Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowska, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

M Czesław Roszkowski (ID: teatr.6232.1)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Dalszy związek rodzinny z potomkami Sejmu Wielkiego (poza Genealogią potomków Sejmu Wlk.)
Uwaga! Tej osoby nie ma w Genealogii potomków Sejmu Wielkiego.
Dzięki uprzejmości autorki zaglądasz teraz do Wielkiej Genealogii Minakowskiej (Wielcy.pl),
która jest od niej 10-krotnie większa (1.200.000 osób),
ale korzystanie z niej kosztuje 79 zł rocznie.
Zaloguj się
Autorka za swoją pracę nie bierze ani grosza z budżetu państwa. Pomóż jej!

Ranking WGM: 1.002.708 (top 84%), Liczba łóżek od MJM: (brak koligacji) [wyłącz kolorowanie] [?]


bohater Wiki, człowiek teatru

ilustracja

Rodzice

ilustracja
  • Zaloguj się
  • Urodzony prawdopodobnie w roku 1880
  • zmarł
 
  • Zaloguj się
  • Urodzona prawdopodobnie w roku 1880
  • zmarła
rodzice Zaloguj się
?1880-
   Zaloguj się
?1880-
|    |
2    3



|
Czesław Roszkowski, bohater Wiki, 1908-1978

Uwagi

  • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1900-1980”, t. II, PWN Warszawa 1994:

    ROSZKOWSKI Czesław (3 X 1908 Zambrów - 3 IV 1978 Warszawa), aktor
    Był synem Henryka i Henryki R., mężem Janiny z Wojdaków. Ukończył sześć klas gimn. klasycznego w Toruniu. Według jego własnych informacji w 1928 zdał eksternistyczny egzamin aktorski ZASP-u i w 1928-32 występował w zespołach objazdowych działających na Kresach Wschodnich (m.in. w Zdołbunowie). Następnie był w T. im. Słowackiego w Krakowie! (1932-34), T. Wołyńskim w Łucku (1933-35), T. Miejskim w Sosnowcu (1935-36) i w Katowicach (1936-37). W 1937-39 prowadził w Białymstoku objazdowy t. Błękitna Maska. W okresie II wojny świat. pracował jako robotnik w tartaku. Powyższej wiadomości o jego działalności aktorskiej nie znajdują potwierdzenia w dostępnych materiałach; w wymienionych teatrach nie występował aktor o nazwisku Roszkowski; możliwe, że R. używał wtedy nieznanego pseudonimu. Po wojnie, do końca życia, występował w Warszawie: w sez. 1944/45 w T. m.st. Warszawy, w 1945-49 w Miejskich T. Dramatycznych, 1949-50 w eksperymentalno-dydaktycznym T. Młodych; nast. w T. Ateneum (1951-53), Powszechnym (1953-61), Syrena (sez. 1961/62), Klasycznym (1962-72), Studio (1972-74) i Rozmaitości (1974-78).
    Pierwszą jego rolą powojenną był w 1944 Łykalski („Majster i czeladnik"). Wspominając go z tego okresu S. Mrozińska pisała: „Drobny, szczupły Czesław Roszkowski, cichy i skromny, zawsze taki, jakby go wcale nie było”. W latach nast. grał najczęściej role epizodyczne i drugoplanowe takie, jak: Ślusarz („Przeprowadzka"), Franciszek („Dom otwarty"), Grześ („Damy i huzary"), Stary Marynarz („Żeglarz"), Majster („Milionerka"), Paria „Carajo” („Suchy kraj"), Sergiej Kuźmicz („Wojna i pokój"), Grabarz I („Hamlet"). Popularność i uznanie krytyki zyskał w 1. sześćdziesiątych. Nie był aktorem wszechstronnym; stworzył bardzo oszczędnymi środkami pewien określony typ postaci - pełnej ciepła, dobroci, często komizmu, zawsze owianej jakąś mgiełką poezji. Toteż choć najlepiej czuł się w lirycznych komediach, tworzył także ciekawe i dobre role zarówno w dramatach, jak i farsach. W „Łaźni” (1964) był „przyciszonym a groźnym biurokratą Towarzyszem Optimistienko”, choć J. Czuliński uważał, że roli Optimistienki zaszkodziło to, iż R. „zbyt go usympatycznił”. O tyt. roli Pana de Pourceaugnac (1965) K. Beylin pisała: ,Jakież nieprzebrane skarby humoru kryją się w tym tak bardzo kameralnym, cichutkim aktorze. Jak ślicznie rozegrał owo połączenie żałosności z komizmem”. Postać Knuta Brovika („Budowniczy Solness”, 1971) grał „na typowej dla tego oryginalnego aktora wyciszonej nucie wzruszającego, ludzkiego tragizmu” (S. Polanica). W 1972 zagrał Juklego („Sędziowie") „w całej jego poetyczności i rozbrajającej poczciwości” (A. Grodzicki); „Najpiękniejszą postacią był stary Jukli, sugestywnie, bardzo ludzko przedstawiony przez Czesława Roszkowskiego, który nawet zadał sobie trud przestudiowania tak charakterystycznego dla owych lat sposobu poruszania się starych Żydów” (A. Markiewicz). Inne ważniejsze role: Ciuciumkiewicz („Dom otwarty”, 1970), Sajetan Tempe („Witkacy”, 1972), Iwan Jakowlewicz („Nos”, 1972), Suso („Styczeń”, 1975), Dziadek („Czworokąt”, 1977). Swoją dużą popularność w ostatnim okresie życia zawdzięczał też telewizji; brał udział w wielu widowiskach Teatru TV; występował w telew. „Kabarecie starszych panów”, w którym stworzył postać Portiera. Często też występował w PR. Grał w licznych komediach filmowych.

    „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 2: teatr.6232.1

...

Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiej, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
Baza jest uzupełniana codziennie
— bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

Cytuj: Maria Jadwiga Minakowska, Wielka genealogia Minakowskiej (Wielcy.pl), wydanie z 03.05.2025.
© 2002-2025 Dr Minakowska Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie
IP: 18.226.104.194