Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowska, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

Ż Teofila Felicjanna Kaczkowska (ID: psb.20180.4)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Dalszy związek rodzinny z potomkami Sejmu Wielkiego (poza Genealogią potomków Sejmu Wlk.)
Uwaga! Tej osoby nie ma w Genealogii potomków Sejmu Wielkiego.
Dzięki uprzejmości autorki zaglądasz teraz do Wielkiej Genealogii Minakowskiej (Wielcy.pl),
która jest od niej 10-krotnie większa (1.200.000 osób),
ale korzystanie z niej kosztuje 79 zł rocznie.
Zaloguj się
Autorka za swoją pracę nie bierze ani grosza z budżetu państwa. Pomóż jej!

Ranking WGM: 481.718 (top 41%), Liczba łóżek od MJM: (brak koligacji) [wyłącz kolorowanie] [?]


człowiek teatru

ilustracja

Rodzice

  • Zaloguj się
  • Urodzony prawdopodobnie w roku 1810
  • zmarł
 
rodzice Zaloguj się
?1810-
   ? ?
|    |
2    3



|
Teofila Felicjanna Kaczkowska, człowiek teatru, ca 1840-1933

śluby i dzieci, wnuki, i do prawnuków

ilustracja
  • Mąż (ślub: dnia 18 V 1861): Zaloguj się, bohater PSB 1830-1872 , (Rodzice : Zaloguj się, bohater PSB 1796-1865 & Zaloguj się, bohater PSB ca 1800-1874)
  • Najbliżsi sławni ludzie (wg kryterium PSB)

    W stopniach ° wyrażona liczba ogniw w łańcuchu, w którym każda następna osoba jest dzieckiem, rodzicem lub małżonkiem poprzedniej;
    wersja pełna (przy opłaconym abonamenice) pokazuje wykres powiązania; w wersji darmowej kliknięcie prowadzi do strony o danej osobie.

    1. NOWAKOWSKI Lech (1830-1872) aktor, śpiewak, dyrektor teatru
    2. NOWAKOWSKA Tekla Józefa (ok. 1800-1874) aktorka, Śpiewaczka
    3. NOWAKOWSKI Jan Nepomucen (1796-1865) aktor, Śpiewak, reżyser

    Uwagi

    • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1765-1965”, t. I, PWN Warszawa 1973:

      NOWAKOWSKA Teofila, właśc. Felicjanna N, z Kaczkowskich (ok. 1840 Lwów - 22 III 1933 Lwów), aktorka
      Była córką Seweryna Kaczkowskiego, skrzypka orkiestry t. lwow., żoną => Lecha N. Do 1861 występowała na scenie pod nazwiskiem panieńskim. Debiutowała 16 X 1857 we Lwowie w roli Józi („Stary mąż"). Oceniona bardzo przychylnie, została zaangażowana do t. lwow. i objęła wydział ról „naiwnych i lirycznych”. We Lwowie pozostała do 1869. Była przez blisko dziesięć pierwszych lat swojej kariery „pierwszą naiwną” sceny lwow. grając z powodzeniem m.in. Amelkę („Przed śniadaniem"), Emilię („Nasi najserdeczniejsi"), Adriannę („Pożar w klasztorze"); popisową jej rolą była przez wiele lat Fanchon („Poczwarka"). 18 V 1861 wyszła za aktora Lecha Nowakowskiego i odtąd występowała pod jego nazwiskiem. Z zespołem lwow. wyjeżdżała na występy: w 1862 do Krakowa, w 1865 i 1867 do Lublina, w 1866 do Tarnowa. W 1867-69 kilkakrotnie występowała sama gościnnie w Krakowie: od 28 IV do 10 V l867, od 24 X do 17 XI 1868, w maju 1869 i od jesieni 1869 do 14 XII 1869; z zespołem krak. odwiedziła latem 1869 Poznań. W 1867-68 zaczęła grać role amantek w komedii i dramacie, a także role bohaterek dramatycznych. Nowe emplois niezupełnie jednak odpowiadały jej możliwościom. Posiadała wprawdzie „wspaniałą postawę, twarz wyrazistą, wymowne oko”, ale „taż sama pieszczona dykcja, którą czarowała całe generacje Lwowa w rolach naiwnych, i głos dźwięczny, lecz o skali niezbyt obszernej, stały się dla niej szkopułem nie do przezwyciężenia” - pisał S. Pepłowski. Grała m.in. Ofelię („Hamlet"), Ludwikę i Lady Milford („Intryga i miłość"), Henriettę Gauthier („Dama kameliowa"), Desdemonę („Otello"), Lady Makbet („Makbet"), role tyt. w „Adriannie Lecouvreur”, „Odetcie”, „Fedorze”, „Teodorze”. Do najlepszych jej ról zaliczano: Balladynę („Balladyna"), Idalię („Fantazy"), Panią Adamową („Pani Adamowa"), Księżnę Marlborough („Szklanka wody"), Panią Bellamy („Stryj Sam"), Katarzynę („Poskromienie złośnicy") oraz kilka ról fredrowskich : Panią („Świeczka zgasła"), Elwirę („Mąż i żona"), Pamelę („Rewolwer").
      W grudniu 1869 wraz z mężem opuściła Kraków; następnie do 1872 występowała w jego zespole w Poznaniu, Gnieźnie i Kaliszu. Od 1872 do 1895 (z dwuletnią przerwą w 1891-93) występowała znowu we Lwowie. Po 1893 grała role matek dramatycznych. Do ostatnich jej ról należały: Gwinona („Lilla Weneda") i Księżna Reville („Świat nudów"). W 1895 wycofała się ze sceny. Mimo zmanierowanego stylu gry przez wiele lat cieszyła się we Lwowie sympatią publiczności i była uważana za jedną z czołowych aktorek tragicznych sceny lwowskiej.

      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.79276.1
      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.79282.4
      Polski Słownik Biograficzny t. 23 str. 288: psb.20180.4

    ...

    Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiej, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
    Baza jest uzupełniana codziennie
    — bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


    Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

    Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

    Cytuj: Maria Jadwiga Minakowska, Wielka genealogia Minakowskiej (Wielcy.pl), wydanie z 03.05.2025.
    © 2002-2025 Dr Minakowska Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie
    IP: 18.220.97.0