„Słownik biograficzny teatru polskiego 1900-1980”, t. II, PWN Warszawa 1994:
NIWIŃSKI Jan Mieczysław, właśc. Księżyk (17 III 1900 Łomża - 22 III 1972 Kraków), aktorBył synem Stanisława Księżyka, pracownika administracji wojskowej, i Eleonory z Edukiewiczów, bratem aktorki Zofii
Niwińskiej, mężem Ireny z Małachowskich, 1° v. Mścichowskiej, malarki. Naukę rozpoczętą we Włocławku kontynuował w czasie I wojny świat. w szkole średniej w Moskwie. Był wolnym słuchaczem Studia Moskiewskiego T. Artyst. K.S. Stanisławskiego i pracował w atelier film. „Neptun” pod dyr. N.W. Turkina. W filmie „Chuligan i panna” debiutował u boku W. Majakowskiego (wspomnienia z tego okresu pt. „Nie tylko w atelier” zamieścił w „Kulturze” 1967). Po powrocie do Polski, w 1918-20 odbył służbę wojskową jako ochotnik. Na pocz. 1920 występował w T. Dramatycznym w Warszawie, m.in. jako Oberon („Sen nocy letniej") i Romeo („Romeo i Julia"), prowadził też, wg własnej relacji, nadprogramowe wykłady z teorii i praktyki Stanisławskiego w szkole dram. S. Wysockiej. Równocześnie sam kształcił się w Warsz. Szkole Dram., którą ukończył w 1921. W 1921-24 grał w T. Polskim, m.in. Aktora pierwszego („Hamlet"), Wozniesieńskiego („Żywy trup"), Goszczyńskiego („Noc listopadowa"). Wyjeżdżał też na występy gościnne, np. w 1921 z zespołem B. Bronowskiej do Włocławka, w 1923 z aktorami warsz. T. Komedia do Sosnowca, Częstochowy, Włocławka, Inowrocławia, Płocka, Zamościa, Zwierzyńca, Kalisza i Radomia. W sez. 1924/25 występował w T. Miejskim w Grudziądzu, m.in. w roli Erosa („Eros i Psyche"); uważano go wówczas za „amanta o pięknych warunkach”. Jesienią 1925 z zespołem aktorów warsz. odwiedził Radom, Kielce i Kalisz. Równocześnie kończył studia filoz. na Uniw. Warsz.; do końca sez. 1925/26 występował w T. im. Fredry (np. Major w „Posiewie wojny"), w 1926-27 uczestniczył w objazdach wil. T. Reduta z „Księciem Niezłomnym”, 1928-31 występował w T. Narodowym, Nowym, Letnim. Po opuszczeniu Warszawy, w 1931-35 był aktorem T. Nowego w Poznaniu, w sez. 1935/36 wziął udział w objeździe pozn. T. Narodowego pod kier. Z.
Szczerbowskiego po miejscowościach woj. pozn., łódz. i warszawskiego. Współpracował z pozn. T. Akademickim, w którym wystawił „Legion”. W czerwcu 1936 grał w T. Małym w Warszawie („Lord i Hiszpanka"). W 1936-39 należał do zespołu T. Miejskich w Łodzi, latem 1939 grał w łódz. T. Letnim Bagatela. W czasie II wojny świat. przebywał na Węgrzech; w 1942-43 uczył się reżyserii w szkole przy T. Narodowym w Budapeszcie, później został aresztowany i wywieziony do obozu. Po wojnie występował w Krakowie; w sez. 1945/46 w T. im. Słowackiego i, wg własnej relacji, w T. Powszechnym im. Żołnierza Polskiego, 1946-48 w T. Kameralnym TUR (od 1947 pn. T. Powszechny TUR). W sez. 1948/49 był w T. im. Żeromskiego w Kielcach i Radomiu, w 1949-52 w T. im. Wyspiańskiego w Katowicach, 1952-65 w T. Młodego Widza (od 1958 pn. Rozmaitości) w Krakowie. W okresie powojennym grał takie role, jak: Kanalarz („Wariatka z Chaillot"), Doktor Dussel („Pamiętnik Anny Frank"), Paravicini („Pułapka na myszy"), Złotnik („Komedia omyłek"), Włas („Dalekie"), Mahdi („W pustyni i w puszczy"); reżyserował „Worobiowe góry” (Kraków 1952). Od 1 IX 1965 przeszedł na emeryturę. Z powodu choroby serca w ostatnich latach pracy występował rzadko, pracował natomiast z młodzieżą w zespołach amat. w Nowej Hucie, był entuzjastą poezji i żywego słowa. We wspomnieniu pośmiertnym w „Dzienniku Polskim” napisano, że swym młodym wychowankom „obok umiejętności pięknej recytacji wpajał ukochanie ojczystej literatury i teatru”. Pracę scen. łączył od początku z działalnością literacką. Ogłaszał drukiem nowele (pierwszy zbiór „Zielony karnawał” w 1926), powieści („Nellimore”, „Walka o władztwo nad światem"), utwory scen. (np. „Wczoraj, dziś i jutro”, wystawione w 1939 w Kaliszu, „Biała śmierć”, „Konsul i panna"). Był wieloletnim członkiem ZaiKS-u.