Білоруська мова Deutche sprache | English language Français | Lietuvių kalba Latviešu valoda | Język polski Українська мова | Žmonių indeksas Temų rodyklė |
W swoim wstępnym przemówieniu Pan Stanisław Małachowski, marszałek Sejmu, zwrócił uwagę na potrzebę rozróżniania spraw występujących na pozór jako mało istotne, które jednak po głębszym zastanowieniu mogą okazać się niezwykle ważne. Komisariat, którego powstanie jest planowane, dają nadzieję na poprawę przyspieszenia działań wojskowych przy jednoczesnym oszczędzaniu finansów Unii.
W dyskusji podkreślono, że kontrola nad wydatkami wojskowymi i uniformami może przyczynić się do znaczącej oszczędności, jednak pojawiły się obawy odnośnie do zbyt dużej koncentracji władzy w rękach jednej instytucji. Istotnym aspektem okazała się kwestia Komisariatu - jego struktura oraz podległość innym organom rządu Unii. Podniesiono również zastrzeżenia co do zarządzania skarbcem i konieczności unikania potencjalnych konfliktów prawnych.
W trakcie debaty nie zabrakło odniesień do konieczności zabezpieczenia interesów producentów krajowych i dbałości o dobro publiczne, a także zachowania ostrożności, aby nie naruszać już ustanowionych praw.
Wyjaśniono, że projekt dotyczący Komisariatu był szeroko dyskutowany i modyfikowany, m.in. w domu Marszałka Sejmu. Pan Stanisław Małachowski zapewnił, że projekt nie narusza istniejącego prawa, choć pojawiały się głosy wskazujące na możliwe kolizje prawne.
Pod propozycją, aby zaopatrzenie wojska w mundury należało do kompetencji Komisariatu, większość posłów opowiedziała się za - afirmatywne głosy przeważyły (54 afirmatyw, 42 negatyw po liczeniu kresek sekretnych).
Decyzje wzbudziły emocje i dyskusje wśród posłów, widać po stronach widać dążenie do optymalizacji i efektywności zarządzania Unią, ale także ostrożność i konserwatyzm wobec zmian.
Obrady zostały przerwane i planowane jest ich wznowienie w czwartek, 11 marca o godzinie 10.
Today's session at the Congress, presided over by Speaker Stanisław Małachowski, was largely devoted to articulating the need for more efficient military provisioning through the establishment of a commissariat – a concept that has seen both fervent support and substantial resistance.
Secretary Jan Łuszczewski read the newly revised project, which envisions the commissariat as a means to expedite military supplies while saving on Treasury expenses.
Notable debate included Prince Sapieha's caution against hastily granting extensive powers to an undescribed body and insistence on clear designation of its scope and authorities. Representative Kazimierz Wężyk of West Poland stressed the potential economic benefits of centralizing military procurement.
Representative Jan Lipski from East Poland-Ukraine argued for the importance of involving local craftsmen, such as shoemakers, in military uniforms' provision to prevent financial imbalances and encourage accountability.
The debate ranged over the commissariat's exact role, its relationship to existing military and financial commissions, and the specificity of its powers. Wojciech Suchodolski, Representative from Chełm in Lithuania-Belarus, opposed the proposal, citing the potential for wasteful expenditure at a time when military funding is scarce.
Supporters of the initiative, like Representative Józef Wołłowicz from Poland-Ukraine, stressed the significance of even the smallest savings, which can accumulate into substantial benefits over time.
As the representatives from across the Union of Poland-Ukraine and Lithuania-Belarus discussed different perspectives on the project, Speaker Małachowski urged for consensus and decision-making to avoid protracted debates and focus on the Union's well-being.
Eventually, after thorough discussions and secret ballot voting, the proposition that the commissariat should handle the provision of military uniforms prevailed by a margin of 54 affirmatives to 43 negatives.
The next Congress session is scheduled for Thursday, March 11, at 10 am, where this topic, among others, will continue to be a key point of discussion.
Tematy: Marszałek Sejmu Stanisław Małachowski; Przysięga niezłożona przez niektórych posłów; Komisariat Wojskowy a oszczędności skarbu; Przepisy dotyczące umundurowania i dostarczania potrzeb wojskowych; Dyskusja o zakresie władzy i strukturze Komisariatu; Debaty nad artykułami mundurowymi i ich dostawą; Praca Komisji Wojskowej i jej relacja do Komisariatu; Przydział fabrykacji mundurów – Szewcy kontra Komisariat; Przytoczenie praw i konstytucji obwiązujących Sejm; Głosowania i kwestie sporne dotyczące projektu ustawy; Postulaty zwiększania produkcji krajowej w kontekście zaopatrzenia wojska.;
Topics: Sejm Marshal Stanisław Małachowski; Unsworn deputies; Military Commissariat and treasury savings; Regulations on uniforms and supply of military needs; Discussion on the scope of authority and structure of the Commissariat; Debates over uniform articles and their delivery; Work of the Military Commission and its relation to the Commissariat; Allocation of uniform production - Cobblers versus the Commissariat; Invocation of laws and constitutions governing the Sejm; Voting and contentious issues regarding the bill proposal; Proposals for enhancing national production with regard to military supply.;
Prisijunkite arba užsiprenumeruokite Minakowskio didžiąją genealogiją (Wielcy.pl), kad pasiektumėte šį skyrių.
Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiej, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
Baza jest uzupełniana codziennie
— bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!
Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.
Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi