Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowska, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

Ż Irena «Grzywińska» Grywińska (ID: teatr.4387.6)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Dalszy związek rodzinny z potomkami Sejmu Wielkiego (poza Genealogią potomków Sejmu Wlk.)
Uwaga! Tej osoby nie ma w Genealogii potomków Sejmu Wielkiego.
Dzięki uprzejmości autorki zaglądasz teraz do Wielkiej Genealogii Minakowskiej (Wielcy.pl),
która jest od niej 10-krotnie większa (1.200.000 osób),
ale korzystanie z niej kosztuje 79 zł rocznie.
Zaloguj się
Autorka za swoją pracę nie bierze ani grosza z budżetu państwa. Pomóż jej!

Ranking WGM: 401.345 (top 34%), Liczba łóżek od MJM: 28 [wyłącz kolorowanie] [?]


bohater Czy wiesz kto to jest (1938), bohater Wiki, człowiek teatru

ilustracja

Rodzice

ilustracja
  • Zaloguj się
  • Urodzony prawdopodobnie w roku 1870
  • zmarł
 
  • Zaloguj się
  • Urodzona prawdopodobnie w roku 1870
  • zmarła
rodzice Zaloguj się
?1870-
   Zaloguj się
?1870-
|    |
2    3



|
Irena «Grzywińska» Grywińska, bohater Czy wiesz kto to jest, 1895-1969

śluby i dzieci, wnuki, i do prawnuków

ilustracja
  • Mąż (ślub: około 1910): Zaloguj się, bohater Czy wiesz kto to jest 1871-1958 , (Rodzice : Zaloguj się ?1840- & Zaloguj się ?1840-)
  • Najbliżsi sławni ludzie (wg kryterium PSB)

    W stopniach ° wyrażona liczba ogniw w łańcuchu, w którym każda następna osoba jest dzieckiem, rodzicem lub małżonkiem poprzedniej;
    wersja pełna (przy opłaconym abonamenice) pokazuje wykres powiązania; w wersji darmowej kliknięcie prowadzi do strony o danej osobie.

    1. STACHOWICZ Felicja (po 1850-1926) aktorka
    2. GREK Michał (1863-1929) poseł, prezes Lwowskiej Izby Adwokackiej
    3. GREK Jan (1875-1941) lekarz, profesor uniwersytetu
    4. RACZYŃSKI Jan Rudolf (1865-1918) profesor pediatrii Uniwersytetu Lwowskiego 10°
    5. PAREŃSKI Stanisław (1843-1913) internista, profesor UJ, działacz społeczny 10°
    6. LESZCZYŃSKI Edward Władysław (1880-1921) poeta 12°
    7. RACZYŃSKI Bolesław Zygmunt (1879-1937) muzyk, pedagog, publicysta muzyczny 12°
    8. KORCZYŃSKI Edward (1844-1905) profesor medycyny 13°
    9. KORCZYŃSKI Antoni (1879-1929) profesor chemii 13°
    10. GOEBEL Jerzy Wincenty (1830-1891) kupiec 14°
    11. MARECKI Andrzej (1898-1943) pułkownik, artylerzysta 15°
    12. FEDEROWICZ Jan Nepomucen (1820-1896) kupiec 15°
    13. OBALIŃSKI Alfred Karol (1843-1898) chirurg, profesor UJ 15°
    14. SROCZYŃSKA Waleria (1901-1992) działaczka harcerska 15°
    15. FEDEROWICZ Jan Kanty (1858-1924) prezydent m. Krakowa 15°
    16. GRABOWSKI Edward Józef (1809-1899) adwokat 16°
    17. MADEYSKI Marceli Ferdynand (1822-1886) adwokat, poseł, kompozytor 16°
    18. TETMAJER Adolf (1813 1892), powstaniec listopadowy, poseł na Sejm Krajowy 16°
    19. TOMKIEWICZ Stanisław (18591896) literat, malarz 16°
    20. STOCKMAR Ernest (1818-1905) kurator zboru ewangelickiego w Krakowie 16°

    Uwagi

    • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1900-1980”, t. II, PWN Warszawa 1994:

