Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowski, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

M Emil Bolesław Chaberski (ID: teatr.17998.1)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Dalszy związek rodzinny z potomkami Sejmu Wielkiego (poza Genealogią potomków Sejmu Wlk.)
Uwaga! Tej osoby nie ma w Genealogii potomków Sejmu Wielkiego.
Dzięki uprzejmości autora zaglądasz teraz do Wielkiej Genealogii Minakowskiego (Wielcy.pl),
która jest od niej 10-krotnie większa (1.200.000 osób),
ale korzystanie z niej kosztuje 79 zł rocznie.
Zaloguj się
Autor za swoją pracę nie bierze ani grosza z budżetu państwa. Pomóż mu!

Ranking WGM: 795.076 (top 67%), Liczba łóżek od MJM: (brak koligacji) [wyłącz kolorowanie] [?]


bohater Czy wiesz kto to jest (1938), bohater Wiki, człowiek teatru

ilustracja

Rodzice

ilustracja
  • Zaloguj się
  • Urodzony prawdopodobnie w roku 1860
  • zmarł
 
  • Zaloguj się
  • Urodzona prawdopodobnie w roku 1860
  • zmarła
rodzice Zaloguj się
?1860-
   Zaloguj się
?1860-
|    |
2    3



|
Emil Bolesław Chaberski, bohater Czy wiesz kto to jest, 1891-1967

śluby i dzieci, wnuki, i do prawnuków

ilustracja
  • żona (ślub: około 1910): Zaloguj się ?1900-
  • ilustracja
  • żona (ślub: około 1910): Zaloguj się ?1900-
  • Uwagi

    • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1900-1980”, t. II, PWN Warszawa 1994:

