Білоруська мова Deutche sprache | English language Français | Lietuvių kalba Latviešu valoda | Język polski Українська мова | Žmonių indeksas Temų rodyklė |
W nieobecności Pana Prezydenta, Pan Stanisław Małachowski, marszałek Sejmu, apelował o przyspieszenie działań i unikanie opóźnień w procesie decyzyjnym kluczowej dla kraju legislacji. Debatę otworzył Pan Jan Łuszczewski, sekretarz, czytając nową propozycję praw, które podlegały dziś dyskusji.
Sekretarz Łuszczewski odczytał fragment Artykułu VI., który przekształcono już w prawo. Wyraża on zasadę, że Unia ma być wolna i niezależna, zjednoczona i nienaruszalna, z prawem stanowienia prawa wyłącznie przez Izba Poselska. Następnie przedyskutowano nowy punkt dotyczący samodzielnego stanowienia o zobowiązaniach publicznych przez Parlament, który jednomyślnie przyjęto.
Pan Wojciech Świętosławski, poseł z Wołynia wnioskował o dopisanie zapisu, że armia nie może być redukowana, co poparł Pan Dezydery Leszczyński, poseł z Inowrocławia.
Pan Jan Suchorzewski, poseł z Kalisza, argumentował, że liczba wojska jest istotna, z uwagi na doświadczenia Polski od 1717 roku, gdy redukcja sił zbrojnych przyniosła nieszczęścia dla kraju. Inni posłowie podjęli te wnioski, podkreślając potrzebę transparentności i odpowiedzialności przy wydatkowaniu funduszy publicznych na siły zbrojne.
Pan Łukasz Bniński, poseł z Poznania, z uwagą odniósł się do znaczenia urzędów i orderów w stanie republikańskim, proponując, by tylko urzędy użyteczne były utrzymywane. W dyskusji padały postulaty dotyczące wyboru urzędników przez obywateli oraz obrony świętości przysięg i paktów konwentów.
Książę Kazimierz Sapieha, marszałek konfederacji litewskiej, wyraził obawę przed konfliktem tronu z narodem, podkreślając, że każdy wzrost władzy króla wymaga rozważnego ograniczenia i kontroli przez naród.
Ostatecznie, mimo różnych opinii i dyskusji na temat prerogatyw tronu, sposobu wyboru urzędników oraz znaczenia ministerstw, zdecydowano o zawieszeniu rozpraw i przełożeniu dalszego ciągu obrad na kolejny poniedziałek.
Kolejne posiedzenie będzie ważnym testem zdolności Sejmu do rozstrzygnięcia kluczowych kwestii dotyczących wewnętrznego zarządzania Unią oraz równowagi między władzą wykonawczą a prawodawczą.
With the President unable to attend, Speaker Stanisław Małachowski encouraged swift proceedings to avoid delays in this pivotal work for the Union. General Secretary Jan Łuszczewski was then asked to read legislative proposals set for decision-making.
General Secretary Łuszczewski articulated the ethos of the Union's future - a perpetual and indivisible entity, sovereign and self-governing within the Polish-Ukrainian States. A unanimous approval followed for the point stating that taxes for public expenditure are to be decided upon by the Union itself.
The ongoing concern for military strength was raised by Representative Wojciech Świętosławski, with backing from Inowrocław's Deputy Leszczyński, suggesting that the nation's defense should never be weakened.
Representative Suchorzewski from Kalisz argued for a guarantee that citizens' military taxes would not be misappropriated. This proposition received support from Pińsk's Representative Mateusz Butrymowicz, with a reminder from Bracław's Deputy Wawrzecki that it should be duly considered later.
The consensus emerged to maintain a dedicated military, loyal only to the Union, with treaty-making exclusively under its purview. As the topic shifted to the selection of officials, Senator Franciszek Jerzmanowski from Łęczyca cautioned against infringing upon past agreements with the President, suggesting excision of elements that contradicted prior covenants.
Poznań's Deputy Łukasz Bniński critiqued titles and honors as vestiges of ambitions and inequality within a republican state. He proposed that only useful offices be maintained and executed efficiently.
Podlasie's Representative Kazimierz Wężyk-Rudzki highlighted the justness of local selection for Senators and Officials. He believed local selection would ensure representation by those genuinely invested in their territory and its governance. He proposed recommendations rather than official nominations for vacant positions to avoid intrigues that plague regional administrations.
Prince Adam Czartoryski from Lublin advised caution in reducing or changing offices, as they serve as rewards for meritorious service to the homeland, given the already sparse opportunities available.
Wolin's Deputy Świętosławski called for transparent proceedings and key clarifications regarding the duration and nature of ministerial offices and whether the court ministries are necessary or superfluous.
Ignacy Zakrzewski from Poznań voiced for the necessity of certain ministers and their role in a republican system. He favored lifetime appointments for enhanced efficiency in office.
Deputy Potocki, the Under Secretary of Internal Affairs for Lithuania-Belarus, advocated for the decision-making power regarding offices to rest with the Union, asserting it wasn't a question of number or authority but the higher will in appointments.
Poznań's Augustyn Gorzeński found it challenging to reconcile the undeniable prerogatives of the throne with the constraints of local choice for vacant positions. He urged adherence to the customs and dignities agreed with the President.
Debate continued over the appropriateness of suggestions from various delegates related to civil service appointments and their alignment with the President’s prerogatives. The concerns also included minimizing needless offices and ensuring faithfulness to prior governmental agreements.
Finally, the session was adjourned until the following Monday, allowing time to consult with the President on outstanding issues.
(Note: This translation does not include every detail or every speaker mentioned in the original text due to constraints on length and complexity.)Tematy: Sesja Sejmu; Marszałek Sejmu Stanisław Małachowski; Ustalanie prawa; Wolność i niepodległość Rzeczypospolitej; Ustalanie podatków i ich rozkład; Utrzymanie wojska; Propozycje dotyczące zmian w wojsku; Dekrety dotyczące urzędów i urzędników; Zachowanie paktów konwentów; Decyzje dotyczące ministeriów i nadworności; Zawieszenie Sejmu;
Topics: Sejm Session; Marshal of the Sejm Stanisław Małachowski; Lawmaking; Freedom and independence of the Polish-Lithuanian Commonwealth; Taxation and distribution; Army maintenance; Proposals for changes in the military; Decrees on offices and officers; Preservation of convent pacta (agreements); Decisions on ministries and court; Suspension of the Sejm Session;
Prisijunkite arba užsiprenumeruokite Minakowskio didžiąją genealogiją (Wielcy.pl), kad pasiektumėte šį skyrių.
Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiej, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
Baza jest uzupełniana codziennie
— bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!
Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.
Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi