Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowska, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

M Janusz Strachocki (ID: psb.32255.1)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Dalszy związek rodzinny z potomkami Sejmu Wielkiego (poza Genealogią potomków Sejmu Wlk.)
Uwaga! Tej osoby nie ma w Genealogii potomków Sejmu Wielkiego.
Dzięki uprzejmości autorki zaglądasz teraz do Wielkiej Genealogii Minakowskiej (Wielcy.pl),
która jest od niej 10-krotnie większa (1.200.000 osób),
ale korzystanie z niej kosztuje 79 zł rocznie.
Zaloguj się
Autorka za swoją pracę nie bierze ani grosza z budżetu państwa. Pomóż jej!

Ranking WGM: 248.195 (top 21%), Liczba łóżek od MJM: 21 [wyłącz kolorowanie] [?]


bohater PSB i Wiki, człowiek teatru

ilustracja

Rodzice

ilustracja
 
  • Zaloguj się
  • Urodzona w roku 1859
  • zmarła w roku 1933 , wiek: 74 lat.
rodzice Zaloguj się, artykuł w Nekrologii
?1850-1917
   Zaloguj się
1859-1933
|    |
2    3



|
Janusz Strachocki, bohater PSB, 1892-1967

śluby i dzieci, wnuki, i do prawnuków

ilustracja
  • żona (ślub: dnia 12 II 1914, Warszawa, par. św. Aleksandra (obecn. m. Warszawa), ): Zaloguj się 1891- , (Rodzice : Zaloguj się ?1860-1896 & Zaloguj się ca 1872-) , dzieci
    1. M Zaloguj się bohater Wiki 1922-2004
    2. M Zaloguj się 1924-1998
  • Rodzeństwo, bratankowie lub siostrzeńcy/bratanice lub siostrzenice

    1. Ż Zaloguj się 1882-1966
      ■  & Zaloguj się bohater Czy wiesz kto to jest (1938) 1888- dzieci | Ż Zaloguj się ca 1914-1918 |
    2. M Zaloguj się artykuł w Nekrologii 1884-1886
    3. Ż Zaloguj się artykuł w Nekrologii 1888-1908
    4. M Zaloguj się ?1890-
    5. **Janusz **

    Najbliżsi sławni ludzie (wg kryterium PSB)

    W stopniach ° wyrażona liczba ogniw w łańcuchu, w którym każda następna osoba jest dzieckiem, rodzicem lub małżonkiem poprzedniej;
    wersja pełna (przy opłaconym abonamenice) pokazuje wykres powiązania; w wersji darmowej kliknięcie prowadzi do strony o danej osobie.

    1. DOMANIEWSKI Czesław (1861-1936) architekt
    2. GRABSKI Andrzej Rafał (1787- ok. 1878) rolnik
    3. KRZYŻANOWSKI Hieronim (1819-1875) profesor prawa kanonicznego 10°
    4. ROSIŃSKI Feliks (1797-1873) prawnik, naczelny prokurator X Departamentu Senatu 10°
    5. DOMANIEWSKI Bolesław Marian (1857-1925) muzyk 10°
    6. GRABSKI Stanisław (1871-1949) polityk, ekonomista, publicysta 11°
    7. GRABSKI Władysław (1874-1938) minister skarbu, polityk, ekonomista 11°
    8. KIEDRONIOWA Zofia (1872-1952) historyk, działaczka społeczno-polityczna 11°
    9. IDZIKOWSKI Zygmunt Zenon (1884-1911) poeta 11°
    10. JANISZEWSKI Zygmunt (1888-1920) profesor matematyki 11°
    11. BRUNNER Mikołaj Ludwik (1840-1914) lekarz 11°
    12. de SAUVE Ludwik Franciszek (1784-1857) chirurg 11°
    13. BENTKOWSKI Feliks Jan (1781-1852) historyk, filolog 11°
    14. BIERNACKI Mikołaj (1836-1901) poeta, satyryk 11°
    15. ŁUNIEWSKI Tymoteusz (1847-1905) powstaniec 1863, ziemianin, działacz gospodarczy, pisarz rolniczy 11°
    16. ŁUNIEWSKI Kazimierz Teodor (1844-1891) dziennikarz, publicysta 11°
    17. GAWARECKI Wincenty Hipolit (1788-1852) historyk 11°
    18. ORŁOWSKI Stanisław (1868-1923) lekarz neurolog, docent 12°
    19. PAPIEWSKA Anna Wanda (1883-1974) działaczka społeczna, posłanka 12°
    20. STRZESZEWSKI Czesław (1903-1999), działacz katolicki, ekonomista, historyk 12°

    Uwagi

    • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1900-1980”, t. II, PWN Warszawa 1994:

      STRACHOCKI Janusz (8 II 1892 Warszawa - 29 XII 1967 Warszawa), aktor, reżyser, dyrektor teatru
      Był synem inżyniera kolejowego Bronisława S. i nauczycielki Jadwigi ze Szpetów, mężem aktorki Stefanii Czajkowskiej, ojcem scenografa Andrzeja Strachockiego. W 1911 zdał maturę w gimn. W. Górskiego w Warszawie. W 1912-13 odbywał studia wokalne w konserwatorium w Berlinie, ale utrata głosu, na skutek porażenia mięśni gardła po przebytym dyfterycie, uniemożliwiła mu karierę śpiewaka. Jesienią 1913 został słuchaczem Szkoły Aplikacyjnej przy WTR; studiował tam trzy miesiące, równocześnie uczęszczał na rytmoplastykę. Od grudnia 1913 występował w epizodach w warsz. T. Letnim i Rozmaitości, a w 1915 w T. Powszechnym na Dynasach, gdzie 8 V 1915 zagrał Don Ariasa („Cyd"). W lutym 1914 ożenił się ze Stefanią Czajkowską, polonistką (przez krótki czas była aktorką, potem sekretarzem lit. teatru). Po wybuchu I wojny świat. został ewakuowany z rodziną do Rosji. W grudniu 1915 przybył do Moskwy i od pocz. 1916 występował w T. Polskim A. Szyfmana, grał Harfiarza („Lilla Weneda") i Rycerza Stanisława („Bolesław Śmiały"). Od lipca 1916 do maja 1917 występował w T. Polskim pod dyr. F. Rychłowskiego w Kijowie; m.in. zagrał Ojca w „Weselu”. Od czerwca 1917 do stycznia 1918 był w zespole T. Studya S. Wysockiej w Kijowie. Jesienią 1918 wrócił do Warszawy; występował tu parę miesięcy w t. Mozaika. Od grudnia 1918 do końca sez. grał w T. Polskim w Poznaniu. Po powrocie do Warszawy występował w T. Polskim (1919-21) i wg własnej informacji w tym czasie uczęszczał też do szkoły baletowej K. Łobojki. Wiosną 1922 był w t. Maska (tu zaczął reżyserować); latem 1922 w t. Stańczyk. W 1922-24 był w T. Polskim w Poznaniu; w okresie tym wykładał na Wydz. Dram. pozn. Konserwatorium Muzycznego. W 1924-26 należał do zespołu T. im. Bogusławskiego w Warszawie. W 1926-29 był w zespole T. Miejskich we Lwowie. W listopadzie 1929 reżyserował i grał w T. Popularnym i T. Kameralnym B. Gorczyńskiego w Łodzi (z zespołem tym występował 20 XI w Kaliszu), w sez. 1929/30 w T. Ateneum w Warszawie. Od 9 VII do 14 VIII 1930 był z zespołem I. Solskiej m.in. w Zaleszczykach, Lwowie, Stanisławowie, Krakowie, Zakopanem, Bydgoszczy, Toruniu i Gdańsku. W sez. 1930/31 wrócił do Lwowa i w T. Miejskich pozostał do 1937 (wyjąwszy październik 1931, kiedy występował w warsz. T. Melodram). W sez. 1937/38 grał w T. Narodowym oraz w T. Kameralnym w Warszawie. W sez. 1938/39 objął dyrekcję objazdowego T. Wołyńskiego im. Słowackiego z siedzibą w Łucku; równocześnie zawarł umowę z władzami miejskimi Lublina, na mocy której wydzierżawił budynek teatru i objął Lublin systematycznymi występami, podczas których zespół używał nazwy T. Lubelski im. Słowackiego lub T. Wołyńsko-Lubelski im. Słowackiego. Poziom teatru pod dyr. S. oceniano pozytywnie: „Dobry repertuar, świetna reżyseria, opanowanie ról, dobry zespół, piękne dekoracje, wykwintna garderoba” (W. Śliwina). Okres okupacji niem. spędził w Warszawie. Zajmował się handlem, był robotnikiem w fabryce zup, kelnerem. Należał do AK, współpracował z jej wywiadem. Brał udział w konspiracyjnych koncertach poetyckich, zorganizował Szopkę dla dzieci - tajny t. lalkowy. W 1944 związał się z T. m.st. Warszawy; 23 XI t.r. w sali kina „Syrena” odbyła się pierwsza powojenna prem. w Warszawie, grano „Majstra i czeladnika” w reż. S.; 8 V 1945 zagrał swą pierwszą po wojnie rolę Cyryla van Belle („Burmistrz Stylmondu"). W teatrze tym (od lipca 1945 pn. T. Powszechny, scena Miejskich T. Dramatycznych) pozostał do