      GRYWIŃSKA Irena, z domu Sztange lub Stange, zamężna Adwentowicz, także Grynbaum-Grywińska (28 X 1895 Kalisz - 26 XII 1969 Warszawa), aktorka, reżyser, dyrektor teatru
      Data i miejsce urodzenia wg S. Łozy; w akcie zgonu występuje: 28 X 1898 Warszawa, w ankiecie ZASP-u: 28 X 1900 Warszawa. Była córką Stanisława i Franciszki Stangów (Sztangów), żoną Karola Adwentowicza (zob.t.l), którego poślubiła po 1939 (dokładnej daty ślubu nie udało się ustalić; w dokumentach ZASP-u do 1939 występuje jako Grynbaum-Grywińska). Szkołę średnią ukończyła w Kaliszu, nast. studiowała w Dreźnie języki obce. Sztuki aktorskiej uczyła się pod kier. T. Rolanda i K. Borowskiego. Debiutowała w 1923 w T. Miejskim w Łodzi. W sez. 1923/24 występowała w T. im. Fredry w Warszawie, m.in. w roli Heleny („Zazdrość"); w rec. w „Kurierze Warszawskim” (1924 nr 23) T. Kończyc napisał, że ma „ładne warunki i niewątpliwe zdolności, ale roli Heleny nie mogła opanować, grała monotonnie, nierówno i spadała z tonu”. W lecie 1924 grała w warsz. T. Bagatela, w sez. 1924/25 w T. im. Bogusławskiego pod kier. L. Schillera: Fifinę („Podróż po Warszawie"), Emilię („Opowieść zimowa"), Wandę („Skalmierzanki") i Pułkownikową Sablinę („Kniaź Potiomkin"). Na sez. 1925/26 zaangażowała się do T. Miejskiego w Łodzi. Od 6 VIII 1926 grała gościnnie w T. Polskim w Warszawie Lię („Płomienna noc"). W 1927 (od stycznia do września) występowała w zespole objazdowym K. Adwentowicza, m.in. w Kaliszu, Kielcach, Radomiu, Zamościu, Stanisławowie, Przemyślu, Tarnowie, Drohobyczu, Częstochowie, Płocku. Grała wtedy po raz pierwszy, wielokrotnie potem powtarzaną, tyt. rolę w farsie „Mecenas Bolbec i jego mąż”. W sez. 1927/28-1929/30 należała do zespołu T. Miejskiego w Łodzi (ostatni sez. pod dyr. K. Adwentowicza); w czerwcu i wrześniu 1930 występowała gościnnie z t. łódz. w Warszawie. Na sez. 1930/31 została zaangażowana do T. Miejskich we Lwowie, grała przede wszystkim w komediach na scenie T. Małego. W 1931 występowała gościnnie w T. Nowym w Poznaniu. Od lutego 1932 grała Monikę w „Sprawie Moniki” w Instytucie Reduty w Warszawie, a nast. w objeździe. Od sez. 1932/33 do wybuchu II wojny świat. prowadziła z K. Adwentowiczem pryw. T. Kameralny w Warszawie. W 1939 występowała też w warsz. kabarecie Nowy Momus. W sez. 1933/34 zagrała dwie role w T. Ateneum, obie w reż. L. Schillera: Żonę („Na drodze") i Córkę Natana („Szczury wędrowne"). W T. Kameralnym grała, obok wielu ról komediowych, także pierwszoplanowe w repertuarze dram., m.in.: Amelię („Mazepa"), Norę („Nora"), Irenę („Ponad śnieg bielszym się stanę"), Hildę („Budowniczy Solness"), Annę („Anna Karenina"), Elżbietę („Elżbieta królowa, kobieta bez mężczyzny"); zaczęła tu też reżyserować: „Maturę” i „Tajemnicę lekarską” (1936) oraz „Niewiniątka” (1938). W czasie okupacji niem. do 1942 pracowała w Warszawie jako kelnerka w barze „Pod Znachorem”, potem ukrywała się na wsi, w Albinowie pod Opatowem. Do teatru wróciła wiosną 1945; od kwietnia do września t.r. występowała w prowadzonym przez K. Adwentowicza i W. Horzycę T. Miejskim w Katowicach. W sez. 1945/46 prowadziła z Adwentowiczem T. Powszechny im. Żołnierza Polskiego w Krakowie, w którym reżyserowała m.in. pol. prem. „Dwóch teatrów” (24 II 1946). W sez. 1946/47 kierowała najpierw