Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowska, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

M Jan Kochanowicz (ID: teatr.15969.1)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Dalszy związek rodzinny z potomkami Sejmu Wielkiego (poza Genealogią potomków Sejmu Wlk.)
Uwaga! Tej osoby nie ma w Genealogii potomków Sejmu Wielkiego.
Dzięki uprzejmości autorki zaglądasz teraz do Wielkiej Genealogii Minakowskiej (Wielcy.pl),
która jest od niej 10-krotnie większa (1.200.000 osób),
ale korzystanie z niej kosztuje 79 zł rocznie.
Zaloguj się
Autorka za swoją pracę nie bierze ani grosza z budżetu państwa. Pomóż jej!

Ranking WGM: 276.250 (top 24%), Liczba łóżek od MJM: 21 [wyłącz kolorowanie] [?]


bohater Czy wiesz kto to jest (1938), bohater Wiki, człowiek teatru

ilustracja

Rodzice

ilustracja
 
Przodkowie: drzewo "16"drzewo "32"drzewo "64"

pradziadkowie ?    ?    ?    ?
&    &    &    &
?    ?    ?    ?
|    |    |    |
8 | 9    10 | 11    12 | 13    14 | 15
|    |    |    |
dziadkowie Zaloguj się
?1810-
   Zaloguj się
?1810-
   Zaloguj się
?1810-
   Zaloguj się
?1820-
|    |    |    |
4    5    6    7



 


|    |
rodzice Zaloguj się, artykuł w Nekrologii
1837-1914
   Zaloguj się
ca 1842-
|    |
2    3



|
Jan Kochanowicz, bohater Czy wiesz kto to jest, 1879-1969

śluby i dzieci, wnuki, i do prawnuków

ilustracja
  • żona (ślub: około 1920): Zaloguj się 1905
  • Rodzeństwo, bratankowie lub siostrzeńcy/bratanice lub siostrzenice

    1. Ż Zaloguj się artykuł w Nekrologii 1869-1918
    2. M Zaloguj się artykuł w Nekrologii 1872-1917
      ■  & Zaloguj się 1873-1944 dzieci | Ż Zaloguj się 1879-1931 |
    3. **Jan **
    4. M Zaloguj się ?1880-
      □  & Zaloguj się ?1870-
    5. Ż Zaloguj się 1881-1942
      □  & Zaloguj się artykuł w Nekrologii ca 1894-1913

    Stryjowie lub wujowie oraz ciotki, i kuzynki

    1. M Zaloguj się artykuł w Nekrologii 1837-1914
      ■  & Zaloguj się ca 1842- dzieci | Ż Zaloguj się 1869-1918| M Zaloguj się 1872-1917| M Jan Kochanowicz 1879-1969| M Zaloguj się ?1880-| Ż Zaloguj się 1881-1942 |
    2. Ż Zaloguj się ?1840-
      ■  & Zaloguj się ?1840- dzieci | Ż Zaloguj się ?1870- |
    3. M Zaloguj się ?1840-
      ■  & Zaloguj się ?1830- dzieci | Ż Zaloguj się ?1860-| M Zaloguj się ?1860-| Ż Zaloguj się 1861-1928| M Zaloguj się ca 1863-1923| M Zaloguj się ca 1872-1896 |
    4. Ż Zaloguj się ?1840-1865
      ■  & Zaloguj się ?1820- dzieci | Ż Zaloguj się ca 1851-1930 |
    5. Ż Zaloguj się ca 1842-
      ■  & Zaloguj się artykuł w Nekrologii 1837-1914 dzieci | Ż Zaloguj się 1869-1918| M Zaloguj się 1872-1917| M Jan Kochanowicz 1879-1969| M Zaloguj się ?1880-| Ż Zaloguj się 1881-1942 |

    Najbliżsi sławni ludzie (wg kryterium PSB)

    W stopniach ° wyrażona liczba ogniw w łańcuchu, w którym każda następna osoba jest dzieckiem, rodzicem lub małżonkiem poprzedniej;
    wersja pełna (przy opłaconym abonamenice) pokazuje wykres powiązania; w wersji darmowej kliknięcie prowadzi do strony o danej osobie.

