„Słownik biograficzny teatru polskiego 1900-1980”, t. II, PWN Warszawa 1994:
CEDZYŃSKA, Cedzińska, Julia, także J. Pilch-Cedzyńska, J. Pilch-Barańska (20 III 1882 Kraków - po 1950), aktorka, śpiewaczkaWychowywała się i uczyła w Krakowie. W pierwszej poł. 1902 zaczęta występować w krak. T. Ludowym pod dyr. S.
Knake-Zawadzkiego. Pozostała na tej scenie w okresie letnim t.r. i powróciła tu latem 1903; grała m.in. Pinderską („Królowa przedmieścia"), Timi („Za oceanem"), Antosię („Popychadło"). Według podanych przez nią informacji od 1902 występowała też na scenie T. Miejskiego w Krakowie, ale afisze tego nie potwierdzają, więc być może tylko tam statystowała. W sez. 1905/06 występowała w Lublinie pod dyr. W.
Dolskiego i Cz.
Wiśniewskiego (grała Ruczkowską - „Żołnierz królowej Madagaskaru"), później w zespole J.
Myszkowskiego; od czerwca 1908 w Lublinie pod dyr. T.
Pola, w sez. 1908/09 w Płocku u H.
Czarneckiego oraz w innych zespołach prowincjonalnych. Od ok. 1914 występowała w objazdowych zespołach operetkowych złożonych z aktorów krak.; w 1. późniejszych w zespole H.
Czarneckiego, m.in. latem 1917 w Kielcach, jesienią 1918 w Radomiu, latem i jesienią 1919 we Włocławku i Ciechocinku, w sez. 1919/20 w Sosnowcu, gdzie śpiewała m.in. Petronelę („Student żebrak"). Od listopada 1920 do czerwca 1921 występowała w działającym na terenach plebiscytowych zespole Górnośląskiego T. Narodowego pod dyr. H.
Cepnika i grała m.in. Dyndalską („Damy i huzary"). W listopadzie i grudniu 1921 była w zespole T. Rozmaitości (było to zrzeszenie aktorskie) w Kaliszu, w drugiej poł. sez. 1921/22 w T. Miejskim w Sosnowcu, w 1922-23 w objazdowym zespole operetkowym z Krakowa pod dyr. T.
Pilarskiego i z nim m.in. w Przemyślu, Stanisławowie, Białymstoku (1922) i Kielcach (1923), w 1923 w zespole Operetki Krakowskiej (także T. Nowości) pod dyr. T.
Pilarskiego, m.in. w Toruniu, Grudziądzu, Kaliszu, Tarnowie. W 1923-24 występowała w T. Nowym w Poznaniu, 1924-27 w Sosnowcu. Od 1930 do końca sez. 1933/34 należała do zespołu T. Miejskiego w Toruniu; grała tu w komediach, farsach i operetkach, m.in. takie role, jak: Aurelia („Czekoladowy żołnierz"), Mirabella („Baron cygański"), Rozalia („Pani X"), Mazaubran („Florette i Patapon"), Klotylda („Mąż z grzeczności"), Michasiowa („Panna Maliczewska"). W sierpniu 1934 występowała z zespołem artystów operetki pozn., m.in. w Płocku. Następnie do 1937 występowała dorywczo w Krakowie, później pracę na scenie przerwała jej choroba i II wojna światowa. Po wojnie, w sez. 1946/47 występowała w T. Ziemi Opolskiej w Opolu, gdzie grała m.in. Marię Łanową („Dom kobiet"), Janinę („Cień"), Babcię („Spadkobierca"). W 1947-50 przebywała w Schronisku Aktorów w Kopańcu na Dolnym Śląsku. Później mieszkała w Krakowie.