końca sez. 1945/46. W sez. 1946/47 występował w T. Polskim w Warszawie. Równocześnie, od 2 I 1945 do 30 VII 1947 był dyr. zorganizowanej przez siebie Miejskiej Szkoły Dramatycznej. W sez. 1947/48 objął dyrekcję T. im. Jaracza w Olsztynie, traktując tę placówkę jako rodzaj praktyki teatr, dla swoich uczniów. W 1948 wrócił do Warszawy i w sez. 1948/49 występował w T. Syrena, a w 1949-50 był kier. artyst. Ludowego T. Muzycznego; po jego upaństwowieniu pracował w przedsiębiorstwie „Film Polski”, szkolił spikerów radiowych, grał dorywczo w T. Narodowym. W 1951-55 występował w T. Nowej Warszawy, 1955-57 w T. Młodej Warszawy, od 1957 do końca życia (mimo przejścia w 1962 na rentę specjalną) w T. Narodowym. Miał znakomite warunki fizyczne. „Wysoki wzrost, smukłość sylwetki, twarz o rysach niezbyt regularnych, ale pełnych wyrazu, o ujmującym uśmiechu i intensywnym spojrzeniu niebieskich wyspiańskich oczu, twarz bardzo polska - predestynowały go do ról romantycznych i bohaterskich; a równocześnie instynkt psychologiczny, poczucie ironii i groteski dawały mu klucz do wieloznacznych intelektualnych sztuk współczesnych, stojących niejako na pograniczu dramatu i komedii” (L. Jabłonkówna). Dla rozwoju jego aktorstwa ważny był okres pobytu w T. Studya Wysockiej, gdzie „warunki pracy na maleńkiej scenie” „zmuszały do skromnego i precyzyjnego gestu, panowania nad głosem, unikania taniego efektu na rzecz wewnętrznej prawdy”, tam „dojrzewał jako amant o dużej skali możliwości interpretacyjnych, daleki od szablonu” (S. Mrozińska), grając np. Kirkora („Balladyna") i Rodryga („Cyd"); podobnie w Poznaniu, gdzie został szybko ulubieńcem publiczności, np. jako Jack Worthing („Brat marnotrawny"), Mazepa („Mazepa"), Wiktor („Pan Jowialski"), Lord Darlington („Wachlarz lady Windermere"). W 1924 rozpoczął ważny okres stałej współpracy z L. Schillerem; dla Schillera był „aktorem nieocenionym, spełniającym jego postulaty we wszystkich dziedzinach sztuki scenicznej: w wielkim dramacie romantycznym, w repertuarze neorealistycznym, a także we wszelkiego rodzaju śpiewograch. I do tego równorzędnym partnerem w dyskusjach teoretycznych, jednym z tych bardzo nielicznych, z którymi mistrz mógł się dogadać na gruncie intelektualnym” (L. Jabłonkówna). Z ról w Schillerowskich inscenizacjach wymienić należy takie, jak: Autolikus („Opowieść zimowa”, 1924) - „fascynujący swym groteskowym i poetyckim zarazem humorem” (L. Jabłonkówna), Achilles („Achilleis”, 1925) - „miał ładne momenty lirycznego zamyślenia, ale za mało w nim było bohaterstwa, za mało szaleńczej odwagi” (T. Kończyc), Nieznajomy („Kniaź Patiomkin”, 1925), Bożyszcze („Róża”, 1926), Pankracy („Nie-Boska komedia”, 1926), Kordian (1930), Gustaw-Konrad („Dziady”, 1932). Postać Liapkina-Tiapkina („Rewizor”, 1926) zagrał jako „małomiasteczkowego jakobina” (K. Irzykowski), a we współczesnej sztuce „Spór o sierżanta Griszę” (1931), był Griszą „żałosnym, głęboko wzruszającym w swej bezradności i opuszczeniu” (L. Jabłonkówna). Takie natomiast role, jak: Edward („Podróż po Warszawie”, 1924), Amant stosowny i Alfons potulny („Bandurka”, 1925), Edward („Królowa przedmieścia”, 1931), uważano za przykład znakomitego łączenia aktorstwa, tańca i śpiewu. W t. lwow. grał wiele ważnych ról, takich jak: Czarowic („Róża"), Poeta („Wesele"), Karol Moor („Zbójcy"), Don Rodrygo („Cyd"), Geniusz („Wyzwolenie"), role tyt. w „Hamlecie”, „Kordianie”, „Księdzu Marku” J. Słowackiego; w Warszawie: Stefan („Współczesne"), Piątek („Człowiek, który był Czwartkiem"), Karenin („Anna Karenina"); w T. Wołyńskim - Cyrano („Cyrano de Bergerac"). Najważniejsze role powojenne to: w Warszawie w T. Polskim: Gdyralski („Szkoła obmowy"), Apollon („Oresteja"); w Olsztynie: Fantazy („Fantazy"), Rejent („Zemsta"), w warsz. T. Narodowym: Geniusz („Wyzwolenie"), Abrezkow („Żywy trup"), Kuba z Gorzejowy („Słowo o Jakubie Szeli"), Firs („Wiśniowy sad"), Starzec („Kordian"), Achilles („Kleopatra” CK. Norwida). W 1963 zagrał Przewoźnika („Most"), w 1964 Gaunta („Ryszard II"); w obu rolach uderzała „niezwykła prostota, zwięzłość i czystość środków wyrazu; owa powściągliwość i pozorna oschłość zewnętrznej ekspresji, pod którą wyczuwa się żar i burzliwość uczuć trzymanych na uwięzi. Poprzez nieliczne, mrukliwe i szorstkie wypowiedzi i poprzez skupione milczenie potrafi wyrazić cały dramat prymitywnego, ale wielkodusznego i pełnego godności, starego Przewoźnika; a w „Ryszardzie” monolog umierającego Gaunta był w jego ustach pozbawiony wszelkich cech retoryki, miał ton wysoki, ton autentycznego tragizmu - ton dziwnie współczesny” (L. Jabłonkówna). Owo wyczucie współczesności łączył z doskonałością warsztatową, z „nieskazitelnością rysunku aktorskiego, wyrazistością gestu i świetną dykcją, wspaniałym, pełnym głosem” (A. Grodzicki). W 1922 w warsz. t. Maska reżyserował z Schillerem widowisko baletowe „Pudło z zabawkami” (zapewne był to jego realizatorski debiut). Nawiązana wtedy współpraca trwała potem w T. im. Bogusławskiego i we Lwowie. Był nie tylko aktorem ale i „reżyserem, który jak mało kto inny pasował Schillerowi do roboty” (J. Szczublewski). Schiller uważał go, obok E. Wiercińskiego i W. Radulskiego, za jednego z „najbardziej utalentowanych i interesujących reżyserów młodego pokolenia”, „którzy zaznaczyli wyraźnie swe stanowisko w walce z szablonem i szarzyzną” (cyt. za B. Frankowską). Z okresu tej współpracy wymienić należy: „Skalmierzanki” (Warszawa, 1924), „Złoty płaszcz” (Warszawa, 1925), „Różę” (Lwów, 1927), „Człowieka z teką” (Lwów, 1931). We Lwowie, za dyr. W. Horzycy przygotował dwadzieścia osiem prem., ważniejsze to: „Wilki w nocy” (1932), „Powrót Odysa” (1932; otrzymał nagrodę za reż. na konkursie z okazji dwudziestej piątej rocznicy śmierci Wyspiańskiego), „Cezar i Kleopatra” (1933), „Cyd” (1933), „Candida” (1934), „Panna Maliczewska” (1934), „Pigmalion” (1936), „Ciotunia” (1937). Uznanie jako reżyser zyskiwał nie tylko wtedy, gdy współpracował z wielkimi inscenizatorami, jak Schiller czy Horzyca, chwalono też np. „Hamleta” (Lwów, 1928), „Podhale tańczy” i „Sprawę Jakubowskiego” (1929), „Cyrana de Bergerac” (1939). Po wojnie reżyserował m.in. „Fantazego” (1947), „Zemstę” (1948), „Pannę mężatkę” (1953) i „Warszawiankę” (1957, gościnnie w Jeleniej Górze). Był reżyserem o łatwym i dobrym kontakcie z aktorami; miał pasję pedag., dbał „o rozwój młodego aktora w każdej roli” (H. Małkowska); kładł nacisk „zarówno na aktorską jak muzyczną i plastyczną stronę” realizacji (S. Mrozińska). Brał udział w audycjach radiowych i przedstawieniach telew. (m.in. grał Dziada w „Sędziach”, Majora w „Fantazym”, Kardynała w „Urzędzie"). W filmie debiutował w 1916 w Moskwie („Wiry” wg H. Sienkiewicza). Po II wojnie świat., „dzięki swej wyrazistej, bardzo fotogenicznej twarzy, nieposzlakowanej dykcji i niezwykłej sprężystości gestu i postawy, które zachował do końca życia” (L. Jabłonkówna) grał z powodzeniem role chłopów i ludzi starych w kilku filmach pol., oraz w czeskim pt. „Romanca na trąbkę”. Wypowiadał się również w publicystyce teatralnej. Napisał pamiętnik „Aktorski życiorys” i podręcznik gry aktorskiej (maszynopisy obu prac w IS PAN). Był czynnym działaczem ZASP-u. Zaraz po wojnie przez kilka kadencji był członkiem Zarządu Głównego. W 1967 wszedł w skład Kapituły Członków Zasłużonych SPATiF-ZASP.

