Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowska, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

Ż Anna Maria Kitschman (ID: psb.11575.5)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Dalszy związek rodzinny z potomkami Sejmu Wielkiego (poza Genealogią potomków Sejmu Wlk.)
Uwaga! Tej osoby nie ma w Genealogii potomków Sejmu Wielkiego.
Dzięki uprzejmości autorki zaglądasz teraz do Wielkiej Genealogii Minakowskiej (Wielcy.pl),
która jest od niej 10-krotnie większa (1.200.000 osób),
ale korzystanie z niej kosztuje 79 zł rocznie.
Zaloguj się
Autorka za swoją pracę nie bierze ani grosza z budżetu państwa. Pomóż jej!

Ranking WGM: 413.908 (top 35%), Liczba łóżek od MJM: (brak koligacji) [wyłącz kolorowanie] [?]


bohater Czy wiesz kto to jest (1938), bohater Wiki, człowiek teatru

ilustracja

Rodzice

ilustracja
 
  • Zaloguj się, człowiek teatru
  • Urodzona prawdopodobnie w roku 1859
  • zmarła po 1881
Przodkowie: drzewo "16"drzewo "32"drzewo "64"

pradziadkowie ?    ?    ?    ?
&    &    &    &
?    ?    ?    ?
|    |    |    |
8 | 9    10 | 11    12 | 13    14 | 15
|    |    |    |
dziadkowie Zaloguj się
?1820-
   Zaloguj się
?1820-
   ? ?
|    |    |    |
4    5    6    7



 


|    |
rodzice Zaloguj się, bohater PSB
1854-1917
   Zaloguj się, człowiek teatru
?1859-1881/
|    |
2    3



|
Anna Maria Kitschman, bohater Czy wiesz kto to jest, 1895-1967

śluby i dzieci, wnuki, i do prawnuków

ilustracja
  • Mąż (ślub: około 1910): Zaloguj się ?1890-
  • Stryjowie lub wujowie oraz ciotki, i kuzynki

    1. M Zaloguj się bohater PSB , artykuł w Nekrologii , bohater Wiki , człowiek teatru 1854-1917
      ■  & Zaloguj się człowiek teatru ?1859-1881/ dzieci | Ż Anna Maria Kitschman 1895-1967 |

    Najbliżsi sławni ludzie (wg kryterium PSB)

    W stopniach ° wyrażona liczba ogniw w łańcuchu, w którym każda następna osoba jest dzieckiem, rodzicem lub małżonkiem poprzedniej;
    wersja pełna (przy opłaconym abonamenice) pokazuje wykres powiązania; w wersji darmowej kliknięcie prowadzi do strony o danej osobie.

    1. KITSCHMAN Adolf Henryk (1854-1917) aktor, śpiewak operowy

    Uwagi

    • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1900-1980”, t. II, PWN Warszawa 1994:

