Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowski, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

M Bolesław Marcin Dionizy Nowicki (ID: teatr.44758.1)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Dalszy związek rodzinny z potomkami Sejmu Wielkiego (poza Genealogią potomków Sejmu Wlk.)
Uwaga! Tej osoby nie ma w Genealogii potomków Sejmu Wielkiego.
Dzięki uprzejmości autora zaglądasz teraz do Wielkiej Genealogii Minakowskiego (Wielcy.pl),
która jest od niej 10-krotnie większa (1.200.000 osób),
ale korzystanie z niej kosztuje 79 zł rocznie.
Zaloguj się
Autor za swoją pracę nie bierze ani grosza z budżetu państwa. Pomóż mu!

Ranking WGM: 522.469 (top 44%), Liczba łóżek od MJM: (brak koligacji) [wyłącz kolorowanie] [?]


artykuł w Nekrologii, człowiek teatru

ilustracja

Rodzice

ilustracja
  • Zaloguj się
  • Urodzony prawdopodobnie w roku 1840
  • zmarł
 
  • Zaloguj się
  • Urodzona prawdopodobnie w roku 1840
  • zmarła
rodzice Zaloguj się
?1840-
   Zaloguj się
?1840-
|    |
2    3



|
Bolesław Marcin Dionizy Nowicki, artykuł w Nekrologii, 1867-1923

śluby i dzieci, wnuki, i do prawnuków

ilustracja
  • żona (ślub: w roku 1900, Warszawa, par. Narodzenia NMP (Leszno) (obecn. m. Warszawa), ): Zaloguj się, artykuł w Nekrologii ?1874-1926 , (Rodzice : Zaloguj się ?1840- & Zaloguj się ?1850-)
  • Uwagi

    • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1765-1965”, t. I, PWN Warszawa 1973:

      BOLESŁAWSKI Bolesław, właśc. Aleksander Nowicki (11 XI 1867 Graz - 13 VII 1923 Warszawa), aktor, reżyser, dyr. teatru
      Był mężem => Józefiny B. Ukończył szkołę realną i Szkołę Sztuk Pięknych w Krakowie. Zaczął występować na prowincji. W maju 1883 został przez J. Rychtera zaangażowany do t. pozn., ale posądzony o działalność antyniemiecką musiał opuścić Poznań. W lecie 1883 występował w warsz. t. ogr. Alhambra i Nowy Świat; następnie wyjechał do Piotrkowa. Od 30 XII 1883 do 7 II 1884 należał do zespołu t. krakowskiego. Z kolei występował w zespole S. Trapszy w Łowiczu, a latem 1884 w warsz. t. ogr. Eldorado (dyr. J. Żołopiński). W sez. 1884/85 i 1885/86 (do stycznia 1886) występował w zespole J. Teksla w Łodzi; pełnił tam także funkcję malarza teatralnego. W 1885 występował też przez pewien okres w Lublinie w zespole J. Żołopińskiego. W czerwcu i w lipcu 1886 znowu występował w Łodzi (w zespole J. Grabińskiego), a latem tego roku w warsz. t. ogr. Alhambra i Wodewil. W sez. 1886/87 wraz z zespołem J. Teksla występował w Lublinie; grał m.in.: 30 XII 1886 Dziadunia („Dzieciaki"), 1 II 1887 Uriela Akostę („Uriel Akosta"). W lutym tego roku z zespołem M. Winklera i A. Zawadzkiego występował w Kielcach, a następnie został zaangażowany do zespołu J. Szymborskiego w Płocku. W 1888 występował w zespole J. Teksla w Piotrkowie i Radomiu, w zespole J. Grabińskiego w Częstochowie oraz w zespole L. Dobrzańskiego i J. Reckiego w Lublinie. W 1889 z zespołem J. Teksla wyjechał do Odessy, gdzie występował także w zespole S. Trapszy. W 1890-91 występował w zespole Ł. Kościeleckiego w Petersburgu. W 1891 debiutował w WTR grając 21 IX rolę Pułkownika („Pan Benet") i 12 X został zaangażowany. W lecie 1892 występował gościnnie w zespole Ł. Kościeleckiego w Petersburgu. W styczniu 1901 objął funkcję pomocnika reżysera tzw. czwartej sceny w T. Letnim w Warszawie. Od 14 IX tego roku został na własne żądanie zwolniony z WTR. Zorganizował wtedy własny zespół, z którym w latach następnych wędrował po Królestwie Pol., Wołyniu, Podolu, Ukrainie, Rosji. Występował z nim w 1901 w Żytomierzu, Kijowie, Winnicy, Kamieńcu Podolskim i w Odessie (w listopadzie), w 1902 w Moskwie, Rydze, Petersburgu, w 1903 w Radomiu (10-11 VI), Karolinie (12-31 VI), Końskich (2-6 VII), Iłży (8 VII), Sandomierzu (2-24 VIII), Opatowie (25-31 VIII), Łodzi i Częstochowie, Petersburgu (gdzie kierownikiem artyst. był S. Przybyszewski), w 1904 m.in. w Łomży (9-18 I). W kwietniu 1904 występował gościnnie w t. w Sosnowcu (dyr. F. Feliński), a w lecie tego roku sam kierował t. łódzkim. Ubiegał się też o dyrekcję t. w Sosnowcu, ale nie otrzymał tego stanowiska. W 1905 wraz z żoną zorganizował nowy zespół, który następnie pod jego kier. w sez. 1905/ /06 występował w Kijowie, Białej Cerkwi, Żytomierzu, Berdyczowie, Humaniu, Winnicy, Kamieńcu Podolskim (luty 1906) i Mohylowie, w 1906 w Łomży, Grodnie, Wilnie, Poniewieżu (kwiecień), Dźwińsku, Kownie, Lipawie, Rydze, Mińsku Litewskim, Nowogródku i okresowo znowu w Wilnie. W 1907 prowadził zespół na Wołyniu i Ukrainie, w sez. 1907/08 w Żytomierzu; w końcu marca i w kwietniu 1908 kierował t. przy ul. Mokotowskiej w Warszawie (wystawiał tu m.in. „Życie człowieka” L.N. Andrejewa) potem kierował zespołem objazdowym występującym w Radomiu, Kielcach, a w czerwcu i lipcu tego roku w Berdyczowie, Jarmolińcach, Płoskirowie, Winnicy, Kamieńcu Podolskim, Kijowie, Charkowie i Petersburgu (wystawiał wtedy w skupiskach pol. „Wesele"). We wrześniu 1908 grał w Łodzi, w sez. 1908/09 (od 1 X sam, od 18 X z J. Kratochwilem) był dyr. w Lublinie (do kwietnia 1909), a od października 1909 występował i reżyserował w Łodzi w T. Polskim (sez. 1909/10). W 1910-13 pracował w łódz. T. Popularnym. Był dyr. tego t. (wspólnie z A. Mielewskim) i kierownikiem administracyjnym; grał tu wiele poważnych ról, dużo także reżyserował (m.in. „Uriela Akostę”, „Damę kameliową"). W sez. 1913/14 (od września 1913) był dyr. T. Polskiego w Łodzi, skąd po wybuchu I wojny świat. wyjechał. W 1914 jeszcze raz utworzył własny zespół, w 1915 wyjechał z nim do Wilna i występował tam w t. w Bernardynce przez lato 1915. W 1916 występował początkowo w T. Polskim w Kijowie pod dyr. F. Rychłowskiego, od października tego roku był dyr. t. w Domu Polskim w Petersburgu, a od marca 1917 do początku 1918 ponownie występował w T. Polskim w Kijowie. Po powrocie do kraju, w 1919-21 należał do zespołu T. Polskiego w Poznaniu, a od 1921 do śmierci występował w T. im. Bogusławskiego w Warszawie, gdzie w 1921 zdobył uznanie w roli Jana Kazimierza („Królowa Polskiej Korony"). Autor nekrologu w „Scenie Polskiej” określił B. jako „wybitnego artystę dobrej, starej szkoły, który święcił triumfy w rolach charakterystycznych, bohaterskich i kontuszowych wielkiego repertuaru”. A. Grzymała-Siedlecki wspominając go jako „wiecznego wędrownika a tęgiego aktora” przekazał opis jego warunków zewnętrznych: „Twarz niezupełnie fortunna jak na aktora, bo o jakichś bladych oczach i niemalże znikomym nosie"; „wysoki, rozrosły”, charakteryzowały go „energiczne ruchy, łatwość w odtwarzaniu brutalności, szeroka gra"; zbyt może w grze „pompatyczny”, ale „z darem mocnej ekspresji”.
      Ważniejsze role: Wojewoda („Mazepa"), Jago („Otello"), Lear („Król Lear"), Pankracy („Nie-boska komedia"), Klaudiusz („Hamlet"), Franciszek Moor („Zbójcy"), Jakub („Dwie sieroty"), Major („Damy i huzary"), Horn („Tamten"), Radziwiłł („Panie Kochanku"), Pustelnik („Klątwa"), Wernyhora („Wesele"); ostatnią jego rolą był Król Zygmunt („Królewski jedynak").

      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.44758.1
      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.75370.2
      n.179386 Nekrologia Minakowskiego (179386)
      n.59448a Nekrologia Minakowskiego (59448)
      sw.670035 Akt małżeństwa: Warszawa-Leszno Narodzenie NMP (obecn. m. Warszawa), 170/1900 [indeks na http://geneteka.genealodzy.pl/] http://metryki.genealodzy.pl/metryki.php?op=kt&ar=1&zs=1217d&sy=1900b&kt=2 [podgląd]

    źródła:
    - ślub: Akt małżeństwa: Warszawa-Leszno Narodzenie NMP (obecn. m. Warszawa), rok 1900, nr aktu 170 [indeks na http://geneteka.genealodzy.pl/] http://metryki.genealodzy.pl/metryki.php?op=kt&ar=1&zs=1217d&sy=1900b&kt=2 [podgląd]
    ...

    Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiego, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
    Baza jest uzupełniana codziennie
    — bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


    Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

    Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

    Cytuj: Marek Jerzy Minakowski, Wielka genealogia Minakowskiego (Wielcy.pl), wydanie z 16.05.2024.
    © 2002-2024 Dr Minakowski Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie

    Thank you for using
    my website Sejm-Wielki.pl

    This is part of The Great Minakowski Genealogy (Wielcy.pl), which contains the genealogy of 1,200,000 people from the Polish elite from the Middle Ages to Today.

    What you see here is the free portion (about 12%).
    Please support me so that it can continue to be available for free.

    Just subscribe to the full version (Wielcy.pl) and this window will not appear.

    Marek Jerzy Minakowski

    1-year subscription (79 zł)
    lifetime subscription (390 zł)

    log in if you already have an account here

    Close this window for now

    IP: 18.220.163.91