Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowska, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

M Aleksander Węgierko (ID: teatr.18612.1)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Dalszy związek rodzinny z potomkami Sejmu Wielkiego (poza Genealogią potomków Sejmu Wlk.)
Uwaga! Tej osoby nie ma w Genealogii potomków Sejmu Wielkiego.
Dzięki uprzejmości autorki zaglądasz teraz do Wielkiej Genealogii Minakowskiej (Wielcy.pl),
która jest od niej 10-krotnie większa (1.200.000 osób),
ale korzystanie z niej kosztuje 79 zł rocznie.
Zaloguj się
Autorka za swoją pracę nie bierze ani grosza z budżetu państwa. Pomóż jej!

Ranking WGM: 349.413 (top 30%), Liczba łóżek od MJM: (brak koligacji) [wyłącz kolorowanie] [?]


bohater Czy wiesz kto to jest (1938), bohater Wiki, człowiek teatru, głowa w spisie ludn. Krakowa (1921)

ilustracja

Rodzice

ilustracja
 
  • Zaloguj się
  • Urodzona w roku 1860
  • zmarła w roku 1923 , wiek: 63 lat.
rodzice Zaloguj się, artykuł w Nekrologii
1860-1933
   Zaloguj się
1860-1923
|    |
2    3



|
Aleksander Węgierko, bohater Czy wiesz kto to jest, 1893-1941

śluby i dzieci, wnuki, i do prawnuków

ilustracja
  • żona (ślub: w roku 1915, Warszawa, par. św. Barbary (obecn. m. Warszawa), ): Zaloguj się, człowiek teatru 1893-1975 , (Rodzice : Zaloguj się ?1860- & Zaloguj się ?1860-)
  • Rodzeństwo, bratankowie lub siostrzeńcy/bratanice lub siostrzenice

    1. M Zaloguj się bohater Czy wiesz kto to jest (1938) , bohater Wiki , znani uczeni nauk medycznych 1889-1960
      ■  & ? ? dzieci | M Zaloguj się ?1917-1944 |
    2. **Aleksander **

    Uwagi

    • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1765-1965”, t. I, PWN Warszawa 1973:

