W stopniach ° wyrażona liczba ogniw w łańcuchu, w którym każda następna osoba jest dzieckiem, rodzicem lub małżonkiem poprzedniej; wersja pełna (przy opłaconym abonamenice) pokazuje wykres powiązania; w wersji darmowej kliknięcie prowadzi do strony o danej osobie.
- DYGAT Ludwik (1839-1901) powstaniec z 1863, emigrant 4°
- IZDEBSKI Ignacy Rudolf (1892-1957) pułkownik, działacz sportowy 5°
- MYCIELSKA Karolina (1800-1849) pisarka 5°
- MYCIELSKI Edward (1865-1939) poseł, polityk, przemysłowiec 5°
- MYCIELSKI Stanisław (1864-1933) poseł, działacz gospodarczy 5°
- TARGOWSKI Józef (1883-1952), dyplomata, senator 6°
- MYCIELSKI Franciszek (1832-1901) ziemianin, polityk 6°
- POTOCKI Tomasz (1809-1861) ziemianin, oficer, działacz społeczny, ekonomista, publicysta 6°
- MAZURKIEWICZ Jan Wincenty (1813-1887) powstaniec 1831, demokrata, emigrant 6°
- MESSYNG Aleksander (1852-1893) dziennikarz, literat 6°
- POTOCKI Franciszek Salezy (1877-1949) właściciel dóbr, dziennikarz, polityk konserwatywny, działacz społeczny 6°
- ŚWIĘCICKI Wacław (1848-1900) działacz socjalistyczny, poeta 6°
- LISICKA Anna (1829-1916) pisarka, autorka esejów z zakresu muzyki 6°
- SANGUSZKO Roman Władysław (1901-1984) ziemianin, hodowca koni 7°
- MYCIELSKI Jerzy (1856-1928) historyk, historyk sztuki, profesor UJ 7°
- SANGUSZKO Eustachy Stanisław (1842-1903) marszałek krajowy, namiestnik Galicji 7°
- SUŁKOWSKI Antoni Ryszard (1844-1909), ordynat na Rydzynie 7°
- ŚWIĘCICKI Tadeusz Stanisław (1893-1973) dziennikarz, publicysta 7°
- SAPIEZYNA Jadwiga (1806-1890) filantropka 7°
- SUŁKOWSKI August Antoni (1820-1882), ordynat na Rydzynie 7°
Uwagi
„Słownik biograficzny teatru polskiego 1765-1965”, t. I, PWN Warszawa 1973: KOPCZEWSKI Karol (1856 Warszawa - 17 VIII 1906 Warszawa), aktor, reżyser, dyr. teatruBył synem Adolfa K. i Julii ze Świderskich, mężem => Filipiny K. Po ukończeniu gimn. realnego brał podobno lekcje u A. Trapszy. W maju 1875 występował u J. Cybulskiego w Siedlcach, w lecie tegoż roku w warsz. t. ogr. Antokol, w 1876 w zespole H. Modzelewskiego w Kutnie, Łowiczu i Włocławku, w 1876-82 w zespole A. Trapszy (z przerwami, m.in. w lecie 1879, 1880 i 1881 grał w warsz. t. ogr. Alhambra u J. Puchniewskiego). 10 VI 1879 w Lublinie ożenił się z aktorką Filipiną Nowakowską. Na sez. 1882/83 wyjechał z zespołem J. Teksla do Petersburga. W lecie 1883 występował w warsz. t. ogr. Alhambra i Nowy Świat, potem zamieszkał na stałe w Łodzi i występował tutaj w zespołach: J. Puchniewskiego (sez. 1883/84), J. Teksla (sez. 1884/85, 1885/ 86,1887/88) i Ł. Kościeleckiego (1888-90); na lato wyjeżdżał z tymi zespołami do warsz. t. ogr. Belle Vue, z zespołem J. Teksla występował też w 1886 w Lublinie, a w 1888 w Radomiu i warsz. t. ogr. Wodewil. Ok. 1888 zaczął reżyserować. Od 27 IX 1890 do 14 V 1891 był dyr. t. łódz., a od 31 V do 13 IX 1891 dawał ze swoim zespołem przedstawienia w warsz. t. ogr. Belle Vue. Jako dyr. wykazywał wiele