      CHABERSKI Emil Bolesław (28 V 1891 Kraków - 14 IX 1967 Warszawa), aktor, reżyser, dyrektor teatru
      Był synem Hilarego i Marii Ch., mężem najpierw Idalii Chaberskiej, później aktorki Hanny Różańskiej. Po ukończeniu gimn. w Krakowie, uczył się tu przez dwa lata w Szkole Dram. M. Przybyłowicza; w kwietniu 1907 na popisie szkoły w t. krak. grał Łapkę („Nikt mnie nie zna"), latem t.r. z zespołem uczniów szkoły występował w Rzeszowie i Okocimiu k. Bochni; związany z PPS, kierował amat. zespołem robotniczym na przedmieściu Krakowa (wystawił „Tkaczy"). W 1908 ukończył szkołę z odznaczeniem. Na sez. 1908/09 został zaangażowany przez A. Zelwerowicza do T. Polskiego w Łodzi, gdzie debiutował 17 IX 1908 w roli Kuby („Wesele"); inne role w tym sez.: Simple („Wesołe kumoszki z Windsoru"), Grzela („Szkoła żon"). W zespole Zelwerowicza pozostał także w sez. 1909/10 i 1910/11 i grał w Łodzi a także w objazdach, m.in. w Kaliszu i Piotrkowie (wrzesień 1909), Kijowie (marzec 1911). Już podczas swej praktyki scen. u Zelwerowicza, Ch. współpracował z nim jako reżyser. W 1911 wyjechał na pół roku do Niemiec na studia teatralne. W pocz. 1912 dorywczo występował w Łodzi (m.in. w styczniu w T. Wielkim w „Miłostkach"), a w sez. 1912/13 znowu był aktorem łódz. T. Polskiego. Również w Łodzi prowadził w tym czasie amat. t. robotniczy (przedstawienia m.in. w parku Wenecja, kinematografie „Iluzjon"), za co był aresztowany i więziony. W 1913 zorganizował i prowadził (jeszcze w listopadzie t.r.) objazdowy zespół zaw. pn. T. Artystyczny, który planował występy w Królestwie Pol., na Litwie, Podolu, Wołyniu i w centralnej Rosji, jednak wskutek zakazu władz musiał pozostać w Sosnowcu, gdzie występował w teatrze w sez. 1913/14. W 1915 jako poddany austr. został ewakuowany do Rosji. Występował w Moskwie: od sierpnia 1915 w zespole T. Polskiego pod kier. B. Skąpskiego w gmachu T. Kameralnego (m.in. grał Pana Młodego w „Weselu"), nast. w T. Polskim Narodowym pod kier. B. Szczurkiewicza, a od marca 1916 w T. Polskim pod dyr. A. Szyfmana, gdzie grał m.in. Kaspra („Wesele"), Lechona („Lilia Weneda"), Władysława („Lekkomyślna siostra"). W sierpniu 1916 przeniósł się do Kijowa, gdzie w sez. 1916/17 i 1917/18 występował w T. Polskim pod dyr. F. Rychłowskiego (m.in. jako Wysocki - „Noc listopadowa"), a w maju i czerwcu 1918 w Nowym T. Polskim pod kier. J. Osterwy. W Kijowie współpracował jako aktor z wytwórnią film. A.A. Chanżonkowa. W 1919 nadal w Kijowie, występował pod kier. S. Wysockiej: w Młodym T. Polskim (lipiec-sierpień) i T. Polskim (wrzesień), m.in. jako Natan („Sędziowie"). W sez. 1919/20 należał do zespołu T. Polskiego pod dyr. B. Skąpskiego w Mińsku Litewskim; grał tu m.in. Konrada („Dziady"), Kirkora („Balladyna"). Na sez. 1920/21 zaangażował się jako aktor i reżyser do T. Miejskiego we Lwowie, gdzie wystawił w swej reżyserii: „Cyganerię warszawską” (grał Ryszarda), „Elektrę” F. Płażka, „Sędziów"; grał rolę tyt. w komedii „Klaudiusz”. W 1921 przeniósł się do Warszawy i na scenach stołecznych pracował do wybuchu II wojny światowej. Odtąd w zasadzie przestał występować i poświęcił się wyłącznie reżyserii; grywał jeszcze tylko sporadycznie, np. w listopadzie 1926 dublował w T. Letnim W. Waltera w „Figlach politycznych”. W Warszawie zaangażowany do T. Rozmaitości, w sez. 1921/22-1923/24 reżyserował sztuki wystawiane przez ten zespół (część na scenie T. Letniego), m.in. „Dzieje salonu” (1921), „Cyda” (1922), „Wieczór Trzech Króli” (1923); w sez. 1923/24 wraz z A. Fertnerem reżyserował też w T. Letnim lekki repertuar komediowy, gł. farsy, m.in. cieszącą się ogromnym powodzeniem (sto kilkanaście przedstawień) sztukę „Pan naczelnik to ja”. W sez. 1924/25 był reżyserem T. Narodowego i Letniego, od lipca 1925 dyr. i głównym reżyserem T. Letniego (reżyserował też niekiedy w sez. 1927/28 w T. Narodowym). Od sez. 1928/29 objął dyrekcję T. Narodowego, nadal kierując T. Letnim i do końca sez. 1930/31 byt dyr. wszystkich scen dram. T. Miejskich (Narodowy, Letni i Nowy); zasługą Ch. było zorganizowanie sceny filialnej T. Narodowego - T. Nowego w Salach Redutowych T. Wielkiego (otwarcie 14 XII 1928). Od sez. 1931/32 do kwietnia 1934 był znowu dyr. tylko T. Letniego (nadal sporadycznie reżyserował w T. Narodowym). Od kwietnia do sierpnia 1934 należał do zarządu zrzeszenia aktorów, kierującego