„Słownik biograficzny teatru polskiego 1900-1980”, t. II, PWN Warszawa 1994:
MAGNUSZEWSKI Eugeniusz (1891 Warszawa - początek 1944), aktor, reżyserBył pierwszym mężem => Janiny
Morskiej z Czyżewskich. Od 1909 uczęszczał do Szkoły Aplikacyjnej w Warszawie. Po jej ukończeniu, w 1910 debiutował w Warszawie na scenach T. Rozmaitości i Letniego, a wkrótce zaangażował się do T. Popularnego w Łodzi (1910-12). W tym okresie zapewne poślubił J. Morską. W lecie 1912 grał w warsz. t. Bagatela, po czym wrócił do Łodzi i w sez. 1912/13 grał w T. Polskim, latem 1913 w Ciechocinku, w sez. 1913/14, wg własnej relacji, w T. Polskim w Warszawie, jesienią 1914 w warsz. T. dla Wszystkich; nast. występował w Rosji: w T. Polskim w Petersburgu (zima 1914), T. Polskim w Odessie (lato 1915). Po powrocie do Warszawy był aktorem T. Ludowego przy ul. Karowej (1915-16). W sez. 1916/17 grał w T. Polskim w Łodzi, 1917 w zespole S. Lubicz-Sarnowskiej, m.in. w Płocku i Kielcach. W 1918-21 należał do zespołu T. Powszechnego w Krakowie i występował z nim gościnnie w Cieszynie (grudzień 1918, listopad 1919, luty 1921). Grał wówczas m.in. Adolfa („Dom otwarty"), Lola Gapiszewskiego („Piękna żonka"), Albina („Śluby panieńskie"), Wacka („Wicek i Wacek"), Jakuba („Alzacja"). W sez. 1921/22 występował pocz. w T. im. Słowackiego w Krakowie, lecz już w końcu 1921 przeszedł do zespołu T. Miejskiego w Sosnowcu, gdzie odniósł sukces jako reżyser i wykonawca głównej roli w sztuce „Obowiązek, czyli Szpieg Francji”. W sez. 1922/23 zaangażował się do T. Komedia w Warszawie i z zespołem tego teatru grał gościnnie m.in. w Sosnowcu, Częstochowie, Włocławku, Inowrocławiu, Płocku (marzec 1923), Zamościu, Zwierzyńcu, Radomiu, Kaliszu i Płocku (kwiecień 1923), zaś w czerwcu i lipcu 1923 uczestniczył w objeździe zespołu K. Adwentowicza m.in. w Ciechocinku i Włocławku. W 1923-25 grał w T. Miejskim i Letnim w Łodzi, w sez. 1925/26 ponownie w T. im. Słowackiego w Krakowie, 1926/27 w T. Zjednoczonych w Warszawie. O dalszej jego działalności brak informacji, wiadomo tylko, że w 1933-35 występował w T. Polskim, a w sez. 1938/39 - T. Narodowym w Warszawie. Według relacji J. Morskiej zginął w czasie wojny, rozstrzelany razem z ich synem przez Niemców. Niektóre jego role: Rozenkranc („Hamlet"), Żegota („Dziady"), Kasper („Wesele"), Perlik („Kościuszko pod Racławicami"), Faryzeusz („Judasz z Kariothu"), Fegier („Dom osaczony"), Weigert („Prokurator Hallers"), Reżyser („Kiki"). Według A. Sikorskiego w pocz. okresie grał „role wszelkiego pokroju amantów, przede wszystkim liryczno-dramatycznych”, później - wszelkie charakterystyczne. Zarzucano mu „nerwowość gry, brak skoncentrowania, nadużywanie gestykulacji” („Wiadomości Ciechocińskie"), zaś H. Małkowska określiła go jako „totumfackiego epizodziarza, zajmującego się organizacją przedstawień, afiszami, wynajęciem sali, hoteli”.