      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 2: teatr.5852.1
      eKartoteka miasta Poznania - epoznan.1003861
      Polski Słownik Biograficzny t. 44 str. 165: psb.32255.1
      sw.407285 Akt małżeństwa: Warszawa św. Aleksander (obecn. m. Warszawa), 97/1914 [indeks na http://geneteka.genealodzy.pl/] http://metryki.genealodzy.pl/metryka.php?ar=8&zs=9214d&sy=330&kt=1&skan=097.jpg [podgląd]

    źródła:
    - urodzenie: epoznan.1003861
    - chrzest: Akt urodzenia: Warszawa św. Trójca, 396/1892 http://metryki.genealodzy.pl/metryki.php?op=kt&ar=1&zs=1215d&sy=1892&kt=1
    - ślub: Akt małżeństwa: Warszawa św. Aleksander (obecn. m. Warszawa), rok 1914, nr aktu 97 [indeks na http://geneteka.genealodzy.pl/] http://metryki.genealodzy.pl/metryka.php?ar=8&zs=9214d&sy=330&kt=1&skan=097.jpg [podgląd]
    - pogrzeb: http://www.cmentarzekomunalne.com.pl/mapa/
    ...

    Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiej, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
    Baza jest uzupełniana codziennie
    — bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


    Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

    Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

    Cytuj: Maria Jadwiga Minakowska, Wielka genealogia Minakowskiej (Wielcy.pl), wydanie z 01.05.2025.
    © 2002-2025 Dr Minakowska Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie

    Thank you for using
    my website Sejm-Wielki.pl

    This is part of The Great Minakowska Genealogy (Wielcy.pl), which contains the genealogy of 1,200,000 people from the Polish elite from the Middle Ages to Today.

    What you see here is the free portion (about 12%).
    Please support me so that it can continue to be available for free.

    Just subscribe to the full version (Wielcy.pl) and this window will not appear.

    Maria Jadwiga Minakowska

    1-year subscription (79 zł)
    lifetime subscription (390 zł)

    log in if you already have an account here

    Close this window for now

    IP: 18.190.158.76