„Słownik biograficzny teatru polskiego 1900-1980”, t. II, PWN Warszawa 1994:
KOWALEWSKA Elżbieta Pelagia, także Lidia, z Herszaftów lub Hershaftów, także Czahurska, pseud. Czaharska (2 IX 1905 Lwów - 29 IV 1967 Warszawa), aktorkaByła córką Mariana i Stefanii Herszaftów, żoną Cypriana Leona K., dyr. fabryki papieru w Jeziornej pod Warszawą, matką aktora Krzysztofa
Kowalewskiego. Przed II wojną świat. używała na scenie pseud. Czaharska. W 1927 ukończyła Oddział Dram. przy Państw. Konserwatorium Muz. w Warszawie. Od sez. 1927/28 występowała w T. Praskim. Na sez. 1929/30 została zaangażowana do T. Ateneum - grała tam Dionizę („Pani prezesowa"), Marynę („Podhale tańczy"), Marię („Karol i Anna"), Selimę („Turandot”,). W 1930-33 występowała w warsz. T. Polskim (być może w sez. 1932/33 także gościnnie w T. Nowym w Poznaniu) w takich rolach, jak: Jennie („Kawaler-papa"), Nike Trojańska („Noc listopadowa"), Lucy („Jim i Jill"), Wiera („Porucznik Przecinek"), Marta („Dzień bez kłamstwa"). Na sez. 1933/34 przeniosła się do T. im. Słowackiego w Krakowie, nast. wróciła do Warszawy i od sez. 1934/35 pracowała w T. Kameralnym. W sez. 1938/39 ponownie należała do zespołu T. im. Słowackiego w Krakowie, grała tu m.in. Meg („Rodzina Whiteoaków"). W okresie okupacji niem. pracowała jako kelnerka w warsz. kawiarni „Sztuka” i zajmowała się handlem. Po II wojnie świat. pocz. grała w Kielcach (1945-sez. 1945/46), potem w Warszawie w Studio T. MO (sez. 1946/47), w Miejskich T. Dramatycznych (1947/48, 1948/49), w T. Narodowym (1949/50-1951/52), nast. w T. im. Ja-racza w Olsztynie (1952/53-1954/55) i T. im. Bogusławskiego w Kaliszu (1955/56-1958/59). W okresie powojennym występowała w rolach charakterystycznych, m.in. jako: Inez („Przy drzwiach zamkniętych"), Julia („Mężczyzna"), Dorota („Takie czasy"), Walczakowa („Odezwa na murze"), Juliasiewiczowa („Moralność pani Dulskiej"). Przez wiele lat była związana z aktorem M. Winklerem.