„Słownik biograficzny teatru polskiego 1900-1980”, t. II, PWN Warszawa 1994:
DEJUNOWICZ Kazimierz (4 III 1901 Siemienówka w Rosji - 18 XII 1980 Konstancin-Jeziorna k. Warszawy), aktorBył synem farmaceuty Józefa D. i Heleny z Urbanowiczów, mężem najpierw Lidii Lisieckiej (od 1931), później suflerki Wandy Marii z Sierakowskich. W 1921 przyjechał do Polski. W 1925-28 kształcił się w Oddziale Dram. przy Państw. Konserwatorium Muz. w Warszawie. Po szkole, od sez. 1928/29 został zaangażowany przez M.
Szpakiewicza do T. Ateneum; w sez. tym zagrał m.in. Bazylego („Oj młody, młody"), Antka („W noc lipcową"). Na sez. 1929/30 zaangażował się do T. na Pohulance w Wilnie pod dyr. A.
Zelwerowicza i odtąd w wil. T. Miejskich występował do 1936. W sez. 1935/36 występował gościnnie w T. Miejskim w Łodzi jako Pietia Goriemykin („Przedziwny stop"). Od sez. 1936/37 do końca 1938/39 występował w łódz. T. Miejskich i z ich zespołem w 1938 gościnnie m.in. w Bydgoszczy, Płocku, Przemyślu, Tarnowie, Stanisławowie, a w listopadzie t.r. w Gdańsku. Na sez. 1939/40 został zaangażowany do zespołu T. Narodowego w Warszawie. Po odbyciu kampanii wrześniowej znalazł się w Rumunii, a w 1940 we Francji, gdzie wiosną t.r. brał udział w koncertach i programach składanych, organizowanych przez T. Polski. Później działał w nieokupowanej części Francji; w 1940 założył wraz z J.
Budzyńskim i E.
Dziekońskim teatrzyk pol. we Voiron; nast. „przez parę lat jeździli z trupą śpiewaków i tancerzy po schroniskach, szpitalach i sanatoriach, w których leczyli się żołnierze polscy” (S. Marczak-Oborski: „Teatr czasu wojny"). Jako żołnierz formacji pol. na Zachodzie przebywał później w Anglii. W 1946 wrócił do kraju. Występował najpierw w Łodzi: w sez. 1946/47 w T. Kameralnym Domu Żołnierza, 1947/48 w T. Syrena, 1948/49 w T. Wojska Pol.; później na stałe przeniósł się do Warszawy. Od sez. 1949/50 do końca 1963/64 był aktorem T. Polskiego (tylko w sez. 1951/52 grał w T. Domu Wojska Pol.). W sez. 1964/65 występował w T. Klasycznym, 1965/66 w T. Dramatycznym. Od sez. 1966/67 do 1974/75 był znowu w T. Polskim i tu 23 XI 1973 obchodził jubileusz czterdziestopięciolecia pracy aktorskiej. Od 28 II 1975 przeszedł na emeryturę. Niekiedy jeszcze występował: od maja 1976 i w sez. 1976/77 w T. Powszechnym w roli Iwakina („Barbarzyńcy"), od stycznia 1977 w T. Polskim w roli Kamerdynera Puszkina („Maskarada” J. Iwaszkiewicza). Po wojnie wystąpił w ok. trzydziestu filmach kinowych i telewizyjnych. W Teatrze TV zagrał m.in. Protazego („Pan Tadeusz"). Zarówno przed, jak i po wojnie, współpracował też z t. radiowym. Wykładał w PWST w Łodzi (1948-49), a nast. (1949-50) w Warszawie.
Średniego wzrostu i tuszy, miał charakterystyczne rysy twarzy: wydatne, jakby zawsze lekko uśmiechnięte usta, wyrazisty łuk brwi, dość pełne policzki. Miał także charakterystyczny głos i miękki, kresowy sposób mówienia. Zgodnie z tymi warunkami, był obsadzany najczęściej w rolach charakterystycznych. Jego postaci sceniczne, przedstawiane dyskretnie, a zarazem wyraziście, były pełne ciepła i wiarygodności, ich komizm miał cechy dobroduszności, życzliwego stosunku do ludzkich wad i ułomności. Aktorstwo D. ceniono już w l. trzydziestych. Do ważniejszych ról granych przez niego w Wilnie należały: Diewiatkin („Azef”, 1933), Pierczatkin („Cudze dziecko”, 1934), Sekretarz („Ptak”, 1935), Figaro („Wesele Figara”, 1936), a w Łodzi: Malvolio („Wieczór Trzech Króli”, 1937), podobno doskonały Horodniczy („Rewizor”, 1938), Kwik („Skalmierzanki"), Kręcki („Aszantka"), Joris („Subretka”, 1939). Po wojnie, w 1948 w T. Wojska Pol. znakomicie zagrał Ojca Scholastikusa („Igraszki z diabłem"), który „w niebywałym mruczandzie klepał modlitwy” (S. Marczak-Oborski: „Życie teatr. 1944-64"). W warsz. T. Polskim upamiętnił się wieloma rolami, często niewielkimi, zawsze b. starannie opracowanymi, m.in. takimi, jak: Chudek („Wesołe kumoszki z Windsoru”, 1949), Sganarel (dublował J.
Woszczerowicza) i Pan Niedziela („Don Juan” Moliera, 1950 i 1957), Pan Rudomina („Polacy nie gęsi”, 1953), Woźny („Dwa teatry”, 1962), Peter („Urodziny Stanleya”, 1966), Tot („Strażak Tot”, 1968), Anzelm („Szkoła kobiet”, 1968), Selifan („Martwe dusze”, 1969), Iwan („Niewinni winowajcy”, 1971).