Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowska, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

M Bolesław Gerkenkopf (ID: teatr.44166.1)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Dalszy związek rodzinny z potomkami Sejmu Wielkiego (poza Genealogią potomków Sejmu Wlk.)
Uwaga! Tej osoby nie ma w Genealogii potomków Sejmu Wielkiego.
Dzięki uprzejmości autorki zaglądasz teraz do Wielkiej Genealogii Minakowskiej (Wielcy.pl),
która jest od niej 10-krotnie większa (1.200.000 osób),
ale korzystanie z niej kosztuje 79 zł rocznie.
Zaloguj się
Autorka za swoją pracę nie bierze ani grosza z budżetu państwa. Pomóż jej!

Ranking WGM: 1.002.666 (top 84%), Liczba łóżek od MJM: (brak koligacji) [wyłącz kolorowanie] [?]


człowiek teatru

ilustracja

śluby i dzieci, wnuki, i do prawnuków

ilustracja
  • żona (ślub: około 1880): Zaloguj się, człowiek teatru ?1847-1892/
  • ilustracja
  • żona (ślub: około 1880): Zaloguj się, człowiek teatru ?1868-1908/
  • Uwagi

    • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1765-1965”, t. I, PWN Warszawa 1973:

      MARECKI Bolesław, właśc. Gerkenkopf (1861 - 9 IX 1921 Warszawa), śpiewak, aktor, dyr. teatru
      Był mężem => Franciszki Mareckiej, potem => Marii Żochowskiej. Debiutował w t. krak. w kwietniu 1875 pod nazwiskiem Marecki i prawdopodobnie występował tam do końca 1877 w rolach epizodycznych (zapewne także pod nazwiskami Marczewski i Marcewicz). Latem 1876 grał w zespole W. Terenkoczego i K. Doroszyńskiego w warsz. t. ogr. Tivoli. W sez. 1877/78 występował w Lublinie w zespole K. Filleborna, w lecie 1879 i 1880 w warsz. t. ogr. Belle Vue, w 1883 w Łomży i Pułtusku w zespole F. Idziakowskiego oraz w warsz. t. ogr. Nowy Świat, od lata 1884 do jesieni 1886 w zespole J. Puchniewskiego (m.in. w Płocku, Lublinie i warsz. t. Ogr. Belle Vue, Eldorado i Nowy Świat), następnie w zespole J. Szymborskiego w Płocku, w 1886-87 w zespole J. Teksla w Lublinie, w sez. 1889/90 w zespole L. Dobrzańskiego, J. Reckiego i T. Smotryckiego, m.in. w Lublinie, 1890/91 w zespole K. Kopczewskiego w Łodzi i warsz. t. ogr. Belle Vue, w 1891-93 w zespole L. Czystogórskiego, m.in. w Lublinie i warsz. t. ogr. Wodewil i Eldorado. W 1892 był też prawdopodobnie przez krótki czas w Łodzi w zespole Cz. Janowskiego. W 1893 założył własny zespół dram. i operetkowy. Występował z nim w Lublinie (23 IX 1893-17 II 1894), Siedlcach i Radomiu, a od 1 VI do 12 IX 1894 w warsz. t. ogr. Belle Vue. W sez. 1894/95 występował w zespole I. Józefowicza w Lublinie, wiosną 1895 w zespole L. Czystogórskiego m.in. w Sielcu i Radomiu. Następnie znów prowadził własny zespół w Radomiu (od 22 IX do listopada), Kielcach (od 12X111895 do kwietnia 1896), Sielcu pod Sosnowcem (od 12 IV do maja) i Odessie (maj 1896). Latem 1896 występował w zespole M. Wołowskiego w sali warsz. Cyrku, a w sez. 1896/97 w Stanisławowie w zespole J. Reckiego, z którym był też w 1897 w t. letnim w Parku Krakowskim. Od września do listopada 1897 prowadził zespół w Płocku, w 1898 w Piotrkowie, Łodzi, Częstochowie oraz w t. letnim w Parku Krakowskim, gdzie dawał przedstawienia także w lecie 1899. W sez. 1899/1900 kierował zespołem w Lublinie, później w Radomiu i Kielcach (marzec 1900), Łodzi (od maja), Częstochowie (od października 1900 do lutego 1901), w Płocku (jesień 1901), w Łowiczu (1903), w Dąbrowie Górniczej (maj 1904), Będzinie (maj 1904), Sosnowcu (czerwiec 1904), Płocku (od października 1904). W 1904-05 aktor o tym nazwisku grał role epizodyczne w t. lwów., ale nie wiadomo, czy to Bolesław M. W 1909 znów kierował zespołem w Łowiczu, w 1910 w Płocku, w 1911 w warsz. T. Renesans, a w 1913 w T. Małe Miniatury. Podczas I wojny świat. przebywał w Moskwie i w 1916 występował tam w pol. zespole operetkowym. Po powrocie do kraju zorganizował w grudniu 1918 Wielki T. Ludowy przy ul. Oboźnej w Warszawie, ale wkrótce wycofał się z pracy w teatrze. W początkach swej działalności występował w dramatach, m.in. w roli Teobalta („Maria Joanna"), później śpiewał partie barytonowe w operetkach, jak np. Agamemnon („Piękna Helena"), Gaspard („Dzwony kornewilskie"), Ottokar („Baron cygański"), Krebs („Ptasznik z Tyrolu"), a niekiedy także w operach, jak np. Janusz („Halka"), Alfio („Rycerskość wieśniacza"), Hrabia Luna („Trubadur"). Bardziej znany był jednak jako dyr. zespołów prowincjonalnych. Wystawiał zarówno operetki i opery jak komedie i dramaty, ale zawsze bardziej dbał o dobór śpiewaków niż aktorów.

      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.44166.1
      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.78736.4

    ...

    Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiej, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
    Baza jest uzupełniana codziennie
    — bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


    Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

    Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

    Cytuj: Maria Jadwiga Minakowska, Wielka genealogia Minakowskiej (Wielcy.pl), wydanie z 03.05.2025.
    © 2002-2025 Dr Minakowska Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie
    IP: 3.147.2.160