byłymi scenami miejskimi. W sez. 1934/35- 1935/36 należał do zespołu reżyserów TKKT i pracował niemal na wszystkich jego scenach. W 1934-36 współpracował też z warsz. T. Wielkim i reżyserował: „Straszny dwór”, „Pajace” i „Dybuka”. W 1935-38 reżyserował operetki, komedie muz. i farsy w t. Wielka Rewia (okresowo pn. Wielka Operetka), wystawił „Przygodę w Grand Hotelu”, „Kawiarenkę” R. Benatzky'ego, „Potasz i Perlmutter”, „Zakochaną królową”, „Tancerkę z Andaluzji”, „Dudka”. W 1937-38 współpracował z T. Kameralnym, gdzie wystawił: „Małżeństwo”, „Skandal w rodzinie” i „Dom wariatów”. W okresie międzywojennym reżyserował też gościnnie poza Warszawą: w 1924 w T. Miejskim w Łodzi („Cyd"), w 1929 w T. Nowym w Poznaniu („Panienka z dancingu"), w 1937 w T. Letnim w Łodzi („Małżeństwo"). Współpracował jako reżyser z t. radiowym. W czasie II wojny świat. w teatrze nie pracował. Był udziałowcem spółki aktorskiej prowadzącej bar-restaurację „Pod Znachorem” w Warszawie. Po wojnie pocz. współpracował z teatrami w Krakowie i Poznaniu. W lipcu 1945 reżyserował w krak. T. im. Słowackiego „Skiza”, w grudniu t.r. w pozn. T. Polskim „Pana Jowialskiego”, w marcu 1946 znowu w T. im. Słowackiego „Zamach"-, który powtórzył w sierpniu 1946 w Poznaniu. Od wiosny 1946 i nast. w sez. 1946/47 był dyr. krak. T. Kameralnego TUR. Potem pracował w Poznaniu. W sez. 1947/48 w T. Polskim był dyr. (do stycznia 1948), nast. reżyserem; w sez. tym reżyserował też gościnnie w T. im. Bogusławskiego w Kaliszu („I ty poznasz Marylę”, „Pan inspektor przyszedł"). W sez. 1948/49 był reżyserem pozn. T. Nowego. Podczas pobytu w Poznaniu współpracował jako pedagog ze Studiem Dram. przy T. Polskim pod kier. N. Młodziejowskiej. W sez. 1949/50 był dyr. i kier. artyst. Objazdowego T. Dramatycznego Domu Wojska Pol. w Warszawie, w sez. 1950/51 reżyserem tego teatru pn. T. Domu Wojska Pol.; w 1951 gościnnie reżyserował „Świerszcza za kominem” w T. Miejskim w Świdnicy. W sez. 1952/53-1954/55 był kier. artyst., a 1954/55 także dyr. T. Dramatycznych w Szczecinie. Od 1 I 1956 do 30 IX 1957 dyr. i kier. artyst. T. im. Jaracza w Łodzi; w 1955-58 również prof. i rektorem łódz. PWSA. W 1957 powrócił do Warszawy. Od 1 X 1957 do końca sez. 1961/62 był dyr. i kier. artyst. T. Młodej Warszawy (od 1 I 1958 pn. T. Klasyczny) oraz jego drugiej sceny T. Rozmaitości. W 1962 przeszedł na emeryturę. W marcu 1963 reżyserował jeszcze „Cyda” w T. Ziemi Łódzkiej. Po wojnie często współpracował z t. muz.: na scenach operowych reżyserował w Poznaniu „Niziny” (1950), we Wrocławiu „Bunt żaków” (1951, z A. Popławskim), w Łodzi „Traviatę” (1955), „Madame Butterfly” i „Pajace”, w Gdańsku „Don Juana” (1959), w Warszawie „Hrabinę” (1960).
      Miał wszechstronne zainteresowania. Tłumaczył sztuki teatr. z wielu języków obcych. W okresie międzywojennym reżyserował pol. filmy: „Iwonka” (1925), „Tajemnica starego rodu” (1928, z Z. Gniazdowskim), „Kobiety nad przepaścią” (1938, z M. Waszyńskim), „Żona i nie żona” (1939); opracował dialogi do „Chama” (1931). Był laureatem Państw. Nagrody Artyst. II st. (1955). Od 1961 był członkiem zasłużonym SPATiF-ZASP, wiceprezesem Kapituły członków zasłużonych. Jako aktor występował na scenie dość krótko (tylko kilkanaście lat w ciągu ponad pięćdziesięcioletniej działalności) i choć nie odmawiano mu zdolności i dobrych warunków scen. („szczupły, o kruczych włosach, czarnych płonących jak przysłowiowe dwa węgle oczach”, jak pisał W. Biegański), resztę kariery poświęcił kierowaniu scenami, a przede wszystkim reżyserowaniu. Należał do czołówki reżyserów pracujących w t. warszawskich w okresie międzywojennym. Jego dorobek b. bogaty ilościowo, pod względem jakości bywał nierówny. Według S. Marczaka-Oborskiego pracując na kilku scenach miejskich (gł. w T. Letnim i Narodowym) „w ciągu sezonu potrafił jak nic sprokurować dziesięć albo i kilkanaście premier” [...] „robiło to wrażenie produkcji taśmowej. Przynosiło mu to zapewne niemało profitu, ale i kosztowało drogo. Równocześnie bowiem miał on duże ambicje i poważne zamierzenia, chciał konkurować z największymi, biorąc na warsztat Słowackiego, Wyspiańskiego, F. Schillera - w Narodowym. Wtedy jednak trochę nieufnie patrzono na te wzloty sztampowego producenta komedyjek z Teatru Letniego. Chaberski miał więcej rozmachu i wyobraźni od Karola Borowskiego i