Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowska, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

M Lucjan «Wiśniewski» Kozłowski (ID: teatr.40505.1)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Dalszy związek rodzinny z potomkami Sejmu Wielkiego (poza Genealogią potomków Sejmu Wlk.)
Uwaga! Tej osoby nie ma w Genealogii potomków Sejmu Wielkiego.
Dzięki uprzejmości autorki zaglądasz teraz do Wielkiej Genealogii Minakowskiej (Wielcy.pl),
która jest od niej 10-krotnie większa (1.200.000 osób),
ale korzystanie z niej kosztuje 79 zł rocznie.
Zaloguj się
Autorka za swoją pracę nie bierze ani grosza z budżetu państwa. Pomóż jej!

Ranking WGM: 1.115.574 (top 93%), Liczba łóżek od MJM: (brak koligacji) [wyłącz kolorowanie] [?]


człowiek teatru

ilustracja

Rodzice

ilustracja
  • Zaloguj się
  • Urodzony prawdopodobnie w roku 1840
  • zmarł
 
  • Zaloguj się
  • Urodzona prawdopodobnie w roku 1840
  • zmarła
rodzice Zaloguj się
?1840-
   Zaloguj się
?1840-
|    |
2    3



|
Lucjan «Wiśniewski» Kozłowski, człowiek teatru, 1873-1939

śluby i dzieci, wnuki, i do prawnuków

ilustracja
  • żona (ślub: około 1890): Zaloguj się, człowiek teatru 1873-1955 , (Rodzice : Zaloguj się ?1840- & Zaloguj się ?1840-)
  • Uwagi

    • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1765-1965”, t. I, PWN Warszawa 1973:

      WIŚNIEWSKI Lucjan, Ludwik, właśc. L. Kozłowski (20 IV lub 23 IV, lub 7 V 1873 Korabiszcze na Wołyniu - 17 IX 1939 Warszawa), aktor, reżyser, dyr. teatru
      Był synem Józefa i Kamili Kozłowskich, mężem - Marii Fertner. Debiutował w 1891, prawdopodobnie w zespole S. Sarnowskiego, później występował w objazdowych zespołach prowincjonalnych (m.in. pod dyr. J. Cybulskiego, J. Puchniewskiego, T. Smotryckiego, L. Dobrzańskiego, B. Mareckiego), w 1898 grał w Częstochowie; wiadomości z okresu do 1899 nie są pewne, mogą częściowo dotyczyć => Czesława W., lub - aktora W. W 1899-1904 należał do zespołu t. w Sosnowcu (dyr. F. Feliński), a latem 1901 był z tym t. na występach w warsz. t. ogr. Fantazja. W Sosnowcu cieszył się opinią dobrego aktora, grał tu m.in. Mazepę („Mazepa"), Kostryna („Balladyna"), Antoniego („Żydzi"). Ok. 1904 (zapewne również w Sosnowcu) ożenił się z aktorką Marią Fertner. W maju 1904 występował w zespole B. Mareckiego w Dąbrowie Górniczej, w lecie 1905 w zespole działowym w Łodzi, później prawdopodobnie w zespole Cz. Janowskiego, a także przez pewien okres w warsz. T. Letnim. 28 XII 1913 otworzył w Warszawie t. Bi-Ba-Bo; prowadził go do maja 1914, oraz przez dwa miesiące w lecie tego roku już na Dynasach. W czasie I wojny świat. przebywał w Warszawie i działał na wielu scenach. W sierpniu i wrześniu 1914 występował w T. Zjednoczonych i Elizeum (był też w składzie komitetu kierującego tymi teatrami). Następnie zorganizował na zasadzie „działówki” T. Udziałowy i był jego kierownikiem i reżyserem od 25 X 1914 do 17 IV 1915; 25 IV 1915 t. ten zmienił nazwę na Współczesny, a W. nadal pozostał w jego zespole. Jesienią 1915 grał w zespole Tow. Dramatycznego (dyr. L. Brodziński), w sez. 1915/16 (do marca 1916) był kierownikiem Zrzeszenia i głównym reżyserem T. Współczesnego, od kwietnia 1916 występował w T. Nowoczesnym, a od 15 VII tego roku był dyr. i reżyserem tego teatru. 8 VI 1916 obchodził w Warszawie (na zorganizowanym z tej okazji koncercie) dwudziestopięciolecie pracy scenicznej. W sez. 1916/17 nadal grał i reżyserował w T. Nowoczesnym, a od 22 XII 1917 (przez dwa tygodnie) kierował wraz z L. Jaroszyńskim t. Sfinks. W 1918-22 występował w dalszym ciągu w Warszawie: w lecie 1918 w t. Bagatela, w sez. 1918/19 w T. Polskim, w 1920 w t. Sfinks, w 1921 w t. Nietoperz, w sez. 1921/22 (od grudnia 1921) w T. Praskim. W sez. 1922/23 grał w T. Miejskim w Łodzi. W sez. 1923/24 z J. Pilarskim prowadził t. działowy w woj. łódz. i w Łodzi. W sez. 1924/25 grał i reżyserował w T. Miejskim w Toruniu; na scenie tej obchodził 14 III 1925 jubileusz trzydziestopięciolecia pracy artyst. w roli Burmistrza („Ptak"). Z kolei występował w Warszawie w T. Praskim (sez. 1925/26) i T. Odrodzonym (sez. 1926/27), w Katowicach w T. Polskim (sez. 1927/28) i znowu w Warszawie w T. Polskim (1929). Później wycofał się ze sceny i do końca życia przebywał w Schronisku Artystów Weteranów Scen Polskich w Skolimowie.
      W pierwszych latach pracy scen. grał role amantów, później charakterystyczne. Role: Staszek („Protest strukczaszego"), Baron („Na dnie"), Strzyga-Strzycki („Porwanie Sabinek"), Makar („Sybir"), Szwindelman („Chleb ludzi bodzie"). Występował też w pol. filmach: „Potop” (1912), „Halka” (1913), „Za rządów carskich” (1918), „Wampiry Warszawy” (1925), „Uśmiech losu” (1927).

      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.40505.1
      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.76786.4

    ...

    Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiej, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
    Baza jest uzupełniana codziennie
    — bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


    Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

    Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

    Cytuj: Maria Jadwiga Minakowska, Wielka genealogia Minakowskiej (Wielcy.pl), wydanie z 02.05.2025.
    © 2002-2025 Dr Minakowska Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie
    IP: 3.15.149.213