„Słownik biograficzny teatru polskiego 1765-1965”, t. I, PWN Warszawa 1973:
PATIUSZENKO, Patiuszeńko, Jan Eugeniusz, właśc. J.E. Smoleński (działał 1872-1911), śpiewakBył ojcem => Michała P. Uczeń G. Rożnieckiego. W 1872 występował na koncercie estradowym w Lublinie. Debiutował w WTR 28 XI 1872 w partii Kardynała Brogni („Żydówka"). W 1874 został zaangażowany do opery kijowskiej. W późniejszych latach występował: w 1875 w warsz. t. ogr. Tivoli, w 1876 w Piotrkowie u J. Teksla i warsz. t. ogr. Alhambra, w sez. 1876/77 w t. w Poznaniu, w sez. 1877/78 w zespole B. Kremskiego i H. Wójcickiego w Płocku, w lecie 1878 w warsz. t. ogr. Belle Vue i Arkadia, w sez. 1879/80 u J. Puchniewskiego w Lublinie, latem 1880 w warsz. t. ogr. Alhambra i Eldorado, w 1888 w warsz. t. ogr. Wodewil i u J. Teksla w Piotrkowie, w 1889 w Odessie u J. Teksla, w sez. 1890/91 w Płocku w zespole A. Łaskiego, w 1891 w warsz. t. ogr. Promenada, w 1891-93 w zespole L. Czystogórskiego, m.in. w Lublinie, warsz. t. ogr. Wodewil, Radomiu, Kielcach, w sez. 1893/94 u B. Mareckiego w Lublinie, latem 1894 w warsz. t. ogr. Belle Vue, w sez. 1894/95 w Lublinie w zespole I. Józefowicza, w 1895 w Radomiu, w 1896 w Radomiu i Kielcach. Od 1896 do 1901 należał do zespołu t. lwowskiego. W sez. 1903/04 występował pod dyr. J. Myszkowskiego w Lublinie, a jesienią 1904 w zespole tegoż w Sosnowcu. W 1905-11 znowu występował w T. Miejskim we Lwowie. Z zespołem opery i operetki lwow. wyjeżdżał w sez. letnich 1897, 1899 i 1905-11 na występy do Krakowa.
Śpiewał przede wszystkim partie basowe w operach; ważniejsze: Skołuba („Straszny dwór"), Stolnik („Halka"), Don Basilio („Cyrulik sewilski"), Bartłomiej („Verbum nobile"), Kum Luter („Opowieści Hoffmanna"). Występował też w małych rolach komicznych w operetkach, m.in. jako Jakub („Dwie narzeczone"), Wulkan („Orfeusz w piekle"), Notariusz („Lalka"), Ali-Bej („Zemsta nietoperza"), Giacometto („Boccaccio").