nie gorzej znał fach, nie był mniej pracowity od Zelwerowicza, a jednak jego renoma artystyczna była najbardziej dwuznaczna w tej trójce najczynniejszych reżyserów wielkich scen stołecznych”. Według Marczaka-Oborskiego także: „z czasem wyrobił sobie świetne wyczucie waloru aktora i umiał nim operować w komponowaniu spektaklu, chętnie też próbował stosować wynalazki inscenizacyjne ofiarowane przez Wielką Reformę. Z tym wszystkim nie był osobowością twórczą wielkiego formatu, w sposób eklektyczny posługiwał się zarówno formułami scenicznymi, jak i formułkami repertuarowymi. Lekko przechodził od bzdurnych komedyjek do arcydzieł dramatu. Wszelako żadnemu innemu reżyserowi Teatr Narodowy w okresie dwudziestolecia nie zawdzięczał tylu sukcesów”. „Prawdziwą sensacją teatralną” stało się przedstawienie „Don Juana” J. Zorilli, z J. Węgrzynem w roli tyt. (T. Narodowy, 1924; utrzymywało się na afiszu przez kilka lat); Ch. „wyreżyserował sztukę z nadzwyczajnym pietyzmem i sumiennością. Widowisko pochłaniało uwagę szybkością przesuwanych wydarzeń, barwnością, swobodą, potoczystością i lekkością ruchów” pisał w rec. J. Lorentowicz. Udana była pol. prem. „Króla Agisa” (30 IX 1927), chwalona szczególnie za oryginalne poprowadzenie partii chóru i dobre sceny zbiorowe. Z powodzeniem wystawił w T. Narodowym dwa dramaty Wyspiańskiego, znane w Warszawie dotąd tylko we fragm.: „Lelewela” (1928) i „Legion” (1930; na scenie T. Wielkiego). Dzięki „starannej, monumentalizującej reżyserii” (E. Krasiński), szczególnie prem. „Legionu” stała się prawdziwym wydarzeniem teatralnym. Następnym jego sukcesem było przedstawienie „Pana Jowialskiego” (1928; wznowienie 1933), spektakl „Zabawnie zgalwanizowany dzięki prezentacji zróżnicowanych stylów gry komicznej” (Marczak-Oborski), w reżyserii Ch. „pełnej werwy, rozfiglowanej a sensownej” (A. Grzymała-Siedlecki). Na zasadzie „zderzenia wielkich indywidualności aktorskich” rozegrał Ch. dramatycznie „Don Carlosa” (1932), w którym wg opinii Marczaka-Oborskiego wydobył fabułę romantyczną i rodzinną, a nie polityczną. Przy tych przedstawieniach współpracował z wybitnymi scenografami: W. Drabikiem („Don Juan”, „Król Agis”, „Lelewel”, „Legion") i K. Fryczem („Don Carlos"). Inne ważne inscenizacje Ch. w T. Narodowym, to wprowadzone na scenę dramaty pol. autorów współczesnych: „Wiosna narodów w cichym zakątku” (1929), „Dzień jego powrotu” (1931), „Fortepian” (1932). W T. Letnim reżyserował „nieporównanie więcej od kogokolwiek w całym okresie dwudziestolecia” (Marczak-Oborski); wystawiał tam przede wszystkim tzw. repertuar lekki - komedie i farsy, „zawsze z kulturą, smakiem i umiarem” (J. Fruhling), „z dużym znawstwem stylu i rytmu” (W. Lipiec), b. często z gwiazdami dramatu; w okresie jego kierownictwa T. Letni był na znakomitym poziomie, choć był to niewątpliwie t. bulwarowy.
      Po II wojnie świat. jego dyrekcje były rozmaicie oceniane. Miał dobry sez. 1946/47 w Krakowie i dwa nast. w Poznaniu (wprowadził ambitny repertuar), starał się ten poziom utrzymać w Szczecinie, ale zdecydowanym niepowodzeniem zakończyła się jego dyrekcja w Łodzi, po której był krytykowany za przypadkowy dobór repertuaru. Najważniejsze insc. powojenne Ch. to przede wszystkim: „Wariatka z Chaillot” (pol. prem. Kraków, 7 VI 1947), „Rozbitki” i „Zagadnienie rosyjskie” (Poznań, T. Polski 1947), „Matka” wg M. Gorkiego (Warszawa, 1949), „Mieszczanie” (Szczecin, 1952; Warszawa, 1959), „Don Car los” (Szczecin, 1953; Łódź, 1956), „Wilhelm Tell” (Szczecin, 1955), „Bolesław Śmiały” i „Skałka” (Warszawa, T. Klasyczny 1958), „Drzewa umierają stojąc” (Warszawa, T. Rozmaitości 1958), „Pan Jowialski” (Łódź, 1956; Warszawa, T. Klasyczny 1960), „Cyrulik sewilski” (Warszawa, T. Klasyczny 1962). Wychowany w kulcie dla klasyków, jako reżyser odnosił się zawsze z szacunkiem i pietyzmem do tekstu dramatu; także „honorował z lubością pewien wykwint, finezję i elegancję scenicznej roboty. Przepadał za czystością, klarownością środków wyrazu, za ich zawsze racjonalną motywacją” (B. Danowicz). Wspominany był jako człowiek wielkiej kultury, erudyta, świetny pedagog, życzliwy światu i ludziom, taktowny i uprzejmy, słowem „uroczy człowiek i artysta”, „wytrawny koneser teatru i sztuki”, który wprowadzał do teatru „ducha niepowszedniej tolerancji i szerokiej, humanistycznej wiedzy” (Danowicz).

