Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowski, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

M Marian Wyrzykowski (ID: teatr.51433.2)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Dalszy związek rodzinny z potomkami Sejmu Wielkiego (poza Genealogią potomków Sejmu Wlk.)
Uwaga! Tej osoby nie ma w Genealogii potomków Sejmu Wielkiego.
Dzięki uprzejmości autora zaglądasz teraz do Wielkiej Genealogii Minakowskiego (Wielcy.pl),
która jest od niej 10-krotnie większa (1.200.000 osób),
ale korzystanie z niej kosztuje 79 zł rocznie.
Zaloguj się
Autor za swoją pracę nie bierze ani grosza z budżetu państwa. Pomóż mu!

Ranking WGM: 277.917 (top 24%), Liczba łóżek od MJM: 21 [wyłącz kolorowanie] [?]


bohater Czy wiesz kto to jest (1938), bohater Wiki, człowiek teatru

ilustracja

Rodzice

ilustracja
 
Przodkowie: drzewo "16"drzewo "32"drzewo "64"

pradziadkowie ?    ?    ?    ?
&    &    &    &
?    ?    ?    ?
|    |    |    |
8 | 9    10 | 11    12 | 13    14 | 15
|    |    |    |
dziadkowie Zaloguj się
?1840-
   Zaloguj się
?1840-
   Zaloguj się
?1840-
   Zaloguj się
?1840-
|    |    |    |
4    5    6    7



 


|    |
rodzice Zaloguj się
ca 1873-
   Zaloguj się
ca 1874-
|    |
2    3



|
Marian Wyrzykowski, bohater Czy wiesz kto to jest, 1904-1970

śluby i dzieci, wnuki, i do prawnuków

ilustracja
  • żona (ślub: w roku 1929, Warszawa, par. MB Loretańskiej (Praga) (obecn. m. Warszawa), ): Zaloguj się, człowiek teatru 1903-1953 , (Rodzice : Zaloguj się ?1870- & Zaloguj się ?1870-)
  • ilustracja
  • żona (ślub: w roku 1946): Zaloguj się, bohater Czy wiesz kto to jest 1913-1987 , (Rodzice : Zaloguj się, artykuł w Nekrologii 1867-1926 & Zaloguj się ?1880-) , dzieci
    1. M Zaloguj się bohater Wiki 1946-2002
  • Rodzeństwo, bratankowie lub siostrzeńcy/bratanice lub siostrzenice

    1. Ż Zaloguj się ?1900-
      □  & Zaloguj się ?1900-
    2. **Marian **

    Inne małżeństwa i dzieci ojca: Franciszek Wyrzykowski, rodzeństwo, bratankowie lub siostrzeńcy/bratanice lub siostrzenice

    Stryjowie lub wujowie oraz ciotki, i kuzynki

    1. M Zaloguj się ?1870-
      □  & Zaloguj się ?1870-
    2. M Zaloguj się ca 1873-
      ■  & Zaloguj się ca 1874- dzieci | Ż Zaloguj się ?1900-| M Marian Wyrzykowski 1904-1970 |
      ■  & ? ? dzieci | M Zaloguj się ?1900- |
    3. M Zaloguj się ?1880-
      □  & Zaloguj się ?1880-
    4. Ż Zaloguj się ?1870- □  & Zaloguj się ?1870-
    5. Ż Zaloguj się ca 1874-
      ■  & Zaloguj się ca 1873- dzieci | Ż Zaloguj się ?1900-| M Marian Wyrzykowski 1904-1970 |
    6. M Zaloguj się ca 1887- □  & Zaloguj się ca 1883-

    Najbliżsi sławni ludzie (wg kryterium PSB)

    W stopniach ° wyrażona liczba ogniw w łańcuchu, w którym każda następna osoba jest dzieckiem, rodzicem lub małżonkiem poprzedniej;
    wersja pełna (przy opłaconym abonamenice) pokazuje wykres powiązania; w wersji darmowej kliknięcie prowadzi do strony o danej osobie.

    1. SUMIŃSKI Leopold (1798-1862), pedagog, urzędnik, cenzor
    2. OCHOROWICZOWA Jadwiga Teresa (ok. 1830-1878) pedagog, publicystka, tłumaczka
    3. OCHOROWICZ Julian Leopold (1850-1917) psycholog, filozof, literat, parapsycholog
    4. SMOLIKOWSKI Seweryn Karol (1809-1897) uczestnik powstania 1830/31 r., inżynier komunikacji, budowniczy kolei żelaznych i mostów
    5. JELEŃSKI Szczepan (1881-1949) pisarz katolicki
    6. MICHAŁOWSKA Jadwiga Wanda (1884-1960) nauczycielka w Siedlcach i Warszawie
    7. JELEŃSKI Jan (1845-1909) redaktor antysemickiej Roli
    8. MAŁOWIESKI Bonawentura (zm. po 1829) publicysta, poeta
    9. SMOLIKOWSKI Paweł Klemens (1849?-1926) ksiądz, zmartwychwstaniec, publicysta, ascetyk, rektor Kolegium Polskiego w Rzymie
    10. SMOLIKOWSKI Seweryn (1850-1920) filozof, bibliofil, kolekcjoner, filantrop
    11. MAŁOWIESKI Józef (1892-1944) działacz polityczny i oświatowy, poseł
    12. MONAT Henryk (1860-1936/7?) adwokat, krytyk literacki
    13. SMOLIKOWSKI Andrzej Piotr (1764-1839) nauczyciel, rektor szkół lubelskich
    14. CZAJEWSKI Wiktor (1857-1922) literat, dziennikarz
    15. SMOLIKOWSKI Jan Kanty Józef (ok. 1798-1868) inżynier dróg wodnych i mostów, generał-major Cesarskiego Korpusu Inżynierów
    16. NOSKOWSKI Jan (1832-1881) właściciel drukarni, redaktor, wydawca
    17. BORKOWSKI Maksymilian (1872-1926) księgarz 10°
    18. SKWARCZYŃSKI Zdzisław (1914-1987) historyk literatury, profesor i rektor Uniw. Łódzkiego 10°
    19. SUSKI Michał (zm. 1755), sekretarz królewski, poseł na sejmy 10°
    20. BRUN Krzysztof Fryderyk (1795-1866) kupiec 10°

    Uwagi

    • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1900-1980”, t. II, PWN Warszawa 1994:

      WYRZYKOWSKI Marian (15 VII 1904 Chotomów k. Warszawy - 23 IV 1970 Warszawa), aktor, reżyser
      Był synem Franciszka W., cieśli i sezonowego robotnika rolnego, i Rozalii z Wesołowskich, mężem aktorek: najpierw Czesławy Szurszewskiej (zob. t. 1), nast. Elżbiety Barszczewskiej (ślub w 1946), ojcem aktora Juliusza Wyrzykowskiego. W 1907 rodzice W. przenieśli się do Powsina k. Warszawy; tam ukończył czteroklasową szkołę powszechną. W 1915 zaczął uczęszczać do Gimn. im. Zamoyskiego w Warszawie, jednak z powodu wysokich kosztów nauki po czterech klasach przeniósł się we wrześniu 1919 do Seminarium Nauczycielskiego w Ursynowie. Ukończył je w 1923 i zaczął pracować jako nauczyciel szkoły powszechnej w Konstancinie, dojeżdżając równocześnie na wykłady Wolnej Wszechnicy przy Uniw. Warszawskim. Zetknął się wtedy z J. Kotarbińskim i za jego namową podjął studia aktorskie na Oddziale Dram. przy Konserwatorium Muz. w Warszawie. Na popisie adeptów szkoły w 1926 (pokazano fragm. dramatów S. Wyspiańskiego) zwrócił uwagę T. Boya-Żeleńskiego jako ten, „o którym zapewne niedługo posłyszymy na prawdziwej scenie”. Zaangażowany w 1926 do T. Narodowego w Warszawie, pozostał tam przez trzy sez., występując też na scenach T. Letniego i Nowego. Debiutował jako Kozak w „Śnie srebrnym Salomei” (16 IX 1926); nast. grał takie role, jak: Sobolewski („Dziady"), Kleofas („Złota Czaszka"), Marek („Adwokat i róże"). Jesienią 1929 z grupą A. Zelwerowicza wyjechał do Wilna. Po zagraniu Gustawa-Konrada w „Dziadach” (1929), zajął od razu znaczącą pozycję w młodym zespole i utrzymał ją do końca pobytu w Wilnie (1932). W wil. T. Miejskich zagrał ponad piętnaście ról, m.in. takie, jak: Wysocki („Noc listopadowa"), Stach („Krakowiacy i Górale"), tyt. w „Lelewelu”, Czarowic („Róża"), Kalaf („Księżniczka Turandot"). Po powrocie do Warszawy rozpoczął tułaczkę po różnych scenach stolicy, bywał bez pracy. W drugiej poł. 1932 w T. Artystów zagrał Bardosa w „Krakowiakach i Góralach” J.N. Kamińskiego i ponownie rolę Kalafa. Od lutego do maja 1933 występował dorywczo w T. Polskim. W sez. 1933/34 grał w T. Ateneum; tu w marcu 1934 reżyserował „Dwanaście krzeseł” wg insc. L. Schillera. W grudniu 1933 brał w T. Wielkim udział w wykonaniu rapsodu „Emilia Plater”. Na jubileuszu K. Adwentowicza w T. Wielkim (26 IV 1934) grał rolę tyt. w przedstawieniu „Mazepy”, przygotowanym dla T. Kameralnego. Pomogło mu to przełamać kryzys aktorski. Zaangażowany na sceny TKKT, występował w 1934-39 stosunkowo często i z powodzeniem (ok. dwudziestu pięciu ról). Po podziale zespołów, grał w 1936-38 w T. Narodowym i Nowym, w sez. 1938/39 w T. Polskim. Szczególnie owocna okazała się dla W. praca pod kier. L. Schillera, rozpoczęta w T. Ateneum. Grał w jego insc. w T. Polskim: Demetriusza („Sen nocy letniej"), Adolfa („Dziady"), Edgara („Król Lear"), tyt. rolę w „Kordianie"; w T. Nowym: Edypa („Maszyna piekielna") i Strażnika („Judyta"), a w T. Narodowym Burgognina („Fiesko"). W tym poetyckim repertuarze największy sukces osiągnął jako Kordian (1935). K. Wierzyński pisał: „Wyrzykowski był prawdziwym młodym, romantycznym Kordianem. Marzycielski i narcyzowy z początku, rozrastał się w szarpiącej burzy dramatu aż uciszył się skupioną, męską powagą. Przy skromnym zasobie jego gestu i głosowej intonacji, dał postać szczerą i gorącą, bez żadnych fałszów i przesady. Wiersz mówił bardzo dobrze”. Do ważnych ról tego okresu należał też Szczęsny („Horsztyński”, 1937). Ostatnim osiągnięciem przed wojną była rola Puszkina („Maskarada” J. Iwaszkiewicza, T. Polski 1938), b. starannie opracowana tak pod względem zewnętrznej charakteryzacji, jak i interpretacji aktorskiej. W 1933 rozpoczął studia na Wydz. Reżyserskim PIST-u. Występował jako aktor w warsztatach reżyserskich kolegów, grał m.in. Napoleona („Mąż przeznaczenia”, 1936), Orestesa („Elektra” H. Hofmannsthala, 1937); jego pracą dyplomową (pod kier. L. Schillera) był „Miguel Manara” w T. Narodowym (30 V 1937). W 1939 reżyserował w T. Letnim „Świerszcza za kominem”.
