Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowska, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

M Teofil Trzciński (ID: teatr.17914.1)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Dalszy związek rodzinny z potomkami Sejmu Wielkiego (poza Genealogią potomków Sejmu Wlk.)
Uwaga! Tej osoby nie ma w Genealogii potomków Sejmu Wielkiego.
Dzięki uprzejmości autorki zaglądasz teraz do Wielkiej Genealogii Minakowskiej (Wielcy.pl),
która jest od niej 10-krotnie większa (1.200.000 osób),
ale korzystanie z niej kosztuje 79 zł rocznie.
Zaloguj się
Autorka za swoją pracę nie bierze ani grosza z budżetu państwa. Pomóż jej!

Ranking WGM: 423.708 (top 36%), Liczba łóżek od MJM: (brak koligacji) [wyłącz kolorowanie] [?]


bohater Czy wiesz kto to jest (1938), bohater Wiki, człowiek teatru, student Uniwersytetu Jagiellońskiego

ilustracja

Rodzice

ilustracja
 
Przodkowie: drzewo "16"drzewo "32"drzewo "64"

pradziadkowie ?    ?    ?    ?
&    &    &    &
?    ?    ?    ?
|    |    |    |
8 | 9    10 | 11    12 | 13    14 | 15
|    |    |    |
dziadkowie Zaloguj się
?1800-
   Zaloguj się
?1810-
   Zaloguj się
?1810-
   Zaloguj się
?1810-
|    |    |    |
4    5    6    7



 


|    |
rodzice Zaloguj się
ca 1837-
   Zaloguj się, artykuł w Nekrologii
ca 1839-1911
|    |
2    3



|
Teofil Trzciński, bohater Czy wiesz kto to jest, 1878-1952

śluby i dzieci, wnuki, i do prawnuków

ilustracja
  • żona (ślub: w roku 1924): Zaloguj się, bohater Czy wiesz kto to jest 1902-1963 , (Rodzice : Zaloguj się ?1870- & Zaloguj się ?1870-)
  • Stryjowie lub wujowie oraz ciotki, i kuzynki

    1. M Zaloguj się ca 1837-
      ■  & Zaloguj się artykuł w Nekrologii ca 1839-1911 dzieci | M Teofil Trzciński 1878-1952 |
    2. Ż Zaloguj się artykuł w Nekrologii ca 1839-1911
      ■  & Zaloguj się ca 1837- dzieci | M Teofil Trzciński 1878-1952 |

    Uwagi

    • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1765-1965”, t. I, PWN Warszawa 1973:

      TRZCIŃSKI Teofil (19 XII 1878 Kraków - 25 XII 1952 Kraków), reżyser, dyr. teatru
      Był synem Sebastiana T. i Józefy z Miaskowskich, mężem => Jadwigi Zaklickiej (ślub w 1924). Ukończył gimn. w Chyrowie; w ostatnich klasach prowadził tu t. szkolny, w którym grał i reżyserował, m.in. „Kupca weneckiego” we własnej adaptacji. W 1896-1902 studiował prawo, a potem filozofię na Uniw. Jagiellońskim. W 1902-03 służył w wojsku. W 1903-05 odbywał studia muz. i teatr. w Monachium. Także w ciągu następnych lat wielokrotnie wyjeżdżał za granicę; poznał dzięki temu Niemcy, Austrię, Francję i Anglię. Podczas pobytów w Krakowie pisywał recenzje teatr. i muz. w ,Czasie”, ,Nowej Reformie” i ,Głosie Narodu”. 9 XII 1905 wystąpił w krak. T. Miejskim w roli Ulryka Brendla („Rosmersholm"). Była to jednak jedyna jego rola teatr.; dłużej, w 1905-12, występował w krak. kabarecie ,Zielony Balonik” dając się poznać jako znakomity parodysta, piosenkarz i akompaniator. Od 1908 prowadził w Krakowie biuro koncertowe, do 1910 wspólnie z J.M. Dropiowskim, potem sam do 1918. Latem 1917 i 1918 organizował w Krakowie sez. operowe. Debiutował wtedy jako reżyser inscenizacją „Janka” (6 VII 1917). W czerwcu 1918 zawarł umowę jako współdzierżawca T. im. Słowackiego i sprawował dyrekcję tego t. przez osiem sez.; na inaugurację wznowił „Wesele” (15 IX 1918). Za jego dyrekcji zespół krak. występował również w Bielsku, Cieszynie, Tarnowie, Rzeszowie, Jaśle i Jaworznie. W sez. 1926/27 T. był reżyserem T. Narodowego w Warszawie, a w sez. 1927/28 dyr. T. Miejskich we Lwowie. W sez. 1928/ 29 powtórnie objął dyrekcję T. im. Słowackiego; przez dwa sez. kierował nim wspólnie z E. Bujańskim, a w sez. 1931/32 samodzielnie. W sez. 1932/33 sprawował wspólnie z B. Szczurkiewiczem dyrekcję T. Polskiego w Poznaniu. W sez. 1933/34 reżyserował gościnnie: w Warszawie (T. Mały, T. Kameralny), Bydgoszczy i Toruniu; był także kierownikiem artyst. t. jednoaktówek Rozmaitości w Warszawie. W sez. 1934/35 był kierownikiem artyst. T. Nowego w Poznaniu. W 1935-37 reżyserował gościnnie: w Warszawie (T. Kameralny, T. Wielki), w Wilnie i Toruniu; pracował również jako reżyser w Polskim Radiu. W 1937-39 był zatrudniony w Warszawie w TKKT jako reżyser i dyr. T. Letniego. Podczas okupacji niem. nadal mieszkał w Warszawie pracując nad książkami z historii pol. teatru. Po powstaniu warsz. przedostał się do Krakowa. Tuż po wyzwoleniu otrzymał tu nominację na dyr. Pierwszego Reprezentacyjnego Teatru Operowego, który wkrótce zorganizował korzystając z gościnności T. im. Słowackiego; na inaugurację wystawił „Hrabinę” w swojej inscenizacji (10 VIII 1945). Od października 1945 był dyr. t. we Wrocławiu. Pierwsze przedstawienie dał tu 17 XII 1945, właściwa inauguracja odbyła się 6 I 1946; grano „Śluby panieńskie”. W marcu zrezygnował ze stanowiska dyr., pracował jednak we Wrocławiu do lata 1946. W kwietniu 1946 dał również przedstawienia gościnne zespołu wroc. w Wałbrzychu. Od 1946 reżyserował już tylko gościnnie: w Poznaniu, Kielcach, Rzeszowie, Olsztynie, Szczecinie, Świdnicy i w Operze Warszawskiej. W 1947 mianowano go przewodniczącym jury festiwalu szekspirowskiego. Od 1950 wykładał historię t. na Wydziale Scenografii w krak. ASP. Jego ostatnią pracą teatr, była inscenizacja „Mirandoliny” w Olsztynie (premiera 10 II 1951).
      Należał do najwybitniejszych postaci w rozwoju t. pol. w okresie międzywojennym. Wszechstronnie wykształcony, muzykalny, miał także wysoką kulturę malarską i niejednokrotnie sam projektował scenografię do swoich inscenizacji. Najbardziej zasłużył się jako dyr. T. im. Słowackiego w 1918-26. Jego ówczesny repertuar liczył się do najśmielszych i najbardziej nowatorskich w całym kraju. T. umożliwił wtedy debiut teatr. S. I. Witkiewiczowi wystawiając „Tumora Mózgowicza” (30 VI 1921), w inscenizacji, która spotkała się z uznaniem autora. (W rok później wystawił „Kurkę wodną"). Wystawiał także po raz pierwszy utwory innych pol. autorów, m.in. K.H. Rostworowskiego („Miłosierdzie”, 1920) i W. Wandurskiego („Śmierć na gruszy”, 1925), a także utwory znakomitych autorów zagranicznych, m.in. L. Pirandella („Sześć postaci scenicznych w poszukowaniu autora”, 1923; „Rozkosz uczciwości”, 1924; „Henryk IV”, 1925) i P. Claudela („Zwiastowanie”, 1924). Był wielbicielem Fredry, którego komedie reżyserował w tym okresie dziewięć razy (w tym „Zemstę” i „Śluby panieńskie” dwukrotnie). 16 VI 1923 wystawił na dziedzińcu wawelskim „Odprawę posłów greckich”, przedstawienie to uchodzi za jedno z najciekawszych widowisk plenerowych w dziejach t. polskiego. Ważnym wydarzeniem była również jego inscenizacja „Kordiana”, po raz pierwszy odbiegająca od premierowego kanonu (24 V 1924). Nie miał jednak żywotności ani energii potrzebnej dyr. teatru. Wobec przeciwników zachowywał się, wg wyrażenia L. Schillera „z dziecięcą bezradnością”. Dyrekcji krak. pozbawiono go bez jego winy, mimo zasług, które położył dla T. im. Słowackiego. Podobna krzywda spotkała go we Lwowie. Zniechęcony tymi niepowodzeniami, T. obniżył później swoje ambicje zadowalając się często reżyserowaniem błahych sztuk. Wyróżnił się jednak i w latach trzydziestych swoimi inscenizacjami „Dziadów” (T. im. Słowackiego w Krakowie, 31 X 1931; T. Nowy w Poznaniu, 11 XI 1934) i „Akropolis” (T. Polski w Poznaniu, 26 XI 1932). Był także cenionym reżyserem radiowym. Ważną dziedzinę jego działalności stanowi jego pisarstwo. Wykwintny stylista, władający biegle kilkoma językami, T. przełożył ok. piętnastu utworów dram. (m.in. „Sługę dwóch panów” i „Wachlarz Lady Windermere"). Był świetnym recenzentem i eseistą, a przez długie lata pracował również nad rozprawami historycznymi. Ułożył m.in. obszerne kalendarium dziejów t. pol., a podczas wojny pisał monografię T. Pawlikowskiego. Te prace, zdeponowane podczas wojny w Bibliotece Ordynacji Zamoyskich w Warszawie, spłonęły jednak w 1944. Wybór artykułów T. na tematy teatr. i muz. został ogłoszony w oprac. przez A. Woycickiego tomie „O teatrze i muzyce” (Warszawa 1968).

      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.14843.4
      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.17914.1
      S. Łoza, Czy wiesz kto to jest, Warszawa 1938 - loza.4309
      S. Łoza, Czy wiesz kto to jest, Warszawa 1938 - loza.4694x

    ...

    Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiej, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
    Baza jest uzupełniana codziennie
    — bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


    Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

    Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

    Cytuj: Maria Jadwiga Minakowska, Wielka genealogia Minakowskiej (Wielcy.pl), wydanie z 03.05.2025.
    © 2002-2025 Dr Minakowska Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie
    IP: 3.12.123.254