Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowska, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

M Zygmunt Patkowski (ID: teatr.16747.1)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Dalszy związek rodzinny z potomkami Sejmu Wielkiego (poza Genealogią potomków Sejmu Wlk.)
Uwaga! Tej osoby nie ma w Genealogii potomków Sejmu Wielkiego.
Dzięki uprzejmości autorki zaglądasz teraz do Wielkiej Genealogii Minakowskiej (Wielcy.pl),
która jest od niej 10-krotnie większa (1.200.000 osób),
ale korzystanie z niej kosztuje 79 zł rocznie.
Zaloguj się
Autorka za swoją pracę nie bierze ani grosza z budżetu państwa. Pomóż jej!

Ranking WGM: 923.901 (top 77%), Liczba łóżek od MJM: (brak koligacji) [wyłącz kolorowanie] [?]


bohater Wiki, człowiek teatru

ilustracja

Rodzice

ilustracja
  • Zaloguj się
  • Urodzony prawdopodobnie w roku 1880
  • zmarł
 
  • Zaloguj się
  • Urodzona prawdopodobnie w roku 1880
  • zmarła
rodzice Zaloguj się
?1880-
   Zaloguj się
?1880-
|    |
2    3



|
Zygmunt Patkowski, bohater Wiki, 1907-1977

śluby i dzieci, wnuki, i do prawnuków

ilustracja
  • żona (ślub: w roku 1934, Warszawa, par. św. Aleksandra (obecn. m. Warszawa), ): Zaloguj się, człowiek teatru 1909-1966 , (Rodzice : Zaloguj się ?1880- & Zaloguj się ?1880-)
  • Uwagi

    • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1900-1980”, t. II, PWN Warszawa 1994:

      PATKOWSKI Zygmunt (24 IV 1907 Lwów - 22 XI 1977 Wrocław), tancerz, choreograf, kierownik baletu
      Był synem Karola P., farmaceuty, i Heleny z Nohrów, mężem => Kazimiery Patkowskiej. Ukończył gimn. realne we Lwowie. Od 1919 był uczniem szkoły baletowej przy operze lwow. i występował na scenach T. Miejskich jako tancerz (np. w operetce „Mikado” 1924), a nast. solista baletu. Wykonywał wiele tańców solowych w operetkach, operach i baletach, m.in. występował jako solista (obraz baletowy „Ćwieczenia baletu"). Od 1929 pracował samodzielnie w kraju i za granicą. W sez. 1929/30 występował w T. Miejskim w Lublinie, tam też przygotował jako choreograf pierwszą swą prem. - „Księżniczkę czardasza”. Wiosną 1930 współpracował z warsz. T. Ateneum, jesienią 1931 z zespołem pn. Rewia Warszawska tańczył w Radomiu i Białymstoku, jesienią 1932 w duecie z Kazimierą P. w warsz. t. Hollywood. Do 1938 występował wraz z żoną w Belgii, Holandii, Francji, Niemczech, Bułgarii, Rumunii i na Węgrzech. W 1938 wrócił do kraju, w sez. 1938/39 był solistą w warsz. T. Wielkim, tańczył w prem. „Harnasiów” (1 X 1938). W 1939-41 ponownie we Lwowie, jako tancerz w ukr. Akademickim T. Opery i Baletu, i jako choreograf w pol. T. Miniatur. Od jesieni 1941 przebywał w Warszawie, pracował jako kelner. W 1944 zorganizował wraz z żoną w Józefowie pod Warszawą t. Miniatur, z którym występował w 1944-45 w Lublinie, a nast. w Łodzi; w 1946 prowadził w Łodzi zespół artyst. przy Urzędzie Informacji i Propagandy. Od sez. 1946/47 związał się z Wrocławiem, gdzie współorganizował i szkolił zespół baletowy przy Operze; był jego solistą (choć występował rzadko) i choreografem do końca sez. 1957/58, a w 1946-49 i 1951-54 kierownikiem. Współpracował też jako choreograf z wrocł. t. dram.: w 1946-49 z T. Dolnośląskim, 1953-57 z T. Młodego Widza. W 1955 brał udział w organizowaniu Operetki Dolnośląskiej; rozpoczął też, trwającą do 1958 i w 1960-63, współpracę z T. Ziemi Opolskiej. Od sez. 1958/59 do końca 1960 był kier. baletu, solistą i choreografem w Operze im. Moniuszki w Poznaniu; nast. wrócił do Wrocławia, gdzie w sez. 1966/67-1970/71 był kier. baletu Operetki Dolnośląskiej. Współpracował jako choreograf z wrocł. Operą i T. Rozmaitości (1962-64), Operą Śląską w Bytomiu (1962) i T. Muzycznym w Szczecinie (1959). Jako kier. baletu lansował raczej repertuar tradycyjny i pełnospektaklowy, wystawił też kilka liczących się praprem.; choreografia P. była wg T. Wysockiej „zawsze prosta, estetyczna, pozbawiona zbędnych efektów”. W Operze wrocł. opracował ok. czterdziestu prem., m.in.: „Z krakowiakiem do Wrocławia”, „Szeherezada”, „Paw i dziewczyna” (praprem. 2 VII 1949), „Bunt żaków” (praprem. 14 VII 1951), „Czerwony mak” (prem. pol. 25 IV 1952), „Na kwaterunku”, „Pan Twardowski”, „Fontanna Bachczysaraju” (1954, 1961), „Rajmonda” (prem. pol. 17 XII 1955), „Don Kichot” L. Minkusa, „Kniaź Igor"; w Poznaniu opracował m.in. „Fontannę Bachczysaraju”, w Operze Śląskiej „Pawia i dziewczynę”.

      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 2: teatr.16747.1
      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 2: teatr.17649.4

    źródła:
    - ślub: Akt małżeństwa: Warszawa św. Aleksander (obecn. m. Warszawa), rok 1934, nr aktu 443 [indeks na http://geneteka.genealodzy.pl/] [zobacz] http://szukajwarchiwach.pl/72/162/0/str/1/100#tabJednostki [podgląd]
    ...

    Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiej, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
    Baza jest uzupełniana codziennie
    — bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


    Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

    Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

    Cytuj: Maria Jadwiga Minakowska, Wielka genealogia Minakowskiej (Wielcy.pl), wydanie z 03.05.2025.
    © 2002-2025 Dr Minakowska Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie
    IP: 3.140.192.22