Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowski, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

M Tadeusz Fijewski (ID: teatr.7242.1)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Dalszy związek rodzinny z potomkami Sejmu Wielkiego (poza Genealogią potomków Sejmu Wlk.)
Uwaga! Tej osoby nie ma w Genealogii potomków Sejmu Wielkiego.
Dzięki uprzejmości autora zaglądasz teraz do Wielkiej Genealogii Minakowskiego (Wielcy.pl),
która jest od niej 10-krotnie większa (1.200.000 osób),
ale korzystanie z niej kosztuje 79 zł rocznie.
Zaloguj się
Autor za swoją pracę nie bierze ani grosza z budżetu państwa. Pomóż mu!

Ranking WGM: 615.328 (top 52%), Liczba łóżek od MJM: 31 [pokoloruj] [?]


bohater Wiki, człowiek teatru

ilustracja

Rodzice

ilustracja
 
Przodkowie: drzewo "16"drzewo "32"drzewo "64"

pradziadkowie Zaloguj się
?1810-
   Zaloguj się
?1810-
   Zaloguj się
?1820-
   Zaloguj się
?1830-
&    &    &    &
Zaloguj się
?1810-
   Zaloguj się
?1810-
   Zaloguj się
?1830-
   Zaloguj się
?1840-
|    |    |    |
8 | 9    10 | 11    12 | 13    14 | 15
|    |    |    |
dziadkowie Zaloguj się
?1840-
   Zaloguj się
?1840-
   Zaloguj się
ca 1851-
   Zaloguj się
ca 1861-
|    |    |    |
4    5    6    7



 


|    |
rodzice Zaloguj się
ca 1874-
   Zaloguj się
ca 1882-
|    |
2    3



|
Tadeusz Fijewski, bohater Wiki, 1911-1978

śluby i dzieci, wnuki, i do prawnuków

ilustracja
  • żona (ślub: około 1930): Zaloguj się, bohater Wiki 1918-1993
  • Inne małżeństwa i dzieci ojca: Wacław Fijewski, rodzeństwo, bratankowie lub siostrzeńcy/bratanice lub siostrzenice

    Stryjowie lub wujowie oraz ciotki, i kuzynki

    1. M Zaloguj się ca 1874-
      ■  & Zaloguj się ca 1882- dzieci | M Tadeusz Fijewski 1911-1978 |
      ■  & ? ? dzieci | Ż Zaloguj się ?1910| M Zaloguj się 1913-1994| Ż Zaloguj się 1919-2005 |
    2. M Zaloguj się ?1890-
      □  & Zaloguj się ?1910
    3. Ż Zaloguj się ca 1882-
      ■  & Zaloguj się ca 1874- dzieci | M Tadeusz Fijewski 1911-1978 |

    Najbliżsi sławni ludzie (wg kryterium PSB)

    W stopniach ° wyrażona liczba ogniw w łańcuchu, w którym każda następna osoba jest dzieckiem, rodzicem lub małżonkiem poprzedniej;
    wersja pełna (przy opłaconym abonamenice) pokazuje wykres powiązania; w wersji darmowej kliknięcie prowadzi do strony o danej osobie.