      KITSCHMAN, Kitschmann, Kiczman Anda, właśc. Anna Maria K., zamężna Weiner, (9 XII 1895 Wiedeń - 10 X 1967 Kraków), dyrygent, piosenkarka, kierownik muz. teatru
      Była córką Adolfa Kitschmana (zob. t. 1) i Elżbiety K. z Jakubowskich (zob. t. 1). W 1911 ukończyła ze złotym medalem Szkołę Kapelmistrzowską przy Akademii Muz. w Wiedniu. W 1912 odbył się we Lwowie jej debiut kompozytorski - wystawiono operetkę „Paź złotowłosy”, w tymże roku w warsz. T. Nowości, gdzie rozpoczęła pracę jako akompaniatorka, wprowadzono na scenę jej miniaturę baletową „Mazurka”. Jako dyrygentka debiutowała tam 8 VIII 1913 prowadząc prem. pantomimy baletowej z Polą Negri „Sumurun”. W T. Nowości w Warszawie dyrygowała do 1918 (m.in. operetkami „Targ na dziewczęta”, „Figlarne kobietki”, „Florabella"). Skomponowała w tym czasie nową pantomimę baletową dla Poli Negri - „Afrodyta”. Występowała też jako pianistka (28 XI 1915 odbył się jej recital chopinowski), a od 1916 jako piosenkarka i aktorka w warsz. kabaretach: Miraż, Czarny Kot, Argus i na prowincji (1916 - Płock, 1919 - Skierniewice). W sez. 1918/19-1920/21 występowała w objazdach i we Lwowie w założonym i prowadzonym wspólnie z M. Windheimem, W. Kalicińskim i S. Michałowskim kabarecie lit.- artyst. Czwórka (była w nim pieśniarką, autorką, kompozytorką i pianistką). W tym czasie uczyła się śpiewu u W. Flam-Płomieńskiego i 24 VI 1921 wystąpiła na koncercie Tow. Muz. śpiewając arie tyt. z „Toski” i Seliki („Afrykanka"). W 1920 kierowała t. żołnierskim we Lwowie. Od 1922 była dyrygentem w lwow. T. Miejskim, skąd wyjeżdżała na występy gościnne np. do Krakowa (1924) i Stanisławowa (1926). W sez. 1925/26 była kier. muz. kabaretu lit. Semafor. Następnie zamieszkała w Katowicach, gdzie prowadziła zespoły wokalne. Po powrocie do Warszawy w 1933, współpracowała z kabaretami, w 1935 opracowała muz. do przedstawienia „Chorego z urojenia” w T. Aktora. Była korepetytorką solistów w T. Wielkim w Warszawie, opracowała muz. operetki: „Książę Szirazu” (1938), „Tysiąc nocy i jedna” (1938). Zajmowała się też dziennikarstwem. W czasie II wojny świat. została aresztowana w związku ze sprawą I. Syma. W 1944 współpracowała jako kompozytorką z jawnym t. Maska. Po wojnie mieszkała w Krakowie i była muz. realizatorką przedstawień w różnych teatrach. Dyrygowała chórem i orkiestrą w „Mężu doskonałym” (Stary T., 1 IV 1945). Była kier. muz., komponowała muzykę i akompaniowała na fortepianie w kabarecie Siedem Kotów (sez. 1946/47). Od sez. 1945/46 była kier. muz. T. Wesoła Gromadka (potem pn. T. Młodego Widza); dyrygowała orkiestrą do przedstawienia „Beksy” (maj 1945); skomponowała muzykę do przedstawień: „O krasnoludkach i sierotce Marysi” (1945), „Z biegiem Wisły”, „Pinokio” (1946), „Biedulka” (1947), „Królowa śniegu” (1948), „Awantury w Chioggi” (1953, widowisko plenerowe w Barbakanie), „Romantyczni” (1955). Później, już tylko sporadycznie komponowała i opracowywała muzykę do przedstawień w t. krak., np. dla T. Rozmaitości do „Kalifa bociana” (1958) i „Jadzi wdowy” (1959). Była pierwszą w Polsce kobietą-dyrygentem. W 1912-18 popularność przyniosło jej prowadzenie spektakli w warsz. T. Nowości, a potem występy w kabaretach, gdzie w oryginalny sposób, z dużym temperamentem śpiewała własne piosenki, akompaniując sobie przy fortepianie. Była autorką znanych piosenek, m.in. „Pojadę na spacer w Aleje”, „Anda”, „Kniaginiuszka”, „Tata da raka”. W życiu zaw. i pryw. zwykła postępować w sposób niekonwencjonalny. Dosyć przystojna, lubiła ubiorem akcentować swą kobiecość i artyst. profesję. Pod koniec życia bywała popędliwa i współpraca z nią należała do trudnych.
      Środowisko krak. darzyło wielkim uznaniem jej muz. wszechstronność; „to piekielnie zdolna baba, ta Kitschmannka przy fortepianie”, napisał w 1946 K.I. Gałczyński. Po wojnie pracowała nad większymi formami muz.; napisała (z J. Albrechtem) wodewil „Igraszki balonikowe”, rozpoczęła operetkę „Burza nad Helikonem”. Tłumaczyła teksty sztuk, oper i operetek, a także udzielała lekcji (jej uczennicą była m.in. Marta Stebnicka). Swoje wspomnienia, m.in. o kabarecie Czwórka, pt. „Garść wspomnień lwowskich” zamieściła w tomie Dymek z papierosa, Warszawa 1959.

      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 2: teatr.23257.1
      Polski Słownik Biograficzny t. 12 str. 527: psb.11575.5
      S. Łoza, Czy wiesz kto to jest, Warszawa 1938 - loza.1942

    ...

    Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiej, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
    Baza jest uzupełniana codziennie
    — bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


    Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

    Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

    Cytuj: Maria Jadwiga Minakowska, Wielka genealogia Minakowskiej (Wielcy.pl), wydanie z 03.05.2025.
    © 2002-2025 Dr Minakowska Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie
    IP: 3.133.112.141