W stopniach ° wyrażona liczba ogniw w łańcuchu, w którym każda następna osoba jest dzieckiem, rodzicem lub małżonkiem poprzedniej; wersja pełna (przy opłaconym abonamenice) pokazuje wykres powiązania; w wersji darmowej kliknięcie prowadzi do strony o danej osobie.
- NIEMOJEWSKI Józef (1769-1839) starosta śremski, generał 4°
- PIEGŁOWSKI Franciszek (zm. po 1812) sekretarz poselstwa polskiego 5°
- KLUG Jan Jakub (ok. 1750- pocz. XIX w.) kupiec, bankier, przemysłowiec 5°
- GOEBEL Zygmunt Fryderyk (1719-1776) kupiec, bankier 6°
- NOSKOWSKI Witold Jan (1873-1939) dziennikarz, krytyk teatralny i muzyczny 6°
- ROŚCISZEWSKI Franciszek Ignacy (ok. 1710-1782) poseł, kasztelan sierpski 6°
- NIEMOJEWSKI Andrzej Jan (1864-1921) pisarz, działacz polityczny 6°
- ROŚCISZEWSKI Jan (ok. 1740- po 1806) podczaszy raciąski, chorąży sierpski, poseł 7°
- BOCHENEK Adam (1875-1913) profesor anatomii 7°
- NOSKOWSKI Władysław (1841-1881) przyrodnik, dziennikarz, literat 7°
- NOSKOWSKI Zygmunt (1846-1909) przyrodnik, kompozytor, dyrygent, krytyk 7°
- NIEMOJEWSKI Lech Józef (1894-1952) architekt, profesor politechniki 7°
- NIEMOJEWSKI Andrzej Ignacy (zm. 1701) poseł, kasztelan bydgoski 7°
- CHMIELEWSKI Alfons (1849-1934) prawnik, działacz społeczny 7°
- BOCHENEK Mieczysław (1838-1887) profesor ekonomii UJ 7°
- NOSKOWSKI Tadeusz (1876-1932) malarz 8°
- NOSKOWSKI Zygmunt (1880-1952) aktor, reżyser, dyrektor teatru 8°
- STARZEWSKA z Noskowskich Aniela (1881-1977), właścicielka wypożyczalni książek w Krakowie 8°
- MARYNOWSKI Jerzy (1884-1960) inżynier budowlany, konstruktor mostów, projektant i kierownik budowy Nowej Huty 8°
- BOCHENEK Leon (1801-1886) kupiec, bankier krakowski 8°
Uwagi
„Słownik biograficzny teatru polskiego 1765-1965”, t. I, PWN Warszawa 1973: GILSKA Zygfryda, właśc. Gil (działała 1875-1891), tancerkaByła córką majstra kowalskiego z Cytadeli, siostrą => Aleksandry G. W 1875 została zaangażowana do corps de ballet WTR. Wyróżniała się zdolnościami i w 1876 została mianowana koryfejką. Pierwszą partię solową - Topaz („Flick i Flock") tańczyła 17 VII 1881, zastępując H. Cholewicką. W tym samym roku była na urlopie w Paryżu, a po powrocie i ostatecznym ustąpieniu H. Cholewickiej objęła większość pierwszych partii w baletach, rywalizując z Ludwiką Adler. (Obie w czerwcu 1883 mianowane zostały primabalerinami). G. była nieco podobna do H. Cholewickiej, bardzo zgrabna i silna. Specjalizowała się w tańcu klasycznym. P. Owerłło pisał o niej, że „gdy chodziła po scenie, zdawało się, że nie dotyka podłogi, tak powiewny miała chód”. Tańczyła m.in. partie Wiesławy („Coppelia"), Henrietty („Miłość i sztuka"), Jadwigi („Pan Twardowski") i partie tytułowe w baletach „Asmodea”, „Giselle”, „Katarzyna córka bandyty”. W 1884 wyjechała na występy do Petersburga i miała tam zostać na stałe, ponieważ jednak zaproponowano jej podwyższenie pensji, wróciła do WTR. W 1886 otrzymała urlop zdrowotny. W 1891 wyjechała ponownie do Rosji.
„Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.42608.4
„Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.76928.1
Epitafium na cm. Powązkowskim: Ś.P. ZYGFRYDA Z GILSKICH TUROWSKA ZM. W 82 R. ŻYCIA 7 GRUDNIA 1942 R.
sw.156164 Akt małżeństwa: Warszawa św. Andrzej (obecn. m. Warszawa), 69/1885 [indeks na http://geneteka.genealodzy.pl/] http://metryki.genealodzy.pl/metryki.php?op=kt&ar=1&zs=0159d&sy=1885&kt=2 [podgląd]
źródła:
- ślub: Akt małżeństwa: Warszawa św. Andrzej (obecn. m. Warszawa), rok 1885, nr aktu 69 [indeks na http://geneteka.genealodzy.pl/] http://metryki.genealodzy.pl/metryki.php?op=kt&ar=1&zs=0159d&sy=1885&kt=2 [podgląd] - zgon: Epitafium na cm. Powązkowskim - pogrzeb: Urz. M. st.W-wy http://cmentarze.um.warszawa.pl/pomnik.aspx?pom_id=12086
|
|