    1. SADZYŃSKI Leonard Edmund (1901-1985) inżynier radiowy 10°
    2. GLUZIŃSKI Tadeusz Walery (1888-1940) prawnik, publicysta, polityk 14°
    3. GLUZIŃSKI Władysław Antoni (1856-1935) profesor medycyny 15°
    4. GLUZIŃSKI Franciszek Maciej (1823-1899) lekarz 16°
    5. MAKUSZYŃSKI Kornel (1884-1953) poeta, pisarz, autor książek dla dzieci 17°
    6. MORZYCKI Antoni Robert (1801-1882) ekonomista, filolog, działacz społeczny 17°
    7. GLUZIŃSKI Lesław (1858-1932) lekarz 17°
    8. SOKOŁOWSKA Anna Maria Aurelia (1878-1972) literatka, działaczka społeczno-oświatowa 18°
    9. SOKOŁOWSKI Jerzy Władysław (1910-1980) oficer WP i Armii Krajowej, cichociemny 18°
    10. SZURLEJ Stanisław (1878-1965), prawnik, oficer Wojska Polskiego 18°
    11. LESZCZYŃSKI Bolesław (1837-1918) aktor, reżyser 19°
    12. KONDRATOWICZOWA Bronisława Maria (1854-1949) kolekcjonerka okazów sztuki ludowej na Podhalu 19°
    13. SOKOŁOWSKI Michał h. Pomian (ur. ok. 1758) starosta kowalski 19°
    14. CZARNOWSKA Barbara Bronisława (1810-1891) uczestniczka powstania 1830/31 20°
    15. SKÓRCZEWSKI Bolesław Karol (1848-1911) lekarz, balneolog 20°
    16. LESZCZYŃSKI Jerzy (1884-1956) aktor, reżyser 20°
    17. ROPELEWSKI Stanisław (1814-1865) krytyk literacki, poeta, leksykograf 20°
    18. POPIEL Jan Sykstus (1821-1883) tancerz, pedagog 20°
    19. MISCHKE Tadeusz Adam (1864-1944) stomatolog, działacz społeczny 20°
    20. LESZCZYŃSKA Honorata (1864-1937) aktorka. 20°

    Uwagi

    • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1900-1980”, t. II, PWN Warszawa 1994:

      FIJEWSKI Tadeusz (14 VII 1911 Warszawa -12 XI 1978 Warszawa), aktor
      Był synem malarza pokojowego Wacława F. i Marianny z Lubańskich, bratem aktorki i choreografa Barbary Fijewskiej oraz aktorów-lalkarzy: Marii Dobrzyńskiej-Fijewskiej i Włodzimierza Fijewskiego, mężem aktorki Heleny z Modrzyńskich Makowskiej. Debiutował jako dziesięcioletnie dziecko (13 X 1921), statystując w przedstawieniu „Chorego z urojenia” na scenie T. Polskiego w Warszawie. Brał udział w amat. imprezach dla dzieci, m.in. w kinie Capitol (1929) i na scenie T. Polskiego; grał także role młodych chłopców w T. Ateneum (1930-32), np. Willy'ego Morgana („Ulica"), Hansa („Bunt w domu poprawczym") i Boya („Europa"). W 1927 debiutował w dziecinnej roli w filmie pol. „Zew morza”. Po nieudanym egzaminie eksternistycznym ZASP-u (1928), uzupełnił wykształcenie ogólne (sześć klas gimn.) i w 1935-36 studiował w PIST. Na sez. 1936/37 został zaangażowany do Objazdowego T. dla Dzieci „Płomyka” i „Płomyczka”, prowadzonego przez Związek Nauczycielstwa Polskiego. W sez. 1937/38 występował w T. Miejskim w Sosnowcu i ujawnił się tam jako aktor „najbardziej komiczny”. Na kolejny sez. 1938/39 wrócił do Warszawy; grał w T. Malickiej i w Ateneum, m.in. Bernarda („Szczęśliwe dni"). Na sez. 1939/40 został zaangażowany do T. Polskiego. We wrześniu 1939 zgłosił się jako ochotnik do Wojska Pol., ale nie został zmobilizowany. W 1940 w czasie łapanki ulicznej zatrzymano go i wywieziono do obozu koncentracyjnego w Oranienburgu, potem Dachau (łącznie był więziony przez rok i trzy miesiące). Po powrocie do Warszawy, pocz. pracował jako chłopiec na posyłki w barze „fortuna”, potem jako kelner w barze „Królewska Gospoda”. Brał udział w ruchu oporu, m.in. współpracował z Biurem Informacji i Propagandy Komendy Głównej AK. W czasie powstania warsz. wchodził w skład czołówki teatr, zorganizowanej przez L. Schillera. Po upadku powstania przebywał w różnych obozach jenieckich na terenie Niemiec. Po wyzwoleniu zorganizował wspólnie z K. Krakowskim zespół, który dawał koncerty w pol. obozach, potem występował w prowadzonym przez L. Schillera T. Ludowym im. Bogusławskiego w Lingen. Do kraju wrócił w grudniu 1945 i od lutego 1946 występował w T. Ziemi Pomorskiej w Toruniu. W tym czasie ożenił się. W t. toruńskim po raz ostatni zagrał dziecinną rolę; Jasia („Stara cegielnia"). Kolejną jego rolą był Pagatowicz („Grube ryby"). „Zupełnie nieoczekiwanie - pisała L. Kuchtówna - zobaczyli teraz widzowie Fijewskiego jako zasuszonego staruszka. Świetnie ucharakteryzowany, szczuplutki, ubrany w kraciastą marynarkę, wzbudzał wesołość nieporadnymi gestami, komicznym wyrazem twarzy, niezgrabnym tańcem. Rola Fijewskiego miała pewien akcent lokalny. Niektórzy twierdzą, że aktor naśladował jednego z profesorów uniwersytetu toruńskiego”. W Toruniu zagrał jeszcze Adolfa Cusinsa („Major Barbara"), Dudkę („Sen nocy letniej") i Bernarda Gassina („Szczęśliwe dni"). Na sez. 1946/47 przeniósł się do Łodzi, do zespołu pod kier. L. Schillera; w T. Powszechnym TUR zagrał Józka („Stary dworek"), a w T. Wojska Pol. Świstosa („Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale"). Od sez. 1947/48 wrócił do Warszawy. Przez dwa sez. występował w T. Nowym, m.in. jako Bobin („Słomkowy kapelusz"), Don Guzman Gąska („Wesele Figara"), Książę Gigi („Zemsta nietoperza"). W 1949-54 należał do zespołu T. Narodowego. Zagrał tu m.in. Chlestakowa („Rewizor"), o którym pisał A. Grodzicki: „Był całkowicie wierny Gogolowi"; „Chudzina, z lekka głupawy, petersburski urzędniczek, który z przypadku staje się kłamcą”, oraz Krugera („Futro bobrowe") i Jurysia („Niemcy"). Od sez. 1954/55 do końca sez. 1967/68 występował w T. Współczesnym, m.in. w roli Flicota („Huzarzy"), 1955-56 także na scenie T. Narodowego. W sez. 1959/60-1961/62 grał także w T. Syrena, m.in. w satyrycznym programie składanym „Arka Nowego”. W 1964 brał udział w tournee artyst. T. Współczesnego (Anglia, Jugosławia, Bułgaria). Od września 1968 do końca życia należał do zespołu T. Polskiego w Warszawie. W tym teatrze, 26 II 1972 w roli Argana („Chory z urojenia"), obchodził jubileusz pięćdziesięciolecia pracy scen. I trzydziestopięciolecie pracy aktorskiej. Pełnię dojrzałości aktorskiej osiągnął na scenie T. Współczesnego, gdzie zagrał m.in.: Gogo („Czekając na Godota”, 1957), Fieraponta („Trzy siostry”, 1963), Berengera I („Król umiera, czyli Ceremonie”, 1963), Twardosza („Dożywocie”, 1963), Androklesa („Androkles i lew”, 1963), Eugeniusza („Tango”, 1965), Ojca („Dwa teatry”, 1968). Do najwybitniejszych jego ról zagranych w T. Polskim należały: Pluszkin („Martwe dusze"), Kalmita („Chłopcy"), Anzelm („Szkoła kobiet"), Miller („Intryga i miłość"). Ostatnią rolą był Głuchow („Przy pełni księżyca”, prem. 3 VII 1977). Szczupły, drobny blondyn, o delikatnych rysach twarzy i wysokim głosie - bardzo długo grał role dziecinne, od których bezpośrednio (Toruń 1946) przeszedł do charakterystycznych ról ludzi starych. Według K. T. Toeplitza „Warunki prowadziły Fijewskiego bardzo zdecydowanie w stronę komediowości"; najpierw „był ów warszawski łobuziak, młody, ale już dorosły przez znajomość nie zawsze przychylnych praw życia. A później, jakby z pominięciem wieku w pełni dojrzałego, pojawia się postać człowieka na pewno po czterdziestce, nie ozdobionego sukcesem życiowym, niezdarnego, wzruszającego jakoś i śmiesznego”. M.Fik pisała o nim w 1967, że „jest aktorem sumiennym i jest dzięki temu, a nie mimo to - aktorem doskonałym. Aktorem o geście, ruchu, mimice opracowanych tak dalece, że wydają się całkowicie naturalne"; typ aktorstwa prezentowany przez niego to „protest przeciw schematycznie jednoznacznej interpretacji postaci"; w roli Gogo osiągnął „oszczędność środków ekspresji i ich dużą sugestywność, raczej poprzez wewnętrzne skupienie, niż zewnętrzne gesty. Objawiła się tu także w pełni inna cecha jego gry, owa życiowa mądrość, dzięki której jednoczy w sobie aktor tragizm i groteskę. Nawet eksponując jedno lub drugie, ukazuje ich nierozerwalność”. W. Natanson twierdził, że w roli Kalmity „Nawet smutek i melancholię przemienił w pożywny pokarm naszej otuchy. Tyle w owej grze było prostoty i jasności, niebanalności i przenikliwości, tyle ciepła"; „Ileż ten aktor powiedział, jak określił swą postać samym sposobem trzymania głowy"; „I ileż pomysłowości, gdy szybkimi kroczkami podbiega do okna, ponieważ zaciekawienie przeważało nad ociężałością artretycznego ciała”. Był aktorem, który czuł się najlepiej w krótkim dialogu. Posługiwał się zawsze ściszonym głosem, powściągliwym gestem, ukazując „maksymalną pełnię wiedzy o kreowanych bohaterach. Groźnych staruszkach, oszukanych biedakach, umierających królach. O mądrym clochardzie i ograniczonym skąpcu. Dzięki drobnym, niewiele na pozór znaczącym środkom, jakże często nie do zanotowania - powstawała rola, której się nie zapomina” (M.Fik). Najczęściej nie posługiwał się charakteryzacją, w pewnych jednak rolach osiągał w tej dziedzinie wybitne rezultaty (np. jako Gogo, czy też łysy, o zupełnie zmienionych proporcjach twarzy, Twardosz), Styl jego gry wyprowadzano często z Chaplinowskiej klownady, „choć upoważniały do tego raczej warunki zewnętrzne artysty (drobna postać, melancholijna nawet w komediach twarz) niż aktorstwo bardzo realistyczne, z pewną skłonnością do melodramatyzmu, sentymentalizmu” (M. Fik: Trzydzieści pięć sezonów).
      Był popularnym aktorem filmowym. Rozpoczął, podobnie jak w teatrze, od ról dziecinnych. W 1932 stworzył cieszącą się dużym powodzeniem postać warsz. gazeciarza w filmie „Legion ulicy”, ostatnią rolą dziecinną w filmie był Bronek w „Ulicy Granicznej” (1949). Potem grał m.in. tyt. rolę bohatera komediowej serii film. o panu Anatolu, Rzeckiego w „Lalce”, Władka w „Pętli”. Występował w Teatrze PR oraz w TV. Stworzył b. popularną postać Grzelaka w powieści radiowej Matysiakowie. O jego film. rolach K. Eberhardt napisał: „Jest rzeczą osobliwą, że Fijewski sięgający tak chętnie po postacie ludowe; chłopaków z przedmieścia, robotników, pozbawia je całkiem ekspansywności, witalności właściwej na ogół ludziom tego środowiska. Są one zazwyczaj pasywne, bierne, ustawicznie zatroskane, co najwyżej nadrabiające miną"; „w postaciach kreowanych przez Fijewskiego jest coś dekadenckiego, schyłkowego, ale to właśnie przesądza o wielkim uroku, atrakcyjności tych ról”.

      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 2: teatr.7242.1
      Epitafium na cm. Powązkowskim:
      TADEUSZ
      FIJEWSKI
      AKTOR
      * 1911 + 1978

    źródła:
    - chrzest: Akt urodzenia: Warszawa św. Krzyż, 402/1911 http://metryki.genealodzy.pl/metryki.php?op=kt&ar=1&zs=0158d&sy=1911&kt=1
    - pogrzeb: Urz. M. st.W-wy http://cmentarze.um.warszawa.pl/pomnik.aspx?pom_id=3848
    ...

    Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiego, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
    Baza jest uzupełniana codziennie
    — bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


    Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

    Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

    Cytuj: Marek Jerzy Minakowski, Wielka genealogia Minakowskiego (Wielcy.pl), wydanie z 28.05.2024.
    © 2002-2024 Dr Minakowski Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie
    IP: 18.118.27.64