krak. Okręgowym T. Domu Żołnierza, a od grudnia Zrzeszeniem Artystów pn. Komedia Muzyczna (z A. Fuzakowskim i F. Bedlewiczem). W 1947 uzyskała uprawnienia reżyserskie. W sez. 1947/48 występowała gościnnie jako Regina („Lisie gniazdo") w warsz. Studio T. MO. W sez. 1948/49-1950/51 należała do zespołu T. Powszechnego w Łodzi pod kier. K. Adwentowicza (reżyserowała tu „Dwa teatry” i „Niemców”, grała m.in. Ochotnicką w „Klubie kawalerów”, Tatianę w „Przełomie”, Olgę w „Obcym cieniu"). Następnie w Warszawie: w sez. 1951/52 i 1952/53 należała do zespołu T. Nowego, 1953-55 do zespołu T. Powszechnego. Potem, przez cztery sez., od 1 XI 1955 do października 1959, była dyr. i kier. artyst. T. Ludowego; grała m.in. Panią Alving w „Upiorach”, reżyserowała m.in. „Dziewczynę z dzbanem” (1956), „Uciekła mi przepióreczka” (1956), „Pannę Julię” (1957), pol. prem. „Dramatu akt pierwszy” (17 X 1958), „Żabusię"(1959). Potem przeniosła się do T. Klasycznego i pracowała jako reżyser do końca sez. 1963/64. W tym okresie reżyserowała także gościnnie w innych miastach, np. w 1962 w T. Polskim w Szczecinie „Idiotkę”.
      Była obdarzona świetnymi warunkami zewnętrznymi. „Czarne kędziory, duże szaro-zielone oczy, brzoskwiniowa cera z siatką błękitnych żyłek na skroniach, wydatne dosyć - zmysłowe trochę usta, wężowa linia postaci” - tak charakteryzował ją w 1933 sprawozdawca „Światowida”, dodając, że żywiołem jej jest „nerwowe tempo współczesności”. W pocz. okresie grała gł. amantki w lekkim repertuarze - komediach, farsach i wodewilach, potem, gdy stała się towarzyszką życia Adwentowicza, zaczęła grać też duże role dram., występując najczęściej jako jego partnerka. Nie zawsze jednak, była w nich przekonywająca. „Kto wie - pisał K. Wierzyński w rec. z „Ponad śnieg bielszym się stanę” - czy talent jej nie jest szczerszy w komediowym uśmiechu, niż gwałtownościach dramatycznych, jak gdyby na siłę forsowanych”. W ocenie S. Marczaka-Oborskiego, w okresie międzywojennym „dysponowała urokami rozkwitłej kobiecości, umiejętnością dialogowania, sugestywnymi akcentami w sztukach psychologicznych. Gorzej bywało z heroinami dramatów wymagających bogatszych i roz-maitszych środków aktorskich”. Wcześnie zainteresowała się reżyserią i po wojnie jej się przede wszystkim poświęciła; tłumaczyła także sztuki teatralne z obcych języków - szczególnym powodzeniem cieszyła się wprowadzona przez nią w 1932 na scenę w T. Kameralnym sztuka Ch. Winsloe „Dziewczęta w mundurkach”.

      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.4387.6
      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 2: teatr.15484.1
      S. Łoza, Czy wiesz kto to jest, Warszawa 1938 - loza.1383
      S. Łoza, Czy wiesz kto to jest, Warszawa 1938 - loza.33x

    ...

    Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiej, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
    Baza jest uzupełniana codziennie
    — bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


    Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

    Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

    Cytuj: Maria Jadwiga Minakowska, Wielka genealogia Minakowskiej (Wielcy.pl), wydanie z 03.05.2025.
    © 2002-2025 Dr Minakowska Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie
    IP: 18.224.212.19