Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowska, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

M Franciszek Kustosik (ID: teatr.4405.1)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Dalszy związek rodzinny z potomkami Sejmu Wielkiego (poza Genealogią potomków Sejmu Wlk.)
Uwaga! Tej osoby nie ma w Genealogii potomków Sejmu Wielkiego.
Dzięki uprzejmości autorki zaglądasz teraz do Wielkiej Genealogii Minakowskiej (Wielcy.pl),
która jest od niej 10-krotnie większa (1.200.000 osób),
ale korzystanie z niej kosztuje 79 zł rocznie.
Zaloguj się
Autorka za swoją pracę nie bierze ani grosza z budżetu państwa. Pomóż jej!

Ranking WGM: 1.184.664 (top 99%), Liczba łóżek od MJM: 34 [wyłącz kolorowanie] [?]


człowiek teatru

ilustracja

Rodzice

ilustracja
 
rodzice Zaloguj się
ca 1887-
   Zaloguj się
ca 1891-
|    |
2    3



|
Franciszek Kustosik, człowiek teatru, 1912-1969

Inne małżeństwa i dzieci ojca: Franciszek Kustosik, rodzeństwo, bratankowie lub siostrzeńcy/bratanice lub siostrzenice

Uwagi

  • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1900-1980”, t. II, PWN Warszawa 1994:

    ARNO Franciszek, właśc. F. Kustosik (12 III 1912 Wilno - 18 VII 1969 Starogard Gdański), śpiewak
    Był synem Franciszka Kustosika, elektromontera, i Antoniny z Lewandowskich, bratem śpiewaka Henryka Kustosika. Pierwsze małżeństwo zawarł w l. trzydziestych; drugą jego żoną była Leokadia z Chruścińskich (ślub 23 IV 1948 w Poznaniu). Przyjęty przez niego w 1940 pseud. Arno, stał się po urzędowej zmianie jego właść. nazwiskiem, a także jego rodziny. Ukończył szkołę podstawową i modelarską w Łodzi i podjął pracę w modelarni widzewskiej manufaktury (1927-32). W 1932 wstąpił ochotniczo do wojska; podczas służby ukończył szkołę podoficerów lotnictwa w Poznaniu. W 1934 rozpoczął studia muz. w klasie A. Comte-Wilgockiej w konserwatorium w Łodzi; równocześnie pracował zarobkowo w warsztatach kolejowych w Koluszkach. Stypendium artyst. umożliwiło mu dalsze studia w warsz. konserwatorium. Podczas II wojny świat. przebywał w Warszawie. Od 1941 uczył się śpiewu u Z. Fedyczkowskiej, potem u A. Didura. Pierwsze występy dawał w kawiarniach i na koncertach organizowanych przez RGO; jego tenorowy głos, brzmiący jak „najszlachetniejszy metal z aksamitem” zdobył szybko uznanie wśród melomanów. Po powstaniu warsz. znalazł się w Łodzi i tu od 1945 kontynuował studia w PWSM; występował także w T. Gong. Debiutował 9 XII 1945 partią Turiddu („Rycerskość wieśniacza") w Operze Śląskiej w Bytomiu, gdzie później śpiewał czołowe partie tenorowe, takie jak: Pinkerton („Madame Butterfly"), Stefan („Straszny dwór"), Don Jose („Carmen"), Rudolf („Cyganeria"), z operą tą wyjeżdżał na występy gościnne do Katowic, Chorzowa, Zabrza, Łodzi, Krakowa, Wrocławia, Morawskiej Ostrawy oraz do Warszawy, gdzie od poł. sierpnia 1947 śpiewał partie Don Josego („Carmen"), Radamesa („Aida"); uzyskał pochlebne oceny krytyki: „Jeśli chodzi o forte, specjalnie w górze, to tutaj p. Arno osiąga efekt wspaniały” (P. Rytel). Duży sukces odniósł w partii Jontka („Halka"); aż po 1. sześćdziesiąte pozostał świetnym wykonawcą tej roli i stale ją doskonalił. Recenzenci pisali o jego grze aktorskiej zsynchronizowanej z muzyką i pięknym głosem, liryzmie, znakomitej mimice i gestach, ironii i goryczy, którą wzruszał „najbardziej prozaicznego widza”. Od sez. 1947/48 został zaangażowany do Opery poznańskiej. Po raz pierwszy wystąpił 16 IX 1947 w partii Radamesa i „przeszedł wszelkie oczekiwanie”. Na scenie pozn. śpiewał do końca sez. 1952/53, dodając do swego repertuaru takie partie, jak: Łukasz („Pocałunek"), Hoffmann („Opowieści Hoffmanna"), Pedro („Niziny"), tyt. w „Otellu”. Psychologiczna interpretacja tej ostatniej partii wzbudziła kontrowersyjne opinie; W.Kubacki zarzucał mu fałszowanie ideowej i artyst. wymowy dzieła, ale S.Fleszarowa podkreślała dobre aktorstwo i przemyślaną koncepcję roli. W tym okresie występował także gościnnie w Morawskiej Ostrawie (1947), Sofii (1951), Budapeszcie (1951), na Białorusi (1957) i w Bukareszcie (1958), a także z zespołem Opery pozn. w Moskwie (1952). Brał udział w koncertach filharmonicznych i w imprezach estradowych (np. tzw. „Turniej operetek"), często też występował w PR, zdobywając coraz większą popularność. Zbyt hojnie szafował głosem, co ujemnie wpływało na jego formę wokalną. Utrzymywał jednak pozycję jednego z czołowych tenorów polskich. Od 31 V 1953 śpiewał Jontka („Halka") w warsz. Operze, gdzie na sez. 1953/54 został zaangażowany; śpiewał główne partie w „Cyganerii”, w „Strasznym dworze”, Cavaradossiego („Tosca"). Potem był w zespole T. Nowego (od 1 I 1955 pn. Operetka); największy sukces odniósł w roli Caramella („Noc w Wenecji"). W 1955-58 był solistą Opery we Wrocławiu; współpracował z Operą Śląską w Bytomiu. Od 14 XII 1957 do 14 III 1958 występował gościnnie w Poznaniu. W maju 1958 śpiewał Jontka w „Halce”, wystawionej w setną rocznicę jej premiery przez zespół amat. w Bielsku-Białej. Występował także w tzw. Wrocławskich Wtorkach Muzycznych, organizowanych przez Stow. Pol. Artystów Muzyków. Na pocz. sez. 1958/59 powrócił do Warszawy do Opery; śpiewał m.in. Don Josego („Carmen"), Radamesa („Aida"), Manrica („Trubadur"). W 1962-69 był solistą Opery Objazdowej. Najlepsze partie z tego okresu, to: Dymitr („Borys Godunow”, 1960) i Cavaradossi („Tosca”, 1965). W sez. 1963/64 współpracował z Operą Łódzką - śpiewał Gustawa III („Bal maskowy").
    Należał do najlepszych pol. śpiewaków pierwszego powojennego dziesięciolecia. Dysponował wspaniale i szlachetnie brzmiącym tenorem, o barwie jasnej i srebrzystej. Cechowała go lekkość śpiewania na przestrzeni całej, wyrównanej skali i dobra dykcja, co sprzyjało wokalnej ekspresji. W swoich operowych rolach muzykalność łączył z nerwem dram., zwinnością ruchów i temperamentem aktorskim. Średniego wzrostu i dość krępej budowy ciała, był wysportowany, a w sposobie bycia szczery i spontaniczny.

    „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 2: teatr.4405.1

...

Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiej, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
Baza jest uzupełniana codziennie
— bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

Cytuj: Maria Jadwiga Minakowska, Wielka genealogia Minakowskiej (Wielcy.pl), wydanie z 03.05.2025.
© 2002-2025 Dr Minakowska Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie

Thank you for using
my website Sejm-Wielki.pl

This is part of The Great Minakowska Genealogy (Wielcy.pl), which contains the genealogy of 1,200,000 people from the Polish elite from the Middle Ages to Today.

What you see here is the free portion (about 12%).
Please support me so that it can continue to be available for free.

Just subscribe to the full version (Wielcy.pl) and this window will not appear.

Maria Jadwiga Minakowska

1-year subscription (79 zł)
lifetime subscription (390 zł)

log in if you already have an account here

Close this window for now

IP: 18.116.112.164