Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowski, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

Ż Adolfina Wodecka (ID: teatr.42346.1)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Dalszy związek rodzinny z potomkami Sejmu Wielkiego (poza Genealogią potomków Sejmu Wlk.)
Uwaga! Tej osoby nie ma w Genealogii potomków Sejmu Wielkiego.
Dzięki uprzejmości autora zaglądasz teraz do Wielkiej Genealogii Minakowskiego (Wielcy.pl),
która jest od niej 10-krotnie większa (1.200.000 osób),
ale korzystanie z niej kosztuje 79 zł rocznie.
Zaloguj się
Autor za swoją pracę nie bierze ani grosza z budżetu państwa. Pomóż mu!

Ranking WGM: 119.053 (top 10%), Liczba łóżek od MJM: 20 [wyłącz kolorowanie] [?]


głowa w spisie ludn. Krakowa (1921), artykuł w Nekrologii, bohater Wiki, człowiek teatru

ilustracja

Rodzice

ilustracja
  • Zaloguj się
  • Urodzony prawdopodobnie w roku 1820
  • zmarł
 
  • Zaloguj się
  • Urodzona prawdopodobnie w roku 1820
  • zmarła
rodzice Zaloguj się
?1820-
   Zaloguj się
?1820-
|    |
2    3



|
Adolfina Wodecka, głowa w spisie ludn. Krakowa, 1852-1939

śluby i dzieci, wnuki, i do prawnuków

ilustracja
  • Mąż (ślub: w roku 1873, Warszawa, par. Nawiedzenia NMP (Nowe Miasto) (obecn. m. Warszawa), ): Zaloguj się, artykuł w Nekrologii 1826-1901 , (Rodzice : Zaloguj się ca 1794- & Zaloguj się ca 1808-) , dzieci
    1. Ż Zaloguj się bohater Wiki , człowiek teatru 1869-1964
       & Zaloguj się bohater Czy wiesz kto to jest (1938) , bohater PSB i Wiki , człowiek teatru 1865-1943 dzieci
  • Najbliżsi sławni ludzie (wg kryterium PSB)

    W stopniach ° wyrażona liczba ogniw w łańcuchu, w którym każda następna osoba jest dzieckiem, rodzicem lub małżonkiem poprzedniej;
    wersja pełna (przy opłaconym abonamenice) pokazuje wykres powiązania; w wersji darmowej kliknięcie prowadzi do strony o danej osobie.

    1. MODRZEJEWSKI Rudolf (1861-1940) inżynier, budowniczy mostów w USA
    2. RAPACKI Wincenty (1865-1943) aktor, śpiewak, literat
    3. RAPACKI Wincenty (1840-1924) aktor, reżyser, dyrektor teatru, literat
    4. MODRZEJEWSKA Helena Jadwiga (1840-1909) aktorka
    5. RAPACKI Józef (1871-1929) malarz, litograf
    6. CHŁAPOWSKI Karol Bodzenta (1840-1914) publicysta
    7. LESZCZYŃSKA Honorata (1864-1937) aktorka.
    8. LESZCZYŃSKI Jerzy (1884-1956) aktor, reżyser
    9. BENDA Feliks (1832-1875) aktor, reżyser
    10. HOFFMAN Kazimierz (1842-1911) kompozytor, pianista, dyrygent
    11. MAJERANOWSKA Honorata Anna (ok. 1828-1901) śpiewaczka, aktorka, pedagog
    12. LESZCZYŃSKI Bolesław (1837-1918) aktor, reżyser
    13. MAJERANOWSKI Władysław Konstanty (ok. 1817- po 1874) malarz
    14. HOFMANN Józef (1876-1957) pianista, kompozytor
    15. CHŁAPOWSKI Józef (1852-1915) działacz społeczny
    16. CHŁAPOWSKI Franciszek (1845-1923) profesor medycyny
    17. SZCZEPAŃSKI Kazimierz (1863- przed 1930) działacz socjalistyczny
    18. PANCEWICZ Leokadia (1888-1974) aktorka
    19. POPOWSKI Stefan (1870-1937) malarz, krytyk sztuki
    20. POPOWSKI Stanisław Kasper (1872-1921) adwokat, działacz Sokoła, prokurator

    Uwagi

    • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1765-1965”, t. I, PWN Warszawa 1973:

      ZIMAJER Adolfina, z Wodeckich, pseud. Modrzejewska (26 VI 1852 Lwów - 9 IV 1939 Skolimów k. Warszawy), śpiewaczka, aktorka, dyr. teatru
      Była córką Konstantego Wodeckiego, woźnego sądowego, i Emilii z Koszuckich, żoną => Gustawa Zimajera, matką => Heleny Zimajer. Uczęszczała do szkoły sióstr Prezentek w Krakowie, jednocześnie uczyła się gry aktorskiej u E. Derynga i śpiewu u H. Majeranowskiej. Debiutowała w lutym 1866 w Czerniowcach w roli Adeli („Biała kamelia"), w zespole G. Zimajera noszącego wówczas pseud. Modrzejewski. Grała odtąd w jego zespole, w 1868 wyszła za niego i używała na scenie jego pseudonimu. W późniejszych latach występowała stale pod właściwym nazwiskiem swego męża; w Galicji, jak świadczy S. Dąbrowski, wymawiano je „Cimajer”, w Królestwie „Zimajer” i tak też ona sama je wymawiała. W 1868 przyjęta do zespołu A. Trapszy, występowała z nim m.in. w Kaliszu, w 1870 grała w Łodzi, potem znowu u A. Trapszy m.in. w Lublinie, Radomiu i Kielcach, a także w warsz. t. ogr. Tivoli (lato 1871) i Alhambra (lato 1873). 4X11 1874 wystąpiła po raz pierwszy we Lwowie w partii Bulotty („Sinobrody") i odtąd pracowała tu stale do sierpnia 1880. Na występy gościnne wyjeżdżała w tym okresie do Lublina (1876), Krakowa (wiosną 1878 i wiosną 1880) i warsz. t. ogr. Eldorado (latem 1878 i latem 1880). W 1876 debiutowała w WTR; 23 VI w roli Pawłowej („Marcowy kawaler"), a 5 VIII w roli Leona („Grzeszki babuni"); nie została jednak zaangażowana. Dopiero w 1880 otrzymała engagement w WTR i pracowała tu przez dwa lata. W 1882 występowała gościnnie w Poznaniu, potem wyjechała do Paryża, aby się zapoznać z najnowszym repertuarem operetkowym. Odtąd aż do I wojny świat. prowadziła niezmiernie ruchliwy tryb życia, w zasadzie bez stałego engagement. Wiele występowała za granicą: w Wiedniu (1883, 1885, 1892), Budapeszcie (1885), Pradze (1888), Nowym Jorku (1888), Odessie (1893); najczęściej jednak na scenach niem.: w 1883 w Berlinie, w 1884 znowu w Berlinie (zaangażowana), w 1885 we Wrocławiu (kwiecień), w 1886 w Monachium (czerwiec), potem w Zgorzelcu, Halle, Szczecinie, Kolonii, w 1887 w Berlinie (marzec), potem we Frankfurcie nad Menem, Flensburgu, Baden-Baden, Hanowerze, Kolonii, Dreźnie i Lipsku, w 1888 w Berlinie (wiosna i jesień), w 1894 jeszcze raz w Berlinie (koniec roku). Wielokrotnie odwiedzała w tym okresie Warszawę, występując tu przeważnie na scenach WTR: wiosną i latem 1887, latem 1889, wiosną 1890, latem 1891, zimą 1891/92, latem 1895, nadto wiosną 1897 i 1898. Występowała również w Krakowie (1886, 1887, 1888, 1889, 1890), Lwowie (1886, 1888, 1889, 1890 - wtedy przez pół roku 1891-93), Poznaniu (1884, 1894, 1895). Równie często pojawiała się w tym okresie i na mniejszych scenach: w Częstochowie, Lublinie, Łomży Łodzi, Piotrkowie, Płocku, Siedlcach, Sosnowcu, Tarnowie, Zakopanem. Latem 1898 zorganizowała w Warszawie przy pomocy W. Rapackiego (syna) i L. Morozowicza własny zespół i występowała z nim m. in. w Kielcach, Częstochowie, Zawierciu, Suwałkach, Rydze, Kownie, Grodnie. Odessie, Charkowie, Jelizawietgradzie; w 1899 w Piotrkowie, od kwietnia tego roku w warsz. t. Odeon, potem w Kielcach, zimą 1899/1900 w Moskwie, Petersburgu, Kamienskoje, Jekatierynosławiu, wiosną 1900 w warsz. t. Bagatela, potem w Krakowie, Radomiu, Lublinie i Łomży. Od 1901 wędrowała sama lub w towarzystwie córki i zięcia (Helena i Wincenty Rapacki, syn), dając gościnne występy, m.in. w warsz. t. ogr. Bagatela i Fantazja, w WTR, w Lublinie i Sosnowcu. W 1902 wyjechała do Rosji. W 1903 występowała w Krakowie, w 1904 w Warszawie, w 1905 w warsz. t. ogr. Renaissance, w 1907 i 1908 w Poznaniu, 1909 w T. Ludowym w Krakowie, potem do 1914 - wyłącznie w warsz. teatrzykach. W 1915 zaangażowała się do krak. T. Ludowego (potem T. Powszechnego). 17 V 1921 obchodziła tu jubileusz dwudziestopięciolecia pracy aktorskiej. W 1923 wycofała się ze sceny. W 1928 zamieszkała w Schronisku Artystów Weteranów Scen Polskich w Skolimowie.