      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 2: teatr.17998.1
      Epitafium na cm. Powązkowskim:
      EMIL CHABERSKI
      1891-1967
      PROFESOR ZWYCZAJNY
      .REŻYSER.PEDAGOG.
      .INSCENIZATOR.
      SCENY POLSKIEJ
      DŁUGOLETNI DYREKTOR
      TEATRU NARODOWEGO

      S. Łoza, Czy wiesz kto to jest, Warszawa 1938 - loza.563

    źródła:
    - pogrzeb: Urz. M. st.W-wy http://cmentarze.um.warszawa.pl/pomnik.aspx?pom_id=3814
    ...

    Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiego, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
    Baza jest uzupełniana codziennie
    — bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


    Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

    Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

    Cytuj: Marek Jerzy Minakowski, Wielka genealogia Minakowskiego (Wielcy.pl), wydanie z 26.04.2024.
    © 2002-2024 Dr Minakowski Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie

    Thank you for using
    my website Sejm-Wielki.pl

    This is part of The Great Minakowski Genealogy (Wielcy.pl), which contains the genealogy of 1,200,000 people from the Polish elite from the Middle Ages to Today.

    What you see here is the free portion (about 12%).
    Please support me so that it can continue to be available for free.

    Just subscribe to the full version (Wielcy.pl) and this window will not appear.

    Marek Jerzy Minakowski

    1-year subscription (79 zł)
    lifetime subscription (390 zł)

    log in if you already have an account here

    Close this window for now

    IP: 3.15.218.254