Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowski, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

Ż Łucja Lucjana Krystek (ID: teatr.5033.1)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Dalszy związek rodzinny z potomkami Sejmu Wielkiego (poza Genealogią potomków Sejmu Wlk.)
Uwaga! Tej osoby nie ma w Genealogii potomków Sejmu Wielkiego.
Dzięki uprzejmości autora zaglądasz teraz do Wielkiej Genealogii Minakowskiego (Wielcy.pl),
która jest od niej 10-krotnie większa (1.200.000 osób),
ale korzystanie z niej kosztuje 79 zł rocznie.
Zaloguj się
Autor za swoją pracę nie bierze ani grosza z budżetu państwa. Pomóż mu!

Ranking WGM: 796.542 (top 67%), Liczba łóżek od MJM: (brak koligacji) [wyłącz kolorowanie] [?]


bohater Czy wiesz kto to jest (1938), człowiek teatru

ilustracja

Rodzice

ilustracja
 
rodzice Zaloguj się, artykuł w Nekrologii
1871-1929
   Zaloguj się
1859-1907
|    |
2    3



|
Łucja Lucjana Krystek, bohater Czy wiesz kto to jest, 1898-1966

śluby i dzieci, wnuki, i do prawnuków

ilustracja
  • Mąż (ślub: dnia 22 I 1916, Poznań, ): Zaloguj się, bohater Czy wiesz kto to jest 1892-1970 , (Rodzice : Zaloguj się 1852- & Zaloguj się 1864-1932) , dzieci
    1. M Zaloguj się 1919-1941
  • Uwagi

    • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1900-1980”, t. II, PWN Warszawa 1994:

      BRACKA Lucjana, także Lucyna B., Leonia B., Lucjana Dybowska, właśc. Łucja B., z domu Krystek (7 IX 1897 Poznań - 4 I 1966 Warszawa), aktorka
      Była córką Józefa Krystka i Katarzyny z Cichockich, żoną - Władysława Brackiego (ślub 22 I 1918 w Poznaniu). Do 1918 używała na scenie nazwiska panieńskiego; najczęściej występowała jako Łucja Krystkówna. W 1903-11 uczęszczała w Poznaniu na pensję pani Danyszowej. Od maja 1911 do 1913 występowała sporadycznie na scenie pozn. T. Polskiego, za co nie dopuszczono jej do matury. W sez. 1913/14 była z zespołem H. Klimontowicza, a nast. S. Leszczyńskiego w Kaliszu (tu jako tancerka). W 1915 zaangażowana do T. Polskiego w Poznaniu, wystąpiła pierwszy raz 16 I t.r. jako Truda („Sobótki"); na scenie tej pozostała do końca sez. 1916/17; grała wtedy m.in. takie role, jak: Joas („Sędziowie"), Basia („Hajduczek"), Klara („Zemsta"), Klara („Śluby panieńskie"), Helena („Żabusia"). W 1918-19 brała udział w Powstaniu Wielkopolskim. W tym okresie, wraz z mężem, zorganizowała zespół objazdowy w Poznańskiem i na Pomorzu dla pol. celów propagandowych. W 1919 przygotowała się do matury i zdała ją eksternistycznie w Poznaniu. W listopadzie 1919 wyjechała z mężem do Krakowa, gdzie została zaangażowana do T. im. Słowackiego. Na scenie tej występowała od stycznia 1920 do końca sez. 1920/21, nast. w sez. 1922/23-1923/24 i później 1925/26 (w pierwszym sez. tylko sporadycznie; pocz. na afiszach notowana jako Lucjana Dybowska, później już jako Bracka; imion używała wymiennie: Lucjana i Leonia). W sez. 1924/25 występowała w rewiach w t. Qui Pro Quo w Warszawie, z którym gościła w lipcu 1925 w T. Miejskim w Krakowie. W sez. 1926/27-1930/31 była znowu aktorką T. Polskiego w Poznaniu. W sez. 1931/32 występowała w objazdowym T. Poznańskim pod dyr. W. Brackiego, a 1932/33 w T. Nowym w Poznaniu. W 1934 zaangażowała się do T. Narodowego (nast. T. Ziemi Pomorskiej) w Toruniu; występy rozpoczęła w lutym t.r. i pozostała w zespole aktorskim do września 1939. Od maja 1935 do końca sez. 1938/39 była też kier. administracyjnym t. toruńskiego i pomagała mężowi w prowadzeniu tej sceny. Uczestniczyła w licznych objazdach zespołu toruńskiego, m.in. w Płocku (1934), Sopocie (1934, 1935), Gdańsku (1934, 1935, 1937), Ciechocinku (1936, 1937, 1938), wielokrotnie w Grudziądzu. Podczas okupacji niem. mieszkała w Warszawie, nast. w Świdrze k. Warszawy. Była żołnierzem AK; z ogromną odwagą uczestniczyła w działalności konspiracyjnej, m.in. jako łączniczka komórek pol. wywiadu w Niemczech (przez dwa lata jeździła z niebezpiecznymi misjami aż do Berlina). W sierpniu 1943 aresztowana i osadzona na Pawiaku, przeszła ciężkie śledztwo, została nast. wywieziona do obozu koncentracyjnego w Ravensbruck. Po wyzwoleniu obozu, wyjechała na Zachód, skąd po odszukaniu córki, powróciła do kraju. W sez. 1945/46 (od grudnia 1945) krótko występowała w T. Miejskim we Wrocławiu, nast. w czerwcu i lipcu 1946 w T. Polskim w Szczecinie. Później grała stale na scenach w Warszawie: w sez. 1946/47-1948/49 w T. Polskim, 1949/50 w T. Rozmaitości, 1950/51-1953/54 w Ludowym T. Muzycznym (nast. w T. Ludowym). Od maja 1951 występowała gościnnie w roli Wuliczki („Grzech") w T. Kameralnym. W sez. 1954/55 i 1955/56 grała w T. Powszechnym, od sez. 1956/57 do 1964 w T. Narodowym (w sez. 1956/57 także na scenie T. Współczesnego). Od 1 IV 1964 przeszła na emeryturę. Występowała niekiedy w filmach.
      Po krótkim, początkowym okresie w t. pozn., gdy grała amantki w komediach, szybko przeszła do ról charakterystycznych i komicznych, w których celowała. Predestynowały ją do nich warunki zewnętrzne: „malutka, czupurna pani Luta” - pisała o niej Z. Ordyńska; „okrąglutka, różowa”, „wyglądała, jakby cała była zrobiona z piłeczek, pulchna a lekka w ruchach”, „buzia też okrągła, cera jasnej blondynki, niebieskie oczka o bystrym, dowcipnym wyrazie i troszkę zadarty nosek. Całość o charakterze trochę dziecinnym, trochę śmiesznym, zwłaszcza w zestawieniu z dostojną aparycją męża” - charakteryzowała ją H. Małkowska. Na scenie krak. doskonale grała młodych chłopców, np. Maurycego („Junior Mózgowicz”, praprem. Witkacego: 30 VI 1921), Kazia („Żołnierz królowej Madagaskaru") oraz Puka („Sen nocy letniej"), ale także Kliminę („Wesele"); w Poznaniu m.in. Agatkę („Szkoła żon"), Pannę Konstancję („Lekarz miłości"), Wiercińską („Wicek i Wacek"); w Toruniu m.in. Tilly („Świerszcz za kominem"), Walerię („Stefek"), Tadrachową („Moralność pani Dulskiej"), Marcinową („Skalmierzanki"), Bitkowską („Spadkobierca"); po II wojnie świat. m.in.: Plotkiewiczową („Szkoła obmowy"), Eklissę („Amfitrion 38"), Głumową („I koń się potknie"), Pannę Capulat („Zaproszenie do zamku"). Jedną z najlepszych jej ról była Pani Jowialska („Pan Jowialski"), grana już w 1934 w Toruniu, nast. w 1948 w T. Polskim w Warszawie. Według T. Peipera ujęła tę postać nie tak jednolicie i jednostajnie, jak przekazała to teatr. tradycja; wprowadziła do gry elementy groteski, ale całość jej kreacji miała w sobie „świetność stylu właściwego, portretową niemal wierność twarzy i sylwety”. J. Lechoń pisał o B. że była „małym majsterkiem w komicznej szarży”.

      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 2: teatr.5033.1
      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 2: teatr.5034.4
      Epitafium na cm. Powązkowskim:
      Ś.+P.
      ŁUCJANA BRACKA
      ART. DRAM.
      UR. 1897 ZM. 1966

      S. Łoza, Czy wiesz kto to jest, Warszawa 1938 - loza.401
      S. Łoza, Czy wiesz kto to jest, Warszawa 1938 - loza.402x

    źródła:
    - pogrzeb: Urz. M. st.W-wy http://cmentarze.um.warszawa.pl/pomnik.aspx?pom_id=57150
    ...

    Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiego, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
    Baza jest uzupełniana codziennie
    — bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


    Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

    Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

    Cytuj: Marek Jerzy Minakowski, Wielka genealogia Minakowskiego (Wielcy.pl), wydanie z 15.05.2024.
    © 2002-2024 Dr Minakowski Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie
    IP: 18.223.106.199