      WĘGIERKO Aleksander (17 VII 1893 Warszawa - ok. 1942), aktor, reżyser, kierownik artystyczny
      Był synem ogrodnika Mieczysława W. i Justyny z Obstblumów, mężem Zofii W., scenografa. Opuścił gimn. przed zdaniem matury i w 1910 wstąpił do Szkoły Aplikacyjnej w Warszawie. Debiutował w 1912 w t. wileńskim. Po raz pierwszy zwrócił na siebie uwagę w 1913 rolą Księcia Reichstadtu („Orlątko"). W marcu i kwietniu tego roku występował z zespołem t. wil. w Petersburgu. Na sez. 1913/14 został zaangażowany do T. Polskiego w Warszawie. Po wybuchu I wojny świat. występował nadal w T. Polskim, w lutym 1915 grał w Petersburgu w zespole A. Zelwerowicza, na wiosnę 1915 w T. Powszechnym przy ul. Oboźnej w Warszawie, w sez. 1915/16 i 1916/17 znowu w T. Polskim. W tym czasie ożenił się z Zofią Billauer, malarką i scenografem, siostrą reżysera K. Borowskiego. W sez. 1917/18 przeniósł się do T. im. Słowackiego w Krakowie, na sez. 1918/19 wrócił do T. Polskiego w Warszawie. W tym czasie odbył podróż do Berlina, rozpoczynając cykl późniejszych wojażów zagranicznych. Z T. Polskiego odszedł w 1920 wskutek zatargu z A. Szyfmanem, który nie chciał udzielić mu zgody na podjęcie pracy reżyserskiej. Debiutował jako reżyser w Łodzi, wystawiając 21 X 1920 „Heddę Gabler” w T. Miejskim pod dyr. A. Zelwerowicza. Niedługo potem (11 III 1921) odbyła się w tymże t. premiera „Dziadów” w jego reżyserii. W 1921-23 był kierownikiem artyst. T. Bagatela w Krakowie. W t. tym, nastawionym na repertuar rozrywkowy i sensacyjny, wystawił sztuki takie jak: „Przebudzenie się wiosny”, „Lekarz na rozdrożu”, „Kobieta, która zabiła”. Szczególną popularnością cieszyła się wystawiona na wiosnę 1923 komedia „Świt, dzień i noc”, w której W. grał główną rolę Maria (partnerką jego była M. Malicka). Od sez. 1923/ 24 do wybuchu II wojny świat. pracował jako aktor i reżyser w T. Polskim i T. Małym w Warszawie. W ciągu piętnastu lat wyreżyserował tu ok. siedemdziesięciu przedstawień oraz grał ponad czterdzieści ról. W sez. 1926/27 i 1927/28 pełnił funkcję kierownika artyst. T. Małego. W sez. 1928/29 reżyserował i występował gościnnie w Łodzi (październik, grudzień 1928), Katowicach (grudzień 1928), Bydgoszczy (styczeń 1929), Krakowie (kwiecień 1929). Po roku wrócił do T. Małego w Warszawie. W następnych latach reżyserował także na innych scenach TKKT - w T. Narodowym i w T. Nowym. Po wybuchu II wojny świat., w październiku 1939 wyjechał do Lwowa. Już w listopadzie tego roku przystąpił wspólnie z W. Czengerym do organizowania t. w Grodnie. T. ten pn. Państwowy Teatr Polski BSRR rozpoczął działalność w styczniu 1940 przedstawieniem „Moralności pani Dulskiej”. W. pełnił obowiązki kierownika artystycznego. W sierpniu t. przeniósł się do Białegostoku. Do 1941 przygotowano premiery: „Intrygi i miłości”, „Dożywocia”, „Pigmaliona”, „Panny Maliczewskiej”, „Tragedii optymistycznej”, „Wesela Figara” i „Zemsty”. W poł. maja 1941 t. wyjechał na występy do Mińska. W czasie bombardowania miasta spłonęły wszystkie dekoracje i kostiumy, po wkroczeniu Niemców rozproszył się także zespół. Okoliczności śmierci W. nie są znane. Wg ustnej informacji uzyskanej przez I. Schillerową zginął on w czasie bombardowania Mińska 24 VI 1941, inna wersja mówi, że ukrywał się przez jakiś czas na wsi, a potem sam oddał się w ręce gestapo i został wywieziony do obozu koncentracyjnego. W. był aktorem ,o ujmującej powierzchowności, marzących oczach, które w blasku życia scenicznego nabierały specyficznego wyrazu, i prześlicznych blond włosach” (K. Borowski). W recenzjach podkreślano jego swobodę poruszania się w kostiumie scenicznym, wrodzony wdzięk i ,dar wytwornego gestu, a obok tego nieposzlakowaną dykcję”. L. Jabłonkówna wśród cech temperamentu scenicznego W. wyliczyła „nerwowość intelektualisty, uczuciowość starannie maskowaną szorstkością i pewnym ostentacyjnym brutalizowaniem”. Jednocześnie nazywano jego grę „dyskretną” i jakby „przyciszoną”. Do bardziej znanych ról W. należały: Jim („Murzyn"), Antoni Relski („Karykatury"), Fantazy („Fantazy"), Telemak („Powrót Odysa"), Higgins („Pigmalion"), Ferdynand („Intryga i miłość"), Oswald („Upiory"), Figaro („Cyrulik sewilski"). Jako reżyser największą popularność zdobył w okresie pracy w t. Szyfmanowskich, a szczególnie kierownictwa artyst. w T. Małym. Sławne były jego inscenizacje sztuk L. Pirandella (np. „Sześć postaci scenicznych w poszukiwaniu autora") i G.B. Shawa („Pigmalion”, „Zbyt prawdziwe, aby było dobre”, „Matołek z wysp Nieoczekiwanych") oraz m.in. „Świerszcza za kominem”, „Otella”, „Klątwy”, „Elżbiety królowej Anglii”, „Żołnierza i bohatera”, „Klubu Pickwicka”, „Hamleta”, „Gałązki rozmarynu”. L. Jabłonkówna starając się określić indywidualność artyst. W. w dziedzinie reżyserii napisała, że siła jego „leży w poczuciu kompozycji i nadrzędnej konstrukcji, w umiejętności wiązania aktora ze wszystkimi innymi elementami widowiska w jedną harmonijną całość”. Nad innymi współczesnymi sobie wybitnymi inscenizatorami górował „maestrią wykończenia, cyzelatorstwem szczegółu, dbałością o słowo sceniczne i dialog”. W pierwszym okresie najbardziej znamiennym rysem działalności reżyserskiej W. był „pewien typ kameralności”, nie tylko w zakresie doboru repertuaru, lecz głównie w samej realizacji aktorskiej i reżyserskiej. Był to „teatr intymnej miniatury, której szczegóły zarysowane są kreską delikatną, ale niesłychanie precyzyjną i pieczołowicie wykończoną”. W późniejszym okresie zainteresowania W. zwróciły się ku dramatowi poetyckiemu i sztukom o znaczeniu filozoficznym. Szczególną wagę przywiązywał w swej pracy do znaczenia słowa - „słowo jest w ogóle centralnym zagadnieniem w teatrze. Plastyka mówienia jest jednym z najważniejszych problemów dzisiejszej sceny” - mówił W, (Lorentowicz: „Teatr Polski” s. L). Omawiając ostatni okres działalności W. w t. białostockim S. Marczak-Oborski stwierdził, że „scena Węgierki ani razu nie ześlizgnęła się repertuarowo, nie zdarzały się na niej chybione inscenizacje”, a L. Jabłonkówna podkreślała dojrzałość artyst., jaką osiągnął w tym okresie: „w odczuciu wszystkich” stał się „twórcą teatru”.

      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.18612.1
      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 2: teatr.15553.4
      S. Łoza, Czy wiesz kto to jest, Warszawa 1938 - loza.4470

    źródła:
    - ślub: Akt małżeństwa: Warszawa św. Barbara (obecn. m. Warszawa), rok 1915, nr aktu 148 [indeks na http://geneteka.genealodzy.pl/] https://metryki.genealodzy.pl/ar1-zs1214d-sy1915a-kt2 [podgląd]
    - zgon: Wikipedia: Aleksander Węgierko https://pl.wikipedia.org/wiki/Aleksander_W%C4%99gierko
    ...

    Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiej, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
    Baza jest uzupełniana codziennie
    — bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


    Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

    Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

    Cytuj: Maria Jadwiga Minakowska, Wielka genealogia Minakowskiej (Wielcy.pl), wydanie z 03.05.2025.
    © 2002-2025 Dr Minakowska Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie

    Thank you for using
    my website Sejm-Wielki.pl

    This is part of The Great Minakowska Genealogy (Wielcy.pl), which contains the genealogy of 1,200,000 people from the Polish elite from the Middle Ages to Today.

    What you see here is the free portion (about 12%).
    Please support me so that it can continue to be available for free.

    Just subscribe to the full version (Wielcy.pl) and this window will not appear.

    Maria Jadwiga Minakowska

    1-year subscription (79 zł)
    lifetime subscription (390 zł)

    log in if you already have an account here

    Close this window for now

    IP: 3.17.152.174