    1. OTWINOWSKI Stefan (1910-1976) literat, działacz kulturalny
    2. GAWROŃSKI Wojciech (1868-1910) kompozytor, pianista
    3. MITTELSTAEDT Jan (1819-1890) powstaniec 1848, ekonomista
    4. MATLIŃSKI Jan (1827-1884) powstaniec 1863
    5. TARŁO Florian (1771-1827), star. skalski, rotmistrz kawalerii narodowej 10°
    6. ŚLIWOWSKI Karol (1847-1933), biskup rzymskokatolicki we Władywostoku 10°
    7. ŚWIERCZYŃSKI Jan (1897-1969) generał brygady WP 10°
    8. DRZEWIECKI Konrad Mieczysław (1871-1922) publicysta, pedagog 10°
    9. MAJEWSKI Władysław (1830-1887) komisarz Rządu Narodowego z 1863 11°
    10. PACUSKI Adam (1905-1967) rzemieślnik, pracownik bankowy działacz demokratyczny 11°
    11. PRUSZKOWSKI Witold (1846-1896) malarz 11°
    12. MAJEWSKI Stefan (1867-1944) generał, wiceminister spraw wojskowych 11°
    13. LISIKIEWICZ Edward (XIX w.) członek organizacji czerwonej 1863 11°
    14. MROZOWSKA Halina (1894-1951) komisarz Rządu Narodowego z 1863 11°
    15. KOSSOBUDZKI Ignacy Antoni (1871-1926) publicysta, kompozytor 11°
    16. ŁĄCZYŃSKI Adolf (1796-1870) powstaniec 1830, poseł i działacz wielkopolski 11°
    17. GAWROŃSKI Zygmunt (1816-1886) ziemianin 11°
    18. GRABSKI Władysław (1874-1938) minister skarbu, polityk, ekonomista 12°
    19. SURZYCKI Julian (1820-1882), inżynier, zesłaniec, literat 12°
    20. GRABSKI Stanisław (1871-1949) polityk, ekonomista, publicysta 12°

    Uwagi

    • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1900-1980”, t. II, PWN Warszawa 1994:

