Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowska, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

M Stanisław Celestyn Czapelski (ID: teatr.40938.1)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Dalszy związek rodzinny z potomkami Sejmu Wielkiego (poza Genealogią potomków Sejmu Wlk.)
Uwaga! Tej osoby nie ma w Genealogii potomków Sejmu Wielkiego.
Dzięki uprzejmości autorki zaglądasz teraz do Wielkiej Genealogii Minakowskiej (Wielcy.pl),
która jest od niej 10-krotnie większa (1.200.000 osób),
ale korzystanie z niej kosztuje 79 zł rocznie.
Zaloguj się
Autorka za swoją pracę nie bierze ani grosza z budżetu państwa. Pomóż jej!

Ranking WGM: 586.205 (top 49%), Liczba łóżek od MJM: 22 [wyłącz kolorowanie] [?]


człowiek teatru

ilustracja

Rodzice

ilustracja
  • Zaloguj się
  • Urodzony prawdopodobnie w roku 1860
  • zmarł
 
  • Zaloguj się
  • Urodzona prawdopodobnie w roku 1860
  • zmarła
rodzice Zaloguj się
?1860-
   Zaloguj się
?1860-
|    |
2    3



|
Stanisław Celestyn Czapelski, człowiek teatru, 1889-1966

śluby i dzieci, wnuki, i do prawnuków

ilustracja
  • żona (ślub: około 1910): Zaloguj się, człowiek teatru 1899-1975 , (Rodzice : Zaloguj się, bohater PSB 1864-1937 & Zaloguj się 1876-)
  • Najbliżsi sławni ludzie (wg kryterium PSB)

    W stopniach ° wyrażona liczba ogniw w łańcuchu, w którym każda następna osoba jest dzieckiem, rodzicem lub małżonkiem poprzedniej;
    wersja pełna (przy opłaconym abonamenice) pokazuje wykres powiązania; w wersji darmowej kliknięcie prowadzi do strony o danej osobie.

    1. FONTANA Maria Julian (1864-1937) organizator ruchu śpiewaczego
    2. FONTANA Julian (1810-1869) pianista, kompozytor
    3. HOLEWIŃSKI Józef (1848-1917) drzeworytnik, malarz
    4. OSIŃSKI Aleksander (1870-1956) generał-major, senator
    5. HOLEWIŃSKI Jan (1871-1927) malarz, literat, publicysta
    6. GAY Henryk (1875-1936) architekt
    7. JEŻEWSKI Kazimierz Antoni (1880-1948) działacz społeczny 10°
    8. GRABOWSKI Franciszek (1750-1836) prawnik, senator 10°
    9. GRABOWSKI Tomasz (1787-1840) senator 11°
    10. GAY Jakub (1800-1849) architekt 11°
    11. JENTYS Stefan (1860-1919) profesor UJ, fizjolog roślin 11°
    12. KRASSOWSKI Jan Marian (1883-1947) astronom 11°
    13. LILPOP Stanisław (1817-1866) przemysłowiec, konstruktor 11°
    14. LILPOP Wacław Józef (1884-1-949) chirurg urolog 12°
    15. MARCONI Henryk (1842-1920) inżynier-technolog, przemysłowiec 12°
    16. MIŁASZEWSKA Wanda (1894-1944) nowelistka, pisarka 12°
    17. PLESZCZYŃSKI Adolf (1841-1925) ksiądz, etnograf, historyk, pisarz, działacz społeczny 12°
    18. SZAFEROWA Janina Maria (1895-1983) botanik, profesor Instytutu Botaniki Polskiej Akademii Nauk 12°
    19. KRAUZE Wacław (1862-1898) matematyk, pedagog 12°
    20. SKARBEK Fryderyk Florian (1792-1866) ekonomista, historyk, powieścio- i dramatopisarz, pamiętnikarz, działacz społ. 12°

    Uwagi

    • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1900-1980”, t. II, PWN Warszawa 1994:

      CZAPELSKI Stanisław Celestyn (7 IX 1889 Lwów - 5 II 1966 Szczecin), aktor, reżyser, dyrektor teatru
      Był synem Kazimierza i Wandy Cz., prawnukiem Witalisa Smochowskiego (zob. t. 1), siostrzeńcem Józefa Kotarbińskiego (zob. t. 1), mężem => Jadwigi Fontanówny. Studiował w Akademii Lwowskiej. Gry aktorskiej uczył się u R. Żelazowskiego. Debiutował w 1909 we Lwowie i zapewne w sez. 1909/10 grał w tamtejszym T. Miejskim. W sez. 1910/11 występował w t. łódź., 1911/12 w T. Polskim w Poznaniu. W lipcu 1912 debiutował w T. Letnim w Warszawie w roli Zdzisława Rańskiego („W gołębniku"); w sez. 1912/13 grał tu w T. Małym, m.in. Bartoszewskiego („Żydzi"), Lefebvre'a („Madame Sans Gene"). Latem 1914 występował w zespole pol. w Połądze. Na sez. 1914/15 został zaangażowany do T. Polskiego w Warszawie. W 1915, jako poddany austr., został ewakuowany do Rosji; mieszkał w Moskwie, gdzie występował pocz. w zespole aktorów pol. pod dyr. B. Skąpskiego, a nast. (do lata 1916) w T. Polskim pod dyr. A. Szyfmana. W 1916-17 grał role amantów w filmach ros. wytwórni Biofilm w Moskwie i na Krymie, m.in. w reżyserowanym przez A. Szyfmana filmie „Dusza w maskie”. W 1918 wrócił do kraju. W sez. 1918/19 prowadził (wraz z M. Winklerem) zespół teatr., który od 7 XII 1918 do 21 IV 1919 występował w Płocku. W sez. 1919/20 był aktorem T. Bagatela w Krakowie. Od 20 VIII 1920 objął w Warszawie kierownictwo T. Objazdowego Nr 1 Min. Spraw Wojskowych; zespół ten zorganizowany ze zmobilizowanych aktorów, po okresie prób wyjechał 1 X t.r. pod dyr. Cz. na Pomorze i do 15 VII 1921 dał ok. 250 przedstawień oraz 10 koncertów w następujących miastach: Toruń (od 5 X 1920), Grudziądz, Chełmża, Chełmno, Świecie, Brodnica, Lidzbark, Lubawa, Nowe Miasto, Działdowo, Nowe, Gniew, Pelplin, Tczew, Starogard, Chojnice, Tuchola, Kościerzyna, Gdynia, Wejherowo, Gdańsk (21 i 22 I 1921 pn. T. Polski wystawił „Damy i huzary” i „Śluby panieńskie” - oba spektakle w reżyserii Cz.), Puck, Wąbrzeźno, Golub, Kowalewo, Rypin. Wystawiano sztuki wyłącznie z repertuaru polskiego. W sez. 1921/22 Cz. pracował jako aktor i reżyser w T. Miejskim w Grodnie. Od sez. 1922/23 został dyr. administracyjnym T. Miejskich w Poznaniu, a także sekretarzem tamtejszego T. Wielkiego, gdzie występował też w małych rolach i niekiedy reżyserował. W sez. 1924/25 był reżyserem i aktorem w Zjednoczonych Teatrach Katowic i Sosnowca, a od 28 V do 30 VI 1925 w T. Zrzeszenia Artystów w T. Polskim w Katowicach (reżyserował m.in. „Hajduczka”, „Madame Sans Gene"). Następnie wrócił do Poznania, gdzie ponownie był dyr. administracyjnym T. Miejskich - zapewne aż do maja 1930, kiedy to wraz z Z. Zaleskim został na trzy lata dzierżawcą i dyr. T. Miejskich we Lwowie. W sez. 1930/31 pełnił w t. lwow. funkcje dyr. administracyjnego (dyr. artyst. i głównym reżyserem był L. Schiller); w sez. letnim 1931 jako współdyr. uczestniczył w występach opery i operetki lwow. w Krakowie i Krynicy. Po konflikcie między Związkiem Dyrektorów Teatrów Pol. a ZASP-em i wyjeździe w drugiej poł. września 1931 Schillera z częścią zespołu lwow. do Warszawy, spółka Czapelski-Zaleski została rozwiązana. W pocz. 1932 Cz. przybył z grupą aktorów lwow. do Gdyni i zorganizował tu T. Polski (inaug. 11 II 1932); teatr ten pod jego dyr. działał do czerwca t.r. i dał ok. dziesięciu premier. Oprócz przedstawień w Gdyni, Cz. organizował regularne wyjazdy do Gdańska (sześć występów), Chojnic, Kościerzyny i Wejherowa. Teatr ten pod dyr. Cz. był wg Z. Ciesielskiego najdłuższą próbą utrzymania w Gdyni zespołu zaw. mimo, że działał w b. ciężkich warunkach i bez subwencji, co przyczyniło się do obniżenia jego poziomu artyst. i likwidacji. W 1. późniejszych Cz. był m.in. dyr. administracyjnym T. Wielkiego w Warszawie. W okresie okupacji niem. mieszkał w Warszawie; pocz. kierował biurem budowlanym, później był kier. kina „Atlantic"; w czasie powstania warsz. został ranny. W 1945 na stałe zamieszkał w Szczecinie i zasłużył się dla tego regionu w pierwszym okresie organizowania tu instytucji kulturalnych i pierwszych imprez artyst., m.in. koncertów symfonicznych. Był naczelnikiem w Wydz. Kultury i Sztuki Urzędu Pełnomocnika Rządu na Okręg Pomorza Zachodniego. Dzięki jego staraniom w 1946 powstał w Szczecinie T. Polski; był jego pierwszym dyr. administracyjnym od czerwca do sierpnia 1946 za dyrekcji B. Skąpskiego. Od wiosny 1948 do 1 VIII 1951 był dyr. administracyjnym Robotniczego Tow. Muz. w Szczecinie (był to zaczątek Filharmonii Szczecińskiej). Od czerwca 1946 przeszło dziewiętnaście lat kierował szczecińskim Oddziałem ZAiKS-u.
      Był zdolnym aktorem o dobrych warunkach zewnętrznych i w pocz. kariery, a także w 1. dwudziestych, podobał się w rolach amantów w komediach i dramatach. Po II wojnie świat. nie występował. Jego role to m.in.: Rycerz Czarny („Wesele"), Radwan („Gra serc"), Durand („Zielony frak"), Rembo („Damy i huzary"), Dolski („Wielki człowiek do małych interesów"), Kasjo („Otello"), Kazimierz („Wesele Fonsia"), Jakub Macchia („Nauczycielka” D. Niccodemiego), Eros („Eros i Psyche"), Jeff Gorelon („Dom osaczony"), Pan de Prunelles („Rozwiedźmy się"), Harry Logan („Pierwsza pani Selby"). Wiele też reżyserował. Na największą uwagę zasługuje jednak jego wieloletnia działalność jako zdolnego organizatora na stanowisku dyr. administracyjnego wielu scen polskich. L. Schiller określał go np. jako „energicznego, pełnego inicjatywy i taktu, wybitnie utalentowanego administratora”. Grał w filmach pol.: „Ludzie bez jutra”, „Na jasnym brzegu” (1921).

      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 2: teatr.31222.5
      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 2: teatr.40938.1
      eKartoteka miasta Poznania - epoznan.135384

    źródła:
    - urodzenie: epoznan.135384
    ...

    Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiej, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
    Baza jest uzupełniana codziennie
    — bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


    Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

    Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

    Cytuj: Maria Jadwiga Minakowska, Wielka genealogia Minakowskiej (Wielcy.pl), wydanie z 03.05.2025.
    © 2002-2025 Dr Minakowska Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie
    IP: 18.188.180.227