W stopniach ° wyrażona liczba ogniw w łańcuchu, w którym każda następna osoba jest dzieckiem, rodzicem lub małżonkiem poprzedniej; wersja pełna (przy opłaconym abonamenice) pokazuje wykres powiązania; w wersji darmowej kliknięcie prowadzi do strony o danej osobie.
- KNAPCZYŃSKI Marceli Czesław (1860-1927) aktor 1°
- DĄBROWSKI Ignacy (1869-1932) powieściopisarz, nowelista 9°
- PONIKIEWSKI Marian (1876-1954) inżynier, działacz społeczny i wolnomularski 10°
- SKRZYŃSKI Stanisław Wilhelm (1877-1935) generał brygady WP 10°
- GERSON Wojciech (1831-1901) malarz 11°
- RAKOWSKI Jakub Józef (2 poł. XVIII w.) marszałek ziemi wiskiej w konfederacji targowickiej 11°
- NIEWIAROWSKI Aleksander (1825-1892) literat, dziennikarz, redaktor 11°
- SRZEDNICKI Stanisław Tadeusz Zygmunt (1840-1925) prawnik, Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego Królestwa Polskiego i Rzeczypospolitej Polskiej 11°
- HILCHEN Feliks Stanisław (1886-1943) ekonomista, działacz gospodarczy 12°
- FRYDRYCH Piotr (1806-1879) budowniczy 12°
- MIŁASZEWSKA Joanna (1826- ok. 1900) aktorka 12°
- MALINOWSKI Tomasz (1802- ok. 1880) działacz demokratyczny Wielkiej Emigracji 12°
- KALISKI Feliks (1810-1885) ksiądz, polityk, poseł 12°
- OLIZAR Konstanty (1729- po 1793) podkomorzy włodzimierski, konfederat barski 12°
- ŁYSZCZYŃSKI Adam (1805-1879) lekarz, emigrant, agent polityczny w Serbii 12°
- NAWRATIL Arnulf (1853-1935) chemik, inspektor przemysłowy 13°
- NIEWIAROWSKA Kazimiera (ok. 1890-1927) aktorka, śpiewaczka 13°
- OLIZAR Leonard (1753-1815?) starosta sinicki, pisarz, targowiczanin 13°
- BRZOZOWSKI Karol (1821-1904) poeta, działacz emigracyjny 13°
- STARZYŃSKI Krzysztof Michał Witold (1923-1999), oficer wywiadu, agent brytyjski, działacz polonijny w Nowej Zelandii 13°
Uwagi
„Słownik biograficzny teatru polskiego 1765-1965”, t. I, PWN Warszawa 1973: KORDECKA Maria, zamężna Knapczyńska (ok. 1880 Warszawa- 19 I 1931 Warszawa), tancerka, aktorkaByła drugą żoną - Marcelego Czesława Knapczyńskiego. Ukończyła warsz. szkołę baletową. Od 1891, a wg innych źródeł od 1894, należała do zespołu baletu WTR. 10 XII 1901 mianowana została drugą solistką. Występowała m.in. w partii Hebe („Przebudzenie się Flory"), w pas de quatre młodych łabędzi i tańcu narzeczonych („Jezioro łabędzie"), w pas de trois „wariacje muz” („Ewa") i wielu innych tańcach solowych. W 1907 przestała występować w balecie i 23 VII tego roku na scenie T. Nowego debiutowała jako aktorka w roli Pani Patapon („Florette i Patapon"). Prasa chwaliła ją za urodę i wdzięk, ale zarzuciła jej braki w dykcji. Odtąd K. należała do zespołu farsy WTR, a po ich likwidacji do zespołu T. Miejskich (do ok. 1925). Występowała stale w farsach, np. w roli Panny na wydaniu („Teść"), Do-Do („W sam czas"), a niekiedy także w dramatach, np. w roli Marusi („Sybir").
„Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.42585.5
„Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.42588.1
Epitafium na cm. Powązkowskim: Ś.P. MARJA KORDECKA ZM. 19.I.1931 R.
Polski Słownik Biograficzny t. 13 str. 104: psb.11885.4
n.197569 Nekrologia Minakowskiej (197569)
źródła:
- pogrzeb: Urz. M. st.W-wy http://cmentarze.um.warszawa.pl/pomnik.aspx?pom_id=37884
|
|