Kiszyniowie, Kisłowodsku, Mińsku Litewskim, Homlu i Bobrujsku. Brał też wielokrotnie udział w pol. koncertach i imprezach dobroczynnych. W 1918 wrócił do kraju i do 1937 stale należał do zespołu opery warszawskiej. Często wyjeżdżał na gościnne występy do innych miast pol., m.in. do Lwowa (1919, 1926, 1929), Krakowa (1920, 1927, 1931, 1933), Poznania i Katowic. W 1924 występował w Stanach Zjednoczonych (Nowy Jork, Chicago, Detroit), w 1927 w Rumunii, w 1928 w Jugosławii. Poza występami w operze śpiewał też niekiedy w teatrzykach, m.in. w t. Banda (1931), w t. Stara Banda (1935). 17 V 1930 w T. Wielkim w Warszawie obchodził jubileusz dwudziestopięciolecia pracy śpiewając partię tyt. w „Konradzie Wallenrodzie"). Choroba zmusiła go do opuszczenia sceny ostatni raz wystąpił w T. Wielkim 31 III 1937 w partii Eleazara („Żydówka"). Na scenie warsz. śpiewał w sumie czterdzieści dwie partie. Podczas II wojny świat. występował początkowo w kawiarniach w Warszawie następnie przeniósł się do Lublina, gdzie udzielał lekcji śpiewu. W 1945 powrócił do Warszawy i prowadził klasę śpiewu w Wyższej Szkole Muzycznej. Po raz ostatni wystąpił 15 IV 1947 w sali Romy na jubileuszu czterdziestolecia swej pracy artystycznej. Był tenorem bohaterskim o znakomicie postawionym głosie, wyróżniał się dobrą dykcją i wyrazistą grą. Zdaniem W. Dybczyńskiego głos jego brzmiał „przepięknie we wszystkich rejestrach”, sięgając górnego C, „wysoko, okrągło, jędrnie w pianach i forte”. Szczególnie ceniony był jako wykonawca partii w operach Wagnera, jak np. Tristan („Tristan i Izolda"), Zygmunt („Walkiria"), partie tyt. w „Lohengrinie”, „Tannhauserze”, „Parsifalu”. Inne ważniejsze partie: Kazimierz („Hrabina"), Stefan („Straszny dwór"), Kirkor („Goplana"), Herman („Dama pikowa"), Radames („Aida"), Canio („Pajace"), Don Jose („Carmen"), Herod („Salome"), Cavaradossi („Tosca"). Znany ze swej działalności społecznej, należał do PPS. Od 1927 był członkiem zasłużonym ZASP, a w 1930-32 jego prezesem.
„Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.15662.1
Epitafium na cm. Powązkowskim: IGNACY DYGAS ARTYSTA OPERY POLSKIEJ ZMARŁ 17.V.1947 R. PRZEŻYWSZY LAT 65
S. Łoza, Czy wiesz kto to jest, Warszawa 1938 - loza.929
sw.672646 Na podstawie układu i treści epitafium na cm. Powązkowskim
sw.673232 Akt małżeństwa: Warszawa Wsz. Św. (obecn. m. Warszawa), 87/1904 [indeks na http://geneteka.genealodzy.pl/] http://metryki.genealodzy.pl/metryki.php?op=kt&ar=1&zs=1219d&sy=1904b&kt=1 [podgląd]
źródła:
- ślub: Akt małżeństwa: Warszawa Wszystkich Świętych (obecn. m. Warszawa), rok 1904, nr aktu 87 [indeks na http://geneteka.genealodzy.pl/] http://metryki.genealodzy.pl/metryki.php?op=kt&ar=1&zs=1219d&sy=1904b&kt=1 [podgląd] - pogrzeb: Urz. M. st.W-wy http://cmentarze.um.warszawa.pl/pomnik.aspx?pom_id=38045
|
|