W stopniach ° wyrażona liczba ogniw w łańcuchu, w którym każda następna osoba jest dzieckiem, rodzicem lub małżonkiem poprzedniej; wersja pełna (przy opłaconym abonamenice) pokazuje wykres powiązania; w wersji darmowej kliknięcie prowadzi do strony o danej osobie.
- FREEGE Anna (1859-1919) artystka dramatyczna 3°
- KRÓLIKOWSKI Stanisław (1853-1924) profesor weterynarii 3°
- SOBOLEWSKI Romuald (1836-1907) lekarz weterynarii, radca stanu 4°
- PRZEDPEŁSKI Władysław (1839-1896) tancerz, pedagog 4°
- FREEGE Karol (1832-1884) ogrodnik 5°
- SKAWIŃSKI Stanisław Bronisław (1880-1968) inżynier kolejowy, profesor Politechn. Warsz. 5°
- JUSZCZYK Józef (1836-1919) krawiec, publicysta 6°
- ROGALSKI Mieczysław (1888-1952) nauczyciel, dyplomata, poseł 6°
- SZYMAŃSKI Paweł (1867-1945), pułkownik armii rosyjskiej, generał WP 8°
- ŚWIERCZEWSKI Eugeniusz Mieczysław (1892-1944), działacz teatralny, publicysta, oficer Wojska Polskiego i Armii Krajowej, konfident Gestapo 9°
- MÜNNICH Tadeusz Stefan (1893-1959) pułkownik WP, emigrant 9°
- DWORSKI Aleksander (1822-1908) polityk, burmistrz Przemyśla 9°
- ŚWIERCZEWSKA Nina, właść. Janina Irena Helena (1907-1944), aktorka 10°
- FRIEDLEIN Józef (1831-1917) prezydent m. Krakowa, bibliofil 10°
- GAŁECKI Tadeusz (1873-1937) powieściopisarz, działacz socjalistyczny 10°
- BÖHM Stefan (1741-1813) kat 10°
- PĘCZARSKI Nikodem Krzysztof (1814-1877) profesor matematyk 10°
- TARASIEWICZ Tadeusz (1830-1910), kupiec, radny miasta Krakowa 10°
- FRIEDLEIN Daniel Edward (1802-1855) księgarz, wydawca 11°
- GĘBARSKI Stefan (1864-1920) literat 11°
Uwagi
„Słownik biograficzny teatru polskiego 1765-1965”, t. I, PWN Warszawa 1973: FIGARSKA Sabina (17 II 1832 lub 1833 Warszawa - 29 XI 1898 Kraków), aktorkaUczyła się w warsz. Szkole Dramatycznej. Debiutowała 13 II 1853 w T. Rozmaitości w Warszawie w roli Konstancji („Godzina małżeństwa") i od 1 I 1854 została zaangażowana do WTR. Młoda, przystojna, grała początkowo role naiwnych i amantek, m.in. Rózię („Panny Konopianki"). Nie miała jednak w tym kierunku większych zdolności. Po kilku latach zaczęto jej powierzać role charakterystyczne: „starych panien, ciotek komicznych, guwernantek, powiernic”, w których stała się aktorką użyteczną mimo pewnej jednostajności; prócz wymienionych już typów kobiecych „grywała także poprawnie role starszych kobiet z ludu i poczciwych kumoszek”. Najlepsze role: Aniela („Damy i huzary") i Agrypina („Opieka wojskowa"). Grała też m.in. Eufrozynę („Radcy pana radcy"), Millerową („Intryga i miłość"), Panią Pernelle („Świętoszek"), Panią Capuletti („Romeo i Julia"), Barbarę („Z jakim się wdajesz, takim się stajesz"), Urszulę („Zbudziło się w niej serce"), Barbarę („Teść"). Od 3 IX 1894 została zwolniona z WTR. Porzuciła wtedy scenę i przeniosła się do Krakowa, gdzie mieszkała do śmierci.
„Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.18046.1
Epitafium na cm. Powązkowskim: Ś.P. SABINA FIGARSKA ART. DRAM. TEATRÓW WARSZ. RZĄD EMERYTKA ZMARŁA D. 29 LISTOPADA 1898 R. PRZEŻYWSZY LAT 66 PROSI O WESTCHNIENIE DO BOGA
Wikidata: [label]Sabina Figarska
n.32634 Nekrologia Minakowskiej (32634)
sw.673937 Akt urodzenia: Warszawa św. Jan (obecn. m. Warszawa), 147/1832 [indeks na http://geneteka.genealodzy.pl/] http://metryki.genealodzy.pl/metryka.php?ar=8&zs=9233d&sy=132&kt=3&plik=147-150.jpg
źródła:
- chrzest: Akt urodzenia: Warszawa św. Jan, 147/1832 http://metryki.genealodzy.pl/metryka.php?ar=8&zs=9233d&sy=132&kt=3&plik=147-150.jpg - pogrzeb: Urz. M. st.W-wy http://cmentarze.um.warszawa.pl/pomnik.aspx?pom_id=13056
|
|