      Była blondynką, w młodości szczupłą i drobną. Na pierwszym występie we Lwowie „śpiewała swą partię głosikiem nieledwo dziecięcym, który oburzył surowych recenzentów muzycznych. Także nikła figurka i niezbyt regularne rysy twarzy debiutantki niezupełnie licowały z pojęciem rozpasanej heroiny Offenbacha”. Mimo to od razu porwała publiczność oryginalną, nieszablonową grą, z którą szły o lepsze: „nieporównany humor i swoboda”. Nikomu nieznana, „w ciągu kilku dni stała się jedną z najpopularniejszych artystek” - stwierdził S. Pepłowski. Powodzenie towarzyszyło jej odtąd niezmiennie, przeradzając się w latach osiemdziesiątych w ogromną popularność. Pisano na jej cześć wiersze, dedykowano jej utwory muz., powstała nawet moda „a la Zimajer”. „Jest to artystka operetkowa wcale nie dla ogródków, lecz dla sceny. Z małym głosem, intonacją wypieszczoną, dokonywa tego, czego nie dokona niejedna śpiewaczka głosem zasobnym i dźwięczniejszym” - pisał w 1888 K. Estreicher. W istocie sukcesy w największej mierze zawdzięczała swej grze, pełnej żywiołowego temperamentu. (Do późnego wieku zachowała wielką sprawność fizyczną, świetnie tańczyła.) Niejednokrotnie zarzucano jej zbyt swawolne aktorstwo. Estreicher jednak i w tym punkcie brał ją w obronę. „Idąc o linię dalej - przyznawał - można obrazić zmysł estetyczny”. Z. ma wszakże „dar zatrzymania się w granicy”. Grała ogółem ok. 250 ról gł. w operetkach, ale także w komediach, niekiedy w operach. Do najsłynniejszych należały: Berta („Bęben"), Klara Angot, potem Pani Angot („Córka pani Angot"), Bettina („Dziecko szczęścia"), Dziewanna („Dzwony kornewilskie"), Dioniza („Nitouche"), Rigolleta („Tajemnice Paryża"), Melania („Pensjonarki"), Golesco („Zemsta nietoperza"), Celestyna („Trzpiot"), Justysia („Mąż i żona"), Olimpia („Ojciec debiutantki"), Kamila („Posażna jedynaczka"), Klara („Zemsta"), Kamila („Żołnierz królowej Madagaskaru"), Kasia („Mąż od biedy").

      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.17987.3
      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.42346.1
      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.46893.4
      n.74458 Nekrologia Minakowskiego (74458)
      sw.115062 Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765-1965 PWN 1973

    źródła:
    - ślub: Akt małżeństwa: Warszawa Nawiedzenie NMP (obecn. m. Warszawa), rok 1873, nr aktu 53 [indeks na http://geneteka.genealodzy.pl/] http://metryki.genealodzy.pl/metryki.php?op=kt&ar=1&zs=0160d&sy=1873&kt=2 [podgląd]
    ...

    Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiego, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
    Baza jest uzupełniana codziennie
    — bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


    Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

    Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

    Cytuj: Marek Jerzy Minakowski, Wielka genealogia Minakowskiego (Wielcy.pl), wydanie z 25.05.2024.
    © 2002-2024 Dr Minakowski Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie
    IP: 18.223.0.133