      Brał udział w kampanii wrześniowej; po powrocie z wojska, w 1939 zorganizował i krótko kierował spółdzielnią pracy w gmachu T. Polskiego, zlikwidowaną przez Niemców. Przejściowo pracował jako pomocnik buchaltera w pryw. firmie drzewnej, od 1941 jako kelner w kawiarni „U Aktorek”. Jednocześnie był czynny w konspiracyjnych wieczorach poetyckich i teatr., m.in. recytował wiersze T. Borowskiego, razem z E. Barszczewską przygotował wieczór Norwidowski (fragm. „Kleopatry"), grał Czarowica w „Róży”. Osiągnięciem stała się jego insc. fragm. „Irydiona” (1943). Wygłaszał prelekcje w tajnym t. szkolnym. W dniach powstania był wśród realizatorów „Kantaty na otwarcie Teatru Narodowego”. W powstaniu warsz. jako żołnierz (pseud. Żuk) walczył w rejonie ulic Królewskiej i Marszałkowskiej, m.in. o gmach „Pasty”. Przeszedł przez obóz w Pruszkowie, później zamieszkał w Leśnej Podkowie i podjął pracę barmana. Od kwietnia 1945 zaangażował się do T. Wojska Pol. w Łodzi, gdzie zagrał pierwszą swą rolę po wojnie - Dziennikarza („Wesele"), a także Jana w „Fantazym”. W listopadzie t.r. przeniósł się do Warszawy. Pomagał J. Osterwie w reżyserii „Lilli Wenedy” (1946), która zainaugurowała powojenną działalność T. Polskiego. W teatrze tym był aktorem i reżyserem do końca życia, z wyjątkiem trzech sez. przepracowanych w T. Narodowym (1962-65). W 1945-69 zagrał ok. czterdziestu ról; do najważniejszych należały: tyt. w „Hamlecie”, nagrodzona na Festiwalu Szekspirowskim w 1947, Jan Kochanowski („Droga do Czarnolasu”, gościnnie w T. Współczesnym, 1952), Ksiądz Piotr („Dziady”, 1955), Przełęcki („Uciekła mi przepióreczka”, gościnnie w T. Ludowym, 1956), Doktor Rank („Nora”, 1958), Mąż („Ich czworo”, 1960), Pan Młody („Wesele”, 1961), Baron („Na dnie”, 1963), On („On i ona”, 1965), tyt. w „Panu Jowialskim” (1967); ostatnią był Maniłow w „Martwych duszach” (1969). W okresie tym reżyserował ponad dwadzieścia sztuk w różnych t. warsz. i na prowincji (Olsztyn, Częstochowa, Zielona Góra, Sosnowiec, Rzeszów). Ważniejsze wśród nich to w Warszawie: „Wysoka ściana” (T. Kameralny, 1961) i „Most” (T. Narodowy, 1963). Zawsze jednak czuł się przede wszystkim aktorem. Występował w słuchowiskach radiowych zarówno przed wojną (np. w „Gałązce oliwnej” wg „Dysku olimpijskiego” J. Parandowskiego, „Wiesławie” K. Brodzińskiego), jak i po wojnie (rola tyt. w „Ruy Blasie”, 1955). Znakomity recytator, brał udział w wielu wieczorach poetyckich. Występował również w Teatrze TV (Antenor w „Odprawie posłów greckich”, Dyrektor teatru w „Dwóch teatrach"). W filmach grał rzadko („Znachor” - 1937, „Geniusz sceny” - 1939). Pedagog z zamiłowania, od 1942 wykładał grę scen. w konspiracyjnym PIST, potem w PWST w Łodzi (1946) i Warszawie (1947-69); pełnił również funkcję dziekana Wydz. Aktorskiego (1952-57). Przez wiele lat był działaczem ZASP-u: przewodniczącym wil. filii (1929-32), czł. Zarządu Głównego (1934-39), czł. Głównej Komisji Weryfikacyjnej (1946-49), sekretarzem Komisji Organizującej SPATiF (1950), wiceprzewodniczącym SPATiF-u (1950-56) i przewodniczącym SPATiF-ZASP-u (1957-59). Od 1969 był członkiem Kapituły Członków Zasłużonych tego stowarzyszenia.
      Należał do znanych i cenionych aktorów, związanych gł. z Warszawą. Mocną pozycję wyrobił sobie rolami z repertuaru romantycznego i poetyckiego. Według E. Csató „do owych ról bohaterów szczególnie predestynował go piękny głos, którym umie doskonale operować. Uwydatnia melodię wiersza, pieczołowicie konstruuje kadencje; nieokreśloną magmę uczuciową, którą czytelnik często odczuwa za potokami romantycznej elokwencji, porządkuje w sposób nie tyle intelektualny, ile muzyczny; zaznaczając sens, przede wszystkim jednak zwraca uwagę na architektonikę motywów lirycznych. Działa raczej nastrojem całości, niż odkrywaniem treści poszczególnych fragmentów. Dba przy tym o prostotę i dyskrecję, ma ruch oszczędnie skomponowany, strzeże się na ogół emfatycznego patosu”. Niski wzrost aktora rekompensowały szlachetne rysy twarzy. Role opracowywał starannie, oryginalnie, często świadomie odmiennie od znanych interpretacji. S. Furmanik zauważył, że jego Przełęcki „był żywy, rozsiewający urok swej indywidualności i dzięki niej panujący nad otoczeniem, ale słusznie nie wpadał w ton czarującego lekkoducha (jak to uczynił Osterwa)"; grał bardziej gniewnie, ironicznie, z pasją. Jego Hamlet, wyrosły z doświadczenia wojny, był Hamletem walczącym, który miał wymierzać sprawiedliwość za zbrodnie i zło świata. To „Hamlet epoki gruzów, ale i zwycięstwa”. Z biegiem lat coraz częściej grał w dramatach typu obyczajowego (Zapolskiej, Rittnera, Bałuckiego, Szaniawskiego), w których ukazał nowe możliwości swego talentu: bogactwo i celność środków artyst., umiejętność kreślenia postaci przez delikatne odmiany w geście, ruchu, sposobie mówienia. Zademonstrował humor, werwę i lekkość komediową w drobiazgu scen. „On i ona” - w każdej jednoaktówce był inny. Odkrywczo i brawurowo zagrał Pana Jowialskiego. Wbrew obiegowym etykietom, był aktorem wszechstronnym i współczesnym. Nie ulegał jednak nowinkarstwu, chętnie czerpał z bogactwa tradycji, doceniał wagę pięknego słowa i gestu. Powszechnie ceniono go jako człowieka, kolegę, artystę.

      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.51433.2
      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 2: teatr.10512.1
      Epitafium na cm. Powązkowskim:
      Ś.P.
      MARIAN
      WYRZYKOWSKI
      15 VII 1904 - 23 IV 1970
      AKTOR
      REŻYSER
      PROFESOR P.W.S.T.
      DZIAŁACZ SPOŁECZNY
      ZWIĄZKOWY
      Z.A.S.P. S.P.A.T.i F.
      ŻOŁNIERZ
      KAMPANII WRZEŚNIOWEJ
      I POWSTANIA
      WARSZAWSKIEGO

      S. Łoza, Czy wiesz kto to jest, Warszawa 1938 - loza.4664
      sw.402279 Wikipedia - Wolna Encyklopedia

    źródła:
    - chrzest: Akt urodzenia: Chotomów, 105/1904
    - ślub 1: Akt małżeństwa: Warszawa-Praga MB Loretańska (obecn. m. Warszawa), rok 1929, nr aktu 298 [indeks na http://geneteka.genealodzy.pl/]
    - pogrzeb: Urz. M. st.W-wy http://cmentarze.um.warszawa.pl/pomnik.aspx?pom_id=3839
    ...

    Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiego, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
    Baza jest uzupełniana codziennie
    — bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


    Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

    Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

    Cytuj: Marek Jerzy Minakowski, Wielka genealogia Minakowskiego (Wielcy.pl), wydanie z 05.06.2024.
    © 2002-2024 Dr Minakowski Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie

    Thank you for using
    my website Sejm-Wielki.pl

    This is part of The Great Minakowski Genealogy (Wielcy.pl), which contains the genealogy of 1,200,000 people from the Polish elite from the Middle Ages to Today.

    What you see here is the free portion (about 12%).
    Please support me so that it can continue to be available for free.

    Just subscribe to the full version (Wielcy.pl) and this window will not appear.

    Marek Jerzy Minakowski

    1-year subscription (79 zł)
    lifetime subscription (390 zł)

    log in if you already have an account here

    Close this window for now

    IP: 18.220.179.153