staranności w doborze repertuaru i aktorów. Jednak mimo uzyskanej subwencji nie podołał trudnościom finansowym. Najważniejszym wydarzeniem za jego dyrekcji były występy H. Modrzejewskiej w marcu i maju 1891. Po objęciu t. łódz. przez Cz. Janowskiego K. na krótki czas opuścił Łódź i występował w sez. 1891/92 w zespole Ł. Kościeleckiego w Petersburgu, a w lecie 1892 w warsz. t-ogr. Wodewil (dyr. L. Czystogórski). Próbował też zorganizować własny zespół, w 1892 zapowiadał występy w Lublinie, ale projekt ten nie doszedł zapewne do skutku. W marcu 1893 został znów zaangażowany do t. łódzkiego. W 1894 usiłował przenieść się do Warszawy i debiutował w WTR 21 VIII w roli tyt. w „Ferreolu”, nie został jednak zaangażowany. Odtąd do końca życia występował w Łodzi; opuszczał to miasto jedynie w sez. letnich wyjeżdżając do warsz. t. ogr. lub odwiedzając wraz z zespołem łódz. mniejsze miasta. W 1901 był nawet organizatorem takiego objazdu i dawał wówczas przedstawienia w Łomży i Suwałkach. Jeszcze w ostatnich miesiącach życia występował z zespołem łódz. w Warszawie. Uważany był za dobrego rezonera i amanta charakterystycznego; recenzenci często podkreślali jego inteligencję. Najchętniej grywał amantów i bohaterów, choć w tych rolach zarzucano mu brak temperamentu i pisano, że był „nieco oschły w uczuciach na scenie” („Album Teatralne"). Ważniejsze role: Placyd („Piosnka wujaszka"), Saarberg („Honor"), Janek („Lena"), Gerard („Syn Giboyera"), Kessler („Walka motyli"), Rosswein („Dalila"), Armand („Dama kameliowa"), Petroniusz („Quo vadis"), Demetriusz („Sen nocy letniej"). Szczególną popularnością cieszył się w Łodzi; położył duże zasługi dla tamtejszej sceny. Udzielał też przez szereg lat lekcji deklamacji.
„Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.46484.1
„Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.77709.4
Epitafium na cm. Powązkowskim: Ś.P. KAROL KOPCZEWSKI ARTYSTA I REŻYSER SCENY ŁÓDZKIEJ ŻYŁ LAT 48 UM. 15 SIERPNIA 1906.
Polski Słownik Biograficzny t. 13 str. 618: psb.12535.1
n.39713 Nekrologia Minakowskiej (39713)
sw.1314799 Akt małżeństwa: Warszawa św. Barbara (obecn. m. Warszawa), 293/1906 [indeks na http://geneteka.genealodzy.pl/] https://metryki.genealodzy.pl/ar1-zs1214d-sy1906b-kt2 [podgląd]
sw.518190 Akt małżeństwa: Lublin (św. Jana) (obecn. woj. lubel.), 87/1879 [indeks na http://lubgens.eu/] https://szukajwarchiwach.pl/35/1859/0/2.4/62/skan/full/ieP8lW4pdpyFaAZSBI9MaA [podgląd]
źródła:
- ślub 1: Akt małżeństwa: Lublin (św. Jana) (obecn. woj. lubel.), rok 1879, nr aktu 87 [indeks na http://lubgens.eu/] https://szukajwarchiwach.pl/35/1859/0/2.4/62/skan/full/ieP8lW4pdpyFaAZSBI9MaA [podgląd] - ślub 2: Akt małżeństwa: Warszawa św. Barbara (obecn. m. Warszawa), rok 1906, nr aktu 293 [indeks na http://geneteka.genealodzy.pl/] https://metryki.genealodzy.pl/ar1-zs1214d-sy1906b-kt2 [podgląd] - pogrzeb: Urz. M. st.W-wy http://cmentarze.um.warszawa.pl/pomnik.aspx?pom_id=27633
|
|