Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowska, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

M Leon Karsznicki (ID: teatr.77611.1)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Dalszy związek rodzinny z potomkami Sejmu Wielkiego (poza Genealogią potomków Sejmu Wlk.)
Uwaga! Tej osoby nie ma w Genealogii potomków Sejmu Wielkiego.
Dzięki uprzejmości autorki zaglądasz teraz do Wielkiej Genealogii Minakowskiej (Wielcy.pl),
która jest od niej 10-krotnie większa (1.200.000 osób),
ale korzystanie z niej kosztuje 79 zł rocznie.
Zaloguj się
Autorka za swoją pracę nie bierze ani grosza z budżetu państwa. Pomóż jej!

Ranking WGM: 1.016.574 (top 85%), Liczba łóżek od MJM: (brak koligacji) [wyłącz kolorowanie] [?]


człowiek teatru

ilustracja

Rodzice

ilustracja
  • Zaloguj się
  • Urodzony prawdopodobnie w roku 1790
  • zmarł
 
  • Zaloguj się
  • Urodzona prawdopodobnie w roku 1790
  • zmarła
rodzice Zaloguj się
?1790-
   Zaloguj się
?1790-
|    |
2    3



|
Leon Karsznicki, człowiek teatru, 1815-1876

śluby i dzieci, wnuki, i do prawnuków

ilustracja
  • żona (ślub: dnia 1 II 1850, Płock (obecn. woj. mazow.), ): Zaloguj się, człowiek teatru 1827-1871/ , (Rodzice : Zaloguj się ?1790- & Zaloguj się ?1790-)
  • Uwagi

    • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1765-1965”, t. I, PWN Warszawa 1973:

      KARSZNICKI, Karśnicki, Leon (1815 Kalisz - 30 X 1876 Kraków), aktor, śpiewak
      Był synem Kaspra K. i Antoniny z Kalinowskich, mężem => Joanny K. Przed 1834 pracował jako praktykant aptekarski. W 1834 debiutował w Kaliszu w zespole T.A. Chełchowskiego i wyjechał z nim potem na występy do Łowicza i Płocka (1835). W sez. 1835/36 występował w Kaliszu w zespole W. Raszewskiego, od 1837 ponownie w zespole T.A. Chełchowskiego najpierw na prowincji, a w 1840-43 w t. krakowskim. Grał wtedy role charakterystyczne, m.in. Janusza („Pan Jowialski"), Orgona („Dożywocie"), Cześnika („Zemsta"), a także śpiewał partie basowe w operach. W 1843 występował nadal w t. krak., a latem tego roku z zespołem w Kaliszu, ale po powrocie do Krakowa nie został zaangażowany na następny sezon. W 1844 występował w Kaliszu u F. Stobińskiego i w Lublinie u W. Łozińskiego, w 1847 w Kaliszu u K. Nowińskiego i w Łowiczu u T.A. Chełchowskiego, w 1849 w Płocku, w 1850 w Busku u J. Okońskiego. 1 II 1850 w Płocku ożenił się z Joanną Jakob, która później została aktorką. W 1850-52 występował u J. Barańskiego, m.in. w Lublinie i Łomży, w 1853 w Ciechocinku u J. Gawęckiego, w 1854-55 w zespole P. Ratajewicza. 11 V 1855 debiutował we Lwowie w roli Generała Morina („Ulicznik paryski"); został zaangażowany i w t. lwow. występował przez rok. W kwietniu 1856 przeniósł się do Krakowa i aż do początku 1862 występował stałe w t. krak. pod dyr. J. Pfeiffera; latem z całym zespołem wyjeżdżał na występy, m.in. do Poznania (1857, 1858, 1859) i Kalisza oraz do Wiednia (1856). Grał wówczas role „ojców charakterystycznych”, m.in. Geldhaba („Pan Geldhab"), Hrabiego („Łobzowianie"), Radosta („Śluby panieńskie"). Od 1862 występował na prowincji w zespołach: K. Łobojki (1862), L. Ortyńskiego w Czerniowcach (1863), J. Chełmikowskiego w Płocku (1864-65), J. Gawęckiego w Kaliszu (kwiecień-czerwiec 1866), F. Stobińskiego w Kaliszu (od lata 1866 do kwietnia 1867). W 1868 grał przez krótki czas we Lwowie, potem znowu w zespołach: A. Carmantranda w Kielcach (maj 1868-styczeń 1869) i w Piotrkowie (styczeń-kwiecień 1869), F. Sellina w Łodzi (sez. 1869/70), J. Cybulskiego w Ciechocinku (1871), znowu A. Carmantranda w Kaliszu (1872), K. Łobojki (1872), J. Grabińskiego (1873), I. Kalwińskiego w Kórniku (17 XII 1874-1 I 1875). Pod koniec życia był w nędzy. K. Estreicher ocenił go jako podrzędnego i miernego aktora; H. Meciszewski pisał o K.: „natura odmówiła mu wszystkiego, czego artysta zwykł potrzebować na scenie”. Natomiast S. Krzesiński wspominał, że K. „wzrostu był pięknego”, a „oprócz talentu posiadał i głos basowy, był więc użyteczny wielostronnie"; zarzucał mu jednak brak wytrwałości: „z początku pracował gorliwie i był bardzo poszukiwany, ale z czasem stał się fantastykiem i jak chciał, to każdą rolę podnosił do zenitu, a jak nie miał humoru, to tę samą sztukę położył bez powstania."

      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.77610.4
      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.77611.1
      sw.582741 Akt małżeństwa: Płock (obecn. woj. mazow.), 17/1850 [indeks na http://geneteka.genealodzy.pl/] http://szukajwarchiwach.pl/50/155/0/-/47#tabSkany [podgląd]

    źródła:
    - ślub: Akt małżeństwa: Płock (obecn. woj. mazow.), rok 1850, nr aktu 17 [indeks na http://geneteka.genealodzy.pl/] http://szukajwarchiwach.pl/50/155/0/-/47#tabSkany [podgląd]
    ...

    Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiej, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
    Baza jest uzupełniana codziennie
    — bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


    Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

    Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

    Cytuj: Maria Jadwiga Minakowska, Wielka genealogia Minakowskiej (Wielcy.pl), wydanie z 03.05.2025.
    © 2002-2025 Dr Minakowska Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie
    IP: 3.12.163.164