      KOCHANOWICZ Jan (23 VI 1879 Włocławek - 3 X 1969 Warszawa), aktor, reżyser
      Był synem Michała K., kupca, i Emilii z Lesińskich, mężem aktorki Wandy Marwicz z Eiblów. W 1898 zdał maturę w gimn. realnym w Kałudze. Następnie studiował przez dwa lata w Instytucie Politechnicznym w Warszawie. W 1901-02 odbył służbę wojskową, po czym podjął studia w dziedzinie nauk społecznych w Niemczech. Po udziale w akcji PPS w 1905 we Włocławku, musiał opuścić kraj. Lata 1905-11 spędził w Stanach Zjednoczonych, gdzie był współred. socjalistycznego „Dziennika Ludowego” w Chicago i prelegentem Wędrownego Uniw. Robotniczego. Brał udział w przedstawieniach t. amat. prowadzonego przez Tow. „Nowe Życie” w Chicago. Po powrocie do kraju odbył we Lwowie studia aktorskie pod kier. J. Chmielińskiego. Debiutował w maju 1913 w Przemyślu. W sez. 1913/14 należał do zespołu T. im. Słowackiego w Krakowie, wystąpił m.in. jako Mercat („Stracone zachody miłosne"). Od 1914 walczył w Legionach Polskich. Na scenę krak. wrócił w sez. 1915/16 (m.in. rola Niemojowskiego w Warszawiance). W sez. 1916/17 grał w T. Wielkim w Lublinie (debiutował tu jako reżyser wystawieniem „Mazepy"), w 1917/18 w T. Polskim w Warszawie, m.in. tyt. rolę w „Sułkowskim”, Piotra („Judasz z Kariothu"), Antonia („Wieczór Trzech Króli"). Od sez. 1918/19 przeniósł się do zespołu warsz. T. Miejskich, 1919-24 występował i reżyserował na scenie T. Reduta (grał m.in. Scibora w „Ponad śnieg” w inaug. przedstawieniu 29 XI 1919 i Doktora w „W małym domku"). Odszedł z Reduty, „zarzucając Osterwie dyktatorstwo artystyczne i moralne” (T. Byrski). W sez. 1924/25 grał i reżyserował w T. im. Bogusławskiego (role: Wilhelm w „Podróży po Warszawie”, Taj Fah Min w „Złotym płaszczu”, Poliksenes w „Opowieści zimowej”, którą, także wspólnie z L. Schillerem reżyserował). W sez. 1925/26 był w zespole T. Miejskich w Łodzi (Jago w „Otellu"), 1926/27 w T. Miejskim w Lublinie (Ksiądz Piotr w „Dziadach"). W sez. 1927/28 współkierował T. Nowym w Poznaniu (m.in. rola Hipolita w „Papierowym kochanku"). W sez. 1928/29 grał i reżyserował w warsz. T. Ateneum (role: Damian w „Ślubach” A. Górskiego - wg T. Byrskiego „pokazał wszystkie walory swego aktorstwa. To, co mu często zarzucano, że jest zbytnim rezonerem, nabrało szczególnego wyrazu"; Wasia w „Kwadraturze koła”, w jego reż.; Książę de Coulaine w „Złamanej drabinie”, w jego reż.; Kawaler di Ripafratta w „Mirandolinie"; Quesnel w „Wilkach”, w jego reż.; Maroński w „W noc lipcową”, Śklarz w „Powsinogach beskidzkich"). W sez. 1929/30 był aktorem i reżyserem w T. Miejskim w Toruniu, m.in. reżyserował „bardzo starannie i subtelnie” „Adwokata i róże” (grał Adwokata), „Sułkowskiego”, „Marię Stuart” J. Słowackiego (grał Darnleya). W 1930 występował w T. Polskim w Warszawie; wg A. Słonimskiego był „spokojny, skupiony i szlachetny” jako Lelewel w „Nocy listopadowej”. W 1932-35 był aktorem i reżyserem w T. Polskim w Katowicach. Grał m.in. Franciszka („U mety”, w jego reż.), Antonia („Kupiec wenecki"), Skida Johnsona („Artyści”, w jego reż.), Cezara („Stefek"; w jego reż.), Koriolana („Koriolan"), Zachara („Polityka i miłość”, w jego reż.). W sez. 1935/36 grał i reżyserował w T. Miejskich w Łodzi, tu w roli tyt. w „Każdym człowieku” „wykreował z tej postaci - symbolu uniwersalnego a zarazem każdego pojedynczego człowieka - postać żywą z krwi i kości, pełną psychologicznej prawdy (Teatr przy ulicy Cegielnianej"). W sez. 1936/37 należał jako aktor i reżyser do zespołu T. Miejskiego w Sosnowcu (w jego reż. m.in. „Głupi Jakub”, „U mety”, „Dar poranka"). W sez. 1938/39 współpracował z Instytutem Reduty. W czasie okupacji niem. zarabiał na życie handlując artykułami malarskimi. Do teatru wrócił w 1945 - zorganizował z H. Szletyńskim Studio Teatralne przy T. Miejskim w Łodzi. W sez. 1945/46 występował w łódz. T. Kameralnym Domu Żołnierza, grał Pułkownika Pickeringa („Pigmalion"), Doktora („Głupi Jakub"), Męża („Ich czworo"), a także reżyserował w T. Komedii Muzycznej Lutnia („Król włóczęgów"). Od 1946 występował i reżyserował w Warszawie: w sez. 1946/47-1948/49 w Miejskich T. Dramatycznych (od 1 III 1947 do końca sez. 1946/47 był kier. sceny Rozmaitości), w 1949-59 w T. Powszechnym. W sez. 1952/53 reżyserował gościnnie w T. Ziemi Opolskiej, zagrał w tym teatrze rolę Profesora Sonnenbrucha („Niemcy"). W 1959 przeszedł na emeryturę. Jubileusz czterdziestolecia pracy artyst. obchodził 17 V 1949 jako Sartoriusz („Szczygli zaułek"), 23 VI 1967 - jubileusz pięćdziesięciolecia pracy w teatrze. Ważniejsze jego role z okresu powojennego to, m.in.: Dziennikarz („Wesele”, 1946), Dyrektor („Dwa teatry”, 1947), Paweł Albert Lenoir („Archipelag Lenoir”, 1948), Griniow („Moskiewski charakter”, 1950), Horacy Perrault („Rodzinka”, 1952), Szymon Kudela („Zdarzenie”, 1954), Alfredo Amoroso („Filomena Marturano”, 1956), Dzwonnik („Klątwa”, 1957). Arcybiskup („Elżbieta królowa Anglii”, 1958). Reżyserował m.in. „Dwa teatry”, „Pigmaliona” i „Szklaną menażerię” (1947), „R.H. Inżyniera” (1948), „Archipelag Lenoir”. Był to „szczupły, drobnej struktury, wykwintny pan o rozumnym spojrzeniu i trochę jakby ironicznym uśmiechu” wspominała go H. Małkowska. „Miał dobre warunki zewnętrzne: średni wzrost, szczupłą budowę ciała, wspaniałą głowę, piękną twarz, wyraziste rozumne spojrzenie, ujmujący z lekka ironiczny uśmiech i dźwięczny głos o brzmieniu barytonowym” (T. Kołakowski). O jego jubileuszowej roli Sartoriusza pisał A.M. Swinarski: „Gra uśmiechniętego arcyłotra, dżentelmena-włamywacza o dobrze wymanikiurowanych brudnych rękach i plugawym wnętrzu. Nagłe zmiany: raz maska, raz twarz - i stany przejściowe, kiedy spod obleśnej maski spozierać zaczyna oblicze zimnego drania i kiedy się znów za nią ukrywa - takie właśnie inteligentnie wypunktowane maskarady, to jedna ze specjalności Kochanowicza, właściciela galerii typów i charakterów. W „Papierowym kochanku” nakładanie na pustą twarz bankiera odświętnej maski w chwili, gdy się po raz pierwszy styka z poezją, względnie z tym, co za poezję uważa; w „Archipelagu Lenoir”, tryumfalny powrót starego do życia; w „Dwóch teatrach” rozmowa Dyrektora ze swym kolegą w teatrze snów; w „Żabusi” jedna scena mimiczna w czwartym akcie - te fragmenty przypomina sobie widz z przyjemnością i respektem jeszcze po latach. Po Reducie ma Kochanowicz szacunek dla tekstu, wnikliwe czytanie słów autora i drobiazgową analizę postaci dramatycznej; po Chicago ma czujność dziennikarza i erudycję prelegenta, który musiał wykładać na rozmaite tematy. Stąd jego ludzie, wielostronnie kontrolowani, są tacy prawdziwi, nawet gdy bywają nieprawdopodobni, jak dziadek Lenoir lub Dyrektor w „Dwóch teatrach”. Są prawdziwi - ale z pewną nadbudówką. Bo Kochanowicz gra nie tylko daną postać ale także (ledwo dostrzegalnie) jej krytykę; jak gdyby grając jeszcze wciąż analizował”. Zaś T. Byrski pisał o K.: „Człowiek wykształcony o skrystalizowanych poglądach polityczno-społecznych, którym dawał wyraz nie tylko w kraju, ale i za granicą (USA) reprezentował jakiś pion moralny, dobre obyczaje, delikatność w postępowaniu z ludźmi. I chociaż może nie miał porywających rezultatów jako aktor i reżyser, to przecież wiadomo było, że tam, gdzie jest Kochanowicz, nie może być szmiry i nie ma miejsca na krzywdę aktora”. Był doświadczonym działaczem społecznym. Należał do grupy inicjatorów powołania ZASP-u i był aktywnym jego czł., przez wiele kadencji wchodził w skład Zarządu Głównego i Naczelnej Rady Artystycznej. W 1946 uzyskał tytuł czł. zasłużonego ZASP-u a w 1959 wybrano go na prezesa honorowego SPATIF-u. Wygłaszał odczyty na tematy teoretyczne i zawodowe. Był propagatorem ambitnego repertuaru. W 1919 stał się inicjatorem powstania pierwszego ogólnopol. czasopisma teatr. „Scena Polska” i jego redaktorem. W 1920 reda gował „Jednodniówkę aktora”. W 1921-24 i w sez. 1931/32 był profesorem gry scen. w Oddziale Dram. przy Państw. Konserwatorium Muz. w Warszawie, a w 1921/22 i 1929/30 w Szkole prowadzonej przez H.J. Hryniewiecką. Był autorem podręczników: „Wstęp do nauki o teatrze” (Warszawa 1929), „Zarys nauki żywego słowa” (Warszawa 1936), „Reżyseria w teatrze ludowym” (Warszawa 1939) oraz wspólnie z H. Szletyńskim i B. Wieczorkiewiczem - „Podstawy recytacji i mowy scenicznej” (Warszawa 1959). Przed wojną występował także w filmach.

      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 2: teatr.15969.1
      eKartoteka miasta Poznania - epoznan.478994
      S. Łoza, Czy wiesz kto to jest, Warszawa 1938 - loza.1993

    źródła:
    - urodzenie: epoznan.478994
    ...

    Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiej, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
    Baza jest uzupełniana codziennie
    — bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


    Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

    Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

    Cytuj: Maria Jadwiga Minakowska, Wielka genealogia Minakowskiej (Wielcy.pl), wydanie z 03.05.2025.
    © 2002-2025 Dr Minakowska Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie

    Thank you for using
    my website Sejm-Wielki.pl

    This is part of The Great Minakowska Genealogy (Wielcy.pl), which contains the genealogy of 1,200,000 people from the Polish elite from the Middle Ages to Today.

    What you see here is the free portion (about 12%).
    Please support me so that it can continue to be available for free.

    Just subscribe to the full version (Wielcy.pl) and this window will not appear.

    Maria Jadwiga Minakowska

    1-year subscription (79 zł)
    lifetime subscription (390 zł)

    log in if you already have an account here

    Close this window for